A Kontroll Illúziója: vállalkozói hatás

Az emberek gyakran hajlamosak azt gondolni, hogy nagyobb kontrollal rendelkeznek bizonyos események felett, mint amilyen valóságosan megvalósítható. A viselkedéstudomány ezt a jelenséget „kontroll illúziója” néven ismeri, amelynek lényege, hogy hajlamosak vagyunk túlbecsülni a képességeinket, még olyan helyzetekben is, amelyek teljesen véletlenszerűek. Ez a tulajdonság különösen veszélyes lehet a vállalkozásvezetésben, hiszen a rosszul felmért befolyásolási lehetőségek kockázatos döntésekhez vezethetnek.

A Kontroll Illúzijának Megnyilvánulása

Képzeljük el, hogy egy vállalkozó, aki az elmúlt években rendszeresen adott hirdetéseket a helyi újságokban, azt gondolja, hogy minden ügyfél, aki betér hozzá, ezeknek a hirdetéseknek köszönhető. Ez a kontroll illúziójának tipikus esete – a vállalkozó hisz abban, hogy tettei közvetlenül hozzájárulnak a sikeréhez, anélkül, hogy figyelembe venné az olyan egyéb tényezőket, mint a szájreklám, a piaci trendek, vagy éppenséggel a szerencse. Egy ilyen hibás feltételezés azt eredményezheti, hogy a vállalkozó elzárkózik az új lehetőségektől és nem fejleszti tovább marketingstratégiáját.

A kontroll illúziója gyakran olyan helyzetekben is megjelenik, amikor egy vállalkozásvezető az egyedi véletlen eseményekhez kapcsolja a sikereit. Például ha egy ügyfél egy kedvező visszajelzést ad, a vezető azt gondolhatja, hogy minden általa hozott döntés egyformán eredményes. Ez a tulajdonság hajlamosíthat arra, hogy túlzott bizalommal, kellő kritikai és elemző készség nélkül hozzunk meg következő döntéseket.

A Kontroll Illúzijának Hatásai a Döntéshozatalban

A kontroll illuzója az egyik legfontosabb viselkedési torzítás, amely veszélyezteti az objektív döntéshozatalt. Daniel Kahneman, Nobel-díjas pszichológus kutatásaiban kimutatta, hogy az emberek gyakran hajlamosak a „kontroll illúzijára”, ami miatt többet feltételeznek saját hatásukról, mint amennyi valójában van. Egy 2013-as kutatás szerint, amelyet az „Organizational Behavior and Human Decision Processes” folyóiratban publikáltak, a vállalkozók nagyobb eséllyel mutatnak túlzott optimizmust, ha hisznek abban, hogy képesek közvetlenül befolyásolni a piaci eseményeket, még ha ez a valóságban nem is teljesen igaz.

Csak 5775 Ft
kozepen

Hogyan Kerülhető El a Kontroll Illúzija?

A kontroll illúziójának elkerülésére az egyik legjobb mód a kritikus önreflexió és a valósághű elemzés. Minden vezetőnek fontos megvizsgálnia, hogy melyek azok a döntések, amelyek ténylegesen a saját ráhatásából származnak, és melyek azok, amelyek inkább a piaci trendek, a szerencse vagy külső tényezők eredményei.

A valós kontroll lehetőségeinek helyes felmérése a mindennapi üzletvezetésben is segíthet. Amikor egy kampány sikeres, érdemes elvégezni egy alapos elemzést, hogy kiderüljön, valójában mi okozta a sikert. Ez lehetőséget ad arra, hogy objektív következtetéseket vonjunk le, és elkerüljük a túlzott önbizalomból fakadó kockázatokat.

Zárszó

A kontroll illúzijának megértése elengedhetetlen a kiegyensúlyozott és valóságalapú döntéshozatalhoz. Ha felismerjük, hogy másokhoz hasonlóan mi is hajlamosak vagyunk túlbecsülni a saját ráhatásunkat, akkor képesek leszünk reálisabb és megalapozottabb döntéseket hozni.

Dajka Gábor üzenete: „A valódi kontroll felismerése kulcs a sikerhez. Ha tisztában vagyunk azzal, mire van valódi befolyásunk, akkor a lényeges helyzetekben tudatosabban és eredményesebben cselekedhetünk.”

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Vállalkozás alapítása előtt: miért nem elég az ötlet?

Magyarországon ma rengetegen gondolkodnak vállalkozás-alapításban: elegük lett a főnökükből, szeretnének több pénzt, szabadabb életet, vagy egyszerűen úgy érzik, „ennél én jobbat tudnék csinálni”. Az ötlet ilyenkor már megvan, a lelkesedés is, és sokan azt gondolják, innen csak technikai kérdés, hogy elinduljon a cég. A statisztika viszont józanabb képet mutat. Az Eurostat adatai szerint az Európai...

Miért hozok tanulságokat a marketing-tanácsadásokról?

Ha valaki évek óta marketing-tanácsadásokból él, egy idő után ugyanazokat a mondatokat hallja vissza különböző iparágakból, városokból, teljesen eltérő személyiségű vállalkozóktól. Nem azért, mert a vállalkozók egyformák lennének, hanem mert a rendszerszintű hibák nagyon hasonlóak. Aki ebből él, hogy belelát cégek számaiba, terveibe és döntéseibe, annak idővel nemcsak az egyedi történetek maradnak meg, hanem az...

Amikor a papír már megvan, de az ügyfél még sehol

Képzeld el a pillanatot, amikor befejezted a komoly szakmai képzést, kezedben az oklevél, a fejedben friss tudás, és végre kimondhatod: coach vagy, tréner vagy, tanácsadó vagy, VA vagy, szövegíró vagy, grafikus vagy – szolgáltató vagy. Az első napokban ez felszabadító érzés: „most már tényleg elindul az új életem”. Aztán telnek a hetek, a naptárad viszont...

Generatív AI a munkahelyen: az 5 vezetői feszültség és a bevezetés gyakorlata

A generatív mesterséges intelligencia (generative AI) körül most minden egyszerre történik: lelkesedés, félelem, kapkodás, és a „nekünk is kell valami AI” típusú vezetői reflex. A gond ott kezdődik, hogy a munkahelyi AI nem egy új szoftver bevezetése, hanem a munkavégzés logikájának átírása. Amikor egy rendszer leveszi rólad a monoton, fárasztó feladatokat, rövid távon hálás leszel....

Itt érsz el

Keress bátran

Előadások tartását és podcast beszélgetéseket szívesen vállalok, illetve a sajtónak is nyilatkozom.
Sajtóreferenciák itt.

Idézz tőlem

Szeretem ha a gondolataimat idézik kiadványokban, weboldalakon, adásokban. Szívesen visszalinkellek, írj rám.

© Copyright 2025