Az IKEA-hatás a marketingben

Főbb pontok:

A viselkedéstudomány egyik érdekes jelensége, az IKEA-hatás (IKEA effect), arra utal, hogy az emberek hajlamosak többre értékelni azokat a tárgyakat, amelyeket saját kezűleg készítenek vagy szerelnek össze. A jelenség nevét a svéd bútorgyártó cégről kapta, ahol a bútorok többségét a vásárlóknak kell otthon összeszerelniük. Ez a munkába fektetett erőfeszítés növeli az érzelmi kötődést, ami miatt az emberek hajlamosak a saját maguk által készített tárgyakat túlértékelni, még akkor is, ha azok piaci értéke valójában alacsonyabb.

Az IKEA-hatás pszichológiai alapjai

A birtoklási hatás jól ismert pszichológiai elmélet, amely szerint az emberek érzelmileg kötődnek a saját tulajdonukhoz, és ezért hajlamosak azt többre értékelni. Az IKEA-hatás ezt a jelenséget kiterjeszti azokra az esetekre, amikor nemcsak birtokoljuk a tárgyat, hanem saját munkánkkal hoztuk létre, ezáltal még értékesebbnek tűnik számunkra.

Egy klasszikus kísérletben a résztvevők origami darabokat készítettek, és miután befejezték, a saját munkájukat jóval értékesebbnek tartották, mint mások alkotásait, még akkor is, ha azok nem voltak különösebben ügyesek. Ez azt mutatja, hogy a munkába fektetett idő és energia növeli a tárgy szubjektív értékét.

Az IKEA-hatás a marketingben

A marketing világában az IKEA-hatás jól használható a fogyasztói elköteleződés növelésére. Amikor a vásárlók aktívan részt vesznek egy termék elkészítésében vagy személyre szabásában, érzelmileg is jobban kötődnek hozzá, ami fokozza az elégedettséget és az ügyfélhűséget. Ez különösen fontos lehet olyan termékek esetében, amelyeknél a verseny magas, és a cégek próbálnak kitűnni a piacon.

A marketingben ezt a jelenséget gyakran használják ki DIY (csináld magad) termékek, például bútorok, kiegészítők, de akár digitális termékek esetén is, ahol a vásárlók saját igényeikhez igazíthatják a terméket. A fogyasztók ilyenkor úgy érzik, hogy értéket teremtettek, ami miatt nagyobb megelégedéssel használják a terméket, és kevésbé hajlandók megválni tőle.

Hogyan hat a fogyasztói döntésekre?

Az IKEA-hatás miatt a fogyasztók gyakran irracionális döntéseket hoznak. Amikor valamit saját maguk készítenek el, hajlamosak túlértékelni azt a piaci árhoz képest. Például egy vevő, aki összeszerel egy bútort, azt gondolhatja, hogy az a tárgy többet ér, mint egy hasonló minőségű, készre szerelt termék. Ez különösen fontos lehet akkor, amikor a vevők összehasonlítanak két terméket, és a saját munkájuk révén létrehozott terméket előnyben részesítik.

Csak 5775 Ft
kozepen

Az IKEA-hatás kihasználása a marketingben

A vállalatok tudatosan alkalmazzák az IKEA-hatást, hogy növeljék a vásárlói elköteleződést. A digitális marketingben is találkozunk azzal, hogy a vásárlók személyre szabhatják termékeiket. Például egyes sportcipő-gyártók lehetőséget adnak a vásárlóknak, hogy saját maguk tervezzék meg a cipő színeit és mintáit, ami növeli a termék iránti elkötelezettségüket, hiszen az „az ő alkotásuk”.

Egy kutatás kimutatta, hogy a vásárlók, akik saját maguk vettek részt egy termék elkészítésében, hajlandók voltak magasabb árat fizetni érte, mint azok, akik készterméket vásároltak. Ez a jelenség nemcsak a termékértékelést, de a vásárlási döntéseket is befolyásolja, hiszen a vásárlók hajlamosak hosszú távon is kötődni az ilyen módon megszerzett termékekhez.

Az IKEA-hatás veszélyei

Bár az IKEA-hatás növelheti a vásárlói elégedettséget és a lojalitást, hátrányai is lehetnek. A vásárlók irracionálisan túlértékelhetik az általuk létrehozott tárgyakat, ami a piaci árazásnál problémát okozhat. Ha például valaki el akar adni egy saját maga által összeszerelt bútort, valószínűleg magasabb árat kér érte, mint amennyit a piac fizetne érte. Ez nehezítheti a tranzakciót, mivel a vevők nem ugyanúgy értékelik a munkába fektetett erőfeszítést.

Az IKEA-hatás mint a vásárlói élmény része

Az IKEA-hatás marketing szempontból abban is hasznos, hogy növeli a vásárlói élményt. A vásárlók élvezik a részvételt a termék elkészítésében, hiszen ez növeli az elégedettségüket és a termékkel való kötődésüket. Ahogyan Dajka Gábor marketing szakértő rámutat: „Az emberek szeretnek részt venni a termékek létrehozásában, hiszen ezzel érzik, hogy valami egyedit és személyeset alkottak. Ez nemcsak az elégedettségüket növeli, de hosszú távon erősíti a márkával való kapcsolatukat is.”

Összegzés

Az IKEA-hatás jelentős szerepet játszik abban, hogy a vásárlók hogyan viszonyulnak a termékekhez, különösen akkor, ha ők maguk is részt vesznek a létrehozásukban. Ez a pszichológiai jelenség lehetőséget nyújt a marketingesek számára, hogy növeljék a vásárlói elköteleződést és az ügyfélhűséget, ugyanakkor figyelmet igényel, hogy ne váljon az irracionális túlértékelés csapdájává. Az IKEA-hatás a modern marketing egyik hatékony eszköze, amely a személyre szabásra és az érzelmi kötődésre épít, hogy hosszú távon is eredményeket hozzon a vállalatok számára.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

„Nem veled van a baj.” 2025 valódi vállalati leckéi

Őszintén: az idei év nem a mosolygós szelfik és győzelmi jelentések éve. A feed tele van „minden szép és jobb lesz” posztokkal, közben a tárgyalóban leépítésekről, átalakításokról és újraépítésekről beszélünk. Ez nem cinizmus, hanem helyzetkép. A piacon most nem az nyer, aki a legoptimistább, hanem aki a legjózanabb. A „feel-good” zaj mentálisan érthető menekülés, de...

Mi az a Shadow AI, és miért most robbant be?

Valószínűleg a cégedben is zajlik már: kollégák – jó szándékkal – bemásolják a belső levelet, a szerződéstervezetet, a sales riportot vagy akár a forráskódot egy nyilvános MI‑eszközbe, hogy gyorsabban jussanak eredményre. Ezt hívjuk „Shadow AI”-nak (árnyék MI): amikor a vállalat tudta és irányítása nélkül használnak MI‑t. Nem összeesküvés, hanem tünet. A tünete annak, hogy az...

Digitális agresszió a mindennapokban: védekezési kézikönyv civileknek

Képzeld el, hogy egy átlagos hétköznap reggel a telefonodra pillantva nem kedves üzenetek, hanem sértő kommentek és fenyegetések fogadnak. Meglepő vagy sem, az online térben zajló támadások ma már mindennaposak. A digitális agresszió jelensége – vagyis az interneten keresztül megvalósuló zaklatás, lejáratás, fenyegetés – az utóbbi években olyan mértéket öltött, hogy szinte bárki válhat célponttá....

2026 tavasz: nehézpálya a beszámolóknál – így védd meg a 2025-ös eredményt jogszerűen

Ha őszinte akarok lenni, 2026 tavaszán sok vállalatnál nem a kreatív könyvelés dönt majd, hanem az, hogy a 2025-ös évet mennyire fegyelmezetten vitték végig. A gazdasági környezet nem ellenséges, csak nem bocsát meg figyelmetlenséget. Magas a pénz ára, a bérköltség tovább kúszik, és több szektorban élnek a különadók. Közben beérett az a felismerés is, hogy...

Itt érsz el

Keress bátran

Előadások tartását és podcast beszélgetéseket szívesen vállalok, illetve a sajtónak is nyilatkozom. 

Idézz tőlem

Szeretem ha a gondolataimat idézik kiadványokban, weboldalakon, adásokban. Szívesen visszalinkellek, írj rám.

© Copyright 2025