Az árakciók veszélyei

Two girls on shopping holding sale percentage sign.

Oszd meg a cikket

Üdvözöllek, én Dajka Gábor vagyok, marketing szakértő, és ma arról szeretnék beszélni, hogy miért lehet az árakció veszélyes fegyver a vállalkozások kezében. Az árakció alapvetően egy hatékony marketing eszköz lehet, de ha nem megfelelően használják, akkor komoly károkat is okozhat. Ahogy mondani szoktam: „Ha rosszul használod, az árakció öl, butít és nyomorba dönt.”

Miért öl az árakció?

Az árakciók rövid távon forgalomnövekedést hozhatnak, de hosszú távon az indokolatlan akciózás egy vállalkozás halálához vezethet. Sok vállalkozó azért nyúl ehhez az eszközhöz, mert nincs más ötlete, hogyan növelje a forgalmat. Az akciók sorozata viszont a profitot jelentősen csökkenti, és idővel a vállalkozás már csak árengedményekkel tudja megtartani az ügyfeleit. Így a profit helyett csak a veszteségek halmozódnak, és a vállalkozás egyre közelebb kerül a csődhöz.

Hogyan butít az árakció?

Az akciózás könnyű kiút lehet a vállalkozók számára, hiszen egyszerűen kiírni, hogy „20% kedvezmény”, és várni a vásárlókat. Ez azonban nem kényszeríti gondolkodásra a vállalkozót, aki ehelyett többlépcsős kampányokat, hosszú távú stratégiákat és piackutatást kellene végezzen. Az árakciós megoldás lustává teszi a vállalkozót, mert nem szükséges komplex megoldásokat keresni, ami a kreativitás és az innováció teljes hiányát eredményezheti. Végül a cég nem fejlődik, és a piac szép lassan maga alá temeti.

Miért dönt nyomorba az árakció?

Az indokolatlanul gyakori akciózás alacsony nyereséghez vezet, ami a vállalkozó és a munkatársak számára is negatív hatásokkal jár. Az alkalmazottak kevesebbet keresnek, az üzlet pedig nem tud beruházni, fejleszteni vagy bővülni. Mindez egy lefelé tartó spirált eredményez, ami a cég nyomorba dőléséhez vezet.

A gyakori akciók buktatói

Gyakran hallom azt, hogy egy vállalkozó egy akció után nagyobb forgalmat ért el, és úgy érzi, hogy ez az egyetlen megoldás a forgalom növelésére. Az első akció valóban hozhat eredményeket, de amikor ez rendszeressé válik, a hatás már nem lesz ugyanaz. Az ügyfelek megszokják az akciókat, és várják, hogy mindig legyen kedvezmény. Ennek eredményeképpen a vállalkozás nem tud stabil vevőbázist kiépíteni, csak az akcióvadászokat vonzza.

Az akciózás egyik legnagyobb hibája, hogy a cégek azt gondolják, hogy az emberek csak az ár alapján döntenek. Ez igaz lehet egy ideig, de egy tartósan áron alapuló stratégia hosszú távon nem fenntartható. Végül a vállalkozás kénytelen lesz újabb és újabb árengedményeket adni, ami teljesen aláássa a nyereséget, és az üzlet jövedelmezősége drámaian csökken.

A marketinges szerepe az árakciók elkerülésében

Az árakciók helytelen használata nem csak a vállalkozót érinti, hanem a marketingeseket is. Ha egy vállalkozás már „elrontotta” magát az állandó kedvezményekkel, egy marketingesnek sok energiát kell fordítania arra, hogy újraépítse a cég imázsát. Az elmúlt hónapok vagy évek rossz kommunikációját helyre kell hozni, ami hosszabb távú kampányokat igényel, és bizony ez nem lesz olcsó.

Az árakció helyes használata

Természetesen az árakció nem ördögtől való, ha megfelelően használjuk. Van, amikor a kedvezmény elkerülhetetlen része a marketingstratégiának, és megfelelő eszközökkel jó eredményeket hozhat. A lényeg, hogy ez ne legyen folyamatos és kiszámítható. Az árakciót akkor érdemes alkalmazni, amikor valódi piaci igény van rá, például szezonális kampányok vagy kifutó termékek esetén.

Összefoglalva

Az árakció erős marketing eszköz lehet, ha okosan használjuk, de ha helytelenül alkalmazzuk, akkor romboló hatású lehet a vállalkozásra. Az, hogy rövid távon hozhat eredményeket, még nem jelenti azt, hogy hosszú távon is fenntartható megoldás. A tartós sikerhez gondosan felépített marketingstratégia és folyamatos innováció szükséges, nem pedig állandó árengedmények.

Ha szeretnéd megtudni, hogyan használhatod helyesen az árakciót, vagy más hatékony marketingeszközökre van szükséged, keress meg egy marketing szakértőt, aki segít abban, hogy hosszú távon sikeres legyen a vállalkozásod.

Köszönöm, hogy velem tartottál!

Fedezd fel ezeket a cikkeket is

Pszichológia és reklámpszichológia

Valentin-napi érzelmi kondicionálás

Győzött a reklámpszichológia: már nem az a kérdés, hogy akarunk-e ajándékot adni Valentin-napon, hanem az, hogy mi legyen az ajándék. Valahol útközben normává vált, hogy

Nők ábrázolása a reklámokban

Amikor megnézel egy reklámot, talán elsőre fel sem tűnik, hogy milyen mélyen jelenik meg benne a társadalmi nemi szerepek és elvárások összessége. A nőket érintő

Segíthetek?

Tegyük rendbe a vállalkozásod.