Dajka Gábor: a sikeres marketingtanácsadás mestere

Üdvözöllek, Dajka Gábor vagyok, marketingszakértő, business coach, befektető, és az „Online Marketing és Pszichológia” című könyv szerzője. 2007 óta dolgozom a marketingben, és az elmúlt több mint tizenhét évben rengeteg magyar mikro-, kis- és középvállalkozásba láttam bele. Dolgoztam egyszemélyes vállalkozóval, és olyan céggel is, ahol már külön értékesítési, ügyfélszolgálati és logisztikai csapat működött. A szolgáltatásaimat jellemzően olyan cégek veszik igénybe, ahol nagyjából tíz fő dolgozik, de kifejezetten szívesen segítek induló vállalkozásoknak is – feltéve, hogy hajlandók gondolkodni, tanulni és felelősséget vállalni a döntéseikért. Nem gyors meggazdagodást ígérek, hanem rendszerszintű gondolkodást, ami a magyar piacon is működik.

A célom az, hogy segítsek neked optimalizálni a piaci megjelenésedet, növelni a márkaismertségedet, elérni és megtartani az ügyfeleidet, és mindezt úgy, hogy közben a rövid távú túlélés és a hosszú távú építkezés ne egymás ellen dolgozzon. Magyar piacon, magyar vásárlókra dolgozom, magyar árérzékenység mellett, tőkehiányos környezetben – itt kicsit másképp kell gondolkodni, mint egy amerikai óriáscég marketingosztályán. Jelenleg a Varsói Menedzsment Egyetemen menedzsmentet tanulok, később marketing és üzleti pszichológia mesterszakon folytatom, de nem szeretném azt a látszatot kelteni, hogy pszichológus lennék; pszichológiai mechanizmusok iránt érdeklődő business coach vagyok, aki a saját cégéből és az ügyfeleik vállalkozásaiból élő gyakorlatot lát nap mint nap. A cégem bevételének jelentős részét képzésekre költöm, mert meggyőződésem, hogy ebben a szakmában az marad talpon, aki képes hosszú távon tanulni és integrálni a tudást – nem az, aki a „trükköket” vadássza.

Pályafutásom: programozóból marketing tanácsadó

A pályám 2007 és 2015 között Magyarország leghíresebb online és offline vadász áruházában indult, ahol egyszerre voltam programozó és marketinges. Ez a kombináció első ránézésre furcsának tűnhet, de a gyakorlatban óriási előnyt jelentett: napi szinten láttam, hogyan viselkednek a látogatók a webáruházban, milyen pontokon esnek ki a folyamatból, hol lassú a rendszer, hol bonyolult a rendelési útvonal. Nem csak hirdetéseket készítettem, hanem a mögöttük lévő technikai rendszert is értettem. Ez megtanított arra, hogy a marketing nem szlogenekből és posztokból áll, hanem folyamatokból, adatokból, hibaarányokból, és nagyon is kézzelfogható pénzügyi következményekből – minden kattintásnak ára van, és minden kihagyott kattintásnak is.

2013-ban indítottam el az egyéni vállalkozásomat, ahol rövid idő alatt elértem a 12 millió forintos éves keretet. Ez volt az első komoly visszajelzés arról, hogy a gondolkodásmódom és a módszereim a piacon is megállják a helyüket. 2016-ban már egyértelművé vált, hogy szükség van egy stabilabb, skálázhatóbb struktúrára, ezért megalapítottam a saját Kft.-met, amely marketingkivitelezéssel és tanácsadással foglalkozik. Azóta a klasszikus „csináljuk a hirdetéseket” gondolkodásból fokozatosan elmozdultam a stratégiai, tanácsadói irányba: ma már sokkal inkább a teljes üzleti rendszered érdekel – hogyan áramlik a pénz, honnan jön a forgalom, hol folyik el, milyen a szervezet, mire képes a csapatod, milyen a pszichés terhelhetőséged vállalkozóként. A marketing nálam nem különálló sziget, hanem a vállalkozásod működésének integrált része.

Google vizsgák, tanúsítványok és a Ground-tapasztalat

A Google ökoszisztémájában töltött évek alatt nem csak gyakorlatban, hanem vizsgákon és tréningeken keresztül is mélyítettem a tudásomat. Teljesítettem az AdWords alapok és YouTube vizsgát (2015), a Digitális Online Marketing tréninget (2016), az AdWords keresési hirdetések vizsgát (2016, 2017), a Digitális értékesítés képzést (2018), valamint a Digitális Marketing Alapjai programot (2023). Ezek önmagukban persze csak papírok lennének, ha nem társulnának hozzá több százmillió forintnyi kezelt reklámköltés és rengeteg kampány, amelyből tanulni kellett – néha saját kárunkra, néha nagyon látványos eredmények mellett. A vizsgák azért fontosak, mert rendszert visznek a fejemben lévő tudásba, és naprakészen tartanak azokban az eszközökben, amelyekből a vállalkozók ma Magyarországon a legtöbb ügyfelet szerzik.

Külön történet a Google szakemberek karácsonyi ünnepsége, ahol kiemelt dicséretet kaptam, illetve a meghívásos Google Ground program, ahol kampányépítésről, marketingstratégiáról és esettanulmányokról tanultunk intenzív formában. Ezek az élmények megerősítettek abban, hogy a technikai tudás és a stratégiai gondolkodás együtt ad ütőképes kombinációt. Értek a hirdetési rendszerekhez, de nem vagyok „gombnyomogató technikus”, aki vakon követi a felület javaslatait. A tanácsadáson mindig elmondom: a felület saját érdekeit védi, te pedig a vállalkozásodért vagy felelős. A kettő nem mindig esik egybe. Az én feladatom az, hogy ezt a különbséget átlásd, és olyan döntéseket hozz, amelyek hosszú távon is vállalhatók.

Marketing tanácsadásom alapja: piackutatás és elemzés

A legtöbb vállalkozó akkor keres meg, amikor már fáj valami: esik a forgalom, csökken a nyereség, drágulnak a kattintások, elfáradt a piac, vagy egyszerűen úgy érzik, hogy „ennél többnek kellene jönnie ennyi munkából és ennyi reklámköltségből”. Ilyenkor sokan azt várják, hogy mutatok egy új hirdetési felületet vagy egy „ügyes szöveget”, ami mindent megold. Ez nem így működik. Nálam az első lépés szinte mindig a piackutatás és az elemzés: megnézzük a meglévő adatokat, ránézünk a Google Analytics-re (ha van), a hirdetési fiókokra, a keresési kifejezésekre, a versenytársak kommunikációjára, az árakra, a célcsoport reakcióira. Nem kampányt építek a levegőbe, hanem abból indulok ki, amit a piac már megmutatott.

Tegyük fel, hogy egy átlagos magyar KKV-nál azt látjuk, hogy az elmúlt években ösztönösen, ad hoc módon indultak a kampányok: „most van egy akciónk, dobjunk fel rá egy hirdetést”, „nyissunk egy új csatornát, mert a konkurens is ott van”. Ilyenkor az első dolgom az, hogy rendszerbe rendezzem, ami eddig történt. Megnézzük, ki a valós célközönség, milyen problémát old meg a termék vagy szolgáltatás, milyen élethelyzetben van a vásárló, milyen ellenérvek tartják vissza, és milyen üzenetekre mozdul. Dajka Gábor tapasztalata szerint a legtöbb magyar vállalkozó ott bukik el, hogy fél ránézni a valós számokra, mert azzal szembesülne, hogy a kampányai valójában nem teljesítenek úgy, ahogy fejben elképzeli. A tanácsadáson ezt a félelmet bontjuk le: számok alapján, józanul, torzítások nélkül beszélünk arról, hogy mi működik és mi nem – és csak ezután kezdünk el új stratégiában gondolkodni.

Márkaépítés, pozicionálás és digitális eszközök

Ha megvan az alap-elemzés, a következő lépés a márkaépítés és a pozicionálás tisztázása. Nem logót tervezünk, hanem azt határozzuk meg, hogy mit jelentsen a céged neve a fejben: miért válasszanak téged, és ne a melletted lévő céget. Magyar piacon ez gyakran annyit tesz, hogy ki kell mondani: nem lehetsz egyszerre a legolcsóbb és a legjobb minőségű, nem tudsz „mindenkinek” megfelelni, és nem tudsz minden szegmensben győzni. A tanácsadáson segítek meghatározni, hogy hova szeretnél pozicionálni – árban, minőségben, kommunikációban – és ehhez milyen márkaüzenetek, vizuális elemek, csatornák és ügyfélélmény illeszkedik.

A digitális eszközök – keresőoptimalizálás (SEO), keresőmarketing (Google Ads), közösségi média hirdetések, e-mail marketing, tartalommarketing – csak ezután kerülnek a képbe. Nem az a kérdés, hogy „kell-e Facebook-hirdetés”, hanem az, hogy az adott terméket vagy szolgáltatást a vásárló a döntési folyamat mely szakaszában keresi, milyen csatornán találkozik vele, és milyen üzenettel lehet elérni. Egy webáruház esetében például jellemzően egészen más célja van a Google keresési kampánynak, mint egy remarketing hirdetésnek vagy egy edukatív blogcikknek. Én arra törekszem, hogy ezek ne egymástól független próbálkozások legyenek, hanem egy egymásra épülő rendszer részei. A jól felépített rendszer előbb-utóbb leveszi a válladról a „minden nap gondolnom kell a marketingre” típusú nyomást, mert tudod, hogy mi miért történik és mihez milyen következmény kapcsolódik.

Pszichológiai szemlélet a marketingben – de nem terápiát végzek

A reklámozás alapvetően pszichológiára épül: figyelemre, észlelésre, emlékezetre, érzelmekre, társas hatásokra, szokásokra, döntési rövidítésekre. Éppen ezért az évek során coach és pszichológiai tematikájú tanfolyamokra is jártam, és tudatosan foglalkozom a pszichológiai mechanizmusokkal. Fontos hangsúlyozni: nem vagyok pszichológus, és nem is annak adom ki magam. Business coach vagyok, aki érdeklődik az emberi viselkedés és a döntéshozatal lelki háttere iránt, mert a marketingben ez adja a keretet annak, hogy melyik üzenet működik, melyik nem, és hogyan fogja érezni magát az ügyfél a kommunikációd mellett.

Az „Online Marketing és Pszichológia” című könyvemet is ebből a szemléletből írtam: olyan magyar mikro- és kisvállalkozóknak, akik nem akarnak évekig fogyasztáslélektant, reklámpszichológiát és szociológiát tanulni, de szeretnék érteni, hogy a mai figyelemhiányos, énközpontú társadalomban miért működik egy üzenet, és miért hal meg a másik. A könyvben nem eszközöket mutatok be, hanem gondolkodásmódot: hogyan hat a személyiséged a kommunikációdra, hogyan lehet buyer personát építeni, hogyan alakítsd át a saját elképzeléseidet olyan üzenetekké, amelyek a vevő fejében is értelmet nyernek. Dajka Gábor tapasztalata szerint, amikor a vállalkozó megérti, hogy nem „kampánytrükköket” vesz, hanem pszichés folyamatokkal dolgozik, akkor egészen másképp áll a saját felelősségéhez is – és kevésbé dől be a hangzatos ígéreteknek.

Pénzügyi gondolkodás és üzleti tervezés a marketing mögött

A marketing nem leválasztható a pénzügyekről. Ha nem érted, hogy hogyan áramlik a pénz a vállalkozásodban, akkor a marketingköltésed is vakrepülés lesz. Éppen ezért végeztem több pénzügyi és jogi jellegű képzést is: Európai Uniós pályázatíró tanfolyamot, kötvény–részvény–tőzsde gyakorlati alapkurzust, tőkepiaci üzletkötői hatósági képzést, MiFID II speciális szakmai képzést, valamint alapfokú iparjogvédelemi és szerzői jogi képesítést. Nem azért, hogy bróker legyek, hanem azért, hogy értsem, milyen kockázatvállalás fér bele egy magyar KKV életébe, hogyan kell gondolkodni befektetésről, megtérülésről, portfólióról – és hogyan kapcsolódik ehhez a marketing.

A tanácsadáson mindig rákérdezek az anyagi keretedre, a cég vagyonára, a tartalékokra, a kockázattűrő képességedre, és arra, hogy mennyi időd van valójában. Egy induló vállalkozó gyakran úgy érkezik, hogy „van 100-200 ezer forintom, és ebből szeretnék gyorsan bevételt generálni”. Ilyenkor nem az a dolgom, hogy bólintsak, hanem hogy őszintén elmondjam: ez sok esetben nem reális. Megnézzük, mennyi pénzt kell a vállalkozásodba fektetned ahhoz, hogy egyáltalán elinduljanak a megrendelések, vagy hogy a meglévő vállalkozásod forgalma érezhetően emelkedjen. Gyakran előkerülnek olyan kérdések is, mint a haszonkulcsok, a készletfinanszírozás, az ügyfélélettartam, a kosárérték-emelés lehetőségei. Nem az a célom, hogy minél többet költs marketingre, hanem az, hogy olyan költést vállalj, amely a valós üzleti modell mellett hosszú távon is fenntartható.

Egyéni marketing tanácsadás: hogyan dolgozom veled?

A tanácsadásom nem sablonos PDF-ek átadásáról szól, amelyet „minden ügyfélnek” ugyanúgy odaadok. Nem hiszek abban, hogy ugyanaz a stratégia működne egy tíz fős gyártó cégnek, egy szolgáltató KKV-nak és egy induló online kurzusos vállalkozónak. Ezért az első találkozón részletes helyzetfelmérést végzünk: megnézzük, hol tartasz most, mi a tényleges forgalmad és nyereséged, milyen csatornák működnek, van-e rendszered, vagy csak „posztolgatsz”, hogyan működik az értékesítés, milyen az utánkövetés, mennyire terhelhető a csapatod. Közben végig arra figyelek, hogy ne kezdjek el rólad beszélni, hanem veled és a vállalkozásoddal foglalkozzak – az ügyfélközpontúság nálam nem marketinglózung, hanem napi gyakorlat.

A folyamatot egy egyszerű, de következetes formulában foglalom össze. Először megértem a jelenlegi helyzeted: számokkal, konkrét példákkal, reklámanyagokkal, statisztikákkal. Második lépésben reális célt jelölünk ki – nem azt, amit „jó lenne elérni”, hanem azt, amit a piac, az erőforrásaid és a vállalkozásod aktuális állapota mellett ténylegesen el lehet érni egy adott időtávon. Harmadik lépésben feltárjuk a lehetőségeket: milyen csatornák, milyen ajánlatstruktúrák, milyen kampánytípusok jöhetnek szóba, és ezekhez milyen költségszint kapcsolódna. Negyedik lépésben közösen kiválasztjuk azokat az alternatívákat, amelyek a legjobban illeszkednek hozzád – személyiségben, kockázatvállalásban, időben és pénzben. Végül megindítjuk a cselekvést: készül egy érthető akcióterv, amelyben szerepelnek határidők, felelősök, mérőszámok. Nem hagylak magadra, de nem is teszem magam nélkülözhetetlenné: az a cél, hogy idővel a saját rendszeredet tudd működtetni.

Ügyfélmegértés: amikor a technika mellé emberismeret is kell

A legtöbb vállalkozó addig gondolkodik technikában – hirdetési fiók, kulcsszavak, posztok, kreatívok –, amíg el nem érkezik egy töréspont: rájön, hogy valójában embereknek ad el. Gondolkodásmódot, fantáziát, érzelmeket, indítékokat, beállítódásokat kell megértenie ahhoz, hogy ne csak egyszeri vásárlókat szerezzen, hanem visszajáró, lojális ügyfeleket. A tanácsadás egyik sorsfordító pontja általában az, amikor közösen összerakunk egy vagy több minta vásárlót (buyer persona): milyen élethelyzetben van, mitől fél, mit remél, hogyan hoz döntést, mennyire árérzékeny, mennyi időt tölt online, kikre hallgat. Ez nem papíron kipipálandó feladat, hanem gondolkodásmód-váltás: onnantól nem „felhasználóid” vannak, hanem konkrét emberek, akiknek a fejébe és a szívébe célzol.

Amíg a vállalkozó hirdetési felületekben gondolkodik, addig a marketing szerencsejáték; amint átáll figyelem- és bizalomszerzésre, onnantól rendszer. – Dajka Gábor

A célközönség megértése nem egyszeri projekt, hanem folyamatos feladat. Változik a piac, változnak a szokások, új generációk lépnek be, új platformok jelennek meg, a gazdasági környezet is hullámzik. Ha ehhez nem alkalmazkodsz, akkor hiába erős a márkád, egy idő után elszakadsz a valóságtól. Ha viszont kialakítod magadban azt a szemléletet, hogy állandóan figyeled az ügyfeleid visszajelzéseit, vásárlási mintáit, reakcióit, akkor nem csak a marketinged lesz hatékonyabb, hanem az ügyfél-elégedettség és a márkahűség is nő. Ez pedig hosszú távon a cégértékben is megjelenik – különösen akkor, amikor eljön az a pont, hogy eladnád a vállalkozásodat, vagy átadnád a következő generációnak.

Gyakori hibák, amiket a tanácsadáson javítunk

Sajnos a legtöbb vállalkozó addig próbálkozik a hirdetésekkel, amíg bírja pénztárcával, vagy amíg „szerencséje nem lesz”, és be nem jön véletlenül egy kampány. Ez nem marketing, hanem totózás. Tipikus minta, hogy valaki felad pár hirdetést, majd azt mondja: „Nekem ez a felület nem működik.” Ilyenkor nagyon ritkán derül ki elsőre, hogy a beállítások voltak hibásak, a célzás túl tág vagy túl szűk, az ajánlat érthetetlen, a weboldal bonyolult, a remarketing hiányzik, az ügyfélélmény pedig szétesik. A tanácsadáson az első őszinte lépés az, hogy kimondjuk: eddig ez így nem működött. Nem a vállalkozót akarom bántani, hanem azt a gondolkodásmódot, amelyben a marketinget a véletlen és a csodavárás szintjén kezelik.

Másik gyakori probléma, hogy a vállalkozó megreked egy szinten: ugyanazokat az üzeneteket, csatornákat, képeket, érveléseket használja évekig, miközben a piac körülötte rég elmozdult. Ilyenkor azt kell kimondani: a kommunikációdat magasabb szintre kell emelni, ha a piacon akarsz maradni és növekedni szeretnél. Ez érzékeny téma, mert nem csak a cég marketingjét kritizálja az ember, hanem közvetve a vállalkozó gondolkodását is. Én ebben a helyzetben direkt vagyok, de figyelek arra, hogy a változás üteme elviselhető legyen. Nem az a célom, hogy krízist okozzak az életedben, hanem az, hogy lépésről lépésre tudj kijönni abból a helyzetből, amit eddig saját döntéseiddel és mulasztásaiddal hoztál létre. Aki erre nyitott, azzal nagyon jókat lehet haladni; aki csak igazolást keres, annak nem én vagyok a megfelelő tanácsadó.

Mesterséges intelligencia, automatizáció és adatelemzés a tanácsadásban

A marketinget ma már nem lehet mesterséges intelligencia, automatizáció és adatelemzés nélkül értelmezni, de ezt is a helyén kell kezelni. Nem az a feladatom, hogy rábeszéljelek a legújabb eszközre, hanem az, hogy segítségemmel eldöntsd: a te vállalkozásod mérete, adatmennyisége és piaca mellett mi az, ami valóban hasznos, és mi az, ami csak drága játék. Egy magyar tízfős cégnek nem ugyanazokra a megoldásokra van szüksége, mint egy globális óriásnak. Ugyanakkor már ma is reálisan elérhető az, hogy automatikusan szegmentáld az ügyfeleidet, személyre szabott e-mail sorozatokat futtass, elemezd a kosárelhagyást, vagy akár előre jelezd, hogy mely ügyfeleidnél nagyobb az esély egy újabb vásárlásra.

A tanácsadáson gyakran dolgozunk olyan kérdésekkel, mint: hogyan mérjük az ügyfélélettartamot, hogyan követjük a leggyakoribb konverziós útvonalakat, hogyan kapcsoljuk össze a különböző csatornák adatait, hogy ne külön táblázatokban éljenek. A mesterséges intelligencia itt nem helyetted dönt, hanem adatot szolgáltat a döntéseidhez: melyik üzenetre jönnek jobb arányban vissza, hol zuhan meg a figyelem, milyen szövegekre reagálnak jobban az egyes szegmensek. Ha ezeket az eszközöket józan ésszel használod, akkor erősebbé teszik a vállalkozást; ha viszont úgy tekintesz rájuk, mint „csodamegoldásra”, akkor könnyen fölösleges költés lesz belőlük. Az én szerepem az, hogy segítsek különbséget tenni a kettő között.

Tanácsadás lépésről lépésre – a saját formulám

A tanácsadás során egy tiszta, átlátható lépésrendszert követek, amelyet minden ügyfélre testre szabok, de a logikája ugyanaz:

  1. Jelenlegi helyzet megértése: számok, csatornák, ügyféltípusok, erőforrások, szervezeti állapot, vállalkozói mentális teherbírás.
  2. Reális cél kijelölése: olyan forgalmi és profitcél, amely a piac, az időkeret és a tőke figyelembevételével elérhető.
  3. Lehetőségek feltárása: csatornák, ajánlatstruktúrák, tartalomtípusok, automatizációs és fejlesztési opciók áttekintése.
  4. Alternatívák megbeszélése: közös döntés arról, melyik út illeszkedik legjobban a vállalkozásodhoz és hozzád, mint vezetőhöz.
  5. Cselekvés megindítása: konkrét akcióterv, határidőkkel és felelősökkel, rendszeres visszajelzéssel és korrekcióval.

Ezt a formulát azért szeretem, mert egyszerre hagy teret a kreatív gondolkodásnak és tart rendet a folyamatban. Nem az a cél, hogy mindenáron az én ötletem valósuljon meg, hanem az, hogy egy olyan megoldás szülessen, amit vállalni tudsz, értesz is, és végig is viszel. Dajka Gábor tapasztalata szerint azok a tanácsadások hoznak tartós áttörést, ahol a vállalkozó nem csak „jegyzetel”, hanem közben gondolkodik, vitatkozik, kérdez, és a végén sajátjának érzi a stratégiát.

Ajánlott magyar videó/podcast

Ha szeretnél még jobban belelátni abba, hogyan gondolkodom a tanácsadásról és a marketingről, ajánlom az alábbi videót, ahol arról beszélek, hogyan érdemes felkészülni és mire számíts egy közös munkánál:

Források

Az alábbi anyagok segítenek elmélyíteni azokat a gondolatokat, amelyekről a cikkben írtam, és mindegyik kifejezetten a magyar vállalkozói valósághoz kapcsolódik:

Dajka Gábor marketingszakértő, business coach és befektető szerint

A marketing tanácsadás számomra nem arról szól, hogy „okosabb vagyok nálad”, hanem arról, hogy kívülről látom azt, amit te belülről már nem tudsz higgadtan megítélni. Ha eljutsz odáig, hogy beismered: amit eddig csináltál, annak megvannak a határai, akkor indul el a valódi munka. A magyar vállalkozói közeg tele van hamis ígéretekkel, gyors meggazdagodásról szóló sztorikkal, és olyan tanácsokkal, amelyeket olyanok osztanak, akik valójában még soha nem vittek végig hosszú távon egy vállalkozást. Én ezzel szemben azt mondom: nézzük meg józanul, mit érsz el a jelenlegi gondolkodásoddal, és mit érhetnél el, ha hajlandó lennél fejleszteni magad és a céged.

Ha a marketinget szerencsejátékként kezeled, időnként nyerni fogsz, de hosszú távon vesztes maradsz. Ha rendszerként kezeled, amelyben érthető ok-okozati viszonyok vannak, akkor nem leszel kiszolgáltatva sem a felületeknek, sem az aktuális trendeknek, sem a „csodamódszereknek”. A tanácsadás nálam nem terápia, de van egy mellékhatása: ha komolyan veszed, felnőtt módjára kezded kezelni a saját vállalkozásodat. És ha ez megtörténik, akkor a marketing már nem stresszforrás lesz, hanem az egyik legfontosabb eszközöd arra, hogy olyan életet és olyan céget építs, amire büszke lehetsz.

Szakértő válaszol – gyakori kérdések

Mikor érdemes marketing tanácsadóhoz fordulni?

Három tipikus ponton szoktak megkeresni: amikor indul a vállalkozás, amikor nő, de „széteső” a rendszer, és amikor csökken a forgalom vagy stagnál a cég. A legolcsóbb és leghatékonyabb az indulás előtt vagy közvetlenül az elején tanácsadót bevonni, mert ilyenkor még viszonylag kevés rossz döntést kell kijavítani. A valóságban azonban sokan akkor jönnek, amikor már fáj: ekkor is lehet segíteni, csak több munkával és néha keményebb döntésekkel. Dajka Gábor tapasztalata szerint nem az időpont a legfontosabb, hanem az, hogy hajlandó vagy-e szembenézni a helyzettel és cselekedni.

Miben más a marketing tanácsadás, mint egy sima Google Ads- vagy Facebook-kezelés?

Egy kampánykezelő technikailag futtatja a hirdetéseidet, optimalizálja a kattintási árakat, variálja a kreatívokat. A marketing tanácsadás ennél jóval tágabb: belemegyünk a teljes üzleti modellbe, az ajánlatodba, az ügyfélélettartamba, a márkaépítésbe, az értékesítési folyamatba, a pénzügyi keretbe, és abba is, hogy te, mint vállalkozó, hogyan hozol döntéseket. Sokszor a tanácsadás eredménye az, hogy teljesen más csatornát választunk, vagy akár rövid időre visszafogjuk a hirdetéseket, amíg rendbe tesszük a rendszert. A cél nem az, hogy minél több pénzt költs, hanem az, hogy a költésed értelmes legyen.

Tudsz segíteni teljesen induló vállalkozóknak is, vagy csak a „nagyoknak”?

Igen, dolgozom indulókkal is, de őszintén meg szoktam mondani, ha valaki még nincs készen a közös munkára. Ha nincs minimális tőkéd, nem tudod, mit akarsz eladni, kinek és miért, akkor először ezeket kell tisztázni. A tanácsadáson nem szeretek olyan ígéreteket tenni, amelyek nem férnek bele a realitásba. Induló vállalkozóként akkor tudok a legtöbbet segíteni, ha hajlandó vagy elfogadni, hogy az első időszak tanulásról, tesztelésről, finomhangolásról szól, és nem az azonnali „robbanásról”.

Miben más a magyar piac, mint a külföldi példák, amiket a neten látok?

A magyar piac kisebb, árérzékenyebb, pesszimistább és bizalmatlanabb, mint a legtöbb angolszász piac, ahonnan a „sikeres esettanulmányok” zöme érkezik. Más az átlagjövedelem, más a hitelhez való hozzáállás, más a társadalmi bizalom szintje, és sokkal erősebb az a reflex, hogy „engem ne verjenek át”. Az „Online Marketing és Pszichológia” című könyvemet is kifejezetten erre a közegre írtam: nem amerikai milliárdos cégek taktikáit próbálom áthozni, hanem olyan gondolkodásmódot adok, amely a tőkehiányos, sokszor túlterhelt magyar vállalkozó számára is alkalmazható. Ettől még lehet inspirálódni külföldi példákból, de mindig szűrni kell őket a saját környezetedre.

Mi történik, ha a tanácsadáson kiderül, hogy a vállalkozásom jelen formában nem életképes?

Előfordul ilyen helyzet, és ilyenkor is őszinte maradok. Sokkal tisztességesebb kimondani, hogy egy adott piaci környezetben, adott árrés mellett, adott erőforrásokkal egy modell nem tartható fenn, mint hagyni, hogy még évekig égesd a pénzt és az idegeidet. Ilyenkor a tanácsadás arról szól, hogy milyen irányba lehetne átalakítani a vállalkozást, érdemes-e részkínálaton változtatni, lehet-e más célcsoportot megcélozni, vagy adott esetben jobb döntés kiszállni. Nem én döntök helyetted, de segítek abban, hogy a döntésed tájékozott, felnőtt döntés legyen, ne pedig elhúzódó halogatás.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Mit érdekel engem? Van pénz vagy nincs?

„Nekem mi közöm van hozzá? Csak a végeredmény érdekel.” – ezt a mondatot rengeteg vállalkozó kimondja, és közben őszintén azt hiszi, hogy ez egy racionális, felnőtt hozzáállás. Én meg azt látom, hogy ez a mondat sokszor nem racionalitás, hanem üzleti önbecsapás. A végeredmény persze érdekeljen. A gond ott kezdődik, amikor a vállalkozó úgy akar végeredményt,...

Vállalkozóként muszáj beszélned az üzleti nyelvet

Rengeteg tárgyalás azért megy félre, mert a vállalkozó fejben még „szeretné, ha jobban menne”, de a partner oldalon már „kockázatot akar csökkenteni”. Ez két teljesen eltérő gondolkodásmód. Dajka Gábor tapasztalata szerint ilyenkor nem a terméked, nem a szolgáltatásod, és nem is a szaktudásod a gyenge láncszem, hanem az, hogy nem tudod üzleti nyelven elmondani, hogyan...

Miért befektetés egy menedzserdiploma?

Magyarországon a „befektetés” szóról sokaknak azonnal ingatlan, részvény vagy vállalkozás jut eszébe. A saját döntéshozatali képesség, a vezetői gondolkodásmód és a szervezeti szemlélet viszont gyakran csak akkor kerül napirendre, amikor már fáj: amikor szétesik a csapat, csúszik a projekt, elfogy a készpénz, vagy a cég egyszerűen „nem nő tovább”. Pedig a menedzserdiploma lényege nem a...

Legyen egyedi stílusa a webáruházadnak?

Ha ma ránézel tíz magyar webáruházra ugyanabban a kategóriában, nagy eséllyel ugyanazt látod: ugyanaz a sablon, ugyanaz a termékrács, ugyanazok a „-20% ma” feliratok, ugyanaz a hangnem, és ugyanaz a végkifejlet: árverseny, idegeskedés, és a tulajdonosban az a csendes gyanú, hogy „valami nem stimmel, mert dolgozunk, mégsem marad pénz”. Ilyenkor szokott előkerülni a kérdés: kell-e...

Itt érsz el

Keress bátran

Előadások tartását és podcast beszélgetéseket szívesen vállalok, illetve a sajtónak is nyilatkozom.
Sajtóreferenciák itt.

Idézz tőlem

Szeretem ha a gondolataimat idézik kiadványokban, weboldalakon, adásokban. Szívesen visszalinkellek, írj rám.

© Copyright 2025