Mennyire számít a marketing?

Főbb pontok:

Ha a marketingre gondolunk, sok mindent eszünkbe juthat: a reklámok, amelyeket a futball-világbajnokság szünetében látunk, egy fülbemászó reklámversike, amit nem tudunk kiverni a fejünkből, vagy éppen a januári leárazások egy zsúfolt bevásárlóközpontban. Azonban napjaink marketingje már jóval túlmutat ezen. Nem arról szól, hogy egyszerűen beleharsogjuk a világba, hogy “vegyél cipőt a cipőboltból”. Ennél sokkal több, mélyebb és átgondoltabb stratégiáról van szó.

A marketing új szerepe

A korszerű marketing nem csupán termékek eladását szolgálja, hanem ötletek és eszmék terjedését is elősegíti. Gondoljunk bele: a vallások, társadalmi mozgalmak, és akár a globális problémák kezelése is nagymértékben függ attól, hogy milyen marketingstratégiákat alkalmazunk. A megfelelő történetek hatással lehetnek arra, hogy egy eszme vagy üzenet mennyire tud eljutni a célközönséghez. Egy jól megtervezett marketingkampány akár emberéleteket is menthet, míg a rossz marketing katasztrofális következményekkel járhat.

A világ eseményeit nagyrészt az határozza meg, hogy mennyire jól tudjuk terjeszteni az információkat. Az iskolai oktatástól kezdve a nonprofit szervezetek üzenetéig, minden függ a megfelelő történetmeséléstől. Ezért meggyőződésem, hogy a marketing sokkal több, mint pusztán reklámok harsogása. Az igazán fontos dolgoknak nemcsak figyelmet kell kapniuk, hanem megfelelő marketinget is.

Miért fontos a marketing mindenkinek?

Nem csupán a profitorientált vállalatoknak van szükségük marketingre. A marketing szerepe az, hogy kapcsolatot teremtsen a termék, az eszme és a fogyasztó között. Akár egy nonprofit szervezetet, egy egyházat, vagy éppen egy globális mozgalmat képviselünk, mindenképpen szükség van marketingre. Ahogyan egy jó üzleti ötlet, úgy egy fontos társadalmi üzenet is csak akkor válik hatékonnyá, ha elér a megfelelő közönséghez. És ehhez marketinges gondolkodásra van szükség.

Nem véletlen, hogy az amerikai gyógyszergyárak 2003-ban többet költöttek marketingre és értékesítésre, mint kutatásra és fejlesztésre. Ez jól mutatja, hogy üzleti szempontból sokszor jobban megéri eladni egy terméket egy jó történettel, mint magát a terméket fejleszteni. A marketing ereje abban rejlik, hogy az emberek figyelmét felkelti, és meggyőzi őket arról, hogy szükségük van arra, amit kínálunk.

A marketing múltja és jelene

A televíziózás aranykorában a marketing nem volt olyan fontos, mint ma. Akkoriban elég volt egy jó terméket készíteni, amely megfelelt a fogyasztók igényeinek. A tévés reklámok korszakában pedig a marketing sikere azon múlt, hogy mennyi pénzt tudtunk reklámidőre költeni. A cégek minden vásárlót egyszerre céloztak meg, hiszen a legtöbb országban csak néhány tévécsatorna működött. Hatvan másodperc alatt el lehetett mondani a történetet, és ha jól sikerült, keresletet generáltunk. Ekkor a marketing a vágyak létrehozásáról szólt – elég volt egy reklám, és máris meg akartuk venni a terméket.

Mára azonban ez megváltozott. A tévéreklámok elveszítették az erejüket, a fogyasztók pedig egyre kevésbé bíznak a hirdetésekben. Egy jó történetre van szükség, amely hiteles és összhangban áll a fogyasztók világképével. A régi marketingstratégiák már nem működnek úgy, mint régen – a világ megváltozott, és a marketingnek is változnia kellett vele.

A jó sztori ereje

A marketing fő eleme ma már a jó sztori. Egy jó sztori képes megragadni a figyelmet, és elérni, hogy a fogyasztók maguknak és másoknak is továbbadják. De a sztorik terjesztésének módja is megváltozott: ma már nem csak a reklámok és a spamek uralják a terepet. A digitális világ lehetőségei végtelenek – közösségi média, influencerek, videók, blogok. A történetmesélés egyre kifinomultabb és sokoldalúbb lett.

Az igazán sikeres cégek ma már nem egyszerűen reklámokkal próbálkoznak, hanem hiteles, hihető történeteket találnak ki, amelyek mélyebben kötődnek a fogyasztókhoz. Az emberek nemcsak egy terméket szeretnének, hanem egy élményt, egy életérzést. Egy jó történet nemcsak eladja a terméket, hanem kapcsolatot is teremt a márkával.

Összegzés

A marketing napjainkban fontosabb, mint valaha. Nemcsak arról szól, hogy termékeket és szolgáltatásokat adunk el, hanem arról is, hogy eszméket, értékeket és ötleteket terjesszünk. A jó marketing nem harsány, hanem hiteles. A világ legsikeresebb cégei nemcsak jó termékeket kínálnak, hanem olyan történeteket is, amelyek megragadják a fogyasztók figyelmét és hosszú távú lojalitást építenek.

A marketing ma már nem csak a reklámokról szól, hanem arról, hogy hogyan tudjuk a történeteinket a leghatékonyabban eljuttatni a célközönséghez. És ha a céged vagy szervezeted sikere elmarad az elvárásaidtól, talán éppen azon múlik, hogy nem alkalmazod az új technikákat, amelyek a modern marketingben rejlő lehetőségeket kihasználják.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Buyer choosing eyewear in a boutique.

A fogyasztói döntések új világa

Amikor a globális gazdaságot ma vizsgáljuk, nem kerülhetjük meg a kérdést: mi hajtja a növekvő magánfogyasztást egy olyan időszakban, amikor a világgazdaság általános növekedési üteme lassul? A Világbank 2025. júniusi előrejelzése szerint a globális GDP-bővülés mindössze 2,3 %-ra mérséklődik, miközben a háztartási kiadások reálértéken tovább emelkednek1. Ez a látszólagos ellentmondás rávilágít arra, hogy a modern...
Lightshow in Dubai showing how the world is evolving. Alif - Mobility Pavilion. Dubai Expo 2020

A fogyasztói magatartás mint stratégiai erővonal

Van valami rendkívül beszédes abban, hogy a világ bruttó hazai termékének közel kétharmadát ma már a háztartások közvetlen kiadásai adják. Ha összeadjuk az OECD országok 2024-es statisztikáit, a reál­háztartási jövedelem átlagosan 1,8 %-kal nőtt, miközben a magánfogyasztás volumene ennél is gyorsabb ütemben bővült. Ez a látszólag szerény szám mögött globális méretű igényszint-emelkedés húzódik meg, amely...
Good company is a phone call away

Miért nem jut egyről a kettőre a legtöbb hazai kisvállalkozás – és hogyan lehet ezt megfordítani?

„A vállalkozás nem sprint, hanem maraton” – szokták mondani, mégis, a legtöbb hazai kisvállalkozás úgy próbál célt érni, mintha egy akadálypályán kellene végigszáguldania bekötött szemmel. Gyakran hiányzik az irány, a stratégia, a rendszerszemlélet. Ehelyett a mindennapi túlélés diktálja a tempót, miközben egyre több energiát emészt fel az, hogy nem haladnak semerre. A kudarc gyakori oka...
business hand contract meeting with success agreement concept, professional businessman handshake

Magyar kisvállalkozások növekedése: 5 stratégiai pillér a sikerhez

Kevés gazdasági sikertörténet indul úgy, hogy a vállalkozó éveken át ugyanazt a hibát ismétli: minden kampányra, új ügynökségre, vadonatúj “killer feature”-re egyre kevesebb pénz és egyre több csalódottság jut. A magyar kisvállalkozói szektor történelmi ívét tekintve ez a jelenség érthető: 1990 után a piacgazdaságban hirtelen szabaddá váló terepen rengeteg mikro- és kisvállalkozás indult el stratégia...

Itt érsz el

© Copyright 2025