A lehorgonyzás hatása a marketingben: Hogyan befolyásolja döntéseinket a viszonyítási pont?

Főbb pontok

A modern marketing világában a fogyasztók döntéseit sok esetben pszichológiai torzítások befolyásolják. Az egyik legjelentősebb ilyen torzítás a lehorgonyzás, amely azt mutatja meg, hogyan alapozzuk meg döntéseinket egy elsődleges információra, akár akkor is, ha ez a kiindulási pont nem releváns vagy helytelen. Ez a torzítás különösen fontos a marketingstratégiák szempontjából, hiszen a megfelelően kiválasztott „horgony” képes jelentősen befolyásolni a fogyasztói magatartást, és manipulálni az árazás vagy termékkiválasztás módját.

Mi is az a lehorgonyzás (anchoring bias)?

A lehorgonyzás egy olyan viselkedési jelenség, amely szerint döntéseinket és ítéleteinket nagy mértékben befolyásolja az elsődleges információ, amelyet kapunk, még akkor is, ha annak valójában nincs közvetlen kapcsolata a végső döntéssel. Például, ha az első látott ingatlan ára nagyon magas, akkor az utána következő ingatlanokat ehhez az árhoz fogjuk viszonyítani, függetlenül azok valódi értékétől.

Ez a jelenség megfigyelhető a mindennapi vásárlási döntések során is. Ha például egy cipőt 100 eurós áron látunk egy üzletben, és később ugyanazt a cipőt 30%-os kedvezménnyel kínálják, hajlamosak vagyunk azonnal „jó üzletnek” ítélni, még akkor is, ha nem rendelkezünk pontos információval a termék valós piaci értékéről. Ez a referenciaérték (vagyis az eredeti ár) lehorgonyozza a döntésünket, és befolyásolja, hogyan látjuk az ajánlatot.

Lehorgonyzás a marketingben: A diktátor- és ultimátumjáték tanulságai

A marketing szakértői, köztük Dajka Gábor, aki több mint 17 éve foglalkozik marketingstratégiákkal, szorosan építenek a viselkedéstudomány tanulságaira. Az emberi viselkedés és döntéshozatal megértése kulcsfontosságú a hatékony kampányok kialakításában. A viselkedési közgazdaságtan területén két klasszikus kísérlet – a diktátorjáték és az ultimátumjáték – segítségével világosan láthatjuk, hogyan befolyásolják a viszonyítási pontok és az emberek elvárásai a döntéseiket.

Diktátorjáték

A diktátorjátékban az egyik fél – a diktátor – dönt arról, hogy az előtte lévő pénzösszeg mekkora részét osztja meg egy másik féllel, akinek nincs beleszólása a döntésbe. Bár a diktátor elméletileg megtarthatná az összes pénzt, a legtöbb esetben a résztvevők hajlandóak valamennyit adni a másik játékosnak, még akkor is, ha nincs kényszerítő ok arra, hogy ezt tegyék. Ez azt mutatja, hogy az emberek döntéseit sokszor a méltányosság és a társadalmi normák is befolyásolják.

A marketing világában ezt a mechanizmust úgy lehet kihasználni, hogy „nagylelkű” ajánlatokat kínálunk a vásárlóknak. Például, amikor egy termék mellé ingyenes ajándékokat vagy extra kedvezményeket adunk, a vásárlók sokkal nagyobb valószínűséggel érzik úgy, hogy méltányos és vonzó ajánlatot kaptak, még akkor is, ha az alapár magasabb.

Ultimátumjáték

Az ultimátumjáték egy kicsit összetettebb. Ebben a játékban az első játékos feloszt egy pénzösszeget a második játékos között. Azonban a második fél elutasíthatja az ajánlatot, ha azt igazságtalannak tartja. Ha elutasítja, egyik fél sem kap semmit. Itt az a tanulság, hogy még akkor is, ha a másik fél kevesebbet kapna, mint amit elvár, inkább visszautasítja a „rossz üzletet”, hogy igazságtalanul ne érezze magát kihasználva.

Csak 5775 Ft
kozepen

A marketingesek számára ez azt jelenti, hogy az ajánlatoknak nem csak gazdaságilag kell vonzónak lenniük, hanem igazságosnak is kell tűnniük. A vásárlók hajlamosak elutasítani egy ajánlatot, ha úgy érzik, hogy az nem megfelelő vagy méltánytalan, még akkor is, ha az pénzügyileg előnyös lenne számukra.

Lehorgonyzás a gyakorlatban: Hogyan használják a marketingesek?

A lehorgonyzás a marketing világában rendkívül széles körben alkalmazott technika, különösen az árazás területén. A marketingesek gyakran magasabb kezdő árat helyeznek el egy terméknél, majd különféle kedvezményeket alkalmaznak, hogy a fogyasztók úgy érezzék, hogy jelentős megtakarítást érhetnek el. Ez a horgonyhatás miatt van: a magasabb eredeti ár horgonyként szolgál, és a kedvezmény ennek fényében sokkal vonzóbbnak tűnik.

Például egy tanulmány szerint az emberek hajlamosak elfogadni a termékek magasabb árát, ha először egy még magasabb árról tájékoztatják őket, majd egy „kedvezményes” árat kínálnak. Ez a lehorgonyzási torzítás következménye, amely során a kezdeti ár határozza meg, hogyan ítéljük meg az utána következő ajánlatokat.

Veszélyek és megoldások a lehorgonyzás kezelésére

Bár a lehorgonyzás hatékony eszköz lehet a marketingben, fontos, hogy a fogyasztók tudatosak legyenek, és tisztában legyenek azzal, hogy ez a pszichológiai torzítás hogyan befolyásolja döntéseiket. Dajka Gábor így fogalmaz: „A legnagyobb probléma a lehorgonyzással az, hogy ha nem tudatosítjuk magunkban, könnyen félrevezethet minket a döntéseink során. A fogyasztóknak fontos, hogy összehasonlító információkat keressenek, és ne ragadjanak le az elsőként kapott árnál vagy ajánlatnál.”

A megoldás az, hogy a vásárlók több forrásból is tájékozódjanak, és összehasonlítsák az árakat, termékjellemzőket, valamint kritikusan vizsgálják meg az első benyomásokat. Ez különösen fontos az online vásárlásnál, ahol az árak gyorsan változhatnak, és a marketingesek folyamatosan kihasználják a lehorgonyzás nyújtotta lehetőségeket.

Konklúzió

A lehorgonyzás egy erőteljes pszichológiai torzítás, amely jelentős szerepet játszik a fogyasztói döntéshozatalban. A marketingesek ügyesen használják ezt a jelenséget, hogy befolyásolják az árazás és a termékkínálat érzékelését. Ahogy az ultimátum- és diktátorjátékok kísérletei is megmutatják, a döntési helyzetek során gyakran nem racionális alapon döntünk, hanem érzelmi és társadalmi normák vezérelnek bennünket. A lehorgonyzás ennek a viselkedésnek az egyik legfontosabb eszköze a modern marketingben, és ha ügyesen alkalmazzák, a márkák jelentős előnyöket kovácsolhatnak belőle a fogyasztók megszólításában és megtartásában.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Hacker in hoodie working hacks code site on personal computer with green light

Google Ads fiókok feltörése: módszerek és védekezés

A vállalkozások és marketingügynökségek Google Ads fiókjaiban gyakran jelentős hirdetési költségkeretek, fizetési adatok és üzleti információk találhatók. Nem csoda, hogy a kiberbűnözők értékes célpontnak tekintik ezeket a fiókokat. Az elmúlt években (2024–2025) számos eset rávilágított arra, hogyan próbálnak illetéktelenek hozzáférni mások Google Ads fiókjaihoz – akár technikai trükkökkel, akár pszichológiai manipulációval. A Google 2024-es biztonsági...
Silhouette of head black paper 3d unicorn on sunset background

A Pegasus kémszoftver működése

A Pegasus kémszoftver – más néven Pegasus kémprogram – korunk egyik legfejlettebb és legveszélyesebb digitális megfigyelő eszköze. Ezt az izraeli NSO Group vállalat fejlesztette ki, és kiberfegyverként értékesíti kormányzati szervek számára világszerte. A Pegasus észrevétlenül képes behatolni okostelefonokba (iOS és Android rendszerű készülékekbe egyaránt), majd azokat 24 órás lehallgató készülékké alakítani. A telepítés után gyakorlatilag...
Business people working in an accountancy agency

Marketing ügynökség vagy külső szakértő?

Vajon miért válik szét ennyire élesen a marketing ügynökségek és a külső marketingszakértők közönsége? Sok vállalkozó úgy gondolja, hogy az ügynökségek nagyobb szervezeteket szolgálnak ki, azonban az elmúlt években egyre gyakrabban hallani olyan véleményeket, melyek szerint a marketing ügynökség valójában azoknak a kisvállalkozóknak való, akiknél még nincs kiforrott szervezet, és képesek elviselni, hogy csak minimális...
Creative startup young multiethnic business people working together at designer agency in office

Marketing ügynökségek előnyei és hátrányai

Vajon érdemes-e kiszervezni a marketinget egy külső ügynökségnek, vagy inkább érdemesebb házon belül felépíteni egy csapatot? Sok vállalkozásban egy idő után elkerülhetetlenül felmerül ez a kérdés, hiszen a piaci verseny miatt a professzionális marketing már nemcsak egy extra, hanem alapvető elvárás a fogyasztók részéről. Az alábbiakban alaposan körüljárom a marketing ügynökségek előnyeit és hátrányait, megvizsgálom...

Itt érsz el

© Copyright 2025