A marketing tanácsadás hibái

A marketing tanácsadás olyan terület, ahol a vállalkozások és a tanácsadók közös munkája különös jelentőséggel bír: a cél az, hogy a vállalkozás növekedjen, erősödjön a piaci versenyben, és hosszú távon gyarapodjon. Sokan ugyanakkor azt gondolják, hogy a marketing tanácsadás egyszerűen arról szól, hogy valaki kívülről megmondja, milyen reklámkampányt kell indítani, vagy milyen csatornákon érdemes jelen lenni. A valóság ennél sokkal árnyaltabb. A tanácsadó és a vállalkozás közötti együttműködésnek számos feltétele van, és bizonyos hibák könnyen csökkenthetik a tanácsadás hatékonyságát. Ha ezek a hibák elkerülhetők, a közös munka jelentős előnyöket hozhat, míg ellenkező esetben a tanácsadás csupán költséggé válik, amely nem térül meg. Ebben a cikkben részletesen áttekintjük, milyen tényezők ronthatják a marketing tanácsadás eredményességét, és hogyan lehetséges elkerülni ezeket a problémákat.

Mindenekelőtt érdemes tisztázni, hogy a marketing tanácsadás során két fél működik együtt: maga a tanácsadó és a vállalkozás vezetése. A sikerhez elengedhetetlen a közös célok és a közös felelősségvállalás. A tanácsadó hiába rendelkezik kiváló tapasztalattal és tudással, ha a cégvezetők nem osztanak meg fontos információkat, vagy épp nem valósítják meg a javaslatokat. Hasonlóképpen a vezetői oldal is csalódott lehet, ha úgy érzi, hogy a tanácsadó nem érti a céget, nem jól méri fel a piacot, vagy nem megfelelő módon nyújt segítséget.

Az egyik leggyakrabban előforduló hiba, hogy a vállalkozás nem fogalmaz meg kellően egyértelmű célokat. A marketing tanácsadás értelemszerűen akkor tud hatékony lenni, ha mindkét fél tisztában van azzal, mit szeretne elérni a vállalkozás a marketingtevékenységek révén. Lehetséges, hogy az egyik cél az ügyfélkör szélesítése, a másik cél az árbevétel gyors növelése, vagy éppen a márkaismertség fokozása. Bármi is legyen a fókusz, fontos, hogy ezek a célok számszerűsíthetők és reálisan megvalósíthatók legyenek. Egy tanácsadónak egészen más javaslatokkal kell előállnia, ha a cég egy teljesen új piacon szeretne belépni, mint ha csak a meglévő ügyfélbázisnál szeretné növelni a kosárértéket. Ha a célok nincsenek tisztán megfogalmazva, vagy nincs rájuk mérőszám, akkor a végeredmény nehezebben lesz értékelhető, és a tanácsadás sikere is bizonytalanná válik.

Másodsorban előfordul, hogy a vállalkozás nem bocsát rendelkezésre elég információt. A marketing tanácsadó a lehető legpontosabb piaci, pénzügyi és üzleti információk alapján tudja javaslatát elkészíteni. Ezek közé tartoznak a vállalkozás pénzügyi mutatói (például forgalom, profit, ügyfélszerzési költségek, konverziós arányok), a piackutatási adatok (milyen a célcsoport, kik a versenytársak, milyen trendek látszanak az iparágban), valamint a marketinggel kapcsolatos korábbi tapasztalatok (milyen kampányok futottak eddig, mi volt azok eredménye, mennyi költséget jelentettek stb.). Ha a tanácsadó csak szűk információcsomagból gazdálkodhat, akkor az egész stratégiai terv egy hiányos képre fog épülni, ami torzíthatja a javaslatokat. Nem segít az sem, ha a vállalkozás tudatosan elhallgat vagy megszépít bizonyos adatokat, mert attól fél, hogy rosszabbul néz ki a valós helyzet. Valójában egy tanácsadó feladata éppen az, hogy a problémák megoldására, a gyenge pontok kiküszöbölésére is javaslatot tegyen, ezért őszinteségre van szükség.

Harmadikként jelentős buktató, ha a javaslatokat nem valósítják meg. Sokszor megtörténik, hogy a marketing tanácsadó elkészíti a helyzetfelmérést és a stratégiát, kidolgozza a pontos lépéseket, de a vállalkozás csupán „kockás papíron” hagyja ezeket, nem hoz döntéseket és nem indítja el a szükséges változtatásokat. Ilyenkor a tanácsadás egyfajta „papíron szépen hangzó koncepció” marad, valós eredményeket azonban nem produkál. Ahhoz, hogy a folyamat ténylegesen gyümölcsöző legyen, szorosan együtt kell működni a tanácsadóval a kivitelezés minden szakaszában is. Ha ez a kapocs hiányzik, akkor a tanácsadás pénzkidobásnak tűnhet, holott nem magával a stratégiával van a gond, hanem annak hiányos megvalósításával.

Negyedik hiba a túlzott türelmetlenség. A marketing eredmények nagy része gyakran csak közép- és hosszú távon látszik meg. Lehetséges, hogy egy frissen bevezetett kampány fél év alatt fejti ki igazán a hatását, és az első hónapban még alacsonyak a konverziók, mivel a piacnak idő kell, hogy reagáljon az új üzenetekre vagy a márka új pozicionálására. Sok cég azonban gyors sikert vár, és ha nem látja egy-két héten vagy egy hónapon belül a várt hatást, elbizonytalanodik, sőt megszakíthatja a projektet, ezzel teljesen semmissé téve az addigi befektetést. Fontos, hogy a vállalkozás reálisan, a tanácsadóval egyeztetett időtávon várja az eredményeket, és közben folyamatosan monitorozza a főbb mutatókat.

Csak 5775 Ft
kozepen

Az is komoly probléma lehet, ha a vállalkozás nem értékeli rendszeresen a kampányok és a stratégiák eredményességét. A marketing nem statikus folyamat, hanem ciklikusan változó, állandó finomhangolást igényel. Lehet, hogy egy stratégia papíron jónak tűnik, de a gyakorlat másképp igazolja vissza. Ha nincs rendszeres értékelés, beszámoló, akkor nehéz észrevenni, ha valamelyik kampány alulteljesít, vagy éppen nagyobb potenciállal bírna, mint amit előzetesen gondoltak. Egy tanácsadó segíthet kialakítani a mérőszámok követését, de a cégnek is aktívan kell foglalkoznia ezekkel a mutatókkal, hogy hatékonyan lehessen módosítani a stratégiát.

Előfordul, hogy a vállalkozás „szőnyeg alá söpri” a problémákat, amelyekről nem szívesen beszél. Fél, hogy a tanácsadó szemében ez rossz fényt vet a cégre, vagy attól tart, hogy kritikus megjegyzések érkeznek majd. Pedig a tanácsadó épp azért van, hogy ezekre a nehézségekre világítson rá, és támogassa a megoldásukat. Ha a cégvezető nem vallja be a valós gyengeségeket, akkor a tanácsadó sem tudja a legfontosabb területeket fejleszteni. Ez a nyitottság és őszinteség alapfeltétele a sikeres együttműködésnek.

A kommunikáció hiánya hasonlóan rontja a tanácsadás hatékonyságát. A marketing tanácsadóval való együttműködés nem egyszereplős folyamat, hanem egyfajta párbeszéd. Szükség van rendszeres egyeztetésekre, visszajelzésekre, kérdésekre és válaszokra. Ha a vállalkozás egyszerűen csak néha „dob egy emailt”, de nem hajlandó valódi konzultációkra, vagy nem oszt meg adatokat és fejleményeket, akkor a tanácsadó kénytelen homályban tapogatózni. A megfelelő, állandó kommunikáció biztosítja, hogy mindenki tudja, hol tart a projekt, és milyen új feladatok merültek fel.

Végül a bizalom hiánya a tanácsadóval szemben tönkreteheti az együttműködést. Ha a vállalkozás vezetői alapból kételkednek a szakember hozzáértésében vagy szándékaiban, akkor hiába mond el bármilyen jó ötletet a tanácsadó, nem fogják megfogadni. Ilyen helyzetekben jobb tisztázni a fenntartásokat, átbeszélni a referenciákat, a módszertant, és ha szükséges, közösen finomítani az elképzeléseket. A sikeres marketing tanácsadás a kétirányú bizalmon alapul, ahol a cég hisz a tanácsadó szaktudásában, a tanácsadó pedig felelősen, átláthatóan kezeli a cég érdekeit.

Mindezek alapján látható, hogy a marketing tanácsadás akkor lehet igazán eredményes, ha a vállalkozás tudatosan kerüli a téves gyakorlatokat, és nyitott, őszinte, valamint együttműködő módon áll a folyamathoz. A sikerhez hozzátartozik, hogy világosan meghatározott célok legyenek, az adatok megosztása teljes és pontos legyen, a javaslatokat meg is valósítsák, reális időtávot hagyjanak az eredményeknek, rendszeresen felülvizsgálják a kampányok teljesítményét, ne tartsanak vissza kritikus információkat, és ne legyenek kommunikációs hiányosságok. Ha pedig megvan a kölcsönös bizalom, a vállalkozás és a tanácsadó képesek lesznek olyan stratégiákat kidolgozni és bevezetni, amelyek valóban előmozdítják a cég fejlődését.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Gazdasági előrejelzés 2025–2027 – mi változik, és hol lesz a pénz? AI × marketing

A következő 2–3 évre gazdasági előrejelzést készíteni ma nehezebb, mint az elmúlt évtizedek nagy részében. Nem azért, mert hirtelen „kiszámíthatatlanná” vált a világ, hanem azért, mert a legtöbb ember fejében még mindig lineáris kép él a gazdaságról: ha ma nő valami 5%-ot, akkor holnap is nagyjából annyit fog. A valóság ennél sokkal összetettebb. A gazdaság...

A mindentudás illúziójának vége: Az információs aszimmetria összeomlása és a „Guru-modell” halála

A marketing és az üzleti tanácsadás világa évtizedeken keresztül egyetlen, jól bevált üzleti modellre, az információs aszimmetriára épült. A „Guru” – legyen szó marketing-zseniről, tőzsdecápáról vagy vállalatvezetési orákulumról – azért létezhetett, mert birtokában volt egy olyan tudásnak, amelyhez a tömegek nem, vagy csak nagyon nehezen fértek hozzá. A színpadon álló szakértő volt a kapuőr (gatekeeper),...

A digitális gyóntatófülke: A keresőmező mint a kollektív tudatalatti kivetülése

A 21. század pszichológiai térképét már nem a díványokon fekvő páciensek vallomásai, hanem a Google keresőmezőjébe gépelt karakterek rajzolják meg. Seth Stephens-Davidowitz adattudós híres tézise szerint „mindenki hazudik”: hazudunk a közösségi médiában, ahol a legjobb arcunkat mutatjuk, hazudunk a kérdőíveken, hogy megfeleljünk a társadalmi elvárásoknak, és gyakran hazudunk még önmagunknak is. Egyetlen hely létezik, ahol...

Miért válassz olyan Ads-kezelőt aki rendelkezik Számvitel alapjai vizsgával?

A marketing világában évtizedekig tartotta magát az a tévhit, hogy ez a szakma a jobb agyféltekés, kreatív elmék játszótere. A „Mad Men” korszak reklámügynökségi ideálja – ahol a zseniális szlogenek és a művészi vizualitás döntöttek a sikerről – mélyen beégett a köztudatba. A digitális transzformáció, és különösen a Google Ads (korábban AdWords) térnyerése azonban brutális...

Itt érsz el

Keress bátran

Előadások tartását és podcast beszélgetéseket szívesen vállalok, illetve a sajtónak is nyilatkozom.
Sajtóreferenciák itt.

Idézz tőlem

Szeretem ha a gondolataimat idézik kiadványokban, weboldalakon, adásokban. Szívesen visszalinkellek, írj rám.

© Copyright 2025