Status Quo hatás: ragaszkodás a megszokotthoz

A status quo hatás (bias) a viselkedéstudomány egyik legérdekesebb megfigyelése, amely arra utal, hogy az emberek hajlamosak ragaszkodni a meglévő állapothoz, még akkor is, ha a változás pozitív eredménnyel járhatna. A megszokott környezet, döntések és rendszerek biztonságot jelentenek számunkra, és emiatt nehezen mozdulunk el a komfortzónánkból. A marketingben ezt a természetes emberi hajlamot gyakran tudatosan kihasználják a cégek, hogy fogyasztói hűséget építsenek és megakadályozzák a versenytársakra való átállást.

A Status Quo Hatás Kísérleti Alapja

A viselkedéstudomány számos kísérlettel igazolta a status quo hatás erejét. Az egyik legismertebb példa az 1985-ös New Coke bevezetése során szerzett tapasztalatok. A Coca-Cola bemutatta új italát, a New Coke-ot, amelyet vakíz-tesztek alapján a fogyasztók előnyben részesítettek az eredeti Cola ízével szemben. Azonban, amikor a vásárlóknak választaniuk kellett a régi és az új Coca-Cola között egy nem vakteszten, döntő többségük ragaszkodott az eredeti italhoz, még annak ellenére is, hogy korábban az újat jobbnak ítélték. Ez a kísérlet rávilágított arra, hogy a fogyasztók érzelmileg kötődnek a megszokott termékhez, és ellenállnak a változásnak.

Ez a megfigyelés szorosan kapcsolódik az emberek veszteségkerülő hajlamához is. Gyakran inkább ragaszkodunk ahhoz, amit már birtoklunk – legyen az egy munkahely, egy megszokott márka vagy szolgáltatás –, minthogy kockázatot vállaljunk egy új, potenciálisan jobb lehetőségért.

Hogyan Használja ki a Marketing a Status Quo Hatást?

A marketingesek tudatosan alkalmazzák a status quo hatást, hogy megőrizzék a vásárlói hűséget, és megnehezítsék a vásárlók átpártolását a versenytársakhoz. A status quo iránti elköteleződés több módon is kihasználható a piacon:

  1. Hűségprogramok: A márkák hűségprogramokat építenek, amelyekkel megerősítik a fogyasztóik elköteleződését. A pontgyűjtő rendszerek és exkluzív ajánlatok arra ösztönzik a vásárlókat, hogy hosszú távon a megszokott márkánál maradjanak, hiszen úgy érzik, már „befektettek” a kapcsolatba, és nem akarják elveszíteni ezt az előnyt.
  2. Automatikus Megújítások: Számos szolgáltató kínál automatikus megújítási lehetőségeket. Például, ha valaki internet-előfizetést vásárol, sok esetben alapértelmezett opcióként be van állítva az előfizetés automatikus megújítása. Az emberek a status quo miatt ritkán változtatnak ezen, így könnyen a szolgáltatónál maradnak, még akkor is, ha máshol kedvezőbb feltételeket kaphatnának.
  3. Termékválaszték kiterjesztése: A márkák igyekeznek minél több terméket kínálni az adott piacon, hogy a fogyasztók ne keressenek más márkát, amikor egy új igény merül fel. Például egy technológiai márka, amely nem csak laptopokat, de telefonokat, táblagépeket, és kiegészítőket is kínál, arra ösztönzi a vásárlót, hogy maradjon a márkával, hiszen az összes termékük kompatibilis egymással.

A Bizonytalanságkerülés és a Status Quo Hatás Kapcsolata

A bizonytalanságkerülés szintén szorosan kapcsolódik a status quo hatáshoz. Az emberek azért is ragaszkodnak a megszokotthoz, mert a változás mindig kockázatot rejt magában, és a bizonytalanság érzése sokakat megrémít. A marketingesek ezt is kihasználják, amikor a megszokott, „biztonságos” választást hangsúlyozzák. Például egy jól ismert bank vagy biztosítótársaság gyakran azzal érvel, hogy a hosszú évek óta fennálló, megbízható múltjuk garantálja a szolgáltatásaik minőségét.

Csak 5775 Ft
kozepen

A viselkedéstudomány egyik fontos megállapítása, hogy az emberek inkább megbánják a rossz döntést, ha az aktív cselekvésük nyomán születik, mintha semmit sem tettek volna. Ezért a status quo fenntartása kevesebb érzelmi terhet ró a fogyasztóra, még akkor is, ha az aktív döntéshozatal jobb lehetőséget eredményezhetne.

Miért Fontos A Status Quo Hatás a Marketingstratégiában?

A marketingben a status quo hatás kihasználása lehetővé teszi a márkák számára, hogy növeljék vásárlóik lojalitását és megakadályozzák az átpártolást. Az olyan stratégiák, mint a hűségprogramok, a megszokott termékek megerősítése, és a könnyen elérhető alapértelmezett opciók mind azt célozzák, hogy a fogyasztók kevésbé legyenek hajlandók változtatni a megszokott döntéseiken.

A Coca-Cola New Coke példája kiválóan illusztrálja, hogy a fogyasztók nem feltétlenül a termék objektív minőségére alapozzák a döntéseiket, hanem sokkal inkább a megszokás és az érzelmi kötődés hatására döntenek. Ezért a márkáknak érdemes olyan stratégiákat alkalmazniuk, amelyek fenntartják a fogyasztók érzelmi kötődését és minimalizálják a változtatás iránti hajlandóságukat.

Dajka Gábor, marketinges szakértő szerint „a status quo hatás kihasználása nem csak a termékek megtartásában, hanem a márkaidentitás fenntartásában is kulcsfontosságú. Az emberek ragaszkodnak a megszokott márkáikhoz, és a sikeres marketingkampányoknak ezt az érzelmi kötődést kell erősíteniük.”

Következtetés

A status quo hatás alapvető szerepet játszik a fogyasztói döntéshozatalban, és a marketingesek tudatosan építenek erre, hogy növeljék márkáik iránti lojalitást. A megszokott dolgokhoz való ragaszkodás, a bizonytalanság kerülése és a változástól való félelem mind olyan tényezők, amelyek a status quo fenntartását erősítik. A sikeres marketing kampányok ezt a pszichológiai hatást kihasználva képesek stabilan megtartani a vásárlókat, miközben erősítik a márka iránti érzelmi kötődést.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

A vállalkozó mint hős és mint bűnbak

Magyarországon a vállalkozó egyszerre két szerepet kap a közbeszédben, és ez a kettő gyakran ugyanazon a napon vált át egymásba. Ha növekszik a cég, munkahelyet teremt, „sikeres”, akkor hős: „na, ő legalább csinál valamit”. Ha árat emel, szigorít, elküld valakit, vagy egyszerűen csak látszik rajta, hogy jobban él az átlagnál, akkor bűnbak: „biztos átver”, „biztos...

A vállalkozó az, akivel bármikor, bármit meg lehet tenni

„A vállalkozó az, akivel bármikor, bármit meg lehet tenni.” – Dajka Gábor Ez a mondat azért üt, mert nem elmélet. A vállalkozói létben nagyon könnyen kialakul egy olyan helyzet, ahol a napod nem a terveidről szól, hanem arról, hogy ki és milyen erővel rántja meg a kabátod ujját. Ügyfél ír este tízkor, beszállító késik, valaki...

Marketinges anyagok: miért nem változik semmi a sok tanulástól?

Ha egy marketinges anyag után nem változik meg legalább egy döntésed, akkor azt te nem tanultad, csak fogyasztottad. Ez provokatív mondat, de sajnos pontos. A vállalkozók jelentős része ma úgy „fejleszti magát”, hogy könyveket vesz, hanganyagokat hallgat, előadásokra ül be, majd kipipálja magában: kész, haladok. A gond csak az, hogy ettől nem lesz több vevő,...

A tudás illúziója üzleti kockázat

Biztos láttál már tehetségkutató válogatót, ahol valaki teljes meggyőződéssel áll a mikrofon elé, és még akkor is biztos benne, hogy zseniális, amikor a szakmai zsűri egyértelműen jelzi: ez most nem az. A legérdekesebb rész nem is a hamis éneklés, hanem az utólagos magyarázkodás: „a zsűri nem ért hozzá”, „rossz napjuk volt”, „úgyis irigyek”. Ez nem...

Itt érsz el

Keress bátran

Előadások tartását és podcast beszélgetéseket szívesen vállalok, illetve a sajtónak is nyilatkozom.
Sajtóreferenciák itt.

Idézz tőlem

Szeretem ha a gondolataimat idézik kiadványokban, weboldalakon, adásokban. Szívesen visszalinkellek, írj rám.

© Copyright 2025