KKV Marketing Videók

Ülj be mellénk és beszélgessünk a marketingről 3.

A videó leirata: Gábor: És mi a helyzet, miben segíthetek?

Partner Hölgy: Úgyhogy, ez lenne a fő célom.

Gábor: És a blogokkal meg vagy elégedve?

Nagyon meg vagyok elégedve!

Partner Hölgy: Nagyon meg vagyok elégedve! Vannak benne olyan dolgok, amiket szívem szerint annyira kiegészítenék, tényleg ezek olyan témák, amiket írtok, hogy valóban egyet is értek vele, meg érdekel is az összes. Ki is tudnám egészíteni, sokszor szívesen kiegészíteném, de nem akarok belepiszkálni.

Gábor: Gondolom! Az ember a saját dolgairól oldalak tud írni, csak az a baj, hogy ha nagyon hosszú egy blog cikk, akkor borzalmasan unalmasan lesz, nem fogja végigolvasni az ember. Inkább kevesebb információt adjunk, de akkor többször adjuk ezt a kevesebb információt. Tehát az információadagolásnak a módját, azt meg kell találni.

Gábor: Sziasztok, én Dajka Gábor vagyok, Marketing szakértő!

Beatrix: Én pedig Mézes Beatrix vagyok, Online Marketing Manager és Marketing szövegíró!

Marketing tanácsot adunk Pesten

Gábor: Ismételten Pestre indulunk egy fél napos marketing tanácsadásra. Szerintem most beszéljünk a vállalkozók türelmetlenségéről. Szerintem ez leginkább a kezdő vállalkozókra jellemző. Létrehozták a vállalkozásukat, eltelt 2-3 nap, még nem igazán van bevétel meg semmi, és már elkezdenék locsolgatni az összes pénzt, az összes marketing csatornára, ahova csak el tudják locsolni. Mindenhova egy kevés kis pénzt tesznek, de abból nem lesz soha semmi. A mai felgyorsult világunkban mindenki azonnal akar mindent, a vállalkozásnál sajnos ez pont nem fog működni. Sok vállalkozó azt hiszi, hogy ha megnyitja a vállalkozást, akkor holnaptól, egy hét múlva, egy hónap múlva megy is minden.

Beatrix: Az attól függ! Ha beletesz több milliót a reklámköltségbe, rögtön az első két hétben akkor vannak jobb kilátásai, csak az nem annyira reális hozzáállás.

Vagy időd van, vagy pénzed

Gábor: De, egyébként reális a hozzáállás, csak mikro vállalkozói szinten nem reális hozzáállás. De azt tudni kell, hogy van „far nehéz” illetve „orr nehéz” kampány. Az „orr nehéz” kampány azt jelenti, hogy hatalmas összeget beletesz a marketingbe, például 2 millió forintot az első hónapban, a második hónapban egy millió forintot, a harmadik hónapban fél millió forintot, és a továbbiakban tartja ezt a fél millió forintos havi budge-t. Valószínűleg lesz is forgalom, bár azt nem tudjuk garantálni, hogy vissza fogja termelni ezt a hatalmas nagy reklámköltséget. Azért igencsak kérdéses, hogy visszatermeli-e azt a reklámköltséget ez a kampány. De, hogy ha jól fel van építve ez a marketing stratégia, akkor visszatermelheti. Illetve van a „far nehéz” kampány, ami azt jelenti, hogy viszonylag kisebb összeggel indulunk el, és ezt a kisebb összeget hónapról – hónapra emeljük. A mikro, illetve a kisvállalkozásoknál én ezt az utat látom a legjárhatóbbnak. Vagy időd van, vagy pénzed. Egy nagyobb vállalkozónak valószínűleg sokkal több a pénze, mint az ideje. Egy kisvállalkozónak sokkal kevesebb a pénze, viszont sokkal több az ideje. Ezt az egyensúlyt kell ilyenkor megtalálni. A „far nehéz” kampánynál ugye pont az idővel játszunk, hogy nincs pénzem, de rengeteg időm van, majd beindul a vállalkozásom. De ez nem azt jelenti, hogy majd beindul magától a vállalkozásom, hanem be fog indulni a vállalkozásom, csak folyamatosan tenni kell érte és folyamatosan alulról kell építkezni.

Beatrix: Szerinted melyik vállalkozóból van több? Amelyik türelmesen ki tudja ezt várni, vagy amelyik inkább úgy gondolja, hogy nem volt sikeres a marketinges és gyorsan levált egy másikra. Emiatt soha nem fog beindul a vállalkozás, mert mindig más marketingest választ ugye.

A kezdő vállalkozók döntő többsége nagyon türelmetlen

Gábor: Igen, a vállalkozók többsége, vagy legalább is a kezdő vállalkozók döntő többsége nagyon türelmetlen! Egy hét alatt, egy hónap alatt, két hónap alatt akar, vagy legjobb esetben három hónap alatt akar sikereket elérni, és ez sajnos nem fog működni. Mi, a kampányoknak a ciklusait 3 hónapra szoktuk tervezni. Ez azt jelenti, hogy futtatunk egy kampányt 3 hónapig, és 3 hónap után kielemezzük azt, hogy mi történt – mi nem történt. Általában, ha egy nulláról induló vállalkozásról van szó, ott azt tudjuk kielemezni, hogy mi nem történt. Igenis az veszteséges lesz.

Beatrix: A kezdő vállalkozóknál, főleg ebben az időszakban alakul ki a célcsoport, hogyha nem egyértelmű, hogy ki is a konkrét célcsoport.

Gábor: Igen, sokszor az van, hogy meghatározzuk a célcsoportot. A célcsoport meghatározása rendben van szakmailag szerintem, de nem biztos, hogy a vállalkozó tud vele azonosulni, nem tud kommunikálni azzal a célcsoporttal.

Beatrix: Meg ebben az időszakban elemezzük a reakciókat, a viselkedést, és nyilván az alapján fog összejönni az, hogy ki is a konkrét célcsoport.

Gábor: Ki is az ideális célcsoport. Tényleg nagyon lényeges, hogy ha egy vállalkozást indítasz, akkor vagy pénzed legyen, vagy időd legyen. A legszörnyűbb az, amikor se ideje, se pénze nincs a vállalkozónak. Ebben az esetben az üzlet biztosan halálra van ítélve.

Beatrix: Bár azért találkozunk a másik véglettel is.

Az új marketinges nyilván szidni fogja az előző marketingest

Gábor: Sok vállalkozó félreérti ezt a három hónapos ciklust. Nem azt ígérjük, hogy 3 hónap múlva beindul a vállalkozása, hanem azt ígérjük, hogy 3 hónap múlva tudunk egy adatelemzést csinálni, és meg tudjuk beszélni azt, hogy mi történt, vagy mi nem történt. Ez nem azt jelenti, hogy 3 havonta kell akkor keresni egy másik marketingest, mert az előző marketinges rossz munkát végzett. Ilyenkor az a probléma, hogy amikor nagyon türelmetlen a vállalkozó, háromhavonta lecseréli a marketingesét, és az új marketinges nyilván mit fog csinálni? Szidni fogja az előző marketingest, ha kell, ha nem. Mert milyen rosszul végezte a dolgát, ő ezt nem így csinálta volna, stb. Ha kívülről nézem a dolgokat, akkor én elképzelhetőnek tartom, hogy mindegyik marketingesnek igaza van a saját szintjén. Tehát, hogy az egyik marketinges az X célcsoportot határozta meg, a másik marketinges meg az Y célcsoportot határozta meg, és nem lehet egyikre sem azt mondani, hogy: Hát ez nem ért hozzá, az sem ért hozzá. És az a vicces, amikor jön egy harmadik vállalkozó és azt mondja, hogy meghatároz egy Z célcsoportot. Ezzel mi a baj? Az, hogy egyik célcsoportnak sem reklámoztunk elegendő ideig. Tehát 3 célcsoport – 3 hónap, és a 9. hónap végén nem lesz semmilyen forgalma a vállalkozónak, mert igazából senki se tudja, mert igazából az olvasónak, a látogatónak az agyába nem ivódott bele az ő vállalkozása.

Beatrix: Szerintem az is a probléma, hogy a vállalkozó az nem realizálja, hogy el kell nyerni az embereknek a bizalmát, hiszen már annyi webshop van, és lehet, hogy egy két emberrel megtörtént az, hogy rendelt valahonnan, és nem azt kapta, amit szeretett volna. Onnantól kezdve kialakul benne egy bizonytalanság, amit a vállalkozónak ugye orvosolnia kell, és a saját útja módján fel kell építeni a bizalmat a vevőben. És ez is egy türelmi időszak.

Nem titok, hogy minket se szeret mindig mindenki

Gábor: A bizalom kialakítása, és a hitelesség kialakítása az nem egy két hónap alatt alakul ki. Valamint ilyenkor mindig az a kérdés, hogy miért pont tőled vásároljon? Miért pont a te szolgáltatásodat vegye igénybe a látogató? Azt kell látni, hogy az egyéni vállalkozásnak a beindítása, évekbe is telhet. Ez nem azt jelenti, hogy az első évben nincs egyetlen egy megrendelése se a vállalkozónak, vagy nincsen egyetlen egy ügyfele se a vállalkozónak! Most teljesen mindegy hogy webáruházról beszélgetünk-e, vagy szépségipari szolgáltatóról, vagy fogorvosról, mert ha valaki nyit egy vállalkozást, és az jól meg van tervezve, akkor jönni fognak az ügyfelek, a vendégek, a vásárlók, csak valószínű nem annyi fog jönni, hogy a vállalkozót az el is tartsa. A vállalkozókban nagyon nagy a bizonytalanság, hogy az, amit ők elkezdtek csinálni, az vajon működni fog-e ténylegesen? Ez egy nagyon nagy kockázati faktor, hogy valaki csináltat egy webáruházat, – Jó, vannak 2-3000 forintért bérelhető webáruházak, de most nem erről a kategóriáról szeretnék jelenleg beszélni –, hanem arról a kategóriáról ahol egy két millió forintot ki kell fizetni egy egyedi webáruházért. A legnagyobb probléma az, hogy ha a vállalkozó egy új marketingest talál, akkor az új marketinges szidni fogja a régi marketingest, hiszen az új marketingesnek valamit mondania kell, hogy miért kapja meg azt a munkát, és tökéletesen látja, hogy az előző marketinges mit szúrt el.

Gyakorlati példa, ez velünk is megtörtént. – Nem titok, hogy minket se szeret mindig mindenki, és az sem titok, hogy 3 hónap alatt egy kezdő vállalkozást mi sem tudunk beindítani akármennyire is értünk a szakmához azért varázslók nem vagyunk. – Megtörtént eset, hogy elkezdtünk a vállalkozónak kommunikálni Facebook-on, elkezdtük a hírlevél adatbázist építeni, elkezdtünk neki hírlevelezni, és nulláról felhúztuk 1 millió – 1,2 millió forintra a forgalmát havonta. Nyilván ez egy nevetséges összeg 1.200.000 Ft havonta, viszont arra bőven elég, hogy a vállalkozó ne haljon éhen, az adókat be tudja fizetni. Kiemelném, hogy az első hónapokban vagyunk, az első hónapban vagyunk! 3 hónap után lecserélt az előbb említett vállalkozó, hogy neki kevés ez az 1.200.000 Ft-os forgalom, úgy látja, hogy sokkal többet ki tudna belőle hozni egy másik marketinges, és átment egy másik marketingeshez. Az új marketinges, nem mondom, hogy rosszat csinált volna, csak máshogy közelítette meg az ő termékeit és az ő célközönségét. Instagram-ra vitte ki a vállalkozót, a Facebook-ot abbahagyták, a hírlevelezést abbahagyták, az adatbázis építést abbahagyták, és nyereményjátékokat kezdtek el csinálni, illetve ezt a kommunikációt az Instagram-on folytatták, illetve kezdték újra. Itt is sajnos az lett ennek a vállalkozásnak a vége, hogy az új marketinges nem tudta teljesíteni az 1,2 millió Ft-os forgalmat sem az Instagram-on. Nem feltétlenül azért, mert a másik marketinges elrontotta volna a dolgokat, lehet, hogy az Instagram-on ennek a vállalkozónak sokkal nagyobb forgalma lett volna, csak nem 3 hónap alatt, hanem mondjuk 1 év mire igazán beért volna az ő Instagram fiókja. Sajnos ennek a vállalkozónak lement 2-300.000 Ft-ra a forgalma, tehát 2 naponta, vagy 3 naponta volt egy megrendelése. Az óta is szenved, már nem tudom, hogy hányadik hitelét vette fel. Az Instagram marketingesét egy hónapig vagy másfél hónapig tartotta meg, tehát ez a vállalkozó konkrétan a másik marketingest is kirúgta. De nem lett beljebb, nem lett több pénze, sőt inkább sokkal több pénzt elbukott, hiszen ha a mi taktikánkat követte volna, kitartott volna mellettünk, akkor most lenne ilyen 3-4.000 e-mail cím az adatbázisában. Valószínűleg azzal már lehetne valamit kezdeni, de a másik marketinges ugye az Instagram opciót erőltette, az e-mail címet és a hírlevelezést nem erőltette egyáltalán.

Beatrix: Igen, egyébként az is probléma lehet, hogy a legtöbb vállalkozó azt hiszi, hogy most az Instagram mennyire fontos és menő, de közben lehet, hogy a célközönsége nincs is fent az Instagram-on ,de az ő marketingese az csinálja, és csodálkoznak, hogy nincs belőle megkeresés.

A kezdő vállalkozók mindig eszközökben gondolkoznak

Gábor: Most rengeteg vállalkozó, kezdő és türelmetlen vállalkozó fut abba bele, hogy az Instagram-on kezdi el a kommunikációt. Én nem hiszem, hogy egy kezdő vállalkozónak mindenféleképpen ragaszkodnia kell az Instagram-hoz, mert most az a trendi. Amíg nincsen rendben a marketing alapja, addig teljesen felesleges Facebook-ról vagy Instagram-ról beszélni. A kezdő vállalkozók mindig eszközökben gondolkoznak. Nem stratégiában gondolkodnak, hanem eszközökben, hogy hol kéne reklámozni. Az, hogy melyik marketing eszközön van jelen a célközönség, az a marketing stratégia alján van, felette sokkal fontosabb dolgok helyezkednek el. Az a baj, hogy nagyon elkezdett felhígulni a marketinges szakma, és a kezdő marketingesek, és a kezdő vállalkozók azok nagyon egymásra tudnak találni. Azonos azonosat vonz alapon. A traffipaxunk jelzett ma már? Még nem hallottam a hangját.

Beatrix: Én sem.

Gábor: Akkor veszünk újat.

Imre: Igen tessék * Imre!

Beatrix: Jó napot kívánok, Mézes Beatrix vagyok, Gáborral hamarosan érkezünk, még körül belül 10 perc, keresünk parkolóhelyet és ott vagyunk. Jó rendben, mindjárt találkozunk, köszönjük a türelmet!

Imre: Oké, rendben! Viszonthallásra!

Beatrix: Viszonthallásra!