Egy tíz fő körüli magyar cégben a tulajdonos általában mindent visz: ő dönt a termékfejlesztésről, ő intézi az értékesítést, ő tartja a kapcsolatot a beszállítókkal, és „ha marad idő”, akkor ránéz a marketingre is. Ez működhetett egy olyan korszakban, amikor kevesebb volt a csatorna, gyengébb volt a verseny, és elég volt „jól dolgozni”. Ma a figyelemért és a pénztárcáért egyszerre versenyeznek a nagy márkák, a webáruházak, a közösségi média, az inflációról szóló hírek és a saját félelmeink. Egy tíz fős cégnek ugyanazon a pályán kell játszania, mint a nagyoknak, csak jóval kevesebb pénzből, emberből és időből. A legtöbb tulajdonos ilyenkor ösztönösen nyúl ahhoz, ami gyorsnak és egyszerűnek tűnik: egy új kampányt indít, lecserél egy marketingest, vagy kipróbál egy friss eszközt. Stratégia nélkül ez legfeljebb ideiglenes tüneti kezelés lesz.
Marketing-tanácsadóként 2007 óta látom, hogy a magyar mikro- és kisvállalkozók többsége nem eszköztudásban marad el, hanem gondolkodásmódban. Nem az a legnagyobb gond, hogy nem ismered az összes gombot a hirdetési fiókban, hanem az, hogy nincs világos üzleti célod, nincs következetes pozicionálásod, és a reklámjaid nincsenek rendszerbe kapcsolva. A marketing-tanácsadásom elsősorban a tíz fő körüli cégeknek segít ezen változtatni, de szívesen dolgozom induló vállalkozásokkal is, ha hajlandók reálisan szembenézni a piacukkal és a pénzügyi kereteikkel. A célom nem az, hogy „trükkökből” élj, hanem az, hogy egy olyan marketingrendszert építs, amely elbírja a következő válságot, a következő új konkurens megjelenését és a fogyasztók ingadozó hangulatát is.
A tapasztalatom az, hogy egy tíz fős magyar cégnek ma már nem extra opció a stratégiai marketing-tanácsadás, hanem vállalkozás-biztonsági kérdés. Nem az a kérdés, hogy „szükséged van-e rá”, hanem az, hogy meddig akarod még saját hibákon keresztül, felesleges reklámköltéssel, évek alatt kitapasztalni azt, amihez mások már felépítettek módszertant. Ha induló vállalkozó vagy, a jó marketing-tanácsadás abban segít, hogy ne úgy költsd el az első egymillió forint reklámkeretet, hogy utána sejtésed sincs róla, mi hozta a pénzt és mi ment a kukába. Ha már működő céged van, a tanácsadás abban segít, hogy a marketing ne egy kaotikus költségsor legyen, hanem tudatos beruházás, aminek a megtérülését mérni és fejleszteni tudod.
Kinek való a marketing-tanácsadásom – és kinek nem?
Őszintén fogalmazok: a marketing-tanácsadásom nem mindenkinek való, és ez így van rendben. A legjobban azokkal a vállalkozókkal tudok dolgozni, akiknek már van működő cégük, van legalább minimális forgalmuk, és eljutottak oda, hogy érzik: a „józan paraszti ész” és a véletlenszerű kampányindítások már nem viszik tovább a vállalkozást. Típusosan tíz fő körüli cégeknél lépek be: van csapat, van felelősség, van tét, és a tulajdonos érti, hogy a következő szinthez már rendszerszintű gondolkodásra és külső nézőpontra van szükség. Ugyanakkor nyitott vagyok az indulókra is, ha elfogadják, hogy a tanácsadás nem arról szól, hogyan lehet a semmiből néhány hónap alatt vagyonokat keresni, hanem arról, hogyan lehet évek alatt stabil, fenntartható vállalkozást építeni.
Kinek való? Annak, aki hajlandó a saját döntéseit is megkérdőjelezni, aki elbírja, ha szembesítem a számokkal, és akinek fontosabb a valóság, mint az egója. Annak, aki nem „ingyen tippeket” akar, hanem valódi elemzést, stratégiát és megvalósítást, és ezért hajlandó pénzt, időt és energiát is tenni a folyamatba. Annak, aki hajlandó a pénzügyeiről őszintén beszélni, aki nem takargatja a hibáit, mert érti, hogy ezeken keresztül lehet javítani a rendszeren. És persze annak, aki tud és akar döntéseket hozni: a marketing-tanácsadás akkor ér valamit, ha a megbeszélt lépések meg is valósulnak.
Kinek nem való? Annak, aki még mindig abban hisz, hogy „valami marketinges majd csodát tesz helyette”. Annak, aki kizárólag jutalékért keres marketingest, mert nem vállalja a felelősséget saját vállalkozásáért. Annak, aki csak addig keres segítséget, amíg nem kell semmin változtatnia – sem az ajánlatán, sem az árazásán, sem a kommunikációján. Ha valaki úgy ül le velem, hogy már a beszélgetés elején alkudozni kezd a felelősségen, a munkamennyiségen és a valóságon, akkor nem fogunk tudni eredményesen együtt dolgozni. A marketing-tanácsadás nem arról szól, hogy megerősítsem az illúziókat, hanem arról, hogy közösen felépítsünk egy olyan rendszert, amely a magyar piacon, a te iparágadban, a te tőkéd mellett is működőképes. Ez sokszor kényelmetlen beszélgetésekkel jár – de hosszú távon sokkal olcsóbb, mint a folyamatos önámítás.
Az együttműködés első lépése: felmérés és piaci pozicionálás
Az első találkozón nem a hirdetési fiókot nyitjuk meg, hanem a vállalkozásod teljes képét. Felmérem a jelenlegi forgalmadat, a profitod szerkezetét, a termék- és szolgáltatásportfóliódat, az értékesítési csatornákat, az ügyfélút főbb állomásait, és azt, hogy hol szivárog el a pénz. Megnézzük, hogy a marketinged ma inkább költség, vagy már beruházásként működik-e: vannak-e mérhető céljaid, be vannak-e kötve az analitikai eszközök, látod-e, melyik csatorna mennyi bevételt hoz. Ha van Google Analytics, Ads vagy Meta-hirdetési fiók, azokat közösen átnézzük, de ugyanilyen fontos, hogy mit mutat a bankszámla, a raktárkészlet és az ügyfélpanaszok száma. Nem táblázatokkal akarok lenyűgözni, hanem tiszta képet szeretnék adni arról, hol tart ma a céged.
Ezután rátérünk a piaci pozicionálásodra. A legtöbb tíz fős magyar cég valójában nincs igazán pozicionálva: „mindenkinek árulunk mindent, lehetőleg minél olcsóbban”. Egy ilyen állapotban a marketing mindig fájni fog, mert egyszerre próbálsz megfelelni az árérzékeny vevőnek, a prémiumot keresőnek és annak, aki igazából csak nézelődik. Közösen végigvesszük, miben vagy más a konkurenseknél – nem csak termékben, hanem hozzáállásban, szolgáltatási szintben, szakmai mélységben. Megnézzük, hol érdemes elhelyezkedned az ár–érték tengelyen, és milyen ügyfélcsoportot érdemes elsőként célba venned. A magyar piac tőkehiányos, bizalmatlan és kifejezetten árérzékeny, ezért különösen fontos, hogy pontosan tudd, milyen vevőt akarsz magadhoz kötni, és mely vevőkről mondasz le tudatosan.
A pozicionálás során nem szlogeneket gyártunk, hanem döntéseket hozunk. Mit nem fogsz többé elvállalni? Milyen termékeket kellene kivezetni, mert csak viszik az energiát? Hol kell árat emelni ahhoz, hogy egyáltalán legyen miből fejleszteni? Ezeket a kérdéseket nem lehet elkerülni, ha hosszú távon is életképes márkát akarsz építeni. A kezdeti felmérés és pozicionálás végére kapsz egy tisztább képet a céged valós helyzetéről, és egy olyan irányt, amely mentén a marketing-kommunikációd egységesen tud majd működni a későbbiekben. Innentől kezdve a reklám nem ad hoc mozdulat lesz, hanem az általunk közösen meghatározott irány következetes megjelenítése.
Kommunikációs stratégia és marketingrendszer építése
Miután a felmérés és a pozicionálás megtörtént, a következő lépés az, hogy átfordítjuk ezt kommunikációs stratégiává és konkrét marketingrendszerré. Itt dől el, hogy milyen csatornákon érdemes jelen lenned, milyen üzeneteket kell tovább erősítened, és mit kell végleg elengedni. A legtöbb tíz fős cég egyszerűen „mindent kipróbál”: van egy kicsi Google Ads, egy kevés Facebook, néha egy hírlevél, néha egy offline szórólap. A tanácsadás során ezeket rendszerbe tesszük: meghatározzuk, mely csatornák szolgálják az új ügyfelek szerzését, melyek a kapcsolatépítést és melyek az ügyfélélettartam növelését. Nem az a cél, hogy minél több eszközt használj, hanem az, hogy az adott büdzséből a legnagyobb hatást hozd ki.
A kommunikációs stratégia része, hogy meghatározzuk a hangnemet, a vizuális elvárásokat, a fő üzenetpillérek tartalmát és azokat a témaköröket, amelyek köré a tartalmaid épülnek. Ezt illesztjük a célcsoportod információfogyasztási szokásaihoz: nem ugyanott és nem ugyanúgy kell megszólítani egy árérzékeny, időhiányos családapát, mint egy prémium szolgáltatást kereső vállalatvezetőt. Részletesen átbeszéljük, hogyan néz ki egy jó ajánlat, hogyan épül fel egy hatékony kampány (felütés, edukáció, döntéstámogatás, zárás), és mikor van értelme kedvezményekhez, bónuszokhoz vagy hűségprogramokhoz nyúlni. Közben végig figyelünk arra, hogy minden kommunikációs elem illeszkedjen a pozicionálásodhoz – ha prémium márkát akarsz építeni, nem kommunikálhatsz olcsó tömegtermék stílusban.
A marketingrendszer építésénél technikai szinten is rendet teszünk. Beállítjuk vagy átnézzük az analitikai eszközöket, ellenőrizzük a konverziómérést, áttekintjük a hirdetési fiókok szerkezetét, és megtervezzük azokat az automatizmusokat (hírlevél-sorozatok, remarketing, kosárelhagyó kampányok), amelyek tehermentesítenek téged a hétköznapokban. A cél az, hogy legalább egy olyan alapmarketing rendszer felálljon, amely képes önállóan is működni, és amelyre később tovább lehet építkezni – akár velem, akár egy belső marketinges segítségével. Nem az eszköz a lényeg, hanem a rendszer: ha ez nincs a helyén, akkor bármelyik platformon csak égetni fogod a pénzt.
Egynapos marketing tanácsadás – menetrend és konkrét lépések
Az egynapos marketing-tanácsadás úgy van felépítve, hogy egyetlen nap alatt a lehető legtöbb érdemi előrelépést érjük el. Összesen 12 órát foglalkozom veled és a cégeddel, akár személyesen, akár online formában. A nap első felében – nagyjából délelőtt 10 és délután 4 között – a megértésre és az elemzésre koncentrálunk. Részletesen átbeszéljük a vállalkozásod történetét, a motivációdat, a mostani nehézségeidet, a pénzügyi kereteidet, és megnézzük a konkurenseidet. Közösen feltárjuk, hogy miben vagy erős, hol szorulsz fejlesztésre, és milyen realitásai vannak az általad megfogalmazott céloknak. Ez a szakasz nagyon intenzív, de itt dől el, hogy lesz-e mire építeni a délutáni munkát.
A nap második felében – délután és kora este – a megvalósításra helyezzük a hangsúlyt. Átnézzük a meglévő hirdetéseidet, kampányaidat, weboldaladat, hírleveleidet, és ahol csak lehet, azonnal optimalizálunk. Nem csak elmondom, mit kellene másképp csinálnod, hanem veled együtt át is írjuk a szövegeket, átalakítjuk a kampánystruktúrát, új célzásokat hozunk létre, és beállítjuk azokat a méréseket, amelyek eddig hiányoztak. Ha még nincs működő kampányod, akkor közösen felépítünk egy induló rendszert: ajánlatmegfogalmazással, landing oldallal, alap remarketinggel. Amennyiben technikai akadályba ütközünk (például nem működik egy nyomkövető kód vagy egy fizetési modul), azzal kezdjük: felesleges forgalmat terelni egy rosszul működő rendszerre.
A 12 órás keret rugalmas: személyes konzultációnál reggel 10-től este 10-ig veled vagyok, online formában pedig két alkalomra bontjuk a napot, általában két 6 órás blokkra (például 10–16 óra között). Ha valaki gyorsan dönt és könnyen tanul, ritkán használja ki a teljes időkeretet; ha viszont most találkozik először mélyebben a marketingeszközökkel, vagy bonyolultabb a céges struktúra, akkor jól jön az, hogy nem nézem másodpercenként az órát. Akár hétvégén is tarthatjuk a megbeszélést – a lényeg az, hogy olyan napot válasszunk, amikor valóban a vállalkozásodra tudsz koncentrálni. A nap végére nem „motivációs élménnyel”, hanem konkrét dokumentumokkal, átdolgozott kampányokkal, listákkal és feladatokkal távozol, amelyek mentén el lehet indulni a megvalósításban.
Online vagy személyes konzultáció – mikor melyiket válaszd?
Az online és a személyes marketing-tanácsadás ugyanarra a szakmai mélységre épül, de más helyzetekben másik formátum hatékonyabb. Online konzultáció esetén kétszer hat órában dolgozunk együtt, jellemzően 10 és 16 óra között, képernyőmegosztással, közös dokumentumokkal. Ez ideális, ha földrajzilag távol vagyunk egymástól, ha több telephelyed van, ha a csapatod tagjai különböző helyszíneken ülnek, vagy ha elsősorban a hirdetési rendszerek technikai beállításaival, optimalizálásával szeretnél foglalkozni. Online formában nagyon hatékonyan tudunk kampányokat építeni, szövegeket javítani, analitikát rendbe tenni, és közben rögzítheted is a képernyőt, hogy később visszanézhesd a lépéseket.
A személyes konzultáció akkor ad többet, ha a vállalkozásod jelenlegi elakadásának jelentős része emberi, szervezeti vagy szemléletbeli jellegű. Egy nap alatt nagyon sok információ átmegy, és ilyenkor sokat számít, hogy egy térben vagyunk, látom az irodád, a csapatod, a működésed részleteit. Személyes találkozón könnyebb mélyebbre menni olyan témákban, mint a felelősségvállalás, a döntési mechanizmusok, a belső kommunikáció, a munkatársak motivációja, vagy az, hogy kinek mi a szerepe a marketingben. Ilyenkor nem csak a hirdetésekről beszélünk, hanem arról is, hogy hogyan reagál a csapatod egy új kampányra, ki fogja ténylegesen megvalósítani a megbeszélt feladatokat, és mi történik akkor, ha az első eredmények nem azonnal jelentkeznek.
Dajka Gábor tapasztalata szerint az online és a személyes forma között nem szakmai, hanem inkább működési különbség van. Egy modern magyar KKV-nak érdemes úgy gondolkodnia, hogy az online konzultáció erősen technikai, kampány- és rendszerfókuszú, míg a személyes inkább stratégiai, szemléletformáló és csapatépítő. Nem az a kérdés, hogy „melyik a jobb”, hanem az, hogy a te helyzetedben, a te csapatoddal, a te személyiségeddel melyik formátumban tudsz végigkoncentrálni 12 órát úgy, hogy közben valóban döntéseket hozol és cselekszel is, nem csak jegyzetelsz.
Mit várhatsz reálisan 12 óra marketing-tanácsadástól?
Nem ígérem, hogy egyetlen nap alatt megduplázzuk a forgalmadat, és nem mondom azt, hogy 12 óra után hátra dőlhetsz, mert a vállalkozásod „kész van”. Azt viszont tapasztalatból állítom, hogy egy jól felkészített, őszinte, adatokra épülő egynapos marketing-tanácsadás olyan tisztánlátást tud adni, amire a legtöbb vállalkozó évek óta vágyik. Reálisan az várható, hogy a nap végére világos képed lesz arról, mi működik ma a cégedben, mi nem működik, hol folyik el a pénz, és milyen lépésekre van szükség a következő 3–12 hónapban. Emellett lesz 2–3 olyan konkrét kampányötlet vagy meglévő kampány-átalakítás, amit azonnal be tudunk állítani, és amely már rövid távon is javíthatja az eredményeket, ha következetesen futtatod őket.
Ha eddig nem volt szinte semmilyen tudatos marketinged, 12 óra alatt fel lehet húzni egy indulásra kész alaprendszert: beállított analitikával, legalább egy működő hirdetési csatornával, egy érthető ajánlattal és egy olyan tartalomstruktúrával, amelyre építeni tudsz. Ha már futnak kampányaid, akkor a 12 óra leginkább finomhangolásra, szerkezet-átalakításra és új szemléletre lesz jó: ritkán az a megoldás, hogy „kétszerezzük a költést”, sokkal gyakrabban az, hogy átrendezzük a büdzsét, tisztítjuk a célzásokat, javítjuk a szövegeket és pontosítjuk az ajánlatokat. A tanácsadás során mindig elmondom, ha egy vállalkozás ötlete gyenge, ha a piacon nincs érdemi kereslet a termékre, vagy ha strukturálisan hibás az üzleti modell. Az őszinteség itt nem extra szolgáltatás, hanem alapelv.
Fontos érteni, hogy a tanácsadás eredményességének felső határát nem én, hanem te szabod meg: azzal, hogy hogyan készülsz, mennyire vagy nyitott, és mennyi mindent valósítasz meg a megbeszéltekből. A marketing-tanácsadás nem csere: nem tudom helyetted levezényelni az összes változtatást. Azt tudom adni, hogy 12 órára teljes figyelmemmel a vállalkozásodra koncentrálok, és átadom azt a több mint másfél évtizednyi marketinges, üzleti és pszichológiai mechanizmusok iránt érdeklődő tapasztalatot, amit azóta szereztem. Hogy ebből mennyi fordul át bevételbe, azon nagyon sok múlik azon, hogy a nap után mit kezdesz a kapott anyaggal.
Online Marketing és Pszichológia – miért fontos, hogy hogyan gondolkodsz vállalkozóként?
A legtöbb vállalkozó a marketinget eszközszinten kezdi el tanulni: hogyan kell hirdetni a Facebookon, milyen kulcsszavakat érdemes használni a Google-ben, hogyan lehet automatizálni a hírleveleket. Ezekre mind szükség van, de önmagukban kevés ahhoz, hogy tartós versenyelőnyt adjanak. A magyar piac ma tőkehiányos, pesszimista és figyelemhiányos: a fogyasztók túlterheltek információval, bizalmatlanok a reklámokkal szemben, és folyamatosan mérlegelik, mire költsék a pénzüket. Ebben a környezetben egyszerűen nem engedheted meg magadnak, hogy ne értsd alapjaiban a fogyasztáslélektan és a reklámpszichológia működését. Az, hogy hogyan fogalmazod meg az ajánlatodat, hogyan építed fel az árazásod, milyen társas bizonyítékot mutatsz, és hogyan kezeled az ellenérveket, legalább annyit számít, mint az, hogy mennyi a napi hirdetési kereted.
Az „Online Marketing és Pszichológia” című könyvemet kifejezetten a magyar mikro- és kisvállalkozók számára írtam, akiknek nincs idejük éveken át marketingpszichológiát tanulni, de szeretnék érteni, mi zajlik a vevőik fejében. A könyv az alapoktól indul, és végigvisz a buyer persona meghatározásán, a tartalomkészítés logikáján, a webáruházak tipikus hibáin, és azon a gondolkodásmódon, amely hosszú távon versenyelőnyt adhat egy tőkehiányos piacon. A marketing-tanácsadáson gyakran támaszkodom ezekre az alapokra: amikor veled együtt meghatározzuk az ideális vevődet, amikor átnézzük a weboldalad szövegeit, amikor azt keressük, hogyan lehetne úgy kommunikálni, hogy az ne csak informáljon, hanem ténylegesen el is adjon.
Ha komolyan gondolod a vállalkozásodat, érdemes úgy tekintened a marketingre, mint egy integrált gondolkodásmódra, amelyben helyet kap a közgazdaságtan, a szociológia, az etika és az önismeret is. Egy jó kampány mögött mindig ott van az a kérdés, hogy mit él át a vevő, amikor találkozik veled: mennyire tud azonosulni a márkáddal, mennyire érzi magát biztonságban, mennyire érzi, hogy te valóban érted a problémáját. A tanácsadás során nem terápiát tartok, de nem is hagyhatom figyelmen kívül, hogy a vállalkozó gondolkodása, félelmei és döntési stílusa nagyon erősen meghatározza a marketingje minőségét. Ha valaki például retteg az áremeléstől, vagy képtelen nemet mondani a rosszul fizető ügyfelekre, annak hiába építünk bármilyen szép kampányt – a rendszer valahol mindig szivárogni fog.
Hogyan hozd ki a legtöbbet a marketing-tanácsadásból? – gyakorlati ellenőrző lista
Ahhoz, hogy a 12 órás marketing-tanácsadás valóban megtérüljön, érdemes tudatosan készülni rá. Nem elég „csak úgy beülni”, és remélni, hogy majd a beszélgetés közben minden a helyére kerül. Az alábbi ellenőrző lista abban segít, hogy a saját oldaladról is mindent megtegyél a sikerért. Ez a rész rövidebb és inkább gyakorlati jellegű, pont azért, hogy könnyen átfuthasd és kipipálhasd a pontokat.
- Gyűjtsd össze a számokat: havi forgalom, árrés, marketingköltségek, a legnagyobb ügyfelek listája, legfontosabb termékek/szolgáltatások bevétele.
- Készíts hozzáférést a szükséges fiókokhoz: weboldal, Google Analytics, Search Console, hirdetési fiókok, hírlevélrendszer.
- Írj össze 5–10 kérdést, amire biztosan választ szeretnél kapni – így nem vesznek el a legfontosabb témák a nap sodrásában.
- Gondold át, kit érdemes még bevonni a csapatodból: értékesítő, ügyfélszolgálatos, pénzügyes – sokszor ők látják legjobban a visszatérő problémákat.
- Fogadd el előre, hogy lesznek kellemetlen megállapítások: könnyebb úgy kezelni őket, ha nem a személyed, hanem a rendszer fejlesztéseként tekintesz rájuk.
- Szánj időt a megvalósításra a tanácsadás után: jelölj ki a következő 4–6 hétre konkrét időblokkokat, amikor csak a megbeszélt lépéseket viszed át a gyakorlatba.
- Döntsd el, meddig tart a kísérletezés: érdemes már a tanácsadáskor megbeszélni, milyen időtávon nézzük meg az eredményeket (például 3, 6 vagy 12 hónap).
Ha ezeket a pontokat komolyan veszed, a tanácsadás nem egyszeri élmény lesz, hanem egy olyan fordulópont, amelynek a hatása még hónapokkal később is érezhető a vállalkozásod számaiban, működésében és abban, ahogyan te, mint tulajdonos gondolkodsz a cégedről.
Ajánlott magyar videó/podcast
Ha szeretnél még jobban rálátni arra, hogy mit tud adni egy ilyen intenzív együttműködés, ajánlom ezt a videót, ahol kifejezetten arról beszélek, mennyit fejlődhet a céged egy koncentrált marketing-tanácsadástól, és milyen típusú vállalkozóknak hoz valódi áttörést ez a forma.
Dajka Gábor marketingszakértő, business coach és befektető szerint
A marketing-tanácsadásra sokan még mindig „extra költségként” gondolnak, amit majd akkor vesznek igénybe, ha már nagy baj van. Ez pont olyan, mintha az autódat csak akkor vinnéd szerelőhöz, amikor már füstöl a motor – drágább, idegőrlőbb és gyakran késő. Én úgy látom, hogy a következő években a magyar mikro- és kisvállalkozások között nem az fog dönteni, ki hirdet többet, hanem az, ki gondolkodik rendszerszinten, ki meri feltenni magának a kellemetlen kérdéseket, és ki hajlandó kívülről is ránézetni a saját vakfoltjaira. Egy tíz fős cég tulajdonosa nem engedheti meg magának, hogy minden döntést a saját fejében próbáljon megoldani, visszajelzés és strukturált gondolkodás nélkül.
A marketing-tanácsadásom lényege nem az, hogy „szép kampányokat” csináljunk, hanem az, hogy a vállalkozásod gondolkodását hozzuk olyan szintre, ahol a marketing már nem tűzoltás, hanem tudatosan felépített rendszer. Ehhez néha keményen kell fogalmazni, néha fájdalmas döntéseket kell meghozni, de hosszú távon csak ez a hozzáállás véd meg attól, hogy a piaci változások ledöntsenek. Ha vállalkozóként komolyan gondolod a következő öt-tíz évet, akkor a kérdés nem az, hogy „megéri-e” egy egynapos marketing-tanácsadás, hanem az, hogy megengeded-e magadnak, hogy még hosszú ideig vakon, mérések és stratégia nélkül költsd a reklámpénzedet.
„A marketing nem a zsenialitásról szól, hanem arról, hogy hajlandó vagy-e végig gondolni a saját rendszeredet, és elbírod-e az őszinte visszajelzést – különben a piac adja meg helyettem.” – Dajka Gábor
Szakértő válaszol – gyakori kérdések
Miben más az egynapos marketing-tanácsadás, mint egy „sima” konzultáció?
A rövid, egy-két órás konzultációk arra jók, hogy egy-egy konkrét kérdésre gyors választ kapj: például ránézünk egy kampányra, átbeszélünk egy ajánlatot, vagy segítek dönteni két eszköz között. Az egynapos marketing-tanácsadás ezzel szemben egy teljes rendszerszintű átvilágítás és közös építkezés. 12 órán keresztül csak a vállalkozásoddal foglalkozom, van idő a múlt, a jelen és a jövő átbeszélésére, a számok elemzésére, a pozicionálás finomhangolására, a kommunikációs stratégia kialakítására, és a konkrét hirdetések, weboldalak, folyamatok átalakítására. Nem annyi történik, hogy kapsz „pár tippet”, hanem úgy mész haza, hogy lett egy világos irányod, és már aznap több konkrét változtatás meg is valósult.
Kezdő vállalkozóként is érdemes belevágni, ha még nincs forgalmam?
Indulóként akkor érdemes egynapos tanácsadásra jönnöd, ha már túl vagy az első ötletelős fázison, és van legalább egy körvonalazott terméked vagy szolgáltatásod, amit a magyar piacon szeretnél értékesíteni. Ilyenkor a nap nagy része piaci realitásokról, célcsoport-meghatározásról, ajánlatkialakításról, árazásról és a szükséges marketingrendszer nagyságrendjéről fog szólni. Őszintén elmondom, ha azt látom, hogy a piacon, ahol gondolkodsz, nincs valódi igény, vagy olyan tőkeigénye lenne a sikernek, amihez jelenleg nincs fedezet. Ha viszont van életképes ötleted és hajlandó vagy tanulni, akkor egy egynapos tanácsadás éveket spórolhat meg neked a „próbálkozás–csalódás–újrakezdés” körhintából.
Mennyi pénzzel érdemes érkeznem marketingköltség szempontjából?
A marketing-tanácsadás nem attól lesz eredményes, hogy mekkora összeget tudsz „ráégetni” a hirdetésekre, hanem attól, hogy a rendelkezésre álló keretet milyen hatékonyan használjuk fel. Reálisan nézve, ha teljesen nulláról indulsz, érdemes legalább néhány százezer forinttal számolni az első 1–3 hónapra, hogy legyen mozgástér a tesztelésre és a kampányok finomhangolására. Ha már van forgalmad és eddig is költöttél marketingre, gyakran az is hatalmas előrelépést hoz, ha a meglévő keretet strukturáltabban osztjuk szét a csatornák között, megszüntetjük a pénzégető elemeket, és megerősítjük azokat, amelyek tényleg bevételt hoznak. A tanácsadás során konkrét javaslatot kapsz arra, milyen nagyságrendben van értelme költened a te piacodon, a te cégméreted mellett.
Mennyire tudsz a magyar piac sajátosságaihoz igazodni?
A tanácsadásaimat kifejezetten a magyar mikro- és kisvállalkozói piacra szabtam. Nem amerikai, több milliárdos költségvetésű cégek példáival dolgozom, hanem olyan vállalkozások gondolkodásával, akik tőkehiányos, árérzékeny, sokszor bizalmatlan környezetben próbálnak talpon maradni. Dajka Gábor tapasztalata szerint a külföldi recepteket gyakran csak torzítva lehet átültetni a hazai viszonyokra: más a fizetőképes kereslet, más a fogyasztók médiafogyasztása, és más a vállalkozók kockázatvállalási hajlandósága. A tanácsadás során ezért mindig abból indulunk ki, hogy a te céged, a te iparágad és a te ügyfélköröd hogyan működik a magyar valóságban – nem abból, hogy „mit csinálnak a nagyok külföldön”.
Mi történik a tanácsadás után, van-e utókövetés?
Az egynapos tanácsadás önálló, lezárt egység: a nap végére kapsz egy világos összefoglalót a fő megállapításokról, egy priorizált feladatlistát, és azokat a konkrét átalakításokat, amelyeket közösen már megvalósítottunk. A tapasztalat az, hogy ez önmagában is bőven elég munkát ad a következő hetekre-hónapokra. Ha szeretnél utókövetést, újabb konzultációs alkalommal tudjuk átbeszélni az eredményeket, finomhangolni a rendszert, vagy továbbépíteni azt, amit az első nap során lefektettünk. A legfontosabb mégis az, hogy a tanácsadás után ne tedd félre a jegyzeteket: a rendszered csak akkor fog változni, ha a megbeszélt lépéseket lépésről lépésre végig is viszed.
















