KKV Marketing Videók

Ülj be mellénk és beszélgessünk a marketingről 2.

A videó leirata:

Gábor:  Sziasztok, Dajka Gábor vagyok, Marketing szakértő.

Bea: Sziasztok, Mézes Beatrix vagyok, Online Marketing Manager és Marketing Szövegíró.

Gábor: Kisütött a nap erre fel Beatrix ma töltötte be a 30. életévét!  Boldog születésnapot! Ebből az alkalomból elmegyünk Beatrixszal egy jó kis étterembe, utána valószínűleg egy jó kis thai masszázsra. Ha már így alakult a dolog, akkor szerintem beszélgessünk arról, hogy mennyire is fontos az, hogy egy alkalmazott jól érezze magát egy vállalkozáson belül.

Bea: Igen, egyre többször hallom ezt a témát, hogy az Y generációnak, a legfiatalabbaknak, akik most állnak munkába, hogy nekik nem is annyira a pénz dominál. Inkább a megbecsülés, hogy lehetőséget kapjanak arra, hogy bizonyítsanak. Ez nekik már majdnem fontosabb, mint a pénz. Mert ha elmegy egy dolgozó egy új munkahelyre, akkor egyből nem bíznak rá mindent és valamikor hónapokat kell várni, sőt rosszabb esetben éveket is hogy elvégezhesse azt a munkát, amit szeretne. Nyilván ilyenkor az ember csalódott lesz, hogy nem végezheti el azt a munkát, és emiatt munkahelyet is fog váltani. Ami ennél rosszabb lehet, amikor a főnök, a vállalkozó nem becsüli meg a munkavállalót, például lenézi, túl sok munkát ad neki, vagy túlhajtja, és persze ezt nem honorálja semmi úton – módon.

Készülni kell a szezonra

Gábor: Ez nagyon  jó, de szerintem kicsit vezessük fel a témát akképpen,  hogy most is Pestről jövünk. A kiemelt ügyfeleinket rendszeresen megszoktuk látogatni, hiszen készülni kell a következő szezonra, statisztikát kell kiolvasni, értékelni kell az elmúlt 3 hónapot stb. Rengeteg olyan partnerünkél is megfordulunk ahol vannak alkalmazottak. Rengeteg olyan vállalkozó felkér minket marketing tanácsadásra, ahol szintén van alkalmazott, és nagyon gyakran látjuk az alkalmazottak szemében a dühöt, a csalódottságot, a kiégettséget és a kérdőjelet a szemükben, hogy mit keres itt ez a 2 ember, valamint a motiválatlanságot. Ezek a vállalkozók nem hiába hívnak le minket marketing tanácsadásra… Általában nem azért hívnak le minket, hogy van egy 200 milliós forgalmuk, és hogy lehetne-e 300 milliós forgalomra feltornázni, hanem hogy lassan már csődbe mennek és segítsünk nekik a marketinges problémáikat megoldani. Nem biztos, hogy első körben a Marketinggel  van a legnagyobb probléma, hanem a munkavállalókkal. Ahogy a vállalkozó, a főnök hozzááll az alkalmazottakhoz, a munkavállaló azt adja vissza az ügyfélnek, a vendégeknek. Ezt nagyon gyakran tapasztaljuk, főleg az éttermekben.

Bea: Igen! De, nem csak az éttermekben, hanem az egy kicsit drágább üzletekben is!  Nézelődök, és egyszerűen látom a kedves eladón, hogy egyszerűen nem akar hozzám szólni, nem akar tanácsot adni, nem is érdekli, hogy ott vagyok és nem 2,000 ft-os termékről van szó. Néha már én érzem magam kellemetlenül, hogy odamenjek hozzá és megkérdezzem, hogy zavarom-e, és hogy mondjon ő nekem tanácsot, de nem merem zavarni, mert látom, hogy SMS-t ír, Facebook-ot vagy  újságot olvas, és abszolút nem érdekli, hogy én ott vagyok.

Bocsánat, zavarok

Gábor: Zavarjuk, rendesen zavarjuk az alkalmazottat!

Bea: Igen, és nálam előfordul elég sokszor, hogy ezért nem vásárolok, mert nem merek odamenni és megkérdezni, hogy zavarhatok-e pedig neki kéne odajönni-e és megkérdezni, hogy miben segíthet?

Gábor: A vállalkozók rengeteg pénztől esnek így el sajnos, de ez nem is feltétlenül a munkavállaló hibája, – vagy egyszerűbb kimondani, hogy az alkalmazott hibája. Igenis a munkaadónak, a főnöknek, a tulajdonosnak, vagy az üzletvezetőnek a hibája az, hogy az alkalmazott nem érzi jól ott magát, mert igenis most már arra is kell koncentrálni, hogy az alkalmazott jól érezze magát azon a munkahelyen! Már nem úgy van mint a mi időnkben.

Bea: Bár, azon most gondolkodom, hogy egy munkavállaló elmegy egy interjúra, előadja magát, hogy mennyire okos és kedves. Majdan, miután a főnök nincs ott, hogyan derül ki, hogy ő másképp áll hozzá a vevőkhöz, mint amit ő előadott az interjún? És amikor megjelenik a főnök, előadja megint azt az énjét, amit az interjún adott! Eléggé sakk matt az én részemről. Persze néha jönnek vevői panaszok, vagy beírnak a panaszkönyvbe, de még akkor sem biztos, hogy rájön egyből a vállalkozó, hogy itt az eladásnál problémák vannak. Szerintem ez egy érdekes téma!

A puding próbája

Gábor: Igen! Amikor megkeres minket egy üzlet tulajdonosa, tehát egy fizikális üzletnek a tulajdonosa, akkor mi azt szoktuk kérni, hogy ne szóljon, hogy mi melyik nap megyünk hozzájuk tanácsadásra, mert mi szeretnénk hozzájuk bejelentkezni úgy, mint egy sima vendég, és meg szeretnénk nézni, hogy ezen a téren rendben van-e minden. És tényleg, sajnos általában azt szoktuk tapasztalni, hogy nem. Kipróbáltuk a szolgáltatást, nagyon jó, de nem szeretnénk ide többet visszajönni. És sajnos nekünk – vagy neked nem, de nekem igen – kegyetlennek kell lennem és szembesítenem kell a vállalkozót azzal, hogy rossz a szolgáltatásnak a kivitelezése.

Bea: Nekem a legnagyobb csalódás az szokott lenni, amikor elmegyünk egy étterembe, Budapest szívében, egy drága étterembe, – nem a legdrágább, de azért elég drága hely – egy elég nívós helyre, mind a ketten nagyon éhesek vagyunk, hisz túl vagyunk egy konzultáción. Alig várjuk, hogy együnk valami nagyon finomat!  Gyönyörű szépen meg van tálalva, tényleg kifogástalan minden a tányéron, már alig tudunk várni, hogy gyorsan bekapjuk az ételt, és amikor megkóstoljuk, elönt minket a teljes csalódottság, hiszen ehetetlen az étel! De ahogy kinéz az 5 csillagos tehát, ez egy annyira nagy kontraszt, és annyira rosszul esik kifizetni egy nagyobb összeget egy olyan ételért, amit otthagysz, és a legrosszabb, hogy a végén meg sem szokták kérdezni, hogy milyen volt , ízlett-e az étel ?

Gábor: Igen, hogy miért hagyjuk ott az ételnek a 75%-át?

Bea: Nem egy gyors kiszolgált áruról beszélünk, hanem Budapest belvárosáról!

Gábor: És az rengetegszer elő szokott fordulni velünk sajnos.

Van egy másik nézet is, mégpedig az, hogy alkalmazottat sokkal nehezebb találni, mint ügyfelet. A legtöbbször a vállalkozó már ráhagyja az alkalmazottra az ő „butaságait”, mert ő tudja, hogy alkalmazottból egy van, ügyfélből meg száz is. Neked erről mi a véleményed?

Sokkoló

Bea: Szerintem elég sokkoló, hogy bárhol járunk Magyarországon, már nem azt látjuk, hogy a plakátokon nem a hamburger, meg nem az ilyen – olyan ​Big Mac® menüt szeretnének ezek a gyorséttermek eladni, hanem munkaerőt keresnek, munkaerőhiány van!

Saját hirdetési felületeiken tulajdonképpen munkaerőt keresnek, nem pedig a 990 Ft-os menüket szeretnék eladni.  Nagyon nagyot változott a világ!

Egyébként ha már az alkalmazottak szóba kerültek, nagyon érdekes olvasni a különböző hirdetéseket, hogyan keresik az alkalmazottakat, hiszen még mindig a standard hirdetésekkel találkozunk .

Béna szövegek

Gábor: Szerintem abba most ne is menjünk bele, hogy milyen standard hirdetési szövegeket látunk, az a lényeg, hogy a vállalkozó még mindig abban a tudatban van, hogy ő dönti el azt, hogy milyen alkalmazottak közül választhat. Felad olyan hirdetéseket, hogy elvárások: magas terhelhető képességű, érettségi, Excel magabiztos kezelése, magas szintű angol nyelvtudás stb., és ezek már nem működnek, most már pont a fordítva kell gondolkodni.

Bea: Igen, a vállalkozónak kell megküzdeni az alkalmazottért.

Gábor: A vállalkozónak kell azokat az előnyöket felsorolni, hogy miért menjen az az alkalmazott hozzá dolgozni. Azért ezt a Burger King, a McDonald’s elég jól csinálja, hogyha megnézünk egy ilyen hirdetési szöveget. Kapásból a fizetéssel kezdi, hogy induló fizetés 120.000 forint, de 140.000 forintot is elérhet akkor, hogyha 3 hónapig kihúz ott náluk. Illetve féláron ehetsz, jó kis fiatalos légkörben dolgozhatsz, bejelentett fix 8 órás munka vagy 6 órá munka, Mekisnek lenni jó. Ezeknek a multi cégeknek a hirdetéseiből rengeteget lehet tanulni, és sajnos az a kisvállalkozó aki ezt nem látja be annak nem lesz alkalmazottja. Ezt onnan tudjuk, hogy már nem mindig azzal keresnek meg minket a vállalkozók, hogy adjuk el a portékájukat, hanem azzal, hogy keressünk már neki egy alkalmazottat.

Bea: Igen, szerintem ez egy nagyon új és érdekes trend, hogy most már marketingeseket keresnek ahhoz, hogy alkalmazottat keressenek.

Gábor: A pénzzel nagyon sokszor probléma szokott lenni. Találtunk mostanában jó pár ilyen hirdetést. Például amikor programozót akartunk keresni, akkor jó pár ilyen vicces hirdetést feladtunk, volt is ezekre a hirdetésekre valami kis mozgás, de igazából nem lett belőle üzlet. Nem találta meg a vállalkozó a megfelelő programozót, és sajnos el kellett mondani azt a vállalkozónak: Mi betehetünk a Facebook-ba  200.000 forintot, kereshetjük tovább ezt a megfelelő alkalmazottat, de szakmáját magasan űző programozó sem fog jelentkezni, amíg meg nem látja a hirdetésben azt, hogy a nettó bér az 950.000 forinttól indulhat. Tehát bármennyire vagyunk jópofák, azt tudomásul kell venni, hogy a pénz dominál bizonyos szakmákban például a programozói vagy kivitelező szakmákban.

Menő munkahely

Bea: Visszatérve az alkalmazottakhoz. Már nagyon fontos faktor manapság az is, hogy mennyire menő a munkahely, hiszen a fiatalok, habár nem is szabad a munkahelyen, de titokban csak csinálják a Selfie-t, és szeretnének igenis büszkék lenni arra hogy hol dolgoznak .

Gábor: Ők alapból olyan munkahelyet keresnek, ahol lehet Selfie-t készíteni.

Bea: Igen, de sokszor dominál az, hogy ők hol vannak, hogy mennyien ismerik, és hogy mennyire menő a munkahelyük.

Gábor: Persze abszolút menőnek kell lenni a munkahelynek.

Következő szakma lehet, hogy a munkahely menősítése lesz? Nem tudhatod, hogy milyen szakmák lesznek 2-3 év múlva, lehet az is egy szakma lesz, hogy hogyan tedd menőbbé a munkahelyet.

Végszó

Akkor röviden és tömören. Ennek a videónak a tanulsága az, hogy már marketinges kell ahhoz, hogy a munkaadó megtalálja a megfelelő munkavállalót, tehát nem elég már csak a HR-es. Egy HR-es szövegét egy marketingesnek kell vonzóvá tennie.  Valamint a munkahelynek menőnek kell lennie, hogy ha valaki fiatal munkavállalókkal szeretne dolgozni, mert a munkavállalóknak igenis most már talán fontosabb a menőség, mint a pénz. Bár azért vannak olyan szakmák meg szektorok ahol a pénz dominál, tehát ahol az első 2-3 mondatban nincs benne a fizetés, csak a „rizsázás” megy, akkor oda biztos nem fog jelentkezni a megfelelő szakember. Mit találtál a telefonodon?

Bea: Hát éppen le vagyok döbbenve hogy az egyik posztunk mekkora sikert aratott.

Gábor: Melyik posztunk? A partnerünk posztja?

Bea: Igen, 671 like, 31 hozzászólás, és 168 megosztás. Mit szólsz?

Gábor: Hát, hogy ha a kedves nézők szeretnék ránk bízni a Facebook marketinget akkor itt a bizonyíték, hogy meg tudjuk mozgatni a célközönséget!

Ez a videó ennyi lett volna, ha szeretnétek, akkor tartsatok velünk, szeretnélek beengedni titeket a Mézes Beatrix születésnapi ebédjére, masszázsába, ha odáig is eljutunk.

Akkor megérkeztünk az étterembe, Beatrixnak megünnepelni a születésnapját. Sziasztok!

Bea: Sziasztok!