Rengetegen nyitnak manapság egy üzletet. Ez lehet online és offline is. Mind a kettőnek van egy közös tulajdonsága, mégpedig az, hogy csak akkor fog működni, ha figyel rád a piac. A legtöbb üzlet itt vérzik el. Sajnos sokan gondolják azt, hogy a munka oroszlánrészén akkor vannak túl, amikor végre elkészült a webáruházuk vagy a boltjukban a bankkártya terminált sikerült beüzemelniük. A valóságban ez még önmagában kevés, ha úgy tetszik, akkor ez még senkit nem érdekel a családtagokon és barátokon kívül.
Amikor elkészült az üzletünk, akkor az egyik legelső dolgunk felhívni magunkra a figyelmet. Itt pedig egy marketing szakember segítségre lesz szükségünk.
Első körben meg kell nézni azt, hogy a konkurencia ezt hogyan teszi. Itt eldönthetjük azt, hogy követjük-e őt vagy kitalálunk egy másik vonalat.
Általában a konkurencia lemásolása nem jó ötlet. Ezt a kezdő vállalkozók szokták elrontani, mégpedig úgy hogy valójában nem látnak bele a konkurensünk marketing rendszerébe, stratégiájába, csupán a felszínt látják és azt másolják. Akár évekig is képesek másolni, mire rájönnek, hogy ez a taktika nem működik. Tipikus eset az árakció. Ha a konkurens akciózik, akkor a másoló is.
De, hogyan lehetne máshogy csinálni?
Pl. ha a konkurensünk egy cuki kampánnyal hívja fel magára a figyelmet, akkor nekünk nem muszáj cukiskodni, mert oly sok eszköz áll még a rendelkezésünkre, pl.: arcok, ingerek, erotika, sztori, érzelmek, horror, színek, veszély, szoktatlanság, ismerős, és a kedvencem a geg, stb…
És itt kezdődnek a problémák. A vállalkozók általában nem számítanak ilyen kiadásokra. Nem gondolják azt, hogy az üzlet beindításához először magukra kell irányítani a figyelmet. Vagy ha erre gondolnak is, akkor azonnali megtérülésben gondolkoznak. – Gábor, vonjuk magunkra a figyelmet. Nekem végülis mindegy, hogy mennyibe kerül, amíg visszahozza az árát.
Sajnos ez hibás gondolkodás. Bár a cél valóban az értékesítés, de a figyelem megszerzése csak az első lépcsőfok. Itt még nem fog keletkezni forgalom, ellenben ez egy kisebb-nagyobb kiadással fog járni.
Beszéljünk egy kicsit az eszközökről.
Hol érdemes magunkra irányítani a figyelmet? Ott, ahol a célcsoportunk rejtőzik. Itt is nagyot lehet bukni ha nem jól mérjük fel a helyzetet. A legtöbben Google Ads-ban és Facebookban gondolkoznak. Ezek igen népszerű és jól működő felületek, de teljesen más szakaszában tudjuk megszólítani vele a vásárlót. Ezen kívül még rengeteg marketingeszköz áll a rendelkezésünkre, úgy mint magazin, szórólap, Instagram, e-mail, DM, reklámtábla, plakát, kiállítások, telemarketing, YouTube, stb…
Sokszor nem érdemes csak egy marketing eszközben gondolkozni. Sok vállalkozó csak egy eszközre építi fel a vállalkozását, ami nagyon veszélyes. Egy sikeres üzlet általában legalább 2, de inkább 3 csatornán van jelen. Az én marketing eszközeim pl.: Facebook, Google Ads, Instagram, YouTube, blog, hírlevél és persze a sok-sok ajánlás. Ez eddig 7 eszköz. Nemrég pedig egy szakmai magazinban is megjelent a reklámom és rendszeresen szoktam járni marketinges rendezvényekre is ahol felismernek a követőim. Most járunk 7 + 2 eszköznél az én esetemben.
Az agyunkat másodpercenként 11 millió bit információ éri, amiből csak 40 bitet tudunk folyamatosan feldolgozni. A reklámzaj pedig évről évre nő. Nincs egyszerű dolgunk. Tehát a költségvetésünkbe kalkuláljuk bele a marketinget is, és ne úgy álljunk hozzá, hogy ha majd lesz forgalmam akkor majd reklámozok, mert ez pont fordítva működik. Először kell egy marketing stratégia, majd el kell kezdeni kampányolni, és majd ezek után lesznek vásárlóink.
Köszönöm, hogy megnézted ezt a videót, szia!