Információkerülés a vállalkozásban

Az információ korában élünk, és mégis gyakran szembesülünk azzal a paradox helyzettel, hogy az emberek többsége szándékosan kerüli a számára fontos vagy releváns információk megszerzését. Ez a jelenség, amelyet a viselkedéstudomány információ kerülésnek (information avoidance) nevez, sokféle formában jelenik meg, és komoly hatással lehet a személyes és szakmai életünkre egyaránt.

Mi Is Az Információ Kerülés?

Az információ kerülés egy olyan jelenség, amikor az emberek szándékosan nem keresnek információt egy bizonyos témával kapcsolatban, még akkor sem, ha az a saját érdeküket szolgálná. Ennek okai különbözőek lehetnek: az önbecsülésünk védelme, a kényelmetlenségek elkerülése, vagy egyszerűen az a tény, hogy nem akarunk szembesülni olyan információval, amely megváltoztatná azt, ahogyan a világot értelmezzük.

A jelenség leggyakrabban aktív formában nyilvánul meg: kerüljük az olyan híreket, amelyek valószínűleg számunkra kedvezőtlen információkat tartalmaznak, vagy hajlamosak vagyunk inkább azokat az összefüggéseket észrevenni, amelyek megerősítik a saját meggyőződéseinket.

A Vállalkozók és Az Információ Kerülés – Egy Költséges Hiba

A vállalkozók számára különösen veszélyes lehet az információkerülés. Vegyük például a marketingtervezést. Ha egy marketinges átgondolt piackutatás nélkül, csupán a saját intuícióira és tapasztalataira alapozva hoz döntést, az számos esetben megalapozatlan végeredményt eredményezhet. Ezzel összefüggésben a „hit” egy általános hibába torkollhat: a fogyasztók vélekedéseit is csak azon emberek által megismertek alapján ítélhetjük meg, akik körülöttünk vannak.

Az információ kerülés egyik legismertebb kutatása Götz Renner és Traut-Mattausch (2008) tanulmányához kapcsolódik. Kutatásukban azt találták, hogy az emberek általában kerülik azokat az információkat, amelyek az önmagukról alkotott képükkel vagy jövőbeli terveikkel ütköznek. Ugyanez vonatkozik a vállalkozásokra is – sokszor elkerüljük azokat az adatokat, amelyek rávilágítanának a hibáinkra, és inkább a pozitív véleményeket és visszajelzéseket keresük.

A Szelektív Információkezelés Következményei

A szelektív információkeresés egyik legnagyobb veszélye az objektivitás elvesztése. Amikor a vállalkozók csak a pozitív véleményeket keresik, és nem akarják meghallani a kritikákat vagy az új adatokat, ez hosszú távon helytelen döntésekhez vezethet. Ez könnyen oda vezethet, hogy egy rossz termék bevezetése vagy egy hibás üzleti modell tovább marad a piacon, mert senki sem akarja szembesíteni magát az igazsággal.

Csak 5775 Ft
kozepen

Egy ilyen jelenség látható a befektetési piacokon is. A befektetõk gyakran kerülik, hogy a befektetéseik állapotát áttekintsék, amikor a piac rosszul teljesít. Amíg a piac emelkedik, addig sokkal gyakrabban követik figyelemmel portfóliójuk alakulását. Az információ elkerülésével kímélni próbálják saját érzelmeiket, azonban épp ezzel veszélyeztetik a hosszú távú nyereséget.

Hogyan Küzdjünk Az Információ Kerülés Ellen?

Az első és legfontosabb lépés, hogy felismerjük ezt a viselkedési mintát. Tudatosítsuk magunkban, hogy hajlamosak vagyunk elkerülni azokat az információkat, amelyek kihívást jelenthetnek számunkra vagy kényelmetlenséget okoznak.

Vállalkozóként elengedhetetlen, hogy törekedjük az objektivitásra. A kritikai visszajelzések sokszor kínosak, de ezek segítenek igazán fejlődni. Egy módszer az lehet, hogy szándékosan kérjük olyan emberek véleményét, akik nem félnek őszintén megfogalmazni az észrevételeiket. Emellett fontos, hogy nyitottak legyünk az új információkra és kihasználjuk a modern technológia által biztosított tájékozódási lehetőségeket.

Zárszó

Az információ kerülés egy komoly kihívás, amely az emberi természetből fakad. A vállalkozók és vezetők számára azonban létfontosságú, hogy szembenézzenek az igazsággal, még akkor is, ha az kényelmetlen vagy fájdalmas.

Dajka Gábor üzenete: „A kényelmes információkerülés helyett törekedjünk az igazság megismerésére. Csak akkor tudunk valóban fejl

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Bevezetés az iparűzési adóba

Ha Magyarországon vállalkozol – akár egyéni vállalkozóként, akár kft.-t viszel –, az iparűzési adó (helyi iparűzési adó, HIPA) gyakorlatilag kikerülhetetlen. Ez az az adó, amit nem a nyereséged, hanem elsősorban a bevételed után fizetsz, és amit az önkormányzat szed be. A bevételalapú logika miatt sok vállalkozó érzi igazságtalannak: „még nem kerestem semmit, de már adózom”....

Megvan az AI-Powered Performance Ads Certification vizsgám

A napokban sikeresen megszereztem a Google „AI-Powered Performance Ads Certification” minősítését. Ez a hír önmagában talán csak egy sor lenne az önéletrajzomban, vagy egy LinkedIn poszt tárgya, de a mögötte húzódó szakmai tartalom és a piaci implikációk sokkal mélyebbek annál, mintsem hogy egy vállrándítással elintézzük. Nem a papír a lényeg, hanem az a szemléletváltás, amit...

Megvan a AI-Powered Shopping ads Certification vizsgám

Nemrégiben sikeresen teljesítettem a Google AI-Powered Shopping ads Certification vizsgáját. Ezt nem dicsekvésképpen írom le – a papír önmagában csak cellulóz vagy pixelsorozat –, hanem azért, mert ez a minősítés egy korszakváltás szimbóluma. Azt jelzi, hogy az online kereskedelemben a manuális vezérlés korszaka végérvényesen lezárult, és beléptünk az automatizáció, a gépi tanulás és az adatalapú...

16 éves korhatár a közösségi médiában: mit jelent ez a magyar vállalkozóknak az AI-korszakban?

Az Európai Parlament 2025. november végén olyan politikai állásfoglalást fogadott el, ami nagyon rövid időn belül a magyar vállalkozók mindennapjait is érinteni fogja – függetlenül attól, hogy tetszik-e nekünk vagy sem. A javaslat lényege: uniós szinten 16 évre emelnék a közösségi média, a videómegosztó platformok és bizonyos mesterségesintelligencia-alapú szolgáltatások – például az „AI companion” jellegű...

Itt érsz el

Keress bátran

Előadások tartását és podcast beszélgetéseket szívesen vállalok, illetve a sajtónak is nyilatkozom.
Sajtóreferenciák itt.

Idézz tőlem

Szeretem ha a gondolataimat idézik kiadványokban, weboldalakon, adásokban. Szívesen visszalinkellek, írj rám.

© Copyright 2025