A videó leirata: Elég sok marketinggel foglalkozó rendezvényen jártam az elmúlt hónapokban. Nagyon sokan odajöttetek hozzám váltani pár szót a marketingről, a videóimról és persze minden másról. Ez nekem nagyon jól esett. A beszélgetések közben arra lettem figyelmes, hogy jó páran igényelnétek a haladó vállalkozók hibái videósorozat is. 12 éve foglalkozom marketinggel, így nekem egyáltalán nem gond erről a problémakörről is beszélni.
Sok haladó vállalkozásban megfordulok, legalább annyiban mint a kezdőkben. Már beszéltem erről, de gyorsan, 1 mondatban: Nem attól lesz valaki haladó vállalkozó, hogy van egy 10 éves vállalkozása, mert ettől az még 9 éve stagnálhat.
Vágjunk bele! A haladó vállalkozók egyik legnagyobb hibája az, hogy hagyják elévülni a marketingesüket, marketing rendszerüket, weboldalukat, üzlethelyiségüket.
Bár, jobban belegondolva a kezdő vállalkozóknál is előfordulhat ez, akkor, ha külső erők tartják fent a vállalkozásukat, de most nem róluk lesz szó.
Üdvözöllek, én Dajka Gábor marketing szakértő vagyok, és az elavulásról szeretnék beszélni.
A haladó vállalkozókat az elavulás könyörtelenül fenyegeti. Ott van a sarkukban, minden lépésüket folyamatosan követi. A baj akkor van, ha nem veszik komolyan ezt a pokolian fenyegető, habzó szájú, halhatatlan lidércet.
Forgalomcsökkenésnek az oka
Amikor a lidérc utoléri a vállalkozót, akkor lassan elkezd csökkenni a forgalma.
Először nem sikerül úgy a szezon ahogyan azt az ügyvezető eltervezte. Majd hónapról-hónapra csökkennek a megrendelések, míg végül a forgalom feleződik, harmadolódik. A vállalkozók ezt sok mindennel képesek megmagyarázni és a remény marketingben kezdenek el hinni, de hiába is fohászkodnak a remény marketing istenéhez, a vevők, ügyfelek nem jönnek.
Sajnos általában az utolsó pillanatokban szoktak minket megkeresni az ügyvezetők, akkor, amikor már a kassza jócskán kiürült. Ha valamennyire is jól végezte a dolgát a vállalkozó, és persze megbíz minket a marketinggel, akkor hozzá tudunk nyúlni a már meglévő adatbázisához és el tudunk kezdeni a követőinek egy másfajta kommunikációt végezni. Elérjük azt, hogy figyeljen rá a célközönség. Ez az a pont, amikor az ismeretlen, kezdő marketingesekkel nem kísérletezgethet a vállalkozó, mert ha innentől kezdve nem profi a kommunikáció, akkor abba a vállalkozás belehal. Nincs még egy esély.
Ha semennyire sem dolgozott megfelelően a tulajdonos, akkor nincs sem tőke sem adatbázis. Ilyenkor fájó szívvel, de azt mondjuk, hogy mentse, ami menthető és szálljon ki, vagy vágjunk bele egy olyan marketing stratégiába, ami a 0-ról építkezik és 3, 6 vagy 9 hónap múlva lesz valamilyen eredménye.
Mi lehet a megoldás az elavulás ellen?
1.) Nos, ha van házon belüli marketingesed, akkor költs a képzésére. Idehaza évente van 1-2 nagyobb marketinges rendezvény, azt érdemes fontolóra venni. Persze, itt most nem a kiállításokra gondolok, ahová 10.000 Ft körüli összegért kapható a jegy és arról szól, hogy a fellépő előadóknak éppen mi az új terméke.
2.) Ne vedd soha természetesnek azt, hogy tőled vásárolnak az emberek. Kísérletezz új dolgokkal, rendszeresen kutasd a konkurenciákat.
3.) 2-3 havonta ülj le beszélni egy másik marketingessel is, és kérdezd meg tőle azt, hogy hogyan látja ő a piacot, a te kommunikációdat, reklámjaidat. Rengetegszer tapasztaljuk azt, hogy a cégen belül mindenkinek csőlátása lesz egy idő után, és így szépen lassan elkövetik a kezdő vállalkozók hibáit.
4.) Néha már az is nagy segítség ha egy külső marketinges felrázza a csapatot. Lehet, hogy nem fog újat mondani, mégis a csapat sokkal lelkesebben fog dolgozni, mert valaki megerősítette őket abban, hogy jó úton haladnak.