A Változatosság Torzítása

Főbb pontok

A változatosság iránti igény egy alapvető emberi tulajdonság, és sok esetben ez az érzés befolyásolja döntéseinket. A viselkedéstudományban ez a jelenség diversification bias néven ismert. A kifejezés arra a hajlamunkra utal, hogy a jövőbeni igényeinket rosszul becsüljük meg, és a vásárlási döntéseink során sokkal nagyobb változatosságra törekszünk, mint amire valójában szükségünk van.

A Diversification Bias Megnyilvánulása a Mindennapokban

Képzeld el, hogy egy hónapra előre bevásárolsz. Ebben az esetben hajlamos vagy olyan termékeket választani, amelyekkel egy bizonyos mértékű változatosságot biztosítasz magadnak – újfajta ételeket, egzotikus hozzávalókat, vagy egyszerűen több féle snack-et, amelyekről azt gondolod, hogy izgalmassá teszik majd a következő heteidet. Azonban, ha ugyanazokat a termékeket több kisebb bevásárlás során – hetente – szerzed be, akkor sokkal inkább a már bevált, kedvelt termékeket választod, mivel az aktuális igényedre és kényszerűségeidre összpontosítasz.

A kutatások szerint az emberek általában túlbecsülik a változatosság iránti igényüket, ami azt eredményezi, hogy felesleges dolgokat vásárolnak meg, amelyeknek a végén sokszor a szemétben landolnak. Egy, a „Journal of Consumer Research” által közzétett tanulmány is rámutatott arra, hogy amikor a fogyasztók egyszerre több terméket választanak, inkább preferálják a nagyobb változatosságot, mint ha ugyanezt több külön időpontban tennék meg.

Az Egészséges Választások Dilemmája

A diversification bias másik érdekes megnyilvánulása, hogy amikor nagy bevásárlást tartunk, hajlamosak vagyunk több egészséges terméket választani. Ilyenkor tudatos énünk dominál – azt szeretnénk, ha étrendünk megfelelően kiegyensúlyozott lenne, és igyekszünk az egészséges opciókat is betenni a kosarunkba. Azonban, ahogy múlik az idő, ezek a tudatos választások gyakran nem realizálódnak a mindennapokban – a friss zöldségek, az értékes gabonafélék a hūtő mélyén végzik, végül a szavatosság lejárta után kidobjuk őket.

Az ENSZ élelmezési és mezõgazdasági szervezete (FAO) szerint a világon előállított élelmiszer közel egyharmadát kidobjuk vagy kárba vésze, ami gazdaságilag, környezetileg és etikai szempontból is megengedhetetlen pazarlás. A változatosság iránti túlzott igény növeli ennek a pazarlásnak a valószínűségét, mivel sok termék a tudatos tervezés ellenére is felhasználatlan marad.

Csak 5775 Ft
kozepen

Hogyan Csökkentsük a Diversification Bias Hatásait?

A diversification bias leküzdése érdekében a legfontosabb lépés az önreflexió és a tudatosság fokozása. A nagy bevásárlások során próbáljuk meg átgondolni, hogy valóban szükség van-e annyi különféle termékre, vagy csupán a változatosság iránti vágyunk vezérel minket. Emellett érdemes kisebb, rendszeres bevásárlásokat tervezni, amelyek során a pillanatnyi igényeinkre tudunk összpontosítani, elkerülve a pazarlást.

A tudatos tervezés továbbá azt is magában foglalja, hogy a felhalmozott élelmiszerek felhasználását következetesen nyomon követjük. Ne hagyjuk, hogy az egészséges termékek a hűtő hátsó részében, elfeledve maradjanak. Inkább tervezzük meg előre, hogyan és mikor fogjuk őket felhasználni, hogy biztosítsuk a jó szándékú választásaink megvalósulását.

Zárszó

A diversification bias megértése és kezelése fontos szerepet játszik abban, hogy hogyan döntsünk a mindennapi életünkben. Tudatos vásárlási szokásainkkal nemcsak a saját életünket tehetjük kiegyensúlyozottabbá, de hozzájárulhatunk a globális pazarlás csökkentéséhez is.

Dajka Gábor üzenete: “A változatosság iránti vágy sokszor több, mint amit a valós igényeink indokolnak. A tudatosság és az egyszerűsítés nemcsak a pénztárcánkra, hanem a bolygónk jövőjére is kedvező hatással lehet.”

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

close-up of a woman hands buying online with a credit card and a laptop, e-commerce concept

Webáruház indítása lépésről lépésre – Átfogó útmutató 2025-ben

Az online kereskedelem dinamikusan növekszik, így soha nem volt jobb idő webáruházat indítani. Ez az útmutató lépésről lépésre végigvezet a teljes folyamaton, a jogi teendőktől kezdve a termékkiválasztáson át a technikai megvalósításig és marketingig. Kezdők számára is érthetően, ugyanakkor a haladó e-kereskedők számára is hasznos tippekkel mutatjuk be, mire érdemes figyelni egy sikeres webshop létrehozásához...
Modern working table with laptop computer with tablet showing marketing planning

Mit csinál és mire jó egy marketing tanácsadó?

Ha vállalkozóként vagy cégvezetőként hallottál már a marketing tanácsadó fogalmáról, de nem volt világos számodra, mit is takar pontosan, akkor nem vagy egyedül. Magyarországon tényleg rengetegen hívják magukat „marketing tanácsadónak”, miközben sokan valójában csupán egy-egy platform (Google Ads, SEO, Facebook stb.) specialistái. Egy igazi marketing tanácsadó azonban ennél komplexebb gondolkodásmódot és sokrétűbb tudást hoz a...
Silhouette traveler hold lighting point to sky with night starry sky milky way is travel and nature

Mit tanulhatunk a Ferengiktől a marketingben?

Amikor a marketing és az üzleti gondolkodás témája szóba kerül, nem sokan gondolnak elsőre a „Star Trek” univerzumára. Pedig van egy olyan faj, akiktől a profit- és üzletközpontú szemlélet tökéletes iskola lehet minden vállalkozó és marketinges számára. A Ferengik, akiket leginkább a „Star Trek: Deep Space Nine” című sorozat tett igazán híressé, a galaxis talán...
Deep Learning AI: Empowering Businesses with Intelligent Technology

Mi a marketing AI?

Mint marketinges, menedzser, business coach és a pszichológiai mechanizmusok iránt érdeklődő, elképesztőnek tartom, hogy a mesterséges intelligencia (AI) milyen mértékben alakítja át a marketinget. Sokan csak a kezdeteinél tartanak ennek a technológiai forradalomnak, pedig a lehetőségek tárháza már most is szinte végtelen. Ha marketingesként, vállalatvezetőként vagy cégépítőként gondolkodsz, akkor számodra is hasznos lehet átgondolni, mit...

Itt érsz el

© Copyright 2025