Elméletben annyira könnyűnek tűnik tartalmat gyártani az oldaladra. A témákat talán meg is találtad, mert sejted, mik lehetnek azok a pontok, amikre az olvasóid kíváncsiak lennének, amivel felkelthetnéd, és meg is tudnád tartani a figyelmüket. Már csak el kell kezdened írni. És ezen a ponton lehet, hogy meg is akadsz.
Hogyan kezdjek neki?
Nagyon nem mindegy, hogy milyen stílusban íródnak a cikkeid, hogyan szólsz a potenciális vásárlóidhoz. Ezen sok minden fog múlni, meghatározza majd a kommunikációd sikerességét. Nem szabad a véletlenre bízni, tudatosan kell megválasztanod a módot, ahogyan megszólítod az embereket.
Nincs minden szituációra érvényes, tuti megoldás, ugyanis mindig helyzetfüggő, hogy éppen milyen „nyelv” lesz a befutó, mi fogja leginkább szolgálni a céljaidat.
Határozd meg a célközönséget!
Az első lépés, hogy jó alaposan körül kell határolnod a célközönségedet. Ezt úgy tudod megtenni, hogy végiggondolod, kik fogják leginkább igénybe venni a termékeidet, szolgáltatásodat. Idősebbek? Fiatalok? Középkorúak? Aktív dolgozók? Kisgyerekes szülők? Egyedülállók? Vállalkozók? Szakmabeliek? Laikusok? Milliónyi kérdés merülhet fel ezzel kapcsolatban, és minél jobban leszűkíted a kört, annál jobb.
Ideális esetben ezt nem hasraütésszerűen fogod megtenni, hanem kutatást követően, az eredményekre alapozva áll össze az a karakter, akinek címezheted a tartalmaidat. Persze valamilyen elképzelésed biztosan van magadtól is, de akkor lesz igazán sikeres a marketinged, ha minél pontosabban eltalálod azt, aki valóban vásárolni is fog.
Gondold át, hogyan szólnál hozzájuk!
A következő lépés, hogy végiggondolod, hogyan szólnál egy ilyen emberhez, hogyan beszélgetnél vele. Na, ez az a hangvétel, amit meg kell ütnöd a tartalmaidban is.
Ha mondjuk, középkorú, vagy idősebb cégvezetőkkel, cégtulajdonosokkal szeretnél szót érteni, akkor egy tiszteletteljes, komoly, magázódó hangnem lesz megfelelő. Ezzel megadod nekik a státuszukkal járó tiszteletet, úgy kommunikálsz velük, ahogy ők ezt elvárják – merthogy ez a kulcs: azt add, amit elvárnak.
Amennyiben a húszas éveik elején járó fiatalokat célzod, például egy fesztiválról szóló cikkekkel, az előbb említett komoly hangvétel nem lesz jó. Ebben a közegben egyszerűen nevetségesnek hat. Fiatal emberekkel fiatalosan kell kommunikálni. Adott példánál alap a tegeződés, sőt, itt beleférnek a szlengek, jól csengő aranyköpések is.
Harmincas, kisgyerekes nőket célozva megint teljesen más az a stílus, ami passzolna hozzájuk. A tegeződés itt még jó lehet, de a laza, szlenges szövegeket el kell felejteni. Lehetsz itt-ott vicces, nem kell véresen komolyra venni a figurát, de a fesztiválosnál komolyabb hangvétel lesz a jó.
Persze ez csak néhány elnagyolt példa, a sort pedig a végtelenségig lehetne folytatni. A legfontosabb, hogy a célcsoport meghatározására szánj kellő időt és energiát, alaposan gondold végig, hogy a terméked vagy szolgáltatásod kik tudnák leginkább használni – azaz kinek akarod eladni.
Apróságnak tűnik, de nem az
Laikusként sokan hajlamosak azt gondolni, hogy a tartalommarketingnél a fő hangsúly azon van, AMIT mondasz, a többi mellékes. Nos, hogy egy közhellyel éljek, az ördög itt is a részletekben rejlik: nem elég maga a mondanivaló, olyan köntösbe kell csomagolni, hogy az a közönség számára fogyasztható legyen. A megfelelő stílus pedig egy része ennek a köntösnek.