A minket megkereső vállalkozók 80%-a a legutolsó pillanatban hív fel, amikor már csőd szélén vannak.
Három csoportba sorolom a tévedésüket:
1.) Saját maga kísérletezgetett, mindenféle tudás nélkül
2.) Saját maga kísérletezgetett egy értékelhetetlen tudásanyaggal
3.) Rossz kivitelezőt választott
Ez az ő hibájuk. Ezért 100%-ig ők a felelősek.
Tudod hogy általában mi ennek a három listának a közös jellemzője? Elárulom: a vállalkozók még hisznek a mesékben.
Az első esetben annyira kevés rálátásuk van az adott témára, hogy nem tudják, hogy milyen lemondásokkal jár megszerezni a vállalkozásuk reklámjához szükséges tudást, és hogy ez mennyi időbe telik.
A második esetben elolvastak 1-2 szórakoztató marketinges könyvet, blogcikket, esetleg elmentek 1-2 előadásra, ahol megtanulták a CPC, CPA, upsell, interakció, költség/konverzió szakszavakat, melyeket túlértékeltek.
Az a baj hogy nem egy magát marketingesnek nevező megélhetési bűnöző vagy cég nevezi magát marketingesnek. Hazai könyvek szarok mert nem lehet bennünk elmélyülni, tovább gondolni a leírtakat. Inkább arról szólnak, hogy hogyan legyél milliomos, hogyan duplázd meg a bevételed, hogyan csináld ezt+azt, miközben egy ilyen könyv a legritkább esetben érvényes a legtöbb vállalkozóra, vállalkozásra. Mert hát persze nem tudjuk, hogy ki hogyan szocializálódott, milyen eszközei vannak. Egy vállalkozásról sem tudjuk, hogy mekkora a piaca, mekkora a budget. Nemrég végigfutottam egy alapozó pszichológiai könyvön. Több mint 700 oldal volt, és egyetlen tanácsot sem adott.
A harmadik esetben nem veszik figyelembe az intő jeleket.
Az intő jelek általában a vállalkozók szemei előtt vannak. Vannak persze olyan intő jelek, melyeknek az észrevételéhez sok tapasztalat szükséges, de vannak olyanok is, melyeket vagy nem akarnak észrevenni, vagy figyelmetlenségből nem látják.
Most elhoztam egy párat. Hogy melyik figyelmeztető jelhez kell rutin, és hogy melyikhez kell inkább csak 5 perc figyelem, azt döntse el mindenki magában. Minden bizonnyal egyeseknél a racionalizálás is be fog kapcsolni, de hogy sérüljön az EGO.
Amikor felkérnek a vállalkozók arra, hogy nézzem már át a marketingfolyamataikat, akkor először alaposan kikérdezem őket. Keresem a figyelmeztető jeleket, és sokszor egy zsáknyival találkozom, már akkor, amikor még bele sem néztem a belső rendszerükbe. Az általános marketinges kérdések mellett számomra ezek is fontos információk, hiszen ha tudom azt, hogy a vállalkozó miben vak, akkor fel tudom rá hívni a figyelmét, és talán a legközelebb kinyitja a szemét.
Na, nézzük azokat a fránya jeleket.
Rossz kollégák választása:
Sokan a Covid ideje alatt vettek fel alkalmatlan marketingeseket. Hogy is szól a mondás? Alkalom szüli a tolvajt? Vagy a bajba jutott ember minden szalmaszálba kapaszkodik?
Pedig sokszor meg tudták volna hozni a helyes döntéseket, ha figyeltek volna a jelekre.
Pl. az egyik ilyen eset az volt, amikor a marketinges elkésett a megbeszéléséről mert a busz lerobbant.
Érdekes módon, ez a példám szokta általában kicsapni a biztosítékot. Az autó hiánya annyira kézzelfogható az embereknek, hogy szinte mindig, mindenki tud felhozni egy kifogást, ellen példát. És ha nem tud vezetni? És ha luxusautóra gyűjt? Nekem sem volt olyan idős koromban autóm, mégis jó szakember / tehetős voltam.
Sajnos ilyenkor megállapítom azt, hogy nem sikerült figyelnie a vállalkozónak, vagy a csapatának, mert én az intő jelekről beszéltem eddig, nem pedig az egyetemes igazságról.
Következő ilyen jel, amikor a Facebookon egy melegítőben vagy egy kocsmából pózol a marketinges szakember. (Tényleg az ő keze között ment át eddig legalább 100 millió reklámköltés?)
Vagy az is jel lehet, amikor a beszédhangja monoton és a beszéde választéktalan. (Egy marketinges igen olvasott ember.)
Végül pedig a marketinges 15-20.000 Ft-ért vállalja a munkát, tehát olcsón, kb. 1.000 Ft-os órabérrel. A vállalkozók pedig nem látják át azt, hogy egy igazi marketinges több 100 órát és több millió forintot tett a saját képzésébe, amit nem fog havi 20.000 Ft-ért adni.
Ezek a vállalkozók reményekkel teli álomvilágban élnek, és csak ritkán ébresztik fel őket, mert roppant hálátlan feladat valakit szembesíteni a tévedéseivel, akkor, ha ő erre nem adott engedélyt.
Szerencsére az engem felkeresők erre kifejezetten adnak engedélyt, ám ilyenkor első körben soha nem azt figyelem, hogy mit mondanak, hanem azt, hogy hogyan és azt, hogy mit teremtettek eddig. Az adott helyzet dönti el, hogy a szívemre vagy az eszemre hallgatok. Tehát vagy az emocionális vagy a racionális énemet veszem elő. A vállalkozó irodájába betoppanva hagyom, hogy átjárja a hangulat a testemet, ez pár percig tart. Majd pedig elkezdem nyomozgatni azt, hogy miért éreztem azokat az érzéseket. De ehhez rengeteg gyakorlás szükséges. Ha csak a racionális énemre támaszkodnék, akkor közel sem lennék ennyire hatékony, hiszen akkor a vállalkozó által felépített csapdákba esnék, illetve a pajzsai megállítanának. És minél okosabb a vállalkozó, annál erősebb pajzsokat épít fel. Mivel csak pár óra hosszám van, így minden érzékszervemet be kell vetnem, máskülönben nem tudok segíteni.
És így zárás ként: észrevettétek, hogy a tőkével és raktárkészlettel rendelkező szétoptimalizált külföldi webáruházak elkezdték nyomulni a hazai piacon? Mert én igen. Úgy gondolom, hogy ez lesz a következő megmérettetése a webáruhzáz-tuladonosoknak. Erre pedig most kell elkezdeni felkészülni. Sokan az Amazontól félnek, de jelenleg ez még egy láthatatlan ellenség, mindeközben a valódi ellenségek már itt vannak köztünk.
És ha már az ellenségekről beszéltünk. Az ember legnagyobb ellensége önmaga.
Vállalkozói magánproblémák
Zavarok:
Vállalkozói zavarok: az extrém mennyiségű munka következtében károsodik a vállalkozó lelke, teste és társas működése. Képtelen a kikapcsolódásra, mert a vállalkozásán kattog egész nap.
Tudatmódosítók:
Egy magasan funkcionáló alkoholista pl. csak munka után iszik, egy alacsonyan funkcionáló pedig munka közben is, így gyakran elveszti a kontrollt. De mint mindennek, ezeknek is van előjele. Az alkoholnál a tolerancia fog gyorsan kialakulni, így az esti egy sör helyett majd kettő kell, majd három majd 3 plusz egy tüske. Majd utána jöhet a kokain meg a speed amitől legyőzhetetlennek fogja magát érezni a vállalkozó, és mindez egy esti sörrel kezdődött.
Párkapcsolat:
De egy tudatos vállalkozónak a párkapcsolata is rendben van, így támogatják otthonról. A párkapcsolat esetén ha a nő a vállalkozó, és a pasi emocionálisan nem fejlett, akkor csak morgolódni fog a bajsza alatt. Ez is egy olyan intőjel, amit figyelni kell, különösen így a kovid idején, hiszen a kovid mindent felerősített. A kovid olyan mint a hangerőszabályzó.
Intő jelekből pedig van bőven, ilyen lehet még a fokozott jutalomkeresés is. Nagyobb TV, új autó, még egy szelet sütemény. És nagyon érdekes dolgot vettem észre. A kóborlók – legfőképpen a férfiak – imádják a csípős ízt, amit én az önbüntetés szimbolikájának gondolok. De eközben egyes tanulmányok szerint, a kapszaicin endorfint termel, csakúgy mint az édes íz. Egy kóborlónak pedig szüksége van a stimulánsokra, amellyel az agya boldogsághormonokkal árasztja el.