A Változatosság Torzítása

Főbb pontok:

A változatosság iránti igény egy alapvető emberi tulajdonság, és sok esetben ez az érzés befolyásolja döntéseinket. A viselkedéstudományban ez a jelenség diversification bias néven ismert. A kifejezés arra a hajlamunkra utal, hogy a jövőbeni igényeinket rosszul becsüljük meg, és a vásárlási döntéseink során sokkal nagyobb változatosságra törekszünk, mint amire valójában szükségünk van.

A Diversification Bias Megnyilvánulása a Mindennapokban

Képzeld el, hogy egy hónapra előre bevásárolsz. Ebben az esetben hajlamos vagy olyan termékeket választani, amelyekkel egy bizonyos mértékű változatosságot biztosítasz magadnak – újfajta ételeket, egzotikus hozzávalókat, vagy egyszerűen több féle snack-et, amelyekről azt gondolod, hogy izgalmassá teszik majd a következő heteidet. Azonban, ha ugyanazokat a termékeket több kisebb bevásárlás során – hetente – szerzed be, akkor sokkal inkább a már bevált, kedvelt termékeket választod, mivel az aktuális igényedre és kényszerűségeidre összpontosítasz.

A kutatások szerint az emberek általában túlbecsülik a változatosság iránti igényüket, ami azt eredményezi, hogy felesleges dolgokat vásárolnak meg, amelyeknek a végén sokszor a szemétben landolnak. Egy, a „Journal of Consumer Research” által közzétett tanulmány is rámutatott arra, hogy amikor a fogyasztók egyszerre több terméket választanak, inkább preferálják a nagyobb változatosságot, mint ha ugyanezt több külön időpontban tennék meg.

Az Egészséges Választások Dilemmája

A diversification bias másik érdekes megnyilvánulása, hogy amikor nagy bevásárlást tartunk, hajlamosak vagyunk több egészséges terméket választani. Ilyenkor tudatos énünk dominál – azt szeretnénk, ha étrendünk megfelelően kiegyensúlyozott lenne, és igyekszünk az egészséges opciókat is betenni a kosarunkba. Azonban, ahogy múlik az idő, ezek a tudatos választások gyakran nem realizálódnak a mindennapokban – a friss zöldségek, az értékes gabonafélék a hūtő mélyén végzik, végül a szavatosság lejárta után kidobjuk őket.

Az ENSZ élelmezési és mezõgazdasági szervezete (FAO) szerint a világon előállított élelmiszer közel egyharmadát kidobjuk vagy kárba vésze, ami gazdaságilag, környezetileg és etikai szempontból is megengedhetetlen pazarlás. A változatosság iránti túlzott igény növeli ennek a pazarlásnak a valószínűségét, mivel sok termék a tudatos tervezés ellenére is felhasználatlan marad.

Hogyan Csökkentsük a Diversification Bias Hatásait?

A diversification bias leküzdése érdekében a legfontosabb lépés az önreflexió és a tudatosság fokozása. A nagy bevásárlások során próbáljuk meg átgondolni, hogy valóban szükség van-e annyi különféle termékre, vagy csupán a változatosság iránti vágyunk vezérel minket. Emellett érdemes kisebb, rendszeres bevásárlásokat tervezni, amelyek során a pillanatnyi igényeinkre tudunk összpontosítani, elkerülve a pazarlást.

A tudatos tervezés továbbá azt is magában foglalja, hogy a felhalmozott élelmiszerek felhasználását következetesen nyomon követjük. Ne hagyjuk, hogy az egészséges termékek a hűtő hátsó részében, elfeledve maradjanak. Inkább tervezzük meg előre, hogyan és mikor fogjuk őket felhasználni, hogy biztosítsuk a jó szándékú választásaink megvalósulását.

Zárszó

A diversification bias megértése és kezelése fontos szerepet játszik abban, hogy hogyan döntsünk a mindennapi életünkben. Tudatos vásárlási szokásainkkal nemcsak a saját életünket tehetjük kiegyensúlyozottabbá, de hozzájárulhatunk a globális pazarlás csökkentéséhez is.

Dajka Gábor üzenete: “A változatosság iránti vágy sokszor több, mint amit a valós igényeink indokolnak. A tudatosság és az egyszerűsítés nemcsak a pénztárcánkra, hanem a bolygónk jövőjére is kedvező hatással lehet.”

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Human like robot and artificial intelligence

Adatvezérelt marketing és mesterséges intelligencia

Ha a XX. század a tömegmédia kora volt, akkor a XXI. század második negyede az adatvezérelt marketingé: a vállalatok már nem becslésekre, hanem valós idejű viselkedési jelekre építik döntéseiket. A Gartner 2025-ös technológiai előrejelzése szerint a világ IT-költése 7,9 %-kal nő, amelynek oroszlánrészét az AI-fejlesztések és az ezekhez kapcsolódó infrastruktúra viszik el. Ugyanakkor a generatív...
Buyer choosing eyewear in a boutique.

A fogyasztói döntések új világa

Amikor a globális gazdaságot ma vizsgáljuk, nem kerülhetjük meg a kérdést: mi hajtja a növekvő magánfogyasztást egy olyan időszakban, amikor a világgazdaság általános növekedési üteme lassul? A Világbank 2025. júniusi előrejelzése szerint a globális GDP-bővülés mindössze 2,3 %-ra mérséklődik, miközben a háztartási kiadások reálértéken tovább emelkednek1. Ez a látszólagos ellentmondás rávilágít arra, hogy a modern...
Lightshow in Dubai showing how the world is evolving. Alif - Mobility Pavilion. Dubai Expo 2020

A fogyasztói magatartás mint stratégiai erővonal

Van valami rendkívül beszédes abban, hogy a világ bruttó hazai termékének közel kétharmadát ma már a háztartások közvetlen kiadásai adják. Ha összeadjuk az OECD országok 2024-es statisztikáit, a reál­háztartási jövedelem átlagosan 1,8 %-kal nőtt, miközben a magánfogyasztás volumene ennél is gyorsabb ütemben bővült. Ez a látszólag szerény szám mögött globális méretű igényszint-emelkedés húzódik meg, amely...
Good company is a phone call away

Miért nem jut egyről a kettőre a legtöbb hazai kisvállalkozás – és hogyan lehet ezt megfordítani?

„A vállalkozás nem sprint, hanem maraton” – szokták mondani, mégis, a legtöbb hazai kisvállalkozás úgy próbál célt érni, mintha egy akadálypályán kellene végigszáguldania bekötött szemmel. Gyakran hiányzik az irány, a stratégia, a rendszerszemlélet. Ehelyett a mindennapi túlélés diktálja a tempót, miközben egyre több energiát emészt fel az, hogy nem haladnak semerre. A kudarc gyakori oka...

Itt érsz el

© Copyright 2025