3 módszer Z generációs megtartására

Főbb pontok:

A Z generációs munkavállalók megtartása sok vállalat számára kihívást jelent, hiszen más elvárásokkal és hozzáállással érkeznek a munkahelyekre, mint az előző generációk. Ahhoz, hogy a fiatal csapattagok hűségesek legyenek, fontos, hogy már az első naptól kezdve megteremtsük azokat a feltételeket, amelyek a munkakörnyezetet vonzóvá és személyessé teszik számukra. Az alábbiakban három módszert mutatunk be, amelyek segítenek kapcsolatot teremteni a Z generációval, és elnyerni a hűségüket.

1. Tegyük felejthetetlenné az első napjukat!

Az első munkanap meghatározó élmény lehet, amely akár azonnal eldöntheti, hogy valaki hosszú távra elköteleződik-e a cég mellett. Az első napnak nem szabad egy ellenőrzőlista szerinti bürokratikus tevékenységsornak lennie; fontos, hogy felejthetetlen élményt nyújtsunk az új munkatársnak, amelyet szívesen oszt meg a családjával és barátaival.

Jason Dorsey kutatásai szerint a Z generáció tagjai gyakran már az első napon eldöntik, hogy hosszabb távon szeretnének-e egy vállalatnál maradni. Egy unalmas első nap azt az üzenetet közvetítheti, hogy a munkahely is unalmas és személytelen lesz.

Megoldás: Teremtsünk kiemelkedő pillanatokat az első napon vagy az első héten. Például a John Deere ázsiai irodáiban az új munkavállalókat „John Deere Barátok” üdvözlik, akik már az első napon gondoskodnak róla, hogy a belépés élménye pozitív legyen. A munkatársak egy ajándékkal és egy személyre szabott üdvözlő üzenettel várják az új dolgozót, és még az első napon egy ebédre is meghívják, hogy a kérdéseire válaszoljanak. Ezek a gesztusok azt az érzést keltik, hogy az új munkavállaló fontos, és hogy tényleg számít a cég számára.

2. Korán teremtsünk személyes kapcsolatokat

A Z generációs munkavállalók értékelik a személyes kapcsolatokat, és bár jól alkalmazkodnak a digitális kapcsolattartáshoz, mégis igénylik az emberi, közvetlen interakciókat. Sokuknak van tapasztalata arról, hogy az idősebb generációk „üzleti barátokat” szereztek, de ők sokkal inkább igazi, emberi kapcsolatokra vágynak.

Megoldás: Szervezzünk kávés találkozókat vagy közös ebédeket, hogy jobban megismerjük egymást. A személyes találkozások lehetőséget teremtenek arra, hogy túllépjünk a formális kereteken, és közvetlenebb, barátibb viszonyt építsünk ki az új csapattagokkal. Fontos, hogy az ilyen találkozók ne csak a munkáról szóljanak; beszéljünk olyan témákról is, amelyek személyesebb jellegűek, így a munkavállalók érezni fogják, hogy a kapcsolat több mint egy egyszerű tranzakció.

Csak 5775 Ft
kozepen

Az irodánkban például ingyenes ebédet biztosítunk a csapatunknak, de egyetlen szabállyal: nem ehetünk egyedül. Ez az egyszerű szabály elősegíti a közösségépítést és lehetőséget ad arra, hogy jobban megismerjük egymást. Az ilyen jellegű kapcsolódások hidakat építenek az idősebb és fiatalabb csapattagok között, és segítenek megszüntetni a generációk közötti különbségekből adódó esetleges akadályokat.

3. Mutassuk meg, hogy szükségünk van rájuk

A Z generációs munkavállalók számára fontos, hogy érezzék, szükség van rájuk, és hogy munkájuk értéket teremt. Gyakran hagyják el munkahelyeiket azért, mert úgy érzik, hogy feleslegesek vagy könnyen lecserélhetők. Az a munkavállaló marad meg hosszú távon, akit folyamatosan emlékeztetnek arra, hogy mennyire fontos a hozzájárulása.

A Workhuman 2023-as jelentése szerint minden második alkalmazott csak „valamelyest megbecsültnek” érzi magát, míg 10-ből egy „egyáltalán nem”. Különösen igaz ez a Z generációra, akik hozzászoktak a folyamatos visszajelzésekhez és elismerésekhez.

Megoldás: Fontos, hogy rendszeresen elismerjük a munkavállalók hozzájárulását. Egy egyszerű köszönőlevél, egy személyes üzenet, vagy akár egy rövid, gratuláló beszélgetés is sokat jelenthet. A Z generációs munkavállalók számára ezek az apró gesztusok a megbecsülés jelei, és erősítik bennük azt az érzést, hogy valóban értékes tagjai a csapatnak.

Truett Cathy, a Chick-fil-A alapítója egyszer azt kérdezte: „Tudod, honnan tudod, hogy valakinek szüksége van bátorításra?” Majd meg is válaszolta saját kérdését: „Lélegzik.” Ez a mondat jól tükrözi azt a hozzáállást, amely a Z generáció megtartásához szükséges: folyamatosan mutassuk meg, hogy fontosak számunkra.

Konklúzió

A Z generáció megtartása a munkahelyeken nem lehetetlen feladat, ha tisztában vagyunk azzal, hogy mi motiválja őket, és hogyan teremthetünk értelmes kapcsolatokat velük. Az első nap élményének megteremtése, a személyes kapcsolatok korai kialakítása és annak folyamatos hangsúlyozása, hogy szükségünk van rájuk, mind hozzájárul ahhoz, hogy a Z generációs munkavállalók hosszú távon elköteleződjenek a vállalat mellett. Ha megmutatjuk nekik, hogy értékesek és fontosak, hűséges és elkötelezett csapattagokat nyerhetünk meg magunknak.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

A karácsonyi marketing sötét oldala 2025-ben

A karácsonyi időszak nemcsak az öröm és összetartozás ünnepe, hanem a marketingesek számára is csúcsszezon. Ilyenkor a vállalkozások minden eddiginél intenzívebben igyekeznek vásárlásra ösztönözni minket – sokszor kifinomult pszichológiai trükkökkel, melyek a „sötét oldalt” súrolják. Ezek a módszerek az emberi érzelmekre, félelmekre és beidegződésekre hatnak, gyakran a tudatosságunkat megkerülve. Az alábbiakban összegyűjtöttük a 2025-ös karácsonyi...

Felkészülés a 2025-ös karácsonyi szezonra – változások és trendek 2024-hez képest

A magyar vásárlók ünnepi költései 2024-ben a magas infláció ellenére nőttek: a háztartások átlagosan 102 ezer forintot terveztek karácsonyra költeni (ebből ~46 ezer forint ajándékokra), ami 9%-os növekedés az előző évhez viszonyítva. Ezt azonban sokan csak hitellel tudták finanszírozni – a karácsonyi kiadásokhoz hitelt igénybe vevők aránya elérte a 12%-ot, nyolcéves csúcsot döntve. A magas...

Árképzés és promóció karácsonykor: marginvédelem a „minden akciós” világban

A december nem a „kreatív ötlet” hónapja, hanem a fegyelmezett árképzésé. Karácsonykor mindenki akciózik, ezért az akció elveszíti a megkülönböztető erejét; a különbséget az dönti el, hogy a promócióid mennyire védik a marzsot és mennyire illeszkednek a készlet- és cash-flow valóságához. Érdemes kimondani a tételt: az akció nem stratégia, csak eszköz. Ha ezt komolyan veszed,...

Karácsony: ajándékcsomagok, bundling, upsell – így nő a kosárérték fájdalom nélkül

Karácsonykor a vásárló nem még egy terméket keres, hanem megoldást egy rövid, stresszes döntési helyzetre. Az ajándék valójában döntés-könnyítés: pontosítani kell, kinek, mennyiért, milyen kockázattal és milyen „kibontási élménnyel” adsz választ. Ha ezt elfogadod, a bundling (ajándékcsomagok), az upsell és a cross-sell nem „ráerőltetett trükk” lesz, hanem szolgáltatás. A jó csomagolás nem a doboz: az...

Itt érsz el

Keress bátran

Előadások tartását és podcast beszélgetéseket szívesen vállalok, illetve a sajtónak is nyilatkozom. 

Idézz tőlem

Szeretem ha a gondolataimat idézik kiadványokban, weboldalakon, adásokban. Szívesen visszalinkellek, írj rám.

© Copyright 2025