Mennyire számít a marketing?

Ha a marketingre gondolunk, sok mindent eszünkbe juthat: a reklámok, amelyeket a futball-világbajnokság szünetében látunk, egy fülbemászó reklámversike, amit nem tudunk kiverni a fejünkből, vagy éppen a januári leárazások egy zsúfolt bevásárlóközpontban. Azonban napjaink marketingje már jóval túlmutat ezen. Nem arról szól, hogy egyszerűen beleharsogjuk a világba, hogy „vegyél cipőt a cipőboltból”. Ennél sokkal több, mélyebb és átgondoltabb stratégiáról van szó.

A marketing új szerepe

A korszerű marketing nem csupán termékek eladását szolgálja, hanem ötletek és eszmék terjedését is elősegíti. Gondoljunk bele: a vallások, társadalmi mozgalmak, és akár a globális problémák kezelése is nagymértékben függ attól, hogy milyen marketingstratégiákat alkalmazunk. A megfelelő történetek hatással lehetnek arra, hogy egy eszme vagy üzenet mennyire tud eljutni a célközönséghez. Egy jól megtervezett marketingkampány akár emberéleteket is menthet, míg a rossz marketing katasztrofális következményekkel járhat.

A világ eseményeit nagyrészt az határozza meg, hogy mennyire jól tudjuk terjeszteni az információkat. Az iskolai oktatástól kezdve a nonprofit szervezetek üzenetéig, minden függ a megfelelő történetmeséléstől. Ezért meggyőződésem, hogy a marketing sokkal több, mint pusztán reklámok harsogása. Az igazán fontos dolgoknak nemcsak figyelmet kell kapniuk, hanem megfelelő marketinget is.

Miért fontos a marketing mindenkinek?

Nem csupán a profitorientált vállalatoknak van szükségük marketingre. A marketing szerepe az, hogy kapcsolatot teremtsen a termék, az eszme és a fogyasztó között. Akár egy nonprofit szervezetet, egy egyházat, vagy éppen egy globális mozgalmat képviselünk, mindenképpen szükség van marketingre. Ahogyan egy jó üzleti ötlet, úgy egy fontos társadalmi üzenet is csak akkor válik hatékonnyá, ha elér a megfelelő közönséghez. És ehhez marketinges gondolkodásra van szükség.

Nem véletlen, hogy az amerikai gyógyszergyárak 2003-ban többet költöttek marketingre és értékesítésre, mint kutatásra és fejlesztésre. Ez jól mutatja, hogy üzleti szempontból sokszor jobban megéri eladni egy terméket egy jó történettel, mint magát a terméket fejleszteni. A marketing ereje abban rejlik, hogy az emberek figyelmét felkelti, és meggyőzi őket arról, hogy szükségük van arra, amit kínálunk.

A marketing múltja és jelene

A televíziózás aranykorában a marketing nem volt olyan fontos, mint ma. Akkoriban elég volt egy jó terméket készíteni, amely megfelelt a fogyasztók igényeinek. A tévés reklámok korszakában pedig a marketing sikere azon múlt, hogy mennyi pénzt tudtunk reklámidőre költeni. A cégek minden vásárlót egyszerre céloztak meg, hiszen a legtöbb országban csak néhány tévécsatorna működött. Hatvan másodperc alatt el lehetett mondani a történetet, és ha jól sikerült, keresletet generáltunk. Ekkor a marketing a vágyak létrehozásáról szólt – elég volt egy reklám, és máris meg akartuk venni a terméket.

Csak 5775 Ft
kozepen

Mára azonban ez megváltozott. A tévéreklámok elveszítették az erejüket, a fogyasztók pedig egyre kevésbé bíznak a hirdetésekben. Egy jó történetre van szükség, amely hiteles és összhangban áll a fogyasztók világképével. A régi marketingstratégiák már nem működnek úgy, mint régen – a világ megváltozott, és a marketingnek is változnia kellett vele.

A jó sztori ereje

A marketing fő eleme ma már a jó sztori. Egy jó sztori képes megragadni a figyelmet, és elérni, hogy a fogyasztók maguknak és másoknak is továbbadják. De a sztorik terjesztésének módja is megváltozott: ma már nem csak a reklámok és a spamek uralják a terepet. A digitális világ lehetőségei végtelenek – közösségi média, influencerek, videók, blogok. A történetmesélés egyre kifinomultabb és sokoldalúbb lett.

Az igazán sikeres cégek ma már nem egyszerűen reklámokkal próbálkoznak, hanem hiteles, hihető történeteket találnak ki, amelyek mélyebben kötődnek a fogyasztókhoz. Az emberek nemcsak egy terméket szeretnének, hanem egy élményt, egy életérzést. Egy jó történet nemcsak eladja a terméket, hanem kapcsolatot is teremt a márkával.

Összegzés

A marketing napjainkban fontosabb, mint valaha. Nemcsak arról szól, hogy termékeket és szolgáltatásokat adunk el, hanem arról is, hogy eszméket, értékeket és ötleteket terjesszünk. A jó marketing nem harsány, hanem hiteles. A világ legsikeresebb cégei nemcsak jó termékeket kínálnak, hanem olyan történeteket is, amelyek megragadják a fogyasztók figyelmét és hosszú távú lojalitást építenek.

A marketing ma már nem csak a reklámokról szól, hanem arról, hogy hogyan tudjuk a történeteinket a leghatékonyabban eljuttatni a célközönséghez. És ha a céged vagy szervezeted sikere elmarad az elvárásaidtól, talán éppen azon múlik, hogy nem alkalmazod az új technikákat, amelyek a modern marketingben rejlő lehetőségeket kihasználják.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Mit érdekel engem? Van pénz vagy nincs?

„Nekem mi közöm van hozzá? Csak a végeredmény érdekel.” – ezt a mondatot rengeteg vállalkozó kimondja, és közben őszintén azt hiszi, hogy ez egy racionális, felnőtt hozzáállás. Én meg azt látom, hogy ez a mondat sokszor nem racionalitás, hanem üzleti önbecsapás. A végeredmény persze érdekeljen. A gond ott kezdődik, amikor a vállalkozó úgy akar végeredményt,...

Vállalkozóként muszáj beszélned az üzleti nyelvet

Rengeteg tárgyalás azért megy félre, mert a vállalkozó fejben még „szeretné, ha jobban menne”, de a partner oldalon már „kockázatot akar csökkenteni”. Ez két teljesen eltérő gondolkodásmód. Dajka Gábor tapasztalata szerint ilyenkor nem a terméked, nem a szolgáltatásod, és nem is a szaktudásod a gyenge láncszem, hanem az, hogy nem tudod üzleti nyelven elmondani, hogyan...

Miért befektetés egy menedzserdiploma?

Magyarországon a „befektetés” szóról sokaknak azonnal ingatlan, részvény vagy vállalkozás jut eszébe. A saját döntéshozatali képesség, a vezetői gondolkodásmód és a szervezeti szemlélet viszont gyakran csak akkor kerül napirendre, amikor már fáj: amikor szétesik a csapat, csúszik a projekt, elfogy a készpénz, vagy a cég egyszerűen „nem nő tovább”. Pedig a menedzserdiploma lényege nem a...

Legyen egyedi stílusa a webáruházadnak?

Ha ma ránézel tíz magyar webáruházra ugyanabban a kategóriában, nagy eséllyel ugyanazt látod: ugyanaz a sablon, ugyanaz a termékrács, ugyanazok a „-20% ma” feliratok, ugyanaz a hangnem, és ugyanaz a végkifejlet: árverseny, idegeskedés, és a tulajdonosban az a csendes gyanú, hogy „valami nem stimmel, mert dolgozunk, mégsem marad pénz”. Ilyenkor szokott előkerülni a kérdés: kell-e...

Itt érsz el

Keress bátran

Előadások tartását és podcast beszélgetéseket szívesen vállalok, illetve a sajtónak is nyilatkozom.
Sajtóreferenciák itt.

Idézz tőlem

Szeretem ha a gondolataimat idézik kiadványokban, weboldalakon, adásokban. Szívesen visszalinkellek, írj rám.

© Copyright 2025