A Változatosság Torzítása

Főbb pontok:

A változatosság iránti igény egy alapvető emberi tulajdonság, és sok esetben ez az érzés befolyásolja döntéseinket. A viselkedéstudományban ez a jelenség diversification bias néven ismert. A kifejezés arra a hajlamunkra utal, hogy a jövőbeni igényeinket rosszul becsüljük meg, és a vásárlási döntéseink során sokkal nagyobb változatosságra törekszünk, mint amire valójában szükségünk van.

A Diversification Bias Megnyilvánulása a Mindennapokban

Képzeld el, hogy egy hónapra előre bevásárolsz. Ebben az esetben hajlamos vagy olyan termékeket választani, amelyekkel egy bizonyos mértékű változatosságot biztosítasz magadnak – újfajta ételeket, egzotikus hozzávalókat, vagy egyszerűen több féle snack-et, amelyekről azt gondolod, hogy izgalmassá teszik majd a következő heteidet. Azonban, ha ugyanazokat a termékeket több kisebb bevásárlás során – hetente – szerzed be, akkor sokkal inkább a már bevált, kedvelt termékeket választod, mivel az aktuális igényedre és kényszerűségeidre összpontosítasz.

A kutatások szerint az emberek általában túlbecsülik a változatosság iránti igényüket, ami azt eredményezi, hogy felesleges dolgokat vásárolnak meg, amelyeknek a végén sokszor a szemétben landolnak. Egy, a „Journal of Consumer Research” által közzétett tanulmány is rámutatott arra, hogy amikor a fogyasztók egyszerre több terméket választanak, inkább preferálják a nagyobb változatosságot, mint ha ugyanezt több külön időpontban tennék meg.

Az Egészséges Választások Dilemmája

A diversification bias másik érdekes megnyilvánulása, hogy amikor nagy bevásárlást tartunk, hajlamosak vagyunk több egészséges terméket választani. Ilyenkor tudatos énünk dominál – azt szeretnénk, ha étrendünk megfelelően kiegyensúlyozott lenne, és igyekszünk az egészséges opciókat is betenni a kosarunkba. Azonban, ahogy múlik az idő, ezek a tudatos választások gyakran nem realizálódnak a mindennapokban – a friss zöldségek, az értékes gabonafélék a hūtő mélyén végzik, végül a szavatosság lejárta után kidobjuk őket.

Az ENSZ élelmezési és mezõgazdasági szervezete (FAO) szerint a világon előállított élelmiszer közel egyharmadát kidobjuk vagy kárba vésze, ami gazdaságilag, környezetileg és etikai szempontból is megengedhetetlen pazarlás. A változatosság iránti túlzott igény növeli ennek a pazarlásnak a valószínűségét, mivel sok termék a tudatos tervezés ellenére is felhasználatlan marad.

Csak 5775 Ft
kozepen

Hogyan Csökkentsük a Diversification Bias Hatásait?

A diversification bias leküzdése érdekében a legfontosabb lépés az önreflexió és a tudatosság fokozása. A nagy bevásárlások során próbáljuk meg átgondolni, hogy valóban szükség van-e annyi különféle termékre, vagy csupán a változatosság iránti vágyunk vezérel minket. Emellett érdemes kisebb, rendszeres bevásárlásokat tervezni, amelyek során a pillanatnyi igényeinkre tudunk összpontosítani, elkerülve a pazarlást.

A tudatos tervezés továbbá azt is magában foglalja, hogy a felhalmozott élelmiszerek felhasználását következetesen nyomon követjük. Ne hagyjuk, hogy az egészséges termékek a hűtő hátsó részében, elfeledve maradjanak. Inkább tervezzük meg előre, hogyan és mikor fogjuk őket felhasználni, hogy biztosítsuk a jó szándékú választásaink megvalósulását.

Zárszó

A diversification bias megértése és kezelése fontos szerepet játszik abban, hogy hogyan döntsünk a mindennapi életünkben. Tudatos vásárlási szokásainkkal nemcsak a saját életünket tehetjük kiegyensúlyozottabbá, de hozzájárulhatunk a globális pazarlás csökkentéséhez is.

Dajka Gábor üzenete: „A változatosság iránti vágy sokszor több, mint amit a valós igényeink indokolnak. A tudatosság és az egyszerűsítés nemcsak a pénztárcánkra, hanem a bolygónk jövőjére is kedvező hatással lehet.”

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Egy új kutatás szerint a soft skillek most fontosabbak, mint valaha

A 2025-ös munkaerőpiac felszínén az látszik, hogy a generatív AI és a technológiák új hullámai mindent átírnak. A mélyben azonban lassabban mozdulnak a lemezek: a karrierpályákat és a szervezetek alkalmazkodóképességét a „kemény” tudásoknál tartósabban az alapkészségek határozzák meg. Ide tartozik az értő olvasás, a matematikai gondolkodás, a rendszerszintű problémaérzékenység, a tiszta kommunikáció és a csapatban...

Csendes márkák nyernek: kevesebb reklám, magasabb bizalom

Ez első hallásra paradoxonnak tűnhet egy olyan korszakban, ahol minden felület küzd a figyelemért, és a hirdetési technológia a legapróbb célzási különbségeket is képes kihasználni. Mégis, minél nagyobb a zaj, annál inkább értékké válik a csend – pontosabban a zajmentes, tiszta, döntéskönnyítő jelenlét. A klasszikus „többet, hangosabban, sűrűbben” logika a figyelem szűkösségének törvényébe ütközik: a...

A magyar fogyasztó lelke drágább, mint a pénze

Nem költői túlzás, hanem piaci tapasztalat: az emberek többsége nem a legalacsonyabb árra, hanem a legalacsonyabb idegrendszeri költségre optimalizál. A vásárlás pillanatában nem excel táblát nyitunk; rutint, kockázatérzetet, bizalmi jeleket és döntési rövidutakat futtatunk. A magyar piacon ez különösen élesen látszik. A mindennapokban sűrű a zaj, az információs aszimmetria magas, a szolgáltatási minőség szórása nagy,...

Miért nem a pénztárca dönt, hanem az idegrendszer?

„Miért nem a pénztárca dönt, hanem az idegrendszer?” – a kérdés elsőre provokatív, mégis hétköznapi tapasztalatra épül: a legtöbb vásárlásnál nem azt vesszük meg, ami papíron a legolcsóbb, hanem azt, ami a fejünkben a legkevesebb ellenállással jár. A pénztárca számol, az idegrendszer kímél. A menedzsment gyakran úgy szervezi a marketinget és az értékesítést, mintha az...

Itt érsz el

Keress bátran

Előadások tartását és podcast beszélgetéseket szívesen vállalok, illetve a sajtónak is nyilatkozom. 

© Copyright 2025