A reklámod megjegyezhető?

Főbb pontok

Az emberi emlékezet elképesztően bonyolult, mégis roppant hatékony módon működik. Bár rengeteg adatot vagyunk képesek befogadni és tárolni, azért mindig akad egy-két bökkenő, ha a marketingről van szó. A lenti néhány gondolatban dióhéjban összefoglalom, hogyan jön létre, majd rögzül az információ az agyban, és miért annyira fontos ezt szem előtt tartani akkor, amikor valaki reklámot készít vagy éppen a márkája üzeneteit próbálja átadni.

Szenzoros memória

A szenzoros memória a legelső, villámgyors fázis. Mindössze 1-2 másodpercig valamennyi beérkező külső inger (érintés, hang, szag, íz, fényhatás, hőmérséklet stb.) itt tárolódik. Gondolj bele, mennyi információ ér nap mint nap: a ruháid érintése, a háttérzaj, a monitor fénye… Ez mind „becsatornázódik” a szenzoros memóriába, majd az agyod elkezdi kiszűrni a releváns adatokat, és csak a fontosnak ítélt részletek kerülhetnek át a következő állomásra.

Munkamemória

Az agy szűrése után a munkamemória (sokan rövid távú memóriaként emlegetik) következik, ahol az adatok körülbelül 20 másodpercig is megmaradhatnak. Itt kapnak jelentést, érzelmi töltetet, összefüggéseket: vagyis eldől, hogy egy ingert mennyire találunk érdekesnek, lényegesnek, vagy éppen megmozgat-e bennünket annyira, hogy „érdemes” legyen elraktározni.

A marketing szempontjából ez a fázis sorsdöntő: ha a reklámod unalmas, semmi pluszt nem ad, akkor nagy eséllyel ennél a lépésnél veszik el az üzenet. Ezért törekednek a hirdetők valamilyen feltűnő, izgalmas vagy meghökkentő elemre. Ha az agy „megéri” ítéletet hoz róla, vagy érzelmileg bevonódik, akkor jó eséllyel bekerül az emlékek tárházába.

Csak 5775 Ft
kozepen

Hosszú távú memória

A harmadik szakasz a hosszú távú memória, amely lényegében korlátlan kapacitással bír, és időben sincs nagyon lekorlátozva: ha valami ide bekerül, akár évekre, évtizedekre megőrződhet. Ez lehetőséget teremt arra, hogy a reklámból fakadó érzelmek és élmények később is befolyásolják a döntéseinket. Gondolj csak a gyerekkori élményekhez kapcsolt márkákra: ha valamihez kellemes érzések kötnek, nagyobb eséllyel választod később is, pusztán a nosztalgia és a pozitív emlékek miatt.

Pontosan ezt használják ki bizonyos cégek. Jellemző példa a McDonald’s esete: a Happy Meal és a bulis hangulat már kisgyermekkorban belopja az éttermet a fiatalok emlékeibe, és felnőttkorban sokan ösztönösen választják a mekis menüket, mert a vidám, nosztalgikus érzést keresik – gyakorlatilag a hosszú távú memóriába ágyazott élményt akarják újra átélni.

Mi a titok a marketingben?

Ha kitűnsz a tömegből, érzelmet pendítesz meg, és magadra vonod a figyelmet a reklámoddal, akkor bejutsz a munkamemóriába. Ha ott releváns és emlékezetes benyomást is keltesz, akkor nagy az esély rá, hogy a márkád beég a hosszú távú memóriába. Nem garancia ez a vásárlásra, de az első lépést – a felismerést és megjegyzést – már megtetted. Persze a végső cél, hogy amikor legközelebb ilyen termék vagy szolgáltatás iránt érdeklődik a vevő, téged idézzen fel elsőként.

Záró gondolatok

Az emberi memória működésének megismerése nagyban segít a reklámok tervezésében. Elegendő csupán annyi, hogy figyelembe vedd: először a szenzoros információk elképesztő tömegből kell kitűnnöd, majd meg kell ragadnod a rövid távú memóriát valamilyen érzelmi vagy kognitív csavarral. Ha ez sikerül, jó eséllyel hosszan megmarad a márkád az emberek fejében. Így lesznek olyan stabil fogyasztóid, akik később talán a pozitív emlékeik miatt (vagy egyszerűen azért, mert beugrik nekik a márka) döntenek majd melletted. Adj érzelmi töltetet, legyél érdekes, és ne feledkezz meg a nosztalgia vagy a meglepetés erejéről: a hosszú távú memória hálás lesz érte.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Closed sign on store glass window

Miért zár be ennyi bolt? – Kkv-k a fogyasztás visszaesésének árnyékában

2023 végén egy vidéki kisváros sétálóutcáján egyre több kirakat mögött jelent meg a „Kiadó üzlethelyiség” felirat. A helyiek megszokták már, hogy időnként cserélődnek a bérlők, de most valami más történt. A megszokott mozgás lelassult. A bezárt üzletek helyére nem jöttek újak. A fagyizó, ahol még tavaly nyáron sorban álltak a turisták, most sötéten ásít. A...
Mental Health concept with colorful arrows pointing to colorful mockup friendly notes in the brain

Miért az agy működése határozza meg a 21. századot?

Amikor Santiago Ramón y Cajal spanyol anatómus a 19. század végén először vetette mikroszkóp alá az agyszövetet, és felismerte, hogy az idegrendszer nem egy összefolyó hálózat, hanem különálló sejtek – neuronok – összekapcsolódásaiból áll, valójában nemcsak az orvostudomány, hanem az emberi önértelmezés történetébe írt új fejezetet. Az emberi agy megértése azóta nem csupán az orvosok...

Amikor nem az ügyfél kattint – hanem az ellenség

Amikor a digitális marketingben a hatékonyság és a transzparencia fogalmáról beszélünk, hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy a rendszerek maguktól garantálják az igazságosságot. Az algoritmusok objektívek, a platformok felügyelnek, és ha valaki szabálytalanul jár el, azt a rendszer úgyis kiszűri – gondoljuk. Ez a feltételezés azonban, bármilyen kényelmes is, sok esetben megalapozatlan. Különösen igaz ez a...

Mi történt a dinamikus hirdetések világában?

Évtizedekig a Google Shopping, a klasszikus keresőhirdetések és a display-megjelenések különálló mechanizmusokban működtek, amelyeket a marketingszakemberek kézzel szerkesztettek, részleteztek és optimalizáltak. A 2018-as Smart Shopping bevezetése ugyan már elkezdte az automatizáció felé terelni a folyamatokat, de az igazi paradigma-váltást az hozta el, amikor a Google 2021–2022-től kezdődően fokozatosan lecserélte a Smart Shopping kampányokat a Performance...

Itt érsz el

© Copyright 2025