Hot-Cold Empathy Gap

Az érzelmi állapotaink jelentősen befolyásolják viselkedésünket, ez pedig sokszor elég könnyen figyelmen kívül marad a mindennapi életünkben. A viselkedéstudományban ezt a jelenséget hot-cold empathy gap néven ismerik, amely arra utal, hogy hajlamosak vagyunk alábecsülni az érzelmi állapotaink által okozott változásokat, különösen akkor, amikor megpróbáljuk megjósolni jövőbeli cselekedeteinket.

A Hot-Cold Empathy Gap Mechanizmusa

Amikor egy adott pillanatban higgadtak vagyunk – tehát egy „hideg” érzelmi állapotban – hajlamosak vagyunk azt feltételezni, hogy mindig ilyen ésszerűen gondolkodók maradunk. Ez az éllapot azt eredményezi, hogy alulbecsüljük, hogyan viselkedünk egy „forró” érzelmi állapotban, amikor erős stressz, félelem, düh vagy éppen éhség ér minket. Ilyen helyzetekben az érzelmek átveszik az irányítást, és viselkedésünk gyakran eltér a józan ész diktálta elvárásoktól.

Egy egyszerű példa erre, amikor éhesek vagy szomjasak vagyunk. Ilyenkor az alapvető szükségleteink élveznek prioritást – minden más tennivaló, akár olyan praktikus dolog, mint a kulcsmásolás, későbbre marad. Előbb gondoskodunk az alapvető igényeink kielégítéséről, és csak utána foglalkozunk egyéb, kevésbé sürgős teendőkkel.

A Hideg És Forró Állapotok Hatása

A „hideg” érzelmi állapot a nyugodt, racionális gondolkodást jelenti. Ilyenkor élesebben látjuk a helyzeteket, és értelmesen, logikus alapon hozunk döntéseket. Ezzel szemben a „forró” állapotokat olyan érzelmek határozzák meg, mint a félelem, düh, vagy éppen az éhség. Ezekben az állapotokban a viselkedésünk már kevésbé kiszámítható, mivel az erős érzelmek irányítják döntéseinket, és gyakran impulzívak vagyunk.

Egy kutatás, amelyet a Harvard Egyetemen végeztek, azt vizsgálta, hogy a stressz hogyan befolyásolja az emberek döntéseit. A tanulmány rámutatott, hogy erős stressz alatt a döntéshozók hajlamosak kevésbé következetes és gyakran irracionális döntéseket hozni. Egy másik kutatás, amelyet a Yale Egyetemen publikáltak, kimutatta, hogy a félelem és düh állapotában az emberek gyakrabban hoznak negatív következményekkel járó döntéseket.

A Saját Viselkedésünk Megjóslásának Korlátai

Az egyik legnagyobb kihívás a hot-cold empathy gap leküzdésében az, hogy hajlamosak vagyunk alábecsülni, mennyire eltérően viselkedünk majd forró érzelmi állapotban. Vegyük példaként a dohányzást. A leszokást tervező emberek gyakran alábecsülik, milyen erős lesz a nikotin utáni sóvárgásuk, amikor már nem tudnak cigarettázni. Ez az egyik oka annak, hogy olyan sok leszokási kísérlet kudarcot vall.

Csak 5775 Ft
kozepen

Ugyanez igaz más, káros szokásokra is. Sokan alábecsülik, hogy milyen erővel húzza majd őket a megszokás vagy a szenvedély, amikor már megkezdték a leszokást vagy az adott szokás elhagyását.

Mit Tanulhatunk a Hot-Cold Empathy Gapről?

Az egyik legfontosabb tanulság, hogy tudatában kell lennünk annak, hogy milyen módon befolyásolhatják érzelmeink a viselkedésünket. Amikor higgadtak vagyunk, érdemes átgondolni, hogyan viselkedünk forró helyzetekben – és valószínűleg érdemes különböző stratégiákat kidolgozni az ilyen helyzetek kezelésére.

A legegyszerűbb megoldás az lehet, ha az erős érzelmi ingerekkel teli helyzetekben tudatosan törekszünk arra, hogy ne hozzunk fontos döntéseket. „Számoljunk tízig” – vagy akár tízezerig – mielőtt cselekszünk vagy mondunk valamit, ami esetleg súlyos következményekkel járhat.

Zárszó

Az érzelmi állapotok befolyásoló ereje komoly kihívásokat jelent mindennapi életünkben, de ezeknek az állapotoknak a felismerése és kezelése elősegítheti, hogy jobb döntéseket hozzunk. A hot-cold empathy gap tanulmányozása emlékeztet minket arra, hogy érzelmeink nem mindig állnak a kontrolünk alatt, de felismerhetjük és kezelhetjük hatásaikat.

Dajka Gábor üzenete: „Az érzelmek mélyen befolyásolják a viselkedésünket, és a legnagyobb erősségünk az lehet, ha képesek vagyunk felismerni, mikor érdemes hátrébb lépni és időt adni magunknak, mielőtt cselekszünk.”

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

A visszavont AI McDonald’s reklám

A globális márkák karácsonyi kommunikációja évtizedek óta egy nagyon stabil érzelmi sémára épül. Meghittség, család, megbocsátás, fényfüzérek, összetartozás, és igen: egy kevés giccs is. Nem azért, mert a marketingesek ennyire fantáziátlanok, hanem mert a karácsony – társadalmi szinten – egy „érzelmi szerződés”: a közönség ilyenkor nem új filozófiát kér a márkáktól, hanem egy rövid, biztonságos...

Mi az a Late-FOMO a marketingben?

A „Fear of Missing Out”, röviden FOMO eredetileg egy pszichológiai jelenség: az a szorongás, hogy kimaradsz valamiből, miközben mások „jó dolgokat élnek meg” nélküled. A kutatások szerint a FOMO egyfajta kognitív-érzelmi keverék: egyszerre szorongás, kíváncsiság, irigység és folyamatos készenlét. A modern digitális környezet, főleg a közösségi média, extrém módon felerősíti ezt az érzést: folyamatosan látod,...

Ár-összehasonlító oldalak és a webáruház marketing

Az ár-összehasonlító oldalak mára a magyar online kereskedelem egyik legkeményebb „vizsgatermei” lettek: ha ott nem állja meg a helyét egy webáruház, az sokszor előre jelzi, hogy a teljes marketingrendszerben is komoly hiányosságok vannak. Magyarországon az olyan oldalak, mint az Árukereső, az Árgép vagy az Olcsóbbat gyakorlatilag a vásárlók „előszobái”: mielőtt valaki dönt egy nagyobb értékű...

Miért gondolkodás kérdése a vállalkozói siker?

Vállalkozni ma Magyarországon sokkal inkább mentális állóképesség, mint technikai tudás kérdése. A legtöbb beszélgetés, amit vállalkozókkal folytatok, nem ott akad el, hogy nem tudnák, mi az a marketingtölcsér, hogyan kell hirdetést indítani, vagy mi a különbség a bruttó és a nettó között. A valódi elakadások szinte mindig fejben vannak: hogyan hozol döntést bizonytalanságban, hogyan kezeled...

Itt érsz el

Keress bátran

Előadások tartását és podcast beszélgetéseket szívesen vállalok, illetve a sajtónak is nyilatkozom.
Sajtóreferenciák itt.

Idézz tőlem

Szeretem ha a gondolataimat idézik kiadványokban, weboldalakon, adásokban. Szívesen visszalinkellek, írj rám.

© Copyright 2025