Gyakran találkozom olyan vállalkozókkal, akik szerint a vásárlót csak az ár érdekli. Ezeknek a vállalkozóknak nem igazán megy jól az üzletük, azért is keresnek meg.
Mivel a vállalkozó azt gondolja, hogy a vásárló a legolcsóbb megoldást keresi, így a tulajdonos az árait alacsonyan fogja tartani. Az alacsony ár gyenge minőséggel párosul.
A magas minőség és az alacsony ár hosszú távon nem fenntartható.
Pl.: egy offline boltnál a személyzet munkakedve és képzettsége is alacsony lesz akkor, ha a fizetés is alacsony. A vásárló pedig nem szívesen megy be egy olyan helyre, ahol őt nem látják szívesen, kivéve akkor, ha rá van kényszerülve arra, hogy olcsón tudjon vásárolni. Valamint annál nincs is rosszabb, mint amikor az alkalmazott nem ért igazán ahhoz, amit csinál.
Persze, igen, tudom, Magyarországon bizonyos körökben elterjedt az a nézet, hogy az alkalmazott nem fog jobban dolgozni akkor sem, ha több fizetést kap. A pénzzel nem lehet motiválni. Igen, csak nem mindegy, hogy a nettó 500.000 Ft-ra kap még az alkalmazott 50.000 Ft-ot, vagy a 120.000 Ft-ra kap plusz 50.000 Ft-ot, és akkor talán már majdnem meg is tud élni. De mindegy, ez egy másik videó témája lesz.
A helyzet az, hogy ha a vásárló kifordul az üzletből, mert nem az az üzlet kínálja a legolcsóbban a terméket vagy szolgáltatást, akkor a vállalkozó nem tudott felmutatni olyan hozzáadott értéket, ami a vásárlót érdekelné ésvagy nem elég erős a vállalkozó márkája.
Sokszor találkozom olyan esettel is, amikor a hozzáadott érték és a minőség is magas. Viszont azért nem megy az üzlet, mert nem tudja ezeket megfelelően kommunikálni a vállalkozó. Aki viszont betéved, az elájul a kapott minőségtől és vissza fog menni, de egy vállalkozásba általában azért kellenek folyamatosan az új ügyfelek is.
Nincsenek luxus márkák?
Ha mindig mindenki csak a legolcsóbbat vásárolná, akkor nem lenne Audi, Apple vagy Red Bull. De nem lennének 4 és 5 csillagos SPA hotelek, de még Michelin csillagos éttermek sem.
Emlékszel? Nemrég jött ki a H and M a Moschino kollekciójával. A Váci úton kígyóztak a sorok.
A vállalkozók még abba a hibába is bele szoktak esni, hogy alacsony minőséget nyújtanak, magas áron. A fogyasztó ebben az esetben csak egyszer fog vásárolni.
Meg kell találni az egyensúlyt az ár és az érték között. Vannak árazási technikák, amelyek ebben segítenek.