Webáruház Marketing

Legyen egyedi stílusa a webáruházadnak?

A videó leirata:

Róbert: Sziasztok!

Gábor: Sziasztok, kedves nézők! Robival ismételten összefutottunk, teljesen spontán, bár ez most nem teljesen igaz, mert a helyszínt, azt előre megbeszéltük legalább egy másfél órával ezelőtt.

Róbert: Spontán egy órával ezelőtt

Gábor: Az Egerszalóki Shiraz hotelban vagyunk most, ezért ez a különleges dísz. Robi, most is készültél valami jó kis témaindító ötlettel, mi lesz ez most?

Róbert: Spontán ötlet, egy-két órával ezelőtt felhívtuk egymást, hogy jó lenne összefutni most. Olyasmi jutott eszembe, hogy ma a stílusról kellene beszélgetnünk. Nehéz most elképzelni, hogy a webáruház világa hogyan kapcsolódik a stílushoz, de izgalmas lesz, úgyhogy belevágunk.

Gábor: Néha amikor így kihajlok, akkor teljesen normális vagyok, a tudatom teljes egészével tisztában vagyok, csak ahogy kihajlok a kijelzőn szeretném nézni, hogy a hang meg a felvétel az megy-e, fél óra után valamilyen biztonsági okokból kikapcsol, de annyi csak nem lesz ez a blog. Na, akkor stílus.

Róbert: Be kell vallanunk nektek, hogy amikor ez felvetődött ma, akkor első körben arra gondoltunk- gondoltam, hogy a stílus. Ez a szó ugrott be, valahova elmennénk és ilyen török ruhába beöltözve jelentkeznénk be Egerből. Ebből így most a Shiraz Hotel, és vízipipázás lett. Azért ugrott be nekem ez a stílus, mert így év vége felé a divatirányzatok, és a „Hogyan lesz a 2018?”, sok helyen lehet ezzel találkozni, és én azt vettem észre így a webáruháznál, meg a világ egyéb területein is, hogy ma már olyan, mintha nem divatról beszélnék, hanem stílusról. Mintha több stílus menne – futna párhuzamosan, és több stílus létezik. Gyakorlatilag olyan, mintha a webáruházaknál az egyéniségedet, a stílusodat lenne érdemes megtalálni, mintsem ráülj valami divatirányzatra. Hangsúlyozom, hogy olyan érzésem van, mintha a divatirányzatok is afelé mennének, hogy sokféle stílus legyen egymás mellett. Ezt megvárjuk.

Gábor: Szerintem is, mert lehet, hogy ez hallatszódik. Ez az élő felvétel szerűség hatása, nem tervezem ezt a videót megvágni, vagy zenét tenni alá, semmi esetre. Legyen úgy, ahogy ez elsőre sikerül. Mi egy hotelben vagyunk, járkálnak a háttérben, úgyhogy ezt halljátok.

Divat- vagy Stílusirányzatok?

Róbert: Azt veszem észre, hogy a divatirányzatok helyett, stílusirányzatok vannak. Ilyen stílus, olyan stílus, és ez a többféle stílus megfér egymás mellett. A webáruház üzemeltetésével kapcsolatban is ez jutott eszembe, hogy ma talán a legnagyobb feladat az, hogy megtalálni az adott webáruházban, amit csinálunk/csináltok az adott stílust, a stílusunkat. Eszembe jutott az, hogy kiskoromban, meg középiskolás koromban, amikor tanultam akkor, elég sokféle stílust kipróbáltam, a zenei irányzatok mindig vittek magukkal, amilyen zenei irányzatot kedveltem, olyan stílust képviseltem öltözetben és lehet mondani, hogy gondolkodásban is. Egy kicsit nagyobb lettem és elkezdtem gondolkodni, dolgozni, ezeken a stílus dolgokon, és beleszerettem a borkóstolásba. Ennek a világát, stílusát vittem, és valahol oda jutottam ezzel az egésszel, hogy ma minden csak egy szerep, egy szerepet játszunk el. Azzal, hogy egy stílust eljátszunk, vagy képviselünk, egyféle szerepet játszunk el. Én talán az egészben azt tartanám a legfontosabbnak, hogy bármilyen egyéniséget, vagy egyéni ruhát vess magadra, bármilyen szerepet játszol el, tudd, hogy csak szerepet játszol. Az egri borász körökben figyelem meg mindig, hogy hol egy western-t, hol egy futurisztikus szerepet tehát nagyon jól látjuk, a borászok körében, hogy ki milyen stílust vesz magára, és egyébként így az évek távlatában látjuk azt is, hogy milyen stílusváltások vannak. Hogyha jól érezzük magunkat ebben a stílusban, akkor ezt a stílust érdemes eljátszani, mert ez egy komoly ismertető jel. Ezért is hoztam ide a borászatot példának, mert ott nagyon fontos, hogy legyen stílusa az adott borásznak, az adott címkének, mert arról a stílusról lehet megismerni. Én úgy gondolom, hogy a jövő év – és ebbe most nem akarok belemenni, hogy mi a 2018-as trend, inkább csak így a stílus vonatkozásában – én úgy közelíteném meg, nagyon fontos, hogy mind a szöveg megírásban, mind a webáruháznak a megjelenésében, egy egészen határozott, erős stílust érdemes felvenni. És nem is fontos, ha mondhatjuk, azt a trendet kövesse, (erről majd Gábor részletesebben beszél) hanem inkább legyen egy olyan stílus, ami a jól használhatóság mellett, jól felismerhetővé, és jól azonosíthatóvá tud bennünket tenni. Valójában mi is a Corincloud-nál keressük azt a stílust, a saját stílusunkat. Úgy tűnik, hogy megtaláltuk, erről már korábbi hangfelvételeken beszéltünk, bár nagyon fontosnak érzem mindenkinél és nálunk is ez egy nagy áttörési időszak, hogy rátaláltunk arra a stílusra, amit tudunk követni, és amibe bele tudunk állni. Innentől kezdve ez a játék, ez a szerepjáték, amit felveszünk, azt szívesen csináljuk, tehát játék az élet.

Gábor: Szerintem, nem feltétlenül értek azzal egyet, hogy játszunk meg egy stílust. Szerintem nyugodtan meglehet játszani egy stílust, mert ha egy sima ember elkezdi játszani például egy üzletember stílusát, tehát elkezd szép ruhákat venni, drága órákat vásárolni magának, vagy új helyeken vásárolni, azzal egy idő után bele fog érni az ő stílusába, az ő személyiségébe.  Én nagyon bátorítok mindenkit, hogy kísérletezzen a stílusjegyekkel, találja meg az ő kedvenc stílusát, és az mellett tartson ki, mert egy idő után a személyiségébe bele fog olvadni. Nyilván pozitív stílusképet válasszon magának, valami pozitív stílusirányzatot. Valamint annyit szeretnék elmondani, hogy a Shiraz Hotelnek is van tök jó stílusa. A stílus egyébként lehet a logó is.

Róbert: Egy kis álomvilágba kerültünk. Van egy üzenete anélkül, hogy ismernénk a helyet.

A kitakart logó esete

Gábor: Igen, ez különleges. Meg is mutatom a logót, ennek is megvan a nagyon jó stílusa, és biztos vagyok benne, hogy ha megmutatom neked így kitakarva ezt a logót, akkor is fel fogják ismerni, hogy ez a Shiraz Hotelnek a logója. Vagy mondok egy sokkal durvábbat, hogy ha csak az S betűt mutatom meg, azt is nagyon sokan fel fogják ismerni. Egyébként a neten vannak ilyen játékok, hogy különböző logókat, brandeknek, márkáknak a logója, dizájnja vagy egy komplett weboldal, ki van mozaik kockázva, szinte felismerhetetlen a logó, és mégis 100 emberből 90 pontosan meg tudja mondani, hogy mi az a logó. A videó alatt keresek egy linket, egy ilyen játékról, mert ez is a stílushoz tartozik.

Róbert: Igen, és így az ünnepek felé közeledve, elég hasznos lehet az, hogyha valakinek egy ilyen határozott stílus látszódik a webáruházban, ez a logó, a színvilág, sok mindenből tevődik össze, nem mindegy, hogy ki ugrik be az első vásárlás során.

Gábor: Itt egy picit álljunk akkor meg, hogy ha azt mondod, hogy elektronikai eszközök webáruháza, akkor kinek melyik webáruház jut eszébe elsőnek? Nekem például az E-Digital.

Róbert: Az Extreme Digital, igen.

Marketingkommunikáció

Gábor: Neked is az ugrott be? Ha fényképezőgép márkáról van szó, akkor nekem elsőre a Nikon, másodszorra meg a Canon. Ha autóról van szó, akkor gondolom az Audi, a BMW, hogyha üdítő italról van szó, akkor szerintem a Coca-Cola, Pepsi. Szóval ezért is fontos, hogy nagyon jó stílusod legyen, és azt tudd kommunikálni is. De a kommunikációról egy későbbi videóban fogunk beszélni, hogy hogyan is kell kommunikálni.

Róbert: Ezt egy életérzés mögé teszik.

Gábor: Megint visszatértünk az életérzéshez. Itt ki is egészíthetjük az életérzést vizuális elemekkel, mert az életérzést, azt nagyon nehéz elmagyarázni, mert ha valakinek nincs életérzése, hanem szürke hétköznapi dolgokat csinál folyamatosan, és ilyen kis szürke, hétköznapi, monoton világban van benne, ő nagyon nehezen tudna olyan szöveget írni, ami életérzést sugall. Szerintem egy marketingesnek muszáj, hogy legyen valamilyen stílusa. Akár megjátszott stílusa, teljesen mindegy csak legyen stílusa. Mondjuk ez is egy nagyon jó életérzés, hogy itt ülünk a Shiraz Hotelban, és koktélokat szürcsölgetünk, talán a következő alkalommal, meg is gyújtjuk ezt a vízipipát. Szerintem ez is egy stílus.

Róbert: Mindenképp egy jó életérzést kelt bennem, illetve maga az, hogy engedjük történni a dolgokat, és a vízipipázás is ilyen, hogy most picit megálltunk pihenni, és beszélgetünk.

Gábor: Azt még mindenféleképpen hozzá kell tennem, hogy a vízipipában csak dohányt, illetve ízesített köveket tegyetek bele csak, a harmadik verziónak nagyon az ellenzője vagyunk. Családbarát tartalom, ha feltesszük a Youtubra, nem akarjuk kimondani, nyilván mindenki tudja, hogy miket lehet elszívni a vízipipába, azt mi nagyon ellenezzük. Ez is egyébként egy stílus, hogy ezek ellen harcolsz, küzdesz, és ezeket elítéled.

Stílus, életérzés, életvitel.

Róbert: Kicsit olyan ez a stílustéma, amikor még a határok erősebbek voltak, átmentünk egy másik országba, és kíváncsiak voltunk, annak a kultúrának a szokásaira. Ha leegyszerűsítem az is egyféle stílus, életérzés, életvitel. Az a stílus, hogy hogyan esznek, öltözködnek, mit csinálnak. Ma már a webáruház világába, de az egyszerű hétköznapokon is ezek a határok úgy gondolom eltűntek.  Mondjuk, hogyha elmegy Budapestre, bárhol találni olyan embereket, akik abba a stílusba öltözködnek, esznek, gondolkodnak ahonnan érkeztek. Ez a különbség, különbözőség egy ilyen természetesebb dolog, és nem azt mondjuk, hogy ilyen vagy olyan divatirányzatnak megfelelő, hanem azt mondjuk, hogy a Gábornak ilyen stílusa van, neki olyan stílusa van, a harmadiknak amolyan stílusa, és ha ez elég határozott, akkor azt mondjuk rá, hogy ez stílusos.

Gábor: És lesz követője! Tehát nagyon fontos az, hogy ha eljutsz odáig, hogy valamennyire beindult a webáruházad, vagy neked annyira nem fontos a pénz, hogy felvállalod magad, vagy felvállalod a saját stílusod. Ahogy például én teszem különböző marketinges fórumokon, én robbanok, mindenkivel leállok vitatkozni vagy egyszerűen, de határozottan leírom a véleményem egy-egy marketing eszközről, hogy azt ne csináld, mert az csődbe visz vagy, mert te még nem vagy elég érett ahhoz. Lesznek követőid, nekem is vannak követőim, én megosztó személyiség vagyok például a stílusom miatt, mert valaki azt mondja, hogy: „hú de bunkó vagyok, lehetne sokkal szebben is megfogalmazni Gábor”, de én nem szeretném, mert én ezt a stílust képviselem, hogy a legőszintébben vagy leghatározottabban megmondom egy ügyfélnek, vagy ügyfél jelöltnek, hogyha valamit rosszul csinál. Ezért nyilván az én ügyfeleim imádnak, de én nem azt mondom, hogy fizesd be a következő havi díjadat is és majd lesz valami. Megmondom neki kerek perec, hogy ne add ide a következő havi díjadat, mert én ezt nem szeretném csinálni, mert nem értesz hozzá, nem látom benne a lehetőséget, hogy te ezt folytasd. Ebben nyilván lesznek olyan ügyfelek, akik nagyon megharagudnak, és azt mondják, hogy: jól van, keresünk egy másik marketingest, ne emiatt bukjuk el a pénzüket. De lesz olyan ügyfél, aki esetleg kicsit duzzog, alszik rá egyet és aztán azt mondja, hogy: jó Gábor, akkor kezdjük elölről, mit csináljak ahhoz, hogy jó legyen a webáruházam forgalma? És ilyenkor nagy sikert tudunk elérni.

Lehet-e, az AdWords hirdetésbe egyedi stílust belevinni?

Róbert: Itt jut eszembe! Az elején meséltem azt, hogy nekünk is a stílusunk most kezd kialakulni, formálni, és kíváncsi vagyok Gábor, ezt így kérdezném tőled, hogy egy AdWords hirdetésnél lehet-e, az AdWords hirdetésbe egyedi stílust belevinni? Meg tud-e jelenni az egyedi stílus a hirdetéseknél? Ezt azért mesélem el, mert most olyan hirdetést, hirdetéseket próbálunk összerakni, ahol azzal kezdünk, hogy: Ide süss, és bármi hasonló, ilyen nem feltétlenül eladni akaró rész, statisztikai eredmények nincsenek még. Játszadozunk. A kérdés az, hogy annyira mindenkinek inkább az ár számít, vagy ennyi stílust bele lehet vinni így, az AdWords hirdetési piacon?

Gábor: Hát még szerintem bele lehet vinni, főleg azért, mert most már egyre több lehetőség van a szöveges hirdetések hosszában. Régebben azt hiszem 25-25-30 karakter volt egy Adwords hirdetés, és azt hiszem, hogy most 30-30-90 karakter van egy hirdetésben. Ez nem biztos, mert ennek most még nem néztem utána. Van ugye a szöveges hirdetés, és van a display hálózat is, a display hálózaton sokkal több szöveget lehet kitenni, meg ugye ott már lehet képekben is kommunikálni. Oda is lehet igen stílusos szöveget írni, ott is lehet életérzést kelteni ennyi karakterből, vagy lehet teljesen máshogyan hirdetni, mint ahogy a konkurencia hirdet. Az mondjuk egy tök átlagos hirdetés, de működik, nem azt mondom, hogy ezt a típusú hirdetést ne csináljátok, de hogyha valaki beírja, hogy fényképezőgép vásárlás, és az első mondata az Adwords hirdetésnek, hogy fényképezőképet keres. Ez egy unalmas, általános hirdetés, nagyon sokan így csinálják, de működik. De mégis lehet ezt úgy kiegészíteni, hogy legyen benne valami stílusos. Akár kezdheted úgy is, lehet az az első mondatod, hogy: vedd meg tőlünk a fényképezőgépedet. Ez már egy másik hirdetési stílus, tehát itt azonnal rászólok, hogy vásárold meg. Vagy lehet úgy is, hogy fényképezőgép garanciával, fényképezőgép számlával, fényképező 15 napos visszavásárlási garanciával. Ezekkel mind-mind lehet játszani, és egyébként a Google is azt tanítja, még ellenőrzi a drága Google is azt, hogy ha hanyag, rossz munkát végzünk. Google partnerek vagyunk, és szoktak hívogatni, hogy átnézzük bizonyos fiókoknak a hirdetését, mert egy kulcsszóhoz, csak egy hirdetési szöveget írunk. Vagy igenis megdolgozunk a pénzünkért, mondjuk a Google-t nem az érdekli, hogy mi megdolgozunk-e a pénzünkért, hanem az, hogy kihasználjuk-e maximálisan a Google vagy az Adwords adta lehetőségeket, és egyik például az, hogy több hirdetési szöveget lehet írni egy kulcsszóhoz. Mintavételezés alapján, 1000-1000 megjelenés alapján, tudjuk eldönteni statisztikailag, hogy vajon melyik ezek közül a hirdetések közül az, amelyik a legjobban teljesít. De hogyha akarod, akkor belemegyünk a taktikai részletekbe.

Róbert: Úgyis feltehettem volna ezt a kérdést, hogy folytassuk ezt a gondolatot, hogy a Corin Cloud ügyfeleinek, ha így a stílusról beszélgetünk, hogy mi az, amit a leginkább preferálsz, hogy látod? Így akkor belemehetünk taktikai részekbe is.

Gábor: Akkor, amikor megírunk egy AdWords hirdetési szöveget, akkor több értéket vehetünk figyelembe. Például konverziós arány, hogy 100 kattintásból egy hirdetés hány konverziót hozott. De azt is figyelembe vehetjük, hogy arra a hirdetésre hányan kattintottak rá. Tehát volt 1000 megjelenés, de abból az 1000 megjelenésből csak 100 kattintás volt. Vagy volt 900 kattintás, de a 900 kattintásból csak 10 konverzió volt. Vagy volt 1000 megjelenés, 82 kattintás, és a 82 kattintásból volt 12 konverzió. Ezeket mind össze kell vetni.

Róbert: Tehát ott tartottunk, hogy az ügyfeleiteknek kitaláltok egy stílust, akkor ezt így tesztelitek?

Mely stílussal tud az ügyfél azonosulni?

Gábor: Igen! Meg nagyon fontos, hogy ezzel a stílussal az ügyfél tud-e azonosulni egyáltalán? Mert ha nem tud azonosulni a stílushoz, tehát írunk egy hardcore direkt marketing szöveget hogy: gyere ide és vásárolj, és azért vásárolj, mert és hogyha nem vásárolod meg tőlünk, akkor nem tudom, kihal az emberiség, és akkor egy remegő hangú 29 éves nő veszi fel, hogy: Ha- ha-haló, mit szeretne? Akkor abból nem lesz vásárló. Így nehéz.

Róbert: Valahogy az jutott eszembe, hogy így életérzésbe nem éli át, nem tud azonosulni, nem áramlik belőle az az érzés, hogy ezt ő így szeretné, akkor még lehet egy tök jó stílus, nem biztos, hogy fog működni.

Gábor: Nem fog működni. Úgy hogy meg kell húzni néha a határvonalat, hogy ha az ügyfél nem szeretné használni azokat a szavakat, ahogy mi azt elképzeltük, akkor nincs vele értelme vitatkozni. Ez működik, de hogyha ő veszi fel a telefont, akkor nem lesz vásárlás. Meg ugye a webáruház kinézete is tud adni egy nagyon jó stílust, erről nem beszéltünk még, de térjünk már rá, hogy nálatok milyen stílust lehet követni? Legjobban neked azt kéne hangsúlyozni, hogy színszerkesztőket hogy alkalmazzátok? A színválasztás? Minden egyes részét le tudjátok színezni.

Róbert: Igen, ott kezdeném az egészet, hogy saját webáruház motorunk a megjelenítés beállításban olyan sok segítséget ad, hogy én magam sem tudom számon tartani, csak amire így emlékszem, azokról tudok beszélni. Pár évvel ezelőtt eldöntöttük, hogy nem szeretnénk leszűkíteni azt a lehetőséget, hogy valaki kap egy sablont, és akkor az úgy néz ki, pár apróságot beállít és kész. Hanem az a stílus, az a megközelítés nyert, hogy fejlesszünk egy olyan szoftvert, amivel a partnereink a saját stílusát gyakorlatilag az Admin felületen lehet állítani, ezt úgy hívtam házon belül, hogy a dizájn munkát próbáljuk annyira leegyszerűsíteni, – és ennek a dizájnerek annyira nem fognak örülni – hogy a dizájn egy adminisztratív munka legyen csak.

Gábor: Nem, tehát azért is kell hozzátenni, hogy az ügyfél magának mindenféle előképzettség nélkül beteszi a betűszínt fehérre, a hátteret feketére, az nem fog működni.

A grafikus

Róbert: Hát igen, ehhez azért kell az esztétikai érzés, de akinek ez megvan, sok olyannal találkoztunk, akinek megvan az érzéke hozzá, csak az eszközismeret nincs, nem tud Photoshoppolni, az eszközismerete nincs meg. Egyébként így arra az esetre sokszor megkérnek minket, mutatnak egy példát és akkor állítgassuk be nekik, és ha nem tetszik, akkor az Admin részen beállíthatja. Viszont ami ide kapcsolódik, kicsit azért beszélek erről nehezen, mert annyira nem erős stílusunk, ha lehet azt mondani, hogy ilyen agresszív, vagy nagyon direkt reklámot jutassunk el az emberekhez. De egy ajánlásként csak ki kell mondanom, hogy most készült el egy újabb olyan elem, aminek a részletét még én sem ismerem, de a lényege, hogy az egész webáruháznak egyféle dizájn megjelenést is lehet beállítani, ünnepi dizájn, húsvét stb. Mondhatnám azt, hogy az ünnepnek megfelelő stílust tudod beállítani és gyakorlatilag az ünnepi hangulathoz tudod, gyakorlatilag adminisztratív munkával átszabni a webáruház megjelenését. Ez Adminban állítható funkció, sok apró lehetőséggel, az is biztos, hogy van olyan rész, amire lehet, hogy nem gondoltunk, akkor szívesen – ez az új szlogenünkben is benne van – hogy: Örülünk ötleteidnek! Tehát várjuk az észrevételeidet, nem akarok most egyetlen más céget sem említeni, de mi valóban örülünk az észrevételeinek, és várjuk, ha esetleg valamilyen funkció hiányolsz belőle, hiányoltok belőle és azzal kibővítjük. De gyakorlatilag ilyen ünnepi megjelenést lehet beállítani, most nem azt mondom h egy kattintással, de oda is eljutunk, hogy pár kattintással, egy új stílust tudsz beállítani.

Gábor: Akkor még mindig a stílus borzalmasan fontos. Egyébként ennek a felvételnek is van egy stílusa, mert mondjuk ez egy puska mikrofonnal készült, a felvételen nem lehet látni a mikrofont, de ha így készíteném el, rendes mikrofonnal akkor megint egy másik stílusa lenne.

Róbert: Jó hogy nem ezt választottad!

Gábor: Jó hogy nem ezt?

Róbert: Igen, köszönöm szépen!

Gábor: Máshogy zajlana akkor a beszélgetésünk, sokkal.

Róbert: Akkor lenne egy kikérdező jellege az egésznek.

Gábor: Igen, ez teljesen más életérzést hozna. Én is elkezdtem most már egyre bátrabban kommunikálni az életérzést, a stílusomat például a Bambara Hotelből, olyan fényképet raktam fel, ahol fürdök a jakuzziban, és Like-olták is ezt a fényképet, és aki nekem Like-olja a céges oldalamat, vagy a magán oldalamat, meg szoktam nézni, hogy ki követ, melyik posztomat Like-olja, az milyen ember, és mit tesz ki. És nem hiszed el, de azok Like-olják, akiknek szintén van hasonló fényképe, nem a Shiraz Hotelből, hanem egy másik hotelból, az hogy ülnek a medence szélén, kislány vagy nő ül a medence szélén keresztbetett lábakkal, azért egy hangulatképet ő is csinált, és ilyen emberek Like-oltak. Persze, biztos vagyok benne, hogy volt az a réteg, aki azt mondta, hogy ki ez? Mit akar ez itt? De én szeretem az ilyen embereket magam köré gyűjteni, te is jól érzed magad, nem feszengsz igaz?

Róbert: Így van. Amikor egy életérzésbe így belelátjuk magunkat, akkor hasonló emberek is érzik azt. Tehát tudják, hogy az az életérzés az.

Gábor: És azt is megnézzük, hogy ha megjátszott, tehát hogyha még életedben nem voltál hotelban, nem tudsz ellazulni, és nem tudom eddig otthon a kis vidéki házban töltötted a nap 24 órájában, a szobában az életedet, és nem tudom PHP programokat írtál, és elnéztél egy ilyen hotelba és szivarozol te is egy ilyen hotelban azon rögtön látszódni fog, hogy ez nem lesz a te stílusod.

Róbert: Igazából a stílus témával úgy vagyok, hogy valahol én azt gondolom, hogy minden ember valamilyen szerepet játszik el, még a családban is apa szerepét, vagy a munkahelyen a főnök szerepét. És ahogy az előbb mondtam, én inkább azt látom, hogy bárki bármilyen szerepet eljátszhat, egy lényeges pont talán az, hogy otthon érezd magad benne, és hogy ez igazából valójában nem te vagy, csak szívesen játszod, mert játék az élet.

Gábor: Hogyha ezt a stílust összekötjük kicsit a webáruházzal, akkor ez is könnyen észrevehető és belátható, hogy ha nyitsz egy bérelhető, vagy bármilyen webáruházat, és mondjuk lekoppintott az Emagnak a dizájnját, az Extreme Digitalnak a dizájnját, mondjuk a x helyett beleteszel egy y-t, akkor nem fog működni. Az nem te vagy lehet, hogy neked annyira nem is tetszik, nem is tudod, hogy mit kéne abba a dizájnba. Nem azok az emberek fognak vásárolni, akik az Extreme Digital-nak a célközönsége. Ők az Extreme Digital-tól fognak vásárolni és nem tőled. Viszont, ha egy olyan webáruházat húzol fel, amit tényleg grafikussal terveztetsz, vagy teljesen egyedire, ami neked tetszik, de a grafikus a kezedre üt, hogy nehezen olvasható a szöveg, a betűkarakterek, nem jó a színharmónia, ott akkor a saját stílusoddal meg tudod fogni azokat a vásárlókat, akik például nem akarnak az Extreme Digital-tól vásárolni.

Róbert: Szépen megmutattad a saját stílusrészt! Én azt gondolom, hogy bármilyen webáruház apró ajándékot tud adni, és az ajándékoddal maga a stílusod is megmutatható. Például, hogyha telefon tokot adsz ajándékba – pár száz forintért már egész jó tokokat lehet kapni – egy komolyabb tok, valamilyen egyedi felirattal, az a hangulat és színvilág megjelenik, akkor utána azok az emberek, akik itt vásárolnak és tetszik nekik, igazából nem fog utána máshol vásárolni még úgy sem, hogyha nálad éppen drágább. Mert bejön neki az a stílus, amit képviselsz.

Gábor: Van egy olyan rész is, amikor lojális az ember, akarja támogatni azt a vállalkozót. Lehet, 1000ft-al többe kerül, de a te közösségedbe, te világodba fog csatlakozni és ezáltal megéri ezt a plusz 1000ft-ot.

Tartalommarketing

Róbert: Igen, itt egy kicsit a múltkori kommunikációra, tartalomíráshoz, blogíráshoz kanyarodnék vissza. Nyilván abban a stílusban, amibe otthon érzed magad, könnyebben tudsz cikket is írni. Azok az emberek, (és itt szivaros példa is jó példa) akik értették azt a képet, azt az életérzést, igazából teljesen mindegy, hogy te nem vagy egy olasz maffia vezér, de hogy azt az életérzést átélte, megélte, és akár poén szinten, akár komolyan vette, azt az érzést úgy érezte, hogy átélte és azért Like-olta. Ismerős volt, hogy igen ez az! Ismerős volt neki az érzés.

Gábor: Vagy, hogy ő is szeretne ilyet csinálni! Nem ismerős neki az érzés, de szeretne ilyet csinálni. Lehet, hogy már neki is megvan a jegye a Bambarába, és akkor azt mondta, hogy én is akarok a medencében szivarozni.

Róbert: De most egy kicsit visszamegyek oda, hogyha szeretne valaki ilyesmi életet csinálni, és mondjuk nem ismerős az érzés, és valahol egy vágyakozás elindult benne, ez a vágyakozás már ismerős, amire vágyakozik. Például hogyha látott egy filmet, egy mintát valahol, ő nem így született, szivarral a szájában, tehát valahogy látott egy életérzést, találkozott egy stílussal, és az az életérzés, az a stílus abban a környezetben, abban a filmben, abban az élethelyzetben megfogta, és ott élte át. Ezt a jó életérzést legtöbb esetben szeretné az ember reprodukálni. Innentől ismerős gyakorlatilag az az életérzés. Lehet, hogy most nem szivarozik, de már ismerős neki és ezért Like-olta ezt a dolgot, még ha csak vágyként is él benne. De a vágy az már egy valamilyen szinten ismerős, átélt érzésnek az újra átélése.

Gábor: Én például le sem tagadhatnám, hogy a ’90-es évek gyermeke vagyok. Ez a jakuzziban ülök, szivarozok, ez olyan Arnold Schwarzenegger-es, Sylvester Stallone-s, bár az izmaim azok nincsenek meg hozzá, de mégis láttam már Schwarzenegger-ről is hasonló fotókat, hogy szivarozik és járkál a hotelban. Például erről a pulcsiról is lerí, hogy a ’90-es évek stílusát képviseli, nagyon szeretem, például Will Smith – a Kaliforniából jöttem. Ez a póló ez nem túl modern, hanem ez a 90-es évek stílusát jellemzi, de akár mondhatnám a karkötőmet is az pedig tengerész karkötő, ebben is benne van egy kis piros szám. Egyébként, ha jobban megfigyeljük, rajtam mindig van valami, ami piros. Vagy általában törekszem arra, hogy legyen valamilyen piros, mert ez is az én kis stílusom, hogy szeretnék kitűnni kicsit a tömegből. Például a legelső Facebook oldalam úgy indítottam el, hogy piros ingben voltam.

Róbert: A mikulásos?

Gábor: Nem, az a piros sapkás, az is elég piros volt. A profilképemen még mindig az van, hogy piros ingben ülök egy öltönyben. Egyébként ez tetszik más marketingeseknek is, és ők is vettek már fel piros inget és tartottak úgy előadást, tök cuki, nekem tetszik.  Szóval a webáruházban mindig próbáld belevinni valahogy a stílusodat, ez sokkal fontosabb, mint az ár, nyilván 50.000 Ft-os cuccot nem tudod eladni 80.000 Ft-ért csak azért, mert neked van egy stílusod, de mondjuk 55.000Ft-ért, 10%-al drágábban már el tudod adni. Viszont idáig el kell jutni, és a te stílusodnak is ki kell forrnia, és azonosulnia kell.

Róbert: Erről jutott eszembe a ’90-es évek divatmagazinja. Offline világ, kijött az Ottó katalógus, na de ott nagyon érdekes volt az egész, mert mindenkire volt egy stílusa, és azt figyeltem meg, hogy ez segített abban, hogy az ember elképzelje magát, tehát fel volt öltöztetve. Gyakorlatilag ilyen kulcsrakész stílusokat adott, ha ehhez a pólóhoz ilyen cipőt veszel és ilyen nadrágot, akkor gyakorlatilag így fogsz kinézni, tehát ezt a stílust nem kellett legyártani, hanem kulcsrakész stílusok voltak. Ezt azért hoztam elő, mert hogyha egy webáruháznál, az adott terméknél plusz fotók, videók voltak,(Gábor: A gyári fotókon kívül, a gyári fotók helyett) amin a varrást lehet látni, és a minőséget sugározza, amellett esetleg ilyen képek is megjelennek, az sokat segít abban, hogy a vásárló el tudja képzelni. Nyilván ez azt a réteget érinti, aki még nem döntötte el, hogy mit szeretne venni, mondjuk, csak nézelődik. Így könnyebben meg tudja érinteni, hogy hát ez így is nézhet ki jól. Tehát ezt a stílusbeli elképzelést tudjuk segíteni, hogyha ilyen szempontból több fotó, kép van a termékről.

Gábor: Az a durva, így a stílusról, életérzésről 2015-ös nagy webáruház recept könyvünkben már írtam egész sok oldalt, és két évre rá kezdtünk el erről komolyabban beszélni. Most is csak azért beszélünk róla, mert mindenki erről beszél! Valahogy az lett a divat, hogy adj el egy életstílust, egy életérzést, holott már ezt 2015-ben is kellett volna csinálni, nyilván aki megvette ezt az e-bookomat az csinálhatta, csinálja. Hogyha elkezdte volna csinálni, akkor már két évvel előrébb járna a konkurenseknél, aki még csak most kezdik el áttanulmányozni, hogy mi is az ő stílusa, vagy életérzése. A blogon is el kellett volna kezdeni már 3-4 évvel ezelőtt, valaki még csak most kezd el blogolni, most kell meggyőzni arról, hogy: hú, most akkor blogoljak? Miről blogoljak, hogy blogoljak? Ők már hátrányban vannak erősen. De az tény, hogy 2-3 ütősebb bloggal, fel lehet a Facebook-ot robbantani. Gerilla marketing. Nyilván most nem tudok biztos receptet adni erre, de ha például olyan a stílusod, olyan fényképet teszel fel róla, mint például az én medencés fényképem. Most gondold el, hogyha írok valami nagyon meghökkentő cikket, nem biztos, hogy marketing témában, hanem bármely más témáról, az lehet, hogy felrobbantja az internetet. Mondjuk, írok a maffiózókról, akik uralják a prospektus világát. Lehet, hogy arra rengetegen kattintanának.

Róbert: A webáruházaknál én azt látom az utóbbi időben, hogy igen volt egy ilyen átalakulás, és most valami nagy változás előtt vagyunk. Nem tudom megmondani, hogy mi lesz ez, de az utóbbi időben a nagy extrém hirdetés, a nagy webáruházaknak az eladási modelljei, webáruházban az elrendezési modell bekerült az egész egy ilyen sablonba, amely felhasználói szokás szerint praktikus. Gyakorlatilag nincs már az, hogy ahány webáruház, annyiféle elrendezés, hanem lett egy szabványa – ha lehet ezt mondani- kialakult egy szabványa, talán így pozitívabb csengésű, és eljutott ez az egész oda, hogy: megvan ez a szabvány, oké, így érdemes elrendezni, mert az összes webáruház, amelyik jól működik az így rendezi el. És olyan mintha most kimaradt volna egy ilyen 5-6 év, amikor ennek az ideje volt, és most kezd visszajönni, hogy az adott webáruház, amelynek most már van szabványa, nem úgy hogy a grafikus leül, akárhova teheti a keresőt, szűrőt, hanem ehhez a szabványhoz most kezd visszajönni az, hogy mégis legyen valami egyedisége, valami egyedi stílusa. Tehát a szabványos elrendezésre egyre jobban szeretnének egyedi stílust ráhúzni. Olyan, mintha ennek az ideje kezdene el újra felerősödni.

Gábor: Ne felejtsük el, hogy ezeket mind azért hallgatja vagy nézi a kedves néző, mert a vásárlónak ne csak azt az esélyt adjuk meg, hogy csak ár alapján tudja összehasonlítani a termékeket, a webáruházat ne csak az ár alapján tudja összehasonlítani, hanem legyen ott valami más 10-12 dolog, akár a stílus, akár az életérzés, akár a tartalom, ami segít ebben.

Róbert: Ma már nem csak azért találunk vissza egy webáruházba, mert elmentettük a kedvencekbe.

Csak az árak

Gábor: A Mall-nál, az Extreme Digital-nál, az Emag-nál el tudjuk azt képzelni, hogy egy ember kiáll és elmondja, hogy: „Helló, én vagyok ennek a webáruháznak a tulajdonosa, vásároljatok tőlünk terméket!” Ha ki is állna valaki, ezt nem hinnénk el, mert azt hinnénk, ez egy újabb reklám. Ha nem jön be ez a tulajdonosi váltás, akkor kiáll egy üzletember, és ha ezt nem fogadták el az emberek, hogy ezé az üzletemberé, aki lehet, hogy valójában tényleg a tulajdonos, akkor felteszi a kollégáját. Felteszi a hátrafelé fordított baseball sapkáját, vagy kiáll például piros ingbe és azt mondja, hogy: „sziasztok, én vagyok a tulajdonosa a webáruháznak!” Akkor mi azt gondolnánk, nem hinnénk el, hogy az tényleg az az ő webáruháza. Olyan nagy hátrányban vannak ezek a multi cégek így ebben a pillanatban, hogy csak az árral tudnak kommunikálni.

Róbert: Nem is tudnak mással. Viszont ami eszembe jutott, – ezt jellemzően inkább ilyen konferenciákon lehet látni-, hogy amikor egy-egy ilyen nagyobb konferenciára elmentek, akkor látod azt, hogy annak a konferenciának milyen az adott stílusa, témája. Nem akarok példákat mondani, és nem az van, hogy annak az adott szakértőnek mindig ugyanabban a hangulatban, stílusban, hanem mindegyik más. Más a környezet stb. Abban a stílusban, abban a környezetben kommunikálnak. Mit akarok ezzel mondai? Kis webáruházaknál sokkal nagyobb a lehetőség arra, hogy ezekkel a stílusokkal játszadozzunk, váltsuk, az ünnepekre jobban rákészüljünk, és egyébként a felhasználók is – én úgy tapasztalatom – hogy szívesen veszik, hogy az adott alkalmakhoz igazodik az arculat, vagy az a stílus.