Miért hagyják ott sokan a marketinget egy éven belül?

Főbb pontok:

A marketing egy dinamikusan fejlődő, kreatív és kihívásokkal teli szakma, amely vonzó karrierlehetőséget kínál sok fiatal számára. Ugyanakkor megfigyelhetjük, hogy a pályakezdő marketingesek jelentős része már az első év során elhagyja a szakmát, és más területen folytatja pályafutását. Ebben a cikkben megvizsgáljuk azokat a főbb okokat, amelyek hozzájárulnak ehhez a jelenséghez, és javaslatokat teszünk arra, hogyan lehet megelőzni a tehetségek elvesztését.

Irreális elvárások és a valóság eltérése
Az egyik leggyakoribb ok, amiért sokan csalódnak a marketinges pályában, az a szakmával kapcsolatos irreális elvárások és a mindennapi valóság közötti különbség. Sok pályakezdő a kreatív és stratégiai feladatokra, a izgalmas kampányokra és a gyors karriernövekedésre fókuszál, miközben a valóságban a mindennapi munka jelentős része adminisztratív, repetitív és stresszekkel teli lehet.

    Javaslatok:

    • Őszinte és realisztikus képet kell festeni a szakmáról már az egyetemi oktatás során
    • A munkaadóknak világos feladatkörökkel és elvárásokkal kell toborozniuk
    • Megfelelő mentorálási és támogatási rendszert kell biztosítani a pályakezdők számára

    Túlterhelés és kiégés
    A marketing egy gyorsan változó és folyamatosan alkalmazkodást igénylő terület, ahol a határidők szorosak, a projektek komplexek és a stressz szintje magas lehet. Sok fiatal szakember nehezen birkózik meg a munka és a magánélet egyensúlyának megteremtésével, ami kiégéshez és pályaelhagyáshoz vezethet.

      Javaslatok:

      • Világos prioritások és reális határidők meghatározása a projektek során
      • Rugalmas munkaidő és távmunka lehetőségének biztosítása
      • Stresszkezelési technikák és jóléti programok bevezetése a munkahelyeken

      Korlátozott fejlődési és előrelépési lehetőségek
      A marketinges pálya gyakran lapos szervezeti struktúrában működik, ahol a hierarchia alacsony, és a hagyományos karrierutak korlátozottak lehetnek. Ez frusztrációt és stagnálást okozhat azok számára, akik gyors előrelépésre és növekvő felelősségre vágynak.

        Javaslatok:

        • Egyéni fejlődési tervek készítése és rendszeres teljesítményértékelések
        • Rotációs programok és keresztfunkcionális projektek lehetőségének megteremtése
        • Alternatív karrierutak és specializációk felkínálása a szervezeten belül

        Alacsony jövedelmek és megbecsültség
        A marketing területén, különösen pályakezdőként, gyakran alacsonyabbak a fizetések más üzleti területekhez képest. Ez, párosulva a szakma megbecsültségének vélt vagy valós hiányával, elégedetlenséghez és pályaelhagyáshoz vezethet.

          Javaslatok:

          • Versenyképes kompenzációs csomagok kialakítása, teljesítményalapú ösztönzőkkel
          • A marketingtevékenység üzleti hatásának mérése és kommunikálása a szervezeten belül
          • A szakma presztízsének növelése az oktatáson és a szakmai szervezeteken keresztül

          Az oktatás és a gyakorlat közötti szakadék
          Sok pályakezdő marketinges úgy érzi, hogy az egyetemi tanulmányaik során elsajátított elméleti tudás nem készítette fel őket megfelelően a szakma gyakorlati kihívásaira. A digitális technológiák gyors fejlődése és az új készségek iránti igény tovább mélyítheti ezt a szakadékot.

            Javaslatok:

            • Az egyetemi tantervek rendszeres felülvizsgálata és frissítése az iparági igények alapján
            • Erősebb együttműködés az oktatási intézmények és a vállalatok között
            • Szakmai gyakorlati és gyakornoki programok biztosítása a hallgatók számára

            A kreativitás és az innováció korlátai
            Sok fiatal marketingest vonz a szakma kreativitása és az innovatív ötletek megvalósításának lehetősége. Ugyanakkor a szervezeti korlátok, a költségvetési megszorítások és a kockázatkerülő vállalati kultúra gyakran gátat szabnak ezeknek a törekvéseknek, ami frusztrációhoz és kiábrándultsághoz vezethet.

              Javaslatok:

              • A kreativitást és az innovációt támogató vállalati kultúra kialakítása
              • Kísérleti projektek és “fail fast” módszerek alkalmazása
              • A kockázatvállalás és a tanulás ösztönzése, akár a hibákból is

              Etikai dilemmák és értékkonfliktusok
              A marketing számos etikai dilemmát vet fel, az adatvédelemtől kezdve a fogyasztók befolyásolásáig. Azok a fiatal szakemberek, akik erős értékrenddel és társadalmi felelősségtudattal rendelkeznek, konfliktusba kerülhetnek bizonyos marketinggyakorlatokkal, ami a pálya elhagyásához vezethet.

                Javaslatok:

                • Etikai kódexek és irányelvek bevezetése a szervezetekben
                • Nyílt párbeszéd és vita ösztönzése az etikai kérdésekről
                • A társadalmi felelősségvállalás és a fenntarthatóság integrálása a marketingstratégiába

                Változó fogyasztói magatartás és technológiai fejlődés
                A fogyasztói magatartás és a technológiai környezet gyors változása folyamatos alkalmazkodást és tanulást igényel a marketingesektől. Azok, akik nem tudnak lépést tartani ezekkel a változásokkal, könnyen lemaradhatnak, ami a szakma elhagyásához vezethet.

                  Javaslatok:

                  • Folyamatos képzési és fejlesztési lehetőségek biztosítása a munkavállalók számára
                  • A kísérletezés és a tanulás kultúrájának kialakítása a szervezetben
                  • Együttműködések kialakítása technológiai vállalatokkal és startupokkal

                  Konklúzió
                  A marketinges szakma elhagyásának problémája komplex, és számos tényező együttes hatásának következménye. Az irreális elvárások, a túlterhelés, a korlátozott fejlődési lehetőségek, az alacsony jövedelmek, az oktatás és a gyakorlat közötti szakadék, a kreativitás korlátai, az etikai dilemmák és a változó környezet mind hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a fiatal szakemberek más területen keressenek karrierlehetőségeket.

                  Ahhoz, hogy megelőzzük a tehetséges marketingesek elvesztését, összehangolt erőfeszítésekre van szükség az oktatás, a munkaadók és a szakmai szervezetek részéről. Reális elvárások közvetítésével, vonzó karrierutakkal, folyamatos fejlődési lehetőségekkel és támogató munkahelyi környezettel csökkenthetjük a pályaelhagyás kockázatát.

                  Ugyanakkor fontos felismerni, hogy a pályaelhagyás nem mindig negatív jelenség. Sokak számára ez egy lehetőség arra, hogy megtalálják az érdeklődésüknek és értékeiknek leginkább megfelelő területet, ahol kiteljesedhetnek. A különböző szakmák és iparágak közötti mozgás hozzájárulhat a készségek és a tapasztalatok gyarapításához, valamint az innováció terjedéséhez.

                  A marketinges szakma jövője azon múlik, hogyan tudunk reagálni ezekre a kihívásokra, és hogyan tudjuk átalakítani a szakmát egy vonzó, fenntartható és kiteljesedést kínáló pályává a fiatal tehetségek számára. Ehhez nyitottságra, kreativitásra és összefogásra van szükség az összes érintett féltől.

                  Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
                  alul
                  Címkék:

                  Egész jók

                  Csak 5775 Ft

                  Népszerű

                  Poor guy shocked by having no money

                  A kínai e-commerce forradalom Magyarországon

                  A magyar online kereskedelem történetének legradikálisabb átalakulása zajlik. A Temu és Shein 2023-2024 között alapjaiban változtatták meg a hazai vásárlási szokásokat, 330 milliárd forintos forgalmat generálva és a teljes e-commerce piac 17%-át kontrollálva. Ez a jelenség túlmutat egy egyszerű piaci versenyen – egy globális kereskedelmi paradigmaváltás magyar fejezete, amely mélyen érinti gazdaságunkat, társadalmunkat és környezetünket....
                  Couple managing the debt

                  Rekordméretű lakossági adósság Magyarországon 2025-ben

                  Soha nem látott szintre emelkedett a magyar háztartások hiteltartozása. 2025 májusának végére a lakossági hitelállomány 11 596 milliárd forintot tett ki, ami egy év alatt mintegy 11%-os növekedést jelent. Ez az összeg 20%-kal haladja meg a 2008-as pénzügyi válság előtti csúcsot is. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint 2025 első negyedévében is újabb csúcs dőlt...
                  office desk with laptop with facebook website on screen, flat lay

                  A Facebook története és főbb botrányai

                  2004: Harvardon Mark Zuckerberg és diáktársai (Eduardo Saverin, Dustin Moskovitz, Chris Hughes) elindítják a TheFacebook névre hallgató közösségi hálót, eleinte egyetemistáknak. A hálózat gyorsan terjedt: 2005-re már más egyetemeken is elérhető lett, 2006-ra pedig bárki regisztrálhatott – ugyanebben az évben vezették be a News Feed-et is, ami a felhasználók faliújságát jelentette. 2007–2011: A Facebook nyílt...
                  Scandalous

                  Google története és botrányai

                  A Google hivatalosan 1998. szeptember 4-én alakult meg Kaliforniában, két Stanford PhD-hallgató, Larry Page és Sergey Brin által. A vállalat névadója a „googol” (10^100) szóból ered, jelezve küldetésüket: óriási mennyiségű információ rendszerezése az interneten. Page és Brin már 1996-ban megkezdték egy „BackRub” nevű kutatási projektet, amelynek keretében kifejlesztették a forradalmi PageRank algoritmust az akkoriban megszokottnál...

                  Itt érsz el

                  © Copyright 2025