Webáruház Marketing

Webáruház nyitás előtt, mérlegelj

A videó leirata: Üdvözöllek, én Dajka Gábor vagyok, marketing szakértő, és most a webáruház nyitásról szeretnék beszélni.

Az elmúlt 5 évben rengetegen kerestetek meg a webáruház nyitással kapcsolatos kérdésekkel. Nos, az összes kérdésre lehetetlenség válaszolni.

Gyakran halljuk, hogy az e-kereskedelem évről-évre nő, most kell beszállni a webáruház nyitásba. Ez egy olyan statisztika, amit nem tudok cáfolni, hiszen ezt én is tapasztalom a partnereimnél. Évről-évre nő a forgalmuk. Van olyan partnerem, aki 1 év alatt megduplázta a forgalmát, holott korábban is, maximálisan elégedett volt a bevételével.

Viszont, van egy rossz hírem. Záros határidőn belül, valamint marketing stratégia nélkül nem lehet 1-2 millióból felállítani egy profitot termelő webáruházat. A mindent adjunk olcsóbban, mint a konkurencia marketing taktika kevés lesz. Az olcsóságot ugyan olyan mértékben kell reklámozni, mint ha egy extra szolgáltatást adnál pl.: kiterjesztett garanciát amin extra profit van.

Egy kis történelem:

Régebben nem voltak bérelhető webáruházak, így a próbálkozóknak muszáj volt legalább 1 millióért írattatni egy egyedi webáruház motort vagy átalakítattani egy nyílt forráskódú rendszert.

2003 -ban jelent meg a ZenCart, osCommerce. 2008-ban jelent meg a Magento, PrestaShop.

Én 2006-ban már programozni tanultam, és bátran állíthatom azt, hogy azokban az időkben ezek a webáruház motorok borzalmasan bugosak voltak, és ezeket folyamatosan fejlesztettnie kellett a vállalkozóknak. Ma már ezek a webáruház motorok sokkal stabilabbak, egy csomó plugin elérhető hozzájuk, de a programozót nem fogod tudni megkerülni. Mára már eltűntek az egyedi fejlesztések a piacról. Az esetek 95%-ában amikor a programozó azt mondja, hogy neki egyedi fejlesztése van, akkor tudd, hogy valamelyik nyílt forráskódú rendszert fogja használni. Sőt, az egyik népszerű hazai bérelhető webáruház rendszer az OpenCart-ra építkezett.

Az elmúlt 10 évben az 1 milliós ár nem változott jelentősen. Persze vannak olyan is, akik 50.000 Ft-ért telepítenek, majd állítanak be webáruház motort, de velük érdemes körültekintően, szerződésben kikötni a részleteket.

Ezzel azt szerettem volna szemléltetni, hogy egy online boltnak is vannak kezdeti költségei. Csak akkor szabad belevágni, ha tisztában vagy azzal, hogy mikor, mire és mennyit kell költened, mert a verseny is nagy.

Most hogy az anyagiakkal már tisztában vagy, alaposan át kell gondolnod azt, hogy milyen üzletet csinálj és ennek az üzletnek mi legyen az erőssége.

Engem a leggyakrabban azzal keresnek meg, hogy mit szólnék egy cipő, táplálékkiegszítő, parfüm, társasjáték és erotikai termékeket forgalmazó webáruházhoz.

Majdnem minden kezdő vállalkozó ebben az 5 kategóriában gondolkozik először. Vannak ilyen partnereim, ismerem a piacot. Telítve van a piac, és jó eséllyel, már semmi újat nem fogsz tudni kitalálni, annak érdekében, hogy tőled vásároljanak. Az árrés is nagyon csekély ezeken a termékeken, hiszen, mindenki versenyez mindenkivel. Pl.: egy parfümöt nem fogsz tudni 100 Ft-tal sem olcsóbban adni, mint a piacvezető. Sőt talán még te drágábban fogod tudni megvásárolni, mint ahogyan ő azt eladja a vásárlónak.

Az előbb elmondottak nem azt jelentik, hogy nem érdemes belevágni az online kereskedelembe, hanem azt, hogy meg kell tervezni a lépéseket az anyagi lehetőségekhez mérten, a piaci tényezőket figyelembe véve.

Ha most esetleg arra számítasz, hogy mondok legalább 1 olyan termékkategóriát amiben én szívesen belevágnék azonnal, akkor az a vadász és fegyver webáruház.

Hogy miért?

Mert a vadászatot űzők általában átlagon felül keresnek, vannak szezonok, melyekre készülni kell, folyamatosan lehet fejleszteni a felszerelést, és végül a konkurenseknek nem a legmodernebb marketing tudásuk van. Vannak helyi vadásznapok és BP-i rendezvények is, pl. FEHOVA. Vannak fegyver- és vadászújságok is. Vannak vadásztársaságok és vadászatot szervező cégek is. Ezek mind-mind reklámfelületek.

Vélemény, hozzászólás?