Miért nem tanácsot adok – hanem látásmódot

Főbb pontok

Amikor valaki azt kérdezi tőlem, hogy „miért lettél marketingtanácsadó?”, nehéz egyetlen mondatban válaszolni. A válasz ugyanis nem egy döntéshez, hanem egy hosszú fejlődési ívhez kötődik. A mai pozícióm nem egy szerep, amit betöltök, hanem egy szemlélet, amit 17 év alatt alakítottam ki – programozói háttérből indulva, digitális kampányokon át, vállalkozóként, cégvezetőként, coachként és stratégiai gondolkodóként fejlődve. Tanácsot adni csak akkor tudok hitelesen, ha van mögötte élmény, kudarc, megértés és újrafogalmazás. Ezért írom most ezt a cikket nem elméletként, hanem útként. Egy útként, amelyben sokáig én is csak kerestem a válaszokat – majd rájöttem: az igazi tanácsadás nem választ ad, hanem jó kérdéseket segít feltenni.

2007-ben, amikor az első online munkáimat végeztem, még programozóként dolgoztam Magyarország egyik legismertebb vadász áruházánál. Nem tudtam akkor még, hogy ez a technikai háttérképzettség egyszer a marketingtanácsadói gondolkodásom alapja lesz. Akkoriban a Google AdWords világa még gyerekcipőben járt, a YouTube hirdetések újdonságnak számítottak. 2013-ban váltottam vállalkozói pályára, és már az első évben elértem a 12 millió forintos árbevételi keretet. Ekkor jött az első dicséret is: bekerültem a Google magyarországi „Ready To Rock” versenyébe, majd Google Partners külön elismerésben részesültem. De ami fontosabb: elkezdtem látni, hogy a marketing nem csupán hirdetési rendszer, hanem érzékelés, döntés, pszichológia és stratégia egyben. Ez volt az a pont, ahol a digitális kivitelezésből fokozatosan átléptem a tanácsadói pozícióba – előbb ösztönösen, majd tudatosan.

A marketing nem termék – hanem döntési kultúra

2016-ban már Kft.-ként dolgoztam: a szolgáltatásom kivitelezésből tanácsadásba fordult, és elkezdtem aktívan képezni magam. A Google Ground program meghívásos rendszerében hónapról hónapra fejleszthettem kampányépítési tudásomat, részt vettem haladó szövegírói és e-kereskedelmi konferenciákon, és Google által akkreditált vizsgákat tettem. De közben volt valami, amit ezek az oklevelek nem adtak meg: a gondolkodásmódváltás képességét. Ezt máshol találtam meg: coaching képzéseken, pszichológiai tanulmányokon, vezetői szupervíziós helyzetekben. Rájöttem, hogy a legtöbb ügyfélnél a marketingprobléma nem marketingprobléma – hanem döntési dilemma. Kihez szólunk? Mit vállalunk fel? Mit engedünk el? Mennyit kockáztatunk? Ezek nem technikai kérdések. Ezek identitás-kérdések. És erre nem lehet válaszolni egy „kampányötlettel”.

Ezért vált számomra a tanácsadás filozófiává. Ma már tudom, hogy amit csinálok, az nem szolgáltatás – hanem kapcsolat. Olyan cégekkel dolgozom együtt, akikkel éveken át vissza-visszatérünk a kulcskérdésekhez. Nem mindig van új termék. Nem mindig van látványos kampány. De mindig van új nézőpont, új felismerés. Ezt adja a tanácsadás, ha jól működik: egyfajta rendszeres tisztázási gyakorlatot. Az ügyfél nem tőlem kap válaszokat – velem együtt tisztázza le saját magának. Ezért nem hiszek a sablonokban. Ezért nem kínálok „mindent megoldó” kampánycsomagokat. Mert a marketing sosem csak technikai kérdés. A marketing: döntési kultúra. És aki ezt érti, az nem egyszeri tanácsra vágyik – hanem fejlődésre.

Tanulás, kudarc, könyv – és újraírt szemlélet

2018–2020 között sok minden változott. Részt vettem digitális értékesítési programokban, szövegírói mesterképzéseken, és gyakorlati újságírói mentoráláson is – egy profi tartalomstratéga mellett tanultam egy éven át. Közben megírtam az első könyvemet is, Én Megmondtam címmel. Ma már nem vagyok büszke rá. Nem azért, mert nem volt benne munka, hanem mert még nem állt össze bennem az a mélység, amit ma képviselek. De pont ez volt a fejlődés lényege: nem a tökéletes termék, hanem az út. Ez a szemlélet vezetett el ahhoz, hogy 2023-ban kiadjam az Online Marketing és Pszichológia című könyvet – amely már azt a holisztikus látásmódot képviseli, amiben valóban hiszek. Marketing, pszichológia, döntéselmélet és üzleti stratégia: ezek nem külön világok. Egy vezető fejében – és egy tanácsadó munkájában – ezek össze kell hogy kapcsolódjanak.

Mindezzel párhuzamosan elindítottam Egerben a coaching szolgáltatásomat, és újra elkezdtem tanulni – ezúttal a Varsói Menedzsment Egyetemen, ahol pénzügyi, analitikai és digitális ismereteket mélyítek tovább. Mert a tanácsadás számomra nem múltbéli eredmények, hanem jövőbeli elköteleződés. Ma már sokkal jobban érzem, mikor mit kell mondani – és mikor nem kell semmit mondani. Csak kérdezni. Visszatükrözni. Várni. A tanácsadás ma számomra nem válasz – hanem egy gondolkodási tér. Ezt adom át. Ezt építem tovább. Mert ez az, aminek valóban hatása van.

Csak 5775 Ft
kozepen

A stratégia nem terv – hanem belső munka

Tanácsadói munkáim során egy dolgot látok újra és újra: sok cégvezető nem stratégiát akar, hanem egy tervet. Egy ütemezést, néhány KPI-t, kampányötletet – „mit csináljunk a következő negyedévben?”. Ez természetes, de nem elég. A stratégia nem Excel-tábla. A stratégia az, amit mérlegelés után elhagyunk. Amit nem csinálunk. Ami mellett kitartunk, akkor is, ha nem trendi. Ez belső munka – és sokszor ez az, amit egyedül nehéz végigvinni. Én ebben segítek. Nem döntök helyettük, de segítek végigmenni azokon a belső kérdéseken, amelyek a pozicionálás, célcsoport-fókusz vagy márkaidentitás mélyén húzódnak. Itt már nem kampányról van szó, hanem üzleti önismeretről. Egy jó stratégia nem válasz – hanem tisztánlátás. És a tanácsadás akkor működik, ha ez a tisztánlátás nem tőlem jön, hanem bennük születik meg. Az én feladatom ezt katalizálni.

Coachként is gyakran tapasztalom: egy-egy marketingkérdés mögött vezetői döntési mintázatok húzódnak meg. Halogatás, bizonytalanság, túlzott alkalmazkodás, vagy éppen kontrollvágy – ezek nem marketingproblémák, de a kampányok eredményein keresztül újra és újra megjelennek. Ha a tanácsadás nem foglalkozik ezekkel, akkor nem változtat semmit. Ezért nem lehet elválasztani a tanácsadást a pszichológiától – mert a döntések nem csak racionálisak. Én ma már egyetlen márkaépítési munkába sem kezdek úgy, hogy ne látnám át a vezető működését. És ebben segítenek azok az évek, amelyeket coaching képzéseken, szupervíziós munkákban vagy akár saját önismereti folyamatokban töltöttem. Mert nem lehet másokat segíteni tisztán látni, ha az ember saját magát sem látja tisztán. Ez a tanácsadás egyik rejtett törvénye – és szerintem ez különbözteti meg a szakmaiságot a puszta tudásmegosztástól.

A tanácsadás határa – és súlya

Az egyik legnehezebb kérdés, amit tanácsadóként mindig újra kell tisztázni: meddig tart a tanácsadás, és honnan kezdődik a felelősség? Sok vezető vár tőlem konkrét válaszokat, és nem egyszerű nemet mondani egy „csináljuk ezt” típusú kéréssel szemben. De tudom: ha én mondom meg, mit tegyen, akkor nem tanácsadó vagyok – hanem döntéshozó. És ez már nem az én szerepem. A tanácsadás határa ott van, ahol a szervezet felelőssége kezdődik. Én nem vezetem a céget – csak segítek, hogy aki vezeti, jobban lásson. Ezért dolgozom úgy, hogy mindig visszateszem a döntést a vezető kezébe. Nem azért, mert nem tudnám megmondani, mit tennék a helyében – hanem mert tudom, hogy nem vagyok a helyében. És ez nem alázat – hanem szakmai fegyelem.

A hosszú távú partnerségek is ebből a szemléletből épülnek. Nem gyors válaszokat adok, hanem építem a gondolkodási kultúrát. Van, akivel már évek óta együtt dolgozom, és nem azért, mert nem tudná egyedül megoldani a kampányokat – hanem mert fontos neki, hogy legyen egy külső nézőpont, aki nem a napi túlélés logikája szerint látja a dolgokat. A tanácsadás értéke nem mindig rövid távon mutatkozik meg. De ha jól csináljuk, akkor évekkel később is hat. Mert a döntések, amiket ma hozunk, akkor is alakítják a céget, amikor már rég nem vagyok ott. Ez a felelősség – és egyben az alázat is, ami ehhez a munkához kell. És ha egy mondatban kéne összefoglalnom, hogy mire tanított ez a 17 év, azt mondanám: a tanácsadás nem hangos – hanem mély.

Dajka Gábor – szerzői bemutatás

Dajka Gábor marketingtanácsadó, business coach, cégvezető és az Online Marketing és Pszichológia című könyv szerzője. 17 éve segíti vállalkozások fejlődését stratégiai gondolkodással, marketingrendszer-építéssel és pszichológiai alapú döntéstámogatással. Pályája 2007-ben kezdődött programozóként, majd online kampányfejlesztéssel, Google Ads-specializációval, tanácsadással és tartalomstratégiával bővült. 2013 óta vállalkozó, 2016 óta cégtulajdonos. Coachként és pszichológiai tanulmányokat végzett szakemberként olyan szemlélettel dolgozik, amely nemcsak kommunikációs, hanem üzleti és vezetői szinten is változást indít el.

ENTJ személyiségtípusú, DISC szerint domináns („piros”), hosszú távú együttműködésekben hisz: több ügyfele 5–10 éve dolgozik vele folyamatosan. Tapasztalatait coaching, pénzügyi és üzleti képzésekkel folyamatosan mélyíti. Tanult újságírást, szövegírást, e-kereskedelmet, részt vett Google Ground szakmai programokon, digitális értékesítési és analitikai képzéseken, jelenleg a Varsói Menedzsment Egyetem hallgatója. Szenvedélyesen fejleszt, gondolkodik és tanít. Mottója: a tanács nem válasz – hanem tisztánlátás.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Analyzing marketing tools

Belsős vagy külsős marketingest válasszak?

A digitális kereskedelem 2025‑re nem csupán csatornát, hanem verseny­platformot váltott: a vállalkozások ma egyszerre küzdenek a cookie‑mentes célzás, az MI‑vezérelt hirdetési aukciók és a valósidejű fogyasztói elvárások hálójában. Ebben a környezetben a marketingsebesség – az az idő, ami az insighttól a kampányig telik – mára stratégiai mutatóvá emelkedett. A döntéshozók előtt így tornyosul a kérdés: építsünk‑e in‑house marketing­csapatot, vagy bízzuk külső ügynökségre a teljes növekedési...
Funding, Financing Business Project

A jól rejtett veszteségspirál a marketingügynökségeknél

Az elmúlt évtizedben a kis‑ és középvállalkozások (KKV‑k) marketing­költése Magyarországon is digitalizálódott, de nem feltétlenül vált átláthatóbbá. Egy friss World Federation of Advertisers felmérés szerint – amelybe magyar cégek is bekerültek – a hirdetők 71 %-a nem lát tisztán abban, pontosan kihez jut el a pénz, amikor „full‑service” ügynökséggel szerződik. Paradox módon minél összetettebb lett a technológia (programmatic aukciók,...
growth

Mi az a growth marketing, és miért került reflektorfénybe?

A growth marketing – magyarul legpontosabban „növekedésközpontú marketingnek” fordítható – nem egy új buzzword, hanem a digitális gazdaság gyorsuló ritmusának válasza. Míg a hagyományos marketing a fogyasztói út felső szakaszára (figyelem, elérés, kattintás) fókuszált, addig a growth marketing a teljes AARRR‑tölcsért kezeli egységes tanulási ciklusként. Az elmúlt három évben a világjárvány, az adatvédelmi szigorítások (GDPR‑, majd DMA‑, DSA-csomag), valamint a sütialapú célzás fokozatos kivezetése drasztikusan...
business men and women who are working hard Working late into the night

Marketingügynökség választás 2025-ben: mit kérdezz, mielőtt aláírsz?

Kevés üzleti döntés hoz akkora hosszú távú hozamot – vagy veszteséget –, mint annak a marketingügynökségnek a kiválasztása, amely 2025-ben átvállalja egy cég márkaépítését, leadgenerálását és reputációját. A digitális hirdetési költés globálisan ismét kétszámjegyű tempóban nő, miközben a hirdetési piacterek algoritmusai megint átrajzolják a játékszabályokat: mesterséges intelligencia alapú kampányoptimalizálás, hibrid (online + offline) fogyasztói utak, a sütikorszak vége, sőt az...

Itt érsz el

© Copyright 2025