Ma már túl sok információ található az interneten a marketingről.
Régebben marketinginformáció válság volt. – Már ha lehet így fogalmazni.
Ma meg már marketinginformáció bőség van. – De, csak látszólag.
És hogy egy átlagos vállalkozónak melyik korszak volt a jobb? Amikor még kevés infó állt a rendelkezésre vagy most, amikor minden csatornán folynak a tippek, ötletek, trükkök?
Nem is tudom. Talán egyformán rossz mind a kettő.
Érdemes tudnod azt, hogy a vállalkozások jelentős része nem éli túl az első 5 évet. Tehát hiába van ez az információ dömping, nem tudják használni a vállalkozók a tippeket.
Tippek, nos, igen. Az átlagos felhasználó a tippeket tudja könnyen befogadni, ami nem baj akkor, ha ezeket a tippeket – melyek sokszor kiskegyed szintűek – a helyén tudja kezelni.
A neten fellelhető ingyenes tippek, csak neten fellelhető ingyenes tippek.
5 tipp a kockás hasért nyárra kb. annyira jó mint Az 5 tipp a jobb helyezésért a Google-ban-al.
A ne egyél túl sok szénhidrátot egyenlő azzal, hogy legyen gyors a weboldalad.
Bár valójában mind a kettő elengedhetetlen a sikerhez, de nem elég csak ennyi a cél eléréséhez.
De, ennél azért rosszabb a helyzet. Legtöbbször angolról átfordított tippeket, cikkeket látok, amelyekkel az a gond, hogy a legtöbb esetben nem működnek, mert eltérőek a kulturális szokásaink és földrajzi helyzetünk. Valószínűleg egy debreceni 20 évesnek más problémái vannak, mint egy ugyanolyan korúnak, aki New Yorkban él. – Már ha a problématudatra akarunk rámenni, nem pedig a vágyra, félelemre, kényelemre, biztonságra, luxusra stb…
A debreceninek és a new yorkban élőknek más a reklámterheltsége is.
Szóval, nem igazán vagyunk beljebb most, mint pár évvel ezelőtt. Sőt talán a mostani helyzet sokkal károsabb, mint akkor. Többször látom azt, hogy magukat marketingesnek hívó személyek bedöntenek vállalkozásokat, a helytelen kommunikációval. A levegőbe puffoktatnak 1-2 kulcsmondatot, úgy mint, hogy pozicionálj, SEO-z, kutass piacot, blogolj, használj chatbotot, gondolkozz stratégiában stb…
Egy marketingben járatlan személy a fent említett kliséktől elájul és gyorsan elkezd megbízni a világtalanban.
Persze, a marketingstratégia és társai kellenek a vállalkozás beindításához, de ezt tippekből nem lehet összetenni.
A marketing szakma egy szakma, amit tanulni kell.
Persze néha az is előfordul, hogy sikerül egy nagyobb forgalmat generálni 1-1 tippel, de az nem garancia arra, hogy az a mi utunk. Lehet, hogy hosszú távon vissza fog ütni.
Mondok egy példát:
Kitalálja egy hotel, hogy a tél közepén meghirdeti a szabad szobáit búvóhelyként. A búvóhely egy 2 órás szobahasználatot jelent és 20.000 Ft-ba kerül.
20 nap alatt lesz is 40 új betérő vendége. 20.000 x 40 = 800.000 Ft
Majdnem egy milliós forgalom a tél közepén. Telitalálat, nem?
Nem, ha eddig konzervatív családosok szálltak meg ebben a hotelben és a Google-on a hotelre keresve pl. xy hotel véleményre a második és harmadik találat a búvóhely szolgáltatásáról szól. Anya ráüt az asztalra, hogy ilyen helyre ő nem megy el.
Na jó, ez nem egy mindennapos eset, de láttam már olyat is, hogy úgy akartak apartmanokat kiadni, hogy egyszerre volt meghirdetve búvóhelyként és családi apartmanként is.
Amit a leggyakrabban látok: az a kutass piacot tipp. A Google űrlap ingyen van, már csak meg kell kérdezni azt, hogy mit szeretne a fogyasztó.
Hibák, amit ilyenkor elkövetnek a vállalkozók:
1.) Nem a célcsoportot kérdezik meg
2.) Nem jó kérdéseket tesznek fel
A fogyasztó általában nem tudja, hogy mit akar. Vagy ha tudja is, akkor nem biztos, hogy lesz rá pénze. És még sorolhatnám a hibákat.
A vállalkozó pedig felépít ezekre a válaszokra egy vállalkozást, ami nem fog működni.
A tippek csak tippek, nem lehet megkerülni a szakember segítségét.