A videó leirata: Gyűjtsek vagy ne gyűjtsek Facebookon like-okat? – Teszik fel a kezdő vállalkozók nap mint nap a kérdést Facebook csoportokban. Üdvözöllek, én Dajka Gábor vagyok, marketing szakértő, és most a like gyűjtéséről szeretnék beszélni.
Elárulom a videó legelején azt, hogy a kezdő vállalkozók jelentős része már a vállalkozásuk elején a ponteciális vásárlóikat megpróbálják hülyének nézni azzal, hogy egy olyan oldalra akarják kiépíteni pár nap alatt a rajongói táborukat, amely még semmilyen értéket nem adott a közösségnek. A mai világunkra nagyon jellemző ez a szemlélet. Először akar mindenki sikeres lenni, majd ha megvan a siker, akkor akarják a munkát bele is tenni.
Mégsem ez a legviccesebb, vagy talán inkább a legszomorúbb gondolatuk, hanem az, hogy a legtöbben azt vallják egy frissen létrehozott vállalkozás esetén, hogy majd akkor tesznek pénzt a marketingbe, ha beindultak a megrendelések. Itt is felcserélik a folyamatokat.
Térjünk vissza a like-okra.
Nyilván az új vállalkozó azt szeretné mutatni, elhitetni a sok like-al, hogy ő már régóta a piacon van és hogy nagyon jól vezeti a vállalkozását, mindenki szereti és elégedett vele. Ez nem fog működni, mert a piac nem hülye. Egyrészt a Facebookon az oldal idővonalát a látogatók vissza szokták pörgetni, másrészről pl. egy KFT tavalyi árbevételét és alapítás dátumát kideríteni 1 percbe sem telik. Hidd el én tudom hogy a piac nem buta, mert bizony szoktam látni Google Ads-en belül olyan kulcsszavakat is, hogy “xy cég vélemény”. Ha a látogató nem talál véleményt, akkor az már gyanúra ad okot ebben az esetben, azaz akkor, amikor összejön pár ezer like, érdemtelenül. Hiszen nyilván, ha valaki nagy és hiteles rajongói táborral rendelkezik, akkor az emberek beszélnek róla.
Az is lehet, hogy a vállalkozó egyébként tisztességesen kiszolgálná a megrendelőit, de, mivel nem ért a marketinghez, kommunikációhoz, már a legelején elvágja magát.
A legtöbb esetben nyereményjátékokkal akar a tulajdonos nagy elérést és rajongói tábort kiépíteni. Ezzel csupán annyi gond van, hogy az esetek 98%-ában a nyugdíjas nénik és olyan fiatalok fognak kommentelni, megosztani, like-olni, akiknek a Facebookon a tanulmányok résznél az élet iskolája van megjelölve. Kisebb esetben pedig a kezdő vállalkozók like-okat vásárolnak kétes emberektől. A vásárolt like-ok mögött hamis profilok vannak, melyek mégannyit sem érnek, mint a nyereményvadász követők.
Facebook like
Egy rajongói tábort kiépíteni csak értékadással lehet. Ezt a folyamatot ne úgy értsd, hogy akkor ki kell sorsolni 3 db akármit, mert igaz, hogy az is érték, de önmagában ez még nagyon kevés lesz. És nem is biztos, hogy a nyereményvadászokra van szüksége a vállalkozónak, akik csak azért lógnak az adott oldalon, hogy hátha nyernek valamit. Ők nem fognak tudni eltartani egy vállalkozást.
Alapvetően a kommunikációval, viselkedéssel lehet meghatározni azt, hogy milyen emberek fognak vásárolni.
Egy erős rajongói tábor kiépítése évekbe telik. Ha ez megvan, akkor sem a like-ok száma fog dominálni, mert ha fel van építve ez a közösség, akkor nem csak a Facebookon fog velük kommunikálni a vezető, hanem hírlevélben, YouTube-on, rendezvényeken stb. is.