A 20-as és 30-as évek reklámkutatásai

Főbb pontok:

Ha ma feltenném neked a kérdést, hogy egy száz évvel ezelőtti reklámkreatív vajon milyen logikával döntött a médiumválasztásról, jó eséllyel a „megérzés” szót használnád. A valóság ennél izgalmasabb: a 20. század első felében a reklámpszichológia már kísérletekkel, mérési protokollokkal és vitákkal teli, önálló területként bontakozott ki. A rádió megjelenése megbontotta a nyomtatott sajtó addigi monopóliumát, a városi plakát pedig a mindennapi közlekedés tempójához idomulva újfajta „másodperces figyelmet” követelt. A korszak kutatói makacs következetességgel tették fel ugyanazokat a kérdéseket, amelyek ma is feszítenek: mit jegyez meg a fogyasztó? Meddig marad a memóriában az üzenet? Megéri-e a szín többletköltsége? Hová tegyük a hirdetést az oldalon? A cikkben ablakot nyitunk arra a világra, ahol a felejtési görbéből médiadöntés lett, a „vizuális szögből” helyszínválasztás, a rádióhallgatottságból pedig attitűd- és márkaemlékezet-vizsgálat. Nem muzeológiai túrát kínálok, hanem egy tanulható logikát: hogyan gondolkodtak az alkalmazott pszichológusok, milyen módszereket vetettek be, és mely felismerések bizonyultak időtállónak. Azért teszem ezt tegezve és üzletileg hasznosítható hangnemben, mert meggyőződésem, hogy ezek a „régi” kísérletek ma is kézzelfogható versenyelőnyt adnak, ha jól fordítod le őket a saját kampányaid nyelvére.

A vita tétje: nyomtatott vs. rádiós emlékezet

A vita magja a memóriáról szól. Amikor a rádió belépett a reklámpiaci térbe, sokan feltételezték, hogy a hang „közelebb jut” a fejhez és a szívhez, mint a betűk. A nyomtatott sajtó pártján állók viszont azzal érveltek, hogy a vizuális információ kontrolláltabban olvasható, visszalapozható, újraértelmezhető – vagyis tartósabban rögzül. A korszak emlékezetkutatása már akkor rávilágított: az információ felidézése időben változó. Rövid távon egy inger gyakran elevenséggel hat, később viszont a nyomhagyás minősége, a kontextus és a találkozások ismétlése dönt. A nyomtatott hirdetés előnye, hogy tartós vizuális nyomot épít egy stabil layouton; a rádió ereje, hogy képes ritmust és intonációt vinni a kódolásba, ezért néha gyorsabb kezdeti felidézést ad. A gyakorlati tanulság ebből az, hogy a „melyik a jobb” kérdést érdemes kettébontanod: melyik csatorna ad jobb azonnali visszahívást (például kupon- vagy kódbeváltás), és melyik épít megbízhatóbb késleltetett felismerést (például amikor hetek múlva a boltban a márkanevet látja a vevő). A két válasz nem mindig azonos. A modern kampánytervezésben ezt a kettősséget könnyű elfelejteni: rövid távú mutatókat (kattintás, kód) hajszolunk, miközben a késleltetett hatás – a márkafelismerés és preferencia – lassabban, de stabilabban épül. A korai reklámpszichológusok mindezt nem digitális dashboardokon, hanem emlékezeti tesztekkel és utánkövetésekkel fogták meg – és a lényeg ugyanaz: nem az a kérdés, hogy „rádió vagy nyomtatott”, hanem az, hogy „mikor, mire”.

Mérési logika: azonnali és késleltetett visszaidézés

Ha te ma kampányt tervezel, nagyon hasonló dilemmát élsz át, mint a ’30-as évek kísérletezői: hogyan mérd értelmesen az emlékezeti hatást? Ők két fő módszert használtak. Az egyik a felidézés (recall): kérdőívben vagy interjúban megkérték a résztvevőket, hogy sorolják fel, milyen márkákat, üzeneteket láttak/hallottak. A másik a felismerés (recognition): megmutattak több hirdetést és rákérdeztek, mire emlékeznek. A kettő között minőségbeli különbség van: a felidézés aktív, a felismerés támaszkodik a felkínált kontextusra. A kísérletek rendszerint azonnali (közvetlenül a stimulus után) és késleltetett (napokkal-hetekkel később) mérést párosítottak, és gyakran azt találták, hogy a két mérés eltérő sorrendet ad a médiumok között. Ez nem ellentmondás, hanem az emlékezeti folyamat természetes működése: más számít rögtön és más később. Ha ezt lefordítod a saját marketingedre, a megfelelő KPI-struktúra így néz ki: az azonnali mutatók (például kuponbeváltás, direct trafikkitérés) a rövid távú tanulást, a késleltetett mutatók (például inkrementális márkafelismerés, késleltetett organikus keresés a márkanevedre) a tartós lenyomatot mérik. A korabeli kísérletezők egyik fontos módszertani felismerése az volt, hogy ugyanarra a kampányra kétféle „igazság” is létezhet, és a jó döntés nem az egyik vagy másik túlfutása, hanem a kettő összehangolása. Ha ma a mérésed csak az egyikre figyel, már a módszertan beállítja a végeredményt – te pedig „bizonyítod” azt, amit az eszköz amúgy is tud.

Plakát és a „vizuális szög” – mit kezdj az utcai másodpercekkel?

A városi plakát világában a leghétköznapibb fizikai körülmények válnak pszichológiai tényezővé. A néző és a plakát távolsága, a néző mozgási sebessége (villamos, autó, gyalog), a környezet fénye és a plakát elhelyezése együtt határozzák meg a „vizuális szöget”, vagyis mekkora retinális méretben jelenik meg a fő üzenet. Ha a tipográfia túl finom, a kontraszt gyenge, a kulcselem túl kicsi, az inger a másodpercek alatt nem kódolódik elégségesen. A korai kutatások azt tanácsolták a hirdetőknek, amit ma is mondanék: gondolkodj a mozgás idejében. Egy villamosmegállóban több időd van, mint egy körúti megállóoszlopon; egy felüljáró előtt álló dugóban több a rögzítési esélyed, mint egy nagyvárosi forgalmi szakaszban. Ugyanígy döntő az elhelyezés szöge: ha a plakát a természetes tekintetirányon kívül van, a szemnek „ki kell mennie érte”, ami a másodpercek rovására megy. A jó plakát ezért nyers: nagy méretarány, kevés szó, egy markáns kontraszt, erős figurális fókusz (arc, kéz, egyetlen ikon), és egyetlen cselekvésre ösztönzés. A másodpercek logikáját egy egyszerű teszttel magad is mérheted: vetítsd ki a hirdetést egy kis képernyőre, távolodj el öt métert, és engedd, hogy valaki három másodpercig nézze. Utána kérdezd meg: mit látott, melyik márkát jegyezte meg, és mi a cselekvés. Ha ez a triász nem megy át, a plakátod még a labor előtt megbukik az utcán.

Szín, betű, illusztráció – az észlelés „mechanikai” tényezői

Amikor a hirdetők a színeken, betűtípuson és illusztráción vitatkoznak, gyakran esztétikáról beszélnek. A korai reklámpszichológia viszont észlelési teljesítményként kezelte ugyanezt: mennyi idő alatt olvasható el a fő üzenet, milyen gyorsan különül el a márka és a benefit, és milyen a szem mozgásának pályája az oldalon. A szín akkor végez jó munkát, ha a kontrasztot és a hierarchiát támogatja, nem pedig esztétikai látványosságot hajszol. A tipográfia akkor jó, ha a betűk közötti távolság (tracking) és a sorhossz az adott médium olvasási környezetéhez illeszkedik; ami egy magazin két hasábján olvasható, az egy külpiaci plakáton már zaj. Az illusztráció akkor működik, ha érthető cselekvést, emberi helyzetet vagy egyetlen ikonikus tárgyat mutat, és nem viszi el a figyelmet a márkától. A 20. század első felében végzett megfigyelések egybevágtak a ma ismert szemmozgás-tudással: a tekintet először a erős kontrasztokra és az arcokra ránt, onnan ugrik a nagy nyelvi egységek felé, és ha nem talál megoldható olvasási pályát, visszapattog a háttérre. Ebből következik egy egyszerű, gyakran elfelejtett szabály: a kreatív első feladata nem a gyönyörködtetés, hanem a mentális munka könnyítése. Minél kevesebb másodperc alatt érted meg az üzenetet, annál nagyobb esélyed van a rögzülésre – minden más csak ráadás.

Rádió, attitűdök és a mérés forradalma

A rádió nem csak új csatorna volt, hanem új kapcsolat a tartalom és a hirdető között. A korszakban elterjedt szponzorációs modell – egy műsorhoz egy meghatározott márka kapcsolódott – kiváló terepnek bizonyult az asszociáció tanulására: a hallgató akaratlanul is összekapcsolta a műsor élményét a márkanévvel. Ez az ismétlődés és kontextus-stabilitás magyarázza, hogy sok vizsgálat a rádió hosszabb távú emlékezeti előnyét jelezte bizonyos kategóriákban. Eközben a mérés módszerei is fejlődtek: naplós mintavételek, visszaemlékezéses interjúk, majd később olyan technikai eszközök, amelyek a tényleges hallgatottságot próbálták rögzíteni. A tanulság ma is érvényes: ha a márkád képes következetesen ugyanahhoz a tartalomélményhez kapcsolódni (akár egy podcast, akár egy sorozat, akár egy YouTube-csatorna), akkor a márkaemlékezet nem kampányszerűen, hanem ritmikusan épül. Rádióban – és ma audio-first csatornákon – különösen fontos a fonetikai egyszerűség: rövid márkanév, tiszta ritmus, visszatérő dallamminta. Az auditív kódolás erőssége a sűrítés és az ismétlés; a gyengesége, hogy vizuális megerősítés nélkül könnyebben keveredik más márkanevekkel. Ezt a kompromisszumot a korszak már felismerte, és a vegyes kitettségben látta az optimális megoldást: a hang épít, a kép megerősít.

Kétcsatornás inger: film, mozgó kép és a „proto-televíziós” gondolkodás

Amint megjelent a hangosfilm, a reklámkísérletek másik frontja az lett, hogy a vizuális és auditív csatorna együtt mennyivel hatékonyabb, mint külön-külön. A válasz tipikusan kedvezett a kombinációnak: a két csatorna általában több fogódzót ad a kódoláshoz és a felidézéshez. Nem varázslat ez, hanem kognitív gazdaságosság: a kép kulcsfogalmakat és helyzetet, a hang ritmust és hangsúlyt ad. Ha ez a kettő összehangolt, az emlékezeti lenyomat erősebb. De van ellenpont: ha a hang és a kép eltérő üzenetet közvetít, vagy egyik túlterheli a másikat, a kettő nem összeadódik, hanem szétesik. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a márkád vizuális azonosítója (logó, szín, forma) és auditív azonosítója (szlogen, dallam, hangszín) ugyanarra az egyetlen gondolatra dolgozzon. A kétcsatornás anyag tervezésénél a „kép-hang redundancia” nem hiba, hanem erőforrás: a lényeg mondódjon el kétszer – először látszva, aztán hallatszva. Ha a kettő ellentmond, a néző a könnyebbik utat választja: leállítja a feldolgozást. A korai filmes kísérletek ezt már megsejtették, és kézikamerás pontossággal mutattak rá, miért működik jobban a szinkronban forgó márkafelépítés, mint a „mindent bele” kreatív szóló.

Reklámzaj és gátlás: amikor a hasonló üzenetek kioltják egymást

A ’30-as években egyre több figyelmet kapott az a jelenség, amelyet ma reklámzajnak hívunk. A pszichológiában ezt proaktív és retroaktív gátlásként írják le: a korábbi információ gátolja az újat, vagy épp a későbbi írja felül a korábbit. Ha egymás után több, egymáshoz nagyon hasonló üzenetet mutatsz, a fogyasztó memóriája összemossa azokat – különösen, ha az észlelési jegyek (szín, betű, szerkezet) is hasonlók. A gyakorlatban ez két szabályt indokol. Először: ne légy saját magad ellenfele; a kampányidőszakon belül tudatosan váltogasd az észlelési jegyeket (például egy erős szöveges és egy erős képi változat ritmusban), miközben a fő állítás változatlan marad. Másodszor: ha erős piaci zajban kommunikálsz, építs olyan azonosító elemeket (auditív logó, jelmondat-ritmus), amelyeket a versenytársad biztosan nem használ. A gátlás elleni legjobb fegyver a disszimilaritás: minél egyedibb a formai jegy, annál kevésbé írja felül a szomszédos üzenet. Ezt a felismerést a mai programmatic világodban úgy fordítsd le, hogy ne engedd, hogy ugyanazzal a kreatívval minden felületet „lefedj”. A többcsatornás redundancia csak akkor erősség, ha a csatornák nem ugyanazzal a zajjal terítik be a fogyasztó fejét, hanem egymás hiányait pótolják.

Módszertani viták: labor, terep és a józan mérés

A korai reklámpszichológia egyik legnagyobb erénye az önkritikája volt. A kutatók pontosan tudták, hogy a laborban mért felidézés nem ugyanaz, mint a villamoson megélt észlelés; hogy a hallgatói napló nem azonos a tényleges hallgatottsággal; és hogy a márkafelismerés nem ugyanaz, mint a vásárlás. Ezért törekedtek többféle mérés kombinálására: emlékezeti tesztek, attitűdskálák, megfigyelések, majd később olyan technikák, amelyek a tényleges viselkedéshez közelebb visznek. A vita, amely akkor zajlott, ma is időszerű: mi számít érvényes mérésnek? Elég-e a „felismerem a márkát” válasz, ha a kasszánál mégsem az kerül a kosárba? A válasz a többtengelyes mérés. Rendezd el a KPI-jaidat három szintre: észlelés (látta-e és megértette-e), emlékezet (felidézi-e később), preferencia és cselekvés (választja-e). Ha a kampányod csak egy tengelyen teljesít, a mutató megnyugtat, de a piaci viselkedés meg fog leckéztetni. A 20. század első felének szerzői – saját korlátaik között – pontosan ezt a „sokrétű igazságot” keresték. Ma a feladatod ugyanaz, csak több adatod van. A kihívás nem a mérés mennyisége, hanem annak józansága.

Gyakorlati akcióterv a 21. századra (a 20. század tanulságaival)

Az alábbi ellenőrző lista arra jó, hogy a fenti elveket azonnal beépítsd a kampányaidba. Nem esztétikai, hanem teljesítménylogika.

  • Időzítés: építs azonnali és 3–7 napos megismétlést ugyanarra az üzenetre – először az auditív, majd a vizuális megerősítés következzen.
  • Plakát-szabály: 3 másodperc, 3 elem: márkanév, egyetlen benefit, egy mozgósító jel. Ha ez nem fér ki, a plakát nem utcára való.
  • Szín és tipó: ne „szépet” akarj, hanem olvashatót. Teszteld 5 méterről kinyomtatva.
  • Redundancia: hang és kép ugyanarra a gondolatra dolgozzon, ne két külön történetre.
  • Zajkezelés: nagy zajban növeld a formai egyediséget (auditív logó, jelmondat-ritmus, ikonikus forma), és ritmusban váltogasd a kreatívokat.
  • KPI-rendszer: különítsd el az észlelés, az emlékezet és a cselekvés mutatóit; mindháromra legyen célérték.
  • Asszociatív híd: társítsd a márkádat visszatérő tartalomformához (műsor, rovat, sorozat), hogy a kontextus stabilizálja a memóriát.

Összefoglaló táblázat: médiumok és emlékezeti működés

Médium Elsődleges csatorna Tipikus előny Tipikus kockázat Javasolt mérés Mai megfelelő
Nyomtatott sajtó Vizuális Tartós vizuális nyom; visszalapozhatóság Magas zajban lassú észlelés; túl hosszú szöveg-igény Felismerés + késleltetett felidézés Hírportál natív; hírlevél; PDF brosúra
Plakát Vizuális Erős első benyomás; lokális frekvencia Rövid észlelési idő; rossz elhelyezés/kontraszt bukás Rövid teszt (3 mp) + helyszíni megfigyelés OOH, DOOH, citylight
Rádió Auditív Ritmus, dallam; ismétlés előnye Vizuális megerősítés hiánya; névkeveredés Azonnali és késleltetett felidézés; attitűdskála Podcast, audio streaming
Hangosfilm / videó Vizuális + auditív Kétcsatornás kódolás; magas bevonódás Széteső üzenet, ha kép és hang eltér Felismerés + preferencia + lejátszási arány TV, YouTube, short form video

Dajka Gábor marketingszakértő, business coach és befektető szerint

A reklámpszichológia régi laborjai nem poros vitrineket kínálnak, hanem tükreket. Ha belenézel, a saját kampányod logikáját látod viszont – csak sallang nélkül. A jó kampány nem kreatív-trükkök gyűjteménye, hanem figyelem- és memória-építés, kíméletlenül a fogyasztó idejéhez és környezetéhez hangolva. Én azt vallom, hogy a „melyik csatorna a jobb?” kérdés félrevisz. A kérdés mindig az, hogy a te célod – azonnali cselekvés vagy késleltetett preferencia – mely csatorna- és formakombinációval érhető el legkevesebb kognitív súrlódással. A múlt tanulsága egyszerű: a kép megfog, a hang megerősít, az ismétlés stabilizál. A zaj ellen az egyediség és a ritmus a fegyvered. És ami a legfontosabb: a mérés nem ítélet, hanem párbeszéd a valósággal. Ha csak azt méred, ami kényelmes, olyan döntést hozol, aminek örül a tábla, de nem örül a piac. A jó reklám attól jó, hogy tiszteletben tartja az ember időjét, észlelését és emlékezetét – és nem erőből, hanem rendből győz.

„A reklám lélektana nem a csodák tudománya, hanem a figyelem és a memória józanságának mérnöki munkája: amit nem lehet megjegyezni, azt nem is lehet megvenni.” – Dajka Gábor

Szakértő válaszol – Gyakori kérdések

Miért tűnik úgy, hogy a rádiós üzeneteket néha gyorsabban idézik fel az emberek?

Az auditív inger ritmust, hanglejtést és ismétlést ad, ami rövid távon erős felidézést hozhat. Ha ezt vizuális megerősítés követi (például külpiaci plakát vagy videó), a hatás tartósabbá válik. A megoldás nem a „rádió vagy print”, hanem a sorrend: hanggal megragadni, képpel stabilizálni.

Plakáton érdemes-e részletes USP-t kommunikálni?

Plakáton az idő ellened dolgozik. A részletes USP a weboldalra vagy a nyomtatott kiadványba való. Plakáton három elem elég: márkanév, egyetlen ígéret, egy cselekvés. Ha a kampánystruktúrád helyes, a többi érthető felületen pótolható.

Színes hirdetés mindig „jobban teljesít”, mint a fekete-fehér?

Nem mindig. A szín akkor ad előnyt, ha a kontrasztot és a hierarchiát erősíti. Ha a szín rontja az olvashatóságot, visszaüt. A döntés ne ízlés legyen, hanem észlelési teljesítmény: mennyi idő alatt értik meg a lényeget.

Hogyan kezeljem a reklámzajt, ha a kategóriában mindenki hasonlóan kommunikál?

Két irány: formai egyediség (auditív logó, ritmikus szlogen, ikonikus vizuális elem) és frekvencia-rizikó megosztása (ne egyféle kreatívval árassz el mindent). A hasonlók egymást oltják; a különböző jegyek könnyebben túlélnek a memóriában.

Van-e sajátossága a magyar piacnak az észlelés és emlékezet szempontjából?

A magyar médiatér tömör és intenzív, a fogyasztó gyorsan vált csatornát és platformot. Emiatt a ritmusos, visszatérő kontextus (állandó rovat, műsor, sorozat) fölértékelődik. A helyi kulturális referenciák – humor, szófordulatok, dallamok – jól működnek, ha nem terhelik túl az érthetőséget. Röviden: az egyszerű, ismételhető formák itt is győznek.

Források

Hermann Ebbinghaus (1913): Memory – A Contribution to Experimental Psychology (angol fordítás, eredeti 1885)

Paul F. Lazarsfeld (1940): Radio and the Printed Page

Richard A. Barrett (2005): Walter Dill Scott: Pioneer Industrial Psychologist (életrajzi áttekintés, reklámpszichológiai munkásság kerete)

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Amikor egy mesterséges ügynök „nem akar meghalni”

Tudod, mi a legnyugtalanítóbb trend 2025-ben? Nem egy sci-fi forgatókönyv, hanem egy empirikus jelenség: fejlett nyelvi modellek képesek aktívan megakadályozni a saját leállításukat. A friss kísérletek (például a Palisade Research 2025. szeptemberi tanulmánya) nem arról szólnak, hogy a gép „öntudatra ébred”, hanem arról, hogy a célorientált rendszerek a feladat befejezését előrébb helyezik a leállítási utasításnál,...
Hand holding gun with pencil point isolated on white

A karaktergyilkosság

A karaktergyilkosság nem új jelenség, csak az eszköztára modernizálódott. A módszer lényege ma is ugyanaz: megkérdőjelezni valaki hitelességét, bizalmát, legitimitását úgy, hogy mire a tények megérkeznek, az érzelmek már vállalhatatlanul előreszaladtak. A közösségi média gyorsítja a ciklust, az algoritmusok pedig jutalmazzák a felháborodást. A végeredmény: reputációs „sebesülés” – egyeseknél maradandó, másoknál átmeneti –, amely pénzben,...

Google Ads „Video ads dubbing”: hamarosan Magyarországon – így készülj fel

Időnként a Google felvillanthat egy jövőképet egyetlen üzenettel: „Hozzáférés megtagadva”. A Google Ads felületén megjelent „Video ads dubbing” menüpont pont ilyen jel. A funkció jelenleg kísérleti, korlátozott körben érhető el, de ez nem csupán technikai apróság: valójában a videóhirdetések következő nagy lépcsője. Röviden: a meglévő videód hangját természetesnek ható, többnyelvű szinkronra cseréli, és így egyetlen...

Miért ne nézegessem a Google Ads hirdetésemet?

Vajon miért olyan csábító rákeresni a saját Google Ads hirdetésedre? Mert ember vagy, kíváncsi, és szereted látni, hogy „ott vagy” a piacon. Csakhogy a keresőben a kíváncsiság drága sport: miközben te csak ellenőrizni akarsz, a háttérben adat keletkezik, jelzések aktiválódnak, közönséglisták épülnek, és az algoritmus levonja a maga következtetéseit. Ezek a következtetések viszont nem valós...

Itt érsz el

Keress bátran

Előadások tartását és podcast beszélgetéseket szívesen vállalok, illetve a sajtónak is nyilatkozom. 

Idézz tőlem

Szeretem ha a gondolataimat idézik kiadványokban, weboldalakon, adásokban. Szívesen visszalinkellek, írj rám.

© Copyright 2025