Tanácsadás, mint életszemlélet – hogyan vált a szakmám a gondolkodásommá

Főbb pontok

Amikor megkérdezik tőlem, mi a különbség a tanácsadás és a marketingkivitelezés között, nem szakmai példákat szoktam hozni. Inkább azt mondom: a tanácsadás nem egy szolgáltatás – hanem egy látásmód. Egy olyan működésmód, amelyben nem az a lényeg, hogy ki mit tud „megcsinálni”, hanem hogy ki mit lát tisztán – magában, a piacában, a döntései hátterében. Az elmúlt 17 évem arról szólt, hogy ezt a látásmódot nemcsak a szakmában, hanem magamon keresztül is kifejlesszem. Mert nem lehet másokat támogatni, ha az ember nem dolgozik önmagán is.

2007-ben programozóként kezdtem egy országosan ismert vadászáruház online részlegén. Az első tapasztalataim a digitális marketing világából jöttek: Google AdWords, YouTube, keresőkampányok. 2013-ban egyéni vállalkozóként önállósodtam, és már az első évemben elértem a 12 millió forintos árbevételt. Ekkoriban a Google „Ready To Rock” programjába is bekerültem, külön dicséretet kaptam a szakmai munkámért. 2016-tól cégtulajdonosként dolgoztam tovább, kampányok és rendszerek tucatjait építettem. De ahogy mélyültem a szakmában, egyre inkább láttam: nem az a kérdés, hogy „hogyan hirdessünk”, hanem az, hogy miért pont így gondolkodunk róla? Innen kezdődött a szemléletváltás, amely ma már tanácsadóként és coachként is meghatároz.

A tanácsadás nem válasz – hanem tisztázás

Ügyfeleim gyakran azt várják: „Gábor, mondd meg, mit csináljunk.” És sok tanácsadó bele is csúszik ebbe a szerepbe. Én nem. Mert tudom: amit ma megmondok, holnapra már lehet, hogy érvényét veszti – de ha segítek jól gondolkodni, az évek múlva is működik. A tanácsadás nem egy frappáns válasz – hanem egy gondolkodási tér, ahol jobb kérdéseket lehet feltenni. Ebben hiszek. Ezért kísérek cégeket nem kampányokban, hanem évekig tartó stratégiai gondolkodásban. A tanácsadás lényege nem a tudás – hanem a tisztázás. És ez az, amit a legtöbb cégvezető valójában keres, még ha elsőre nem is így fogalmazza meg.

Vezetőként gyakran állunk bizonytalanság előtt: új piacra lépjünk vagy maradjunk? Emeljünk árat vagy újrapozicionáljunk? Indítsunk kampányt, vagy vonuljunk vissza? Ezekre nincs gyors, univerzális válasz. De van egy jobb út: tisztán látni, hol tartunk, és mit akarunk. A tanácsadói munkám erről szól. Nem adok döntést – hanem segítek, hogy megszülessen. Mert a felelősség nem az enyém. Az enyém a tér, a kérdés, a struktúra. És ez sokkal többet ad, mint egy kész válasz valaha adhatna.

Marketing, pénzügy és önismeret: a tanácsadás három lába

A legtöbben a marketinget még mindig kommunikációs területként értelmezik – én azonban már régen kiléptem ebből a keretből. Számomra a marketing: döntés, stratégia és pénzügy egyszerre. Nem véletlen, hogy az elmúlt években komoly energiát fektettem pénzügyi képzésekbe is. A Budapesti Értéktőzsdén aktív befektetőként jelen vagyok, portfóliómat osztalékalapon építem, és a VAP diplomaprogram (Triple E akkreditációval) alapján gondolkodom hosszú távú hozamon. 2022 és 2025 között közel 6 millió forintnyi realizált nyereséget és osztalékot könyvelhettem el – amit nemcsak saját tanulásra, hanem tapasztalatalapú tanácsadásra is fordítok.

Csak 5775 Ft
kozepen

Ezért beszélek „marketingbefektetésről”, nem költésről. Ezért segítek partnereimnek nemcsak kampányokat tervezni, hanem racionalizálni a készleteiket, struktúrát adni a költségvetésükhöz, és hirdetési portfóliót építeni. A marketing önmagában nem ér semmit – ha nincs mögötte gondolkodás. Ugyanez igaz az önismeretre. Coachként és tanácsadóként tudom: egy vezető döntéseinek mélysége azon múlik, hogy mennyire érti saját működését. Ezért járok évek óta önismereti képzésekre, táborokra, pszichológiai tanfolyamokra. Több mint 20 különböző programon vettem részt – gyászfeldolgozástól a párkapcsolati játszmákon át a transzperszonális pszichológiáig. Mert egy tanács akkor hiteles, ha nem csak a piacot, hanem az embert is érti, aki a döntés mögött áll.

Tanácsadó, aki magán is dolgozik

Az önismeret nem egy extra. A tanácsadó egyik legfontosabb szakmai felelőssége, hogy saját torzításait, védelmi mechanizmusait és működését felismerje – különben véleményt ad, nem tanácsot. Én ezt komolyan veszem. Rendszeresen veszek részt önismereti csoportokon, jelenleg is egy 10 hónapos önismereti képzésben vagyok benne. Emellett pszichológiai konzulensi képzést végzek, és egyetemen is pszichológia, etika, szociológia, menedzsment és coaching szakirányon tanulok – minden félévemet A minősítéssel zártam. Ez nem teljesítménykényszerből történik, hanem belső elköteleződésből. Mert nem lehet mély munkát végezni másokkal anélkül, hogy ne végeznék magamon is.

Az egyik legfontosabb kompetencia, amit az önismeret adott, az az, hogy tudom, mikor ne mondjak semmit. Mert van olyan tanács, amit nem lehet kívülről adni – csak azzal, ha kérdezünk, jelen vagyunk és visszatükrözünk. A legtöbb vállalatnál nem az a kérdés, hogy „mi legyen a kampány”, hanem hogy „merem-e felvállalni, amit valójában képviselek”. Ez pedig már nem kommunikációs kérdés. Ez identitás. És a tanácsadás ebben csak akkor tud valódi változást hozni, ha a tanácsadó saját magában is végigjárta ezt az utat.

Tanácsadás, mint hosszú távú kapcsolat

Sok cégnél 5–10 éve jelen vagyok, nem azért, mert nem tudnának nélkülem dönteni, hanem mert velem gyorsabban, tisztábban, strukturáltabban tudnak gondolkodni. Ez a tanácsadás valódi értéke. Nem a trendek ismerete. Nem a legújabb AI eszköz. Hanem az, hogy tudunk-e dönteni önazonosan, időben és felelősséggel. Ezt a tértartást adom. Ez nem hangos, nem látványos – de működik. És ha egy döntés utólag működik, nem az számít, hogy ki mondta, hanem hogy jókor jött létre. Ez a tanácsadás súlya – és alázata.

És ez az, amiért ezt a munkát csinálom. Mert egy jó tanács nem az információt hozza el, hanem a tisztánlátást. A tanácsadó nem a válasz – hanem a katalizátor. És ha ez megtörténik, akkor a döntés már nem kérdés – csak egy lépés. Azt a lépést viszont mindig neked kell megtenned. Én ott vagyok mellette – de soha nem helyetted.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Funding, Financing Business Project

A jól rejtett veszteségspirál a marketingügynökségeknél

Az elmúlt évtizedben a kis‑ és középvállalkozások (KKV‑k) marketing­költése Magyarországon is digitalizálódott, de nem feltétlenül vált átláthatóbbá. Egy friss World Federation of Advertisers felmérés szerint – amelybe magyar cégek is bekerültek – a hirdetők 71 %-a nem lát tisztán abban, pontosan kihez jut el a pénz, amikor „full‑service” ügynökséggel szerződik. Paradox módon minél összetettebb lett a technológia (programmatic aukciók,...
growth

Mi az a growth marketing, és miért került reflektorfénybe?

A growth marketing – magyarul legpontosabban „növekedésközpontú marketingnek” fordítható – nem egy új buzzword, hanem a digitális gazdaság gyorsuló ritmusának válasza. Míg a hagyományos marketing a fogyasztói út felső szakaszára (figyelem, elérés, kattintás) fókuszált, addig a growth marketing a teljes AARRR‑tölcsért kezeli egységes tanulási ciklusként. Az elmúlt három évben a világjárvány, az adatvédelmi szigorítások (GDPR‑, majd DMA‑, DSA-csomag), valamint a sütialapú célzás fokozatos kivezetése drasztikusan...
business men and women who are working hard Working late into the night

Marketingügynökség választás 2025-ben: mit kérdezz, mielőtt aláírsz?

Kevés üzleti döntés hoz akkora hosszú távú hozamot – vagy veszteséget –, mint annak a marketingügynökségnek a kiválasztása, amely 2025-ben átvállalja egy cég márkaépítését, leadgenerálását és reputációját. A digitális hirdetési költés globálisan ismét kétszámjegyű tempóban nő, miközben a hirdetési piacterek algoritmusai megint átrajzolják a játékszabályokat: mesterséges intelligencia alapú kampányoptimalizálás, hibrid (online + offline) fogyasztói utak, a sütikorszak vége, sőt az...
Business people in the office consulting a project.

Üzleti tanácsadás folyamata: átfogó szakmai áttekintés

Az üzleti tanácsadás egy szerződés alapján végzett, független és objektív szakértői szolgáltatás, amelynek célja, hogy értéket teremtsen az ügyfél számára – tudást és egyéb eszközöket felhasználva javítsa a vállalat teljesítményét vagy segítsen üzleti, szervezeti célok elérésében . A tanácsadó tipikusan egy külső szakember vagy cég, aki speciális szaktudással és tapasztalattal támogatja a megbízó (ügyfél) szervezetet...

Itt érsz el

© Copyright 2025