Sokszor fel szokott merülni a kreativitás (alkotóképesség) témája a vállalkozók és persze a marketinges szakemberek között.
Az egyik oldalon azok állnak, akik azt mondják, hogy nem kell kreatívnak lennie egy marketingesnek, mert ott vannak a bevált módszerek, vagy ha úgy tetszik a sémák, és csak le kell őket követni.
A másik oldalon pedig azok állnak, akik a marketingelést a kreativitáshoz kötik.
Én pedig úgy vettem észre, hogy sokszor elbeszélnek egymás mellett a felek, így nézzünk meg a kreativitás jelentését és fokozatait. A téma igen nagy, és még nem minden területen született véleményazonosság. A kreativitást meghatározhatjuk a termékkel, de magával az alkotás folyamatával is. Ha csak a produktumot nézzük, akkor ott felmerülhetnek olyan kérdések, hogy ki és mi alapon minősít? Számos alkotó munkáját jóval a halála után ismerték el, legyen az matematikus, festő, író stb. A kreativitás bizonyos problémamegközelítési módot jelent, amely alapvetőbb mint egy szakmai képzettség, pl. a marketinges szakmáé.
Nézzük meg az öt szintet. Ezeknek a típusai ugyanazok, viszont a mélységük és az érvényességük változik.
Első szint: kifejező kreativitás. Pl. a gyermekek rajzai ilyenek. Itt az ügyesség, eredetiség és a minőség nem számít.
Második szint: produktív kreativitás. Nagyon hasonlít az első szinthez, ám itt már megjelenik valamiféle szabályrendszer és a techinka javítása is cél.
Harmadik szint: a feltaláló. Új és szokatlan összefüggések felfedezése. Itt fontos a kitalálás és a felfedezés.
Negyedik szint: az újító. Sok hazai marketinges ennek vallja magát, ám erről a szintről azt kell tudni, hogy kevés ember éri el. Itt egy egész tudomány vagy művészeti ágnak az alapjait jelentősen meg kell változtatni. Tehát a fejen állva írjunk hírlevelet és közben hirdessünk itt és ott is A.I.D.A formulával, nem innováció, ellenben a SpaceX és Tesla már igen.
Ötödik szint: a teremtő kreativitás. Fundamentális, elvont szinten egy teljesen új elv, vagy felvetés születik.
Azonban egy háziasszony nem kreatív akkor, amikor egyben tartja a háztartást, a családot, mindeközben boldog légkört teremt? Mert szerintem az, ám az ő produktuma kevésbé fogható meg.
Sokan, sokféleképpen kutatták már a kreativitást és próbáltak a személyek között összefüggést találni pl. IQ és környezeti hatások között. Az én véleményem szerint a kreatív ember belső tüze magas lángon ég, alaposan ismeri a témáját, elkötelezett és leginkább saját magát szórakoztatja az alkotással. És mivel jól szórakozik, laza.
Szerintem mind a két félnek igaza van akkor ha az ő szemüvegükön keresztül nézünk. A marketing egy jelentős része bevált sémák halmaza amit le kell másolni. Ám ha nem jön be a másolás, illetve ha egyedi probléma merül fel, akkor oda már kreativitás kell. Így én úgy gondolom, hogy egy-egy beszélgetésből meg lehet tippelni azt, hogy milyen szinten áll a marketingben.