A televíziós reklámok világa

Főbb pontok

A tévés hirdetések a mindennapok legészrevétlenebbül befolyásoló tartalmai közé tartoznak. Nem elég, hogy néhány másodperc alatt szeretnének meggyőzni egy adott termék megvásárlásáról, de közben magukban hordoznak egy kulturális üzenetet is arról, milyennek kéne lennünk: például hogyan viselkedjen egy „ideális nő”, vagy milyen szerepek váljanak elfogadottá a családban. Egy 2018-as, a Journal of Advertising által publikált tanulmány szerint a fogyasztók több mint 60%-a érzi úgy, hogy a televíziós reklámok befolyásolják a társadalmi normákat, különösen a nemi szerepeket. Ez az adat is rávilágít arra, mennyire fontos megérteni, milyen üzeneteket közvetítenek a reklámok a nők megjelenítéséről és testképéről.

A sztereotípiák továbbélése: gondoskodó anya vagy dekoráció?
Az egyik leggyakoribb kritika, hogy a nőket rendszerint két szélsőségben láttatják: a kifogástalanul háztartást vezető, gondoskodó anyaként, vagy pedig a termékek „szexi kiegészítőjeként”. Bár a reklámipar az utóbbi években igyekszik nyitni a valóságosabb női szerepek irányába, a korábbi évtizedekben rögzült klisék makacsul tartják magukat. Egy IPSOS (2021) kutatás arra is rávilágított, hogy a fogyasztók 54%-a hiteltelennek találja a túlidealizált női karakterekről szóló reklámokat. Amikor pedig túlzottan szexualizáltan ábrázolják a nőket, nemcsak a női nézők idegenednek el, hanem a férfiak többsége is átverésként, illetve felszínesként érzékelheti az adott márkát. A való életben egyre kevésbé igazodnak a nők ezekhez a zsúfolt sablonokhoz, ami azt üzeni a hirdetőknek, hogy nincs értelme mesterségesen fenntartani őket.

Hogyan hat a testkép és önértékelés a reklámok nyomán?

A retusált, „tökéletes” testek és az irreális szépségideálok állandó megjelenése bizony komoly önbizalomproblémákat generálhat. A Dove Self-Esteem Project (2017) felmérése rámutatott, hogy a fiatal lányok 70%-a már 10-12 éves korára elégedetlen a testével, és sokszor éppen a reklámipar „tökéletessége” az, ami frusztrációt kelt bennük. A nők megjelenítése tehát nemcsak a márkaimázs miatt kulcskérdés, hanem a társadalmi felelősség szempontjából is: olyan üzeneteket kell közvetíteni, amelyek kíméletesebbek a valós testképekhez és a sokféle női szerephez.

Változó trendek és a média jövője
Nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy a televíziós reklámok ma már nem a piac kizárólagos hirdetési formái: egyre többen fordulnak a streaming-szolgáltatások, YouTube, vagy rövid formátumú videós platformok felé. Ez azonban nem jelenti a tévé teljes bukását, inkább arra ösztönzi a hirdetőket, hogy a tévés megjelenésekben is változatosabb, sokszínűbb és társadalmilag érzékenyebb üzenetekkel éljenek. A fogyasztók ma már meg tudják szűrni a manipulatív vagy túlzó képeket, ezért a reklámipar lassan, de biztosan nyit a hétköznapibb, hitelesebb történetek, testek és helyzetek bemutatása felé. A nemek közötti egyenlőség, a reális testábrázolás és a sokféle női szerep elfogadása mind olyan irány, amit a jövőbe mutató hirdetéseknek érdemes követniük. A szakértők szerint ez hozzájárul a fogyasztók bizalmának építéséhez és tartós márkahűséget is eredményezhet.

A jelenlegi trendek tehát azt sugallják, hogy a női nézőknek (és persze a férfiaknak is) fontosabbá válik a reklámokban megjelenő nők valóságközeli ábrázolása. Nem elég hívogatóan mosolyogni vagy házimunkát végezni, a nézők egyre inkább olyan üzeneteket várnak, amelyekben a női karakterek önállóságot, változatosságot és erőt is felmutatnak. Ez a módosuló igény arra készteti a tévés reklámipart, hogy lebontsa a berögzült kliséket, és újraértelmezze a női szerepeket a képernyőn. Mindez nemcsak etikai, de üzleti szempontból is kifizetődő lehet, hiszen a társadalmilag érzékeny és reálisan ábrázolt üzenetek általában jobban rezonálnak a közönség széles rétegeivel. A változás már elkezdődött, és most rajtunk – fogyasztókon és marketingszakembereken – múlik, milyen gyorsan megy végbe.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

close-up of a woman hands buying online with a credit card and a laptop, e-commerce concept

Webáruház indítása lépésről lépésre – Átfogó útmutató 2025-ben

Az online kereskedelem dinamikusan növekszik, így soha nem volt jobb idő webáruházat indítani. Ez az útmutató lépésről lépésre végigvezet a teljes folyamaton, a jogi teendőktől kezdve a termékkiválasztáson át a technikai megvalósításig és marketingig. Kezdők számára is érthetően, ugyanakkor a haladó e-kereskedők számára is hasznos tippekkel mutatjuk be, mire érdemes figyelni egy sikeres webshop létrehozásához...
Modern working table with laptop computer with tablet showing marketing planning

Mit csinál és mire jó egy marketing tanácsadó?

Ha vállalkozóként vagy cégvezetőként hallottál már a marketing tanácsadó fogalmáról, de nem volt világos számodra, mit is takar pontosan, akkor nem vagy egyedül. Magyarországon tényleg rengetegen hívják magukat „marketing tanácsadónak”, miközben sokan valójában csupán egy-egy platform (Google Ads, SEO, Facebook stb.) specialistái. Egy igazi marketing tanácsadó azonban ennél komplexebb gondolkodásmódot és sokrétűbb tudást hoz a...
Silhouette traveler hold lighting point to sky with night starry sky milky way is travel and nature

Mit tanulhatunk a Ferengiktől a marketingben?

Amikor a marketing és az üzleti gondolkodás témája szóba kerül, nem sokan gondolnak elsőre a „Star Trek” univerzumára. Pedig van egy olyan faj, akiktől a profit- és üzletközpontú szemlélet tökéletes iskola lehet minden vállalkozó és marketinges számára. A Ferengik, akiket leginkább a „Star Trek: Deep Space Nine” című sorozat tett igazán híressé, a galaxis talán...
Deep Learning AI: Empowering Businesses with Intelligent Technology

Mi a marketing AI?

Mint marketinges, menedzser, business coach és a pszichológiai mechanizmusok iránt érdeklődő, elképesztőnek tartom, hogy a mesterséges intelligencia (AI) milyen mértékben alakítja át a marketinget. Sokan csak a kezdeteinél tartanak ennek a technológiai forradalomnak, pedig a lehetőségek tárháza már most is szinte végtelen. Ha marketingesként, vállalatvezetőként vagy cégépítőként gondolkodsz, akkor számodra is hasznos lehet átgondolni, mit...

Itt érsz el

© Copyright 2025