A videó leirata:
Üdvözöllek, én Dajka Gábor vagyok, marketing szakértő, és most az AdWords-ről és a Facebookról, valamint arról, szeretnék beszélni, hogy elölről vagy hátulról-e a jobb.
Igen, tudom, nem AdWords, hanem már Ads. De, a piac még nem szokott hozzá az új névhez. És igen, azt is tudom, hogy a cím polgárpukkasztó lett.
Sokszor a vállalkozók csak egy csatornában gondolkoznak. Sokszor pedig még arra az egy csatornára sincs pénzük. Gyakran kérdezik meg tőlem, hogy: Gábor, 100.000 Ft-ból mit tudunk kihozni? – Semmit. – Szoktam válaszolni.
Viszont, ha valaki a vállalkozásából szeretne megélni és nem 100.000 Ft-ból akar 1.000.000 Ft-os forgalmat generálni az első hónapban, akkor egy konzultáció keretén belül felderítjük a lehetőségeit és azt, hogy a számára mi lenne a legjobb.
Az első nagy kérdés, hogy Facebook vagy Google Ads?
Nos, a két csatorna a vásárlót más fázisában szólítja meg.
A Facebookon alapvetően a vásárló képernyőjére pofátlankodunk, miközben ő vicces kiscicákat vagy az ismerősének az esküvői fotóit nézegeti.
Persze az is lehet, hogy a Facebook user a rajongónk, és már alig várja azt, hogy tartalmat osszunk meg vele.
A “vállalunk esküvői fotózást a 12-kerületben akár még héten“ hirdetés és az “5 tipp, hogy sokkal jobbak legyenek a fényképeid” content között óriási a különbség. Meg kell tanulni helyesen használni a Facebookot.
Jöjjön most az AdWords, vagyis Google Ads keresési hálózata. Nos, itt más a helyzet. A felhasználó ha beírja azt, hogy: esküvői fotós 12. kerület, akkor nagy valószínűséggel ezt azért teszi, mert szüksége van rá. Tehát neki van egy problémája, amire megoldást keres. A dolgunk e tekintetben sokkal egyszerűbb.
Akkor most Google Ads vagy Facebook?
Erre nem tudok most egyértelmű választ adni. Sőt, lehet, hogy mind a két csatornán kommunikálni kell.
Nem szeretnék, de ha most muszáj lenne valamilyen példát mondanom, akkor ezt mondanám:
Általánosságban elmondható, hogy ha olyan probléma áll fenn, amit azonnal orvosolni kell, pl.: tönkrement a fűtés éjszaka, vagy folyik víz, esetleg valaki nem tud bejutni a házába, akkor a Google-on keres megoldást, pl.: zárnyitás Budapest, vagy fogorvos 5. kerület kulcsszavakkal.
De a vásárlás is jól működik, pl.: bojler ár vagy bojler webáruház kulcsszavakkal.
Egy nyelviskolánál mind a két csatornát be kell vetni. Az érdeklődő első körben azt írja be nagy valószínűséggel, hogy nyelviskola 12. kerület. Majd megnézi a weboldalunkat és tovább lép a Facebookra. Ha nincs Google Ads, akkor meg sem fog találni minket. Ha nem jó a Facebook kommunikáció, akkor pedig nem minket fog választani.
Ha pedig egy teljesen új terméket / szolgáltatást szeretnénk bevezetni, akkor valószínűleg a Facebookkal kell kezdeni. Pl. ha az Alkotás úton nyitsz egy teaboltot, akkor a Facebookon kell felhívni rá az emberek figyelmét. Persze az offline marketinget sem szabad hanyagolni, de az már egy másik téma.
De, nem szeretnék ennél mélyebben belemenni, mert rengeteg mindentől függ az, hogy kinek melyik csatorna lesz a legjobb. És az is lehet, hogy egy vállalkozás csak akkor fog működni, ha mind a két csatorna be van vetve. Egyébként a legtöbbször a két csatorna együttesen hatásos, de tovább megyek, sokszor 3-4 csatorna kell a sikerhez, pl.: hírlevél és blog.
Elölről vagy hátulról?
Ezalatt a farnehéz és az orrnehéz kampányokra gondoltam.
Az orrnehéz kampánnyal berobbanunk a piacra, majd szépen lassan elcsendesedünk.
A farnehéz kampány pedig kis költségvetéssel indul és szépen lassan felerősödik.
A kezdő vállalkozók általában farnehéz kampányban gondolkoznak, és az a szlogenjük, hogy: Majd ha beindul a vállalkozásom, majd többet költök marketingre.
Sajnos az esetek döntő többségében soha nem fog beindulni a vállalkozásuk, mert nem gondolták át alaposan. Egyébként pedig működhetne a dolog.
A farnehéz kampány típus márkaépítésre való.
Aztán persze van az ismétlő kampány is, amely több médiát ölel fel. Jelen esetben Facebook és Google Ads.
A Facebookon csinálunk egy nagyobb célközönséget, akiket ráveszünk arra, hogy kattintson a weboldalunka. Majd, ha nem vásárolt, akkor a Google Display hálózatán emlékeztetjük őket az ajánlatunkra.
Tudom, hogy ez most egy kicsit kesze-kuszának tűnik, de egy kampány során annyi a változó amit meg kell vizsgálnunk, hogy ennél konkrétabb tippeket lehetetlenség adni.
Ráadásul ez egy olyan nagy téma, amit nem lehet egy pár perces videóban elmondani, mert ezeket tanulni és tapasztalni kell.