Amikor az őszinteség a cégben akadály

Főbb pontok

„Nem halad előre a cég.” „Nem fejlődünk megfelelően.” „Mintha egy láthatatlan fal állna előttünk.” Ha ezek a mondatok ismerősen csengenek számodra, akkor jó eséllyel a magyar kis- és középvállalkozói (KKV) szektor egyik tipikus kihívásával találkoztál. A legtöbb KKV-t olyan vállalkozó indította, aki zseniális volt a saját szakmájában – asztalos, könyvelő, programozó, tanácsadó vagy más területen. Ez a szakértelem az induláskor hatalmas előny. Ám ahogy a cég növekedni kezd, sokszor pont a tulajdonos-vezető „mindenhez értő” hozzáállása válik a fejlődés kerékkötőjévé. Ebben a cikkben annak járunk utána, miként lehet felismerni, ha épp a vezető az a bizonyos „láthatatlan fal,” és milyen lépésekkel segíthetjük a szervezet továbblépését.

Történelmi kitekintés: a magyar KKV-k öröksége

Magyarországon a rendszerváltás után rohamosan nőtt az egyéni és kisvállalkozások száma, hiszen a piacgazdaság új lehetőségeket hozott. Az 1990-es évek elején sokan a semmiből építettek fel kis cégeket, melyek főként a tulajdonos szakmai tehetségén alapultak. Akkoriban a személyes kapcsolatok, az ügyfelek szájhagyománya és az ösztönös vezetés is elég volt a sikerhez. A KPMG SME Growth Survey (2022) kimutatta, hogy a magyar KKV-k 78%-a mind a mai napig családi vagy „egy szakember köré” épülő vállalkozás, és gyakran a cégvezető áll az összes döntés középpontjában. Ez a történelmi örökség nagy előny a rugalmasság és a személyes erőforrások kiaknázásában, de hosszú távon korlátozhatja a növekedést.

A probléma gyökere: szakemberből cégvezető?

Egy asztalos például mesteri szinten ért a famunkához. Hasonlóképp egy szoftverfejlesztő hibátlan kódot ír, egy könyvelő pedig zseniálisan átlátja a pénzügyi tranzakciókat. Ám ahogy a cég létszáma és ügyfélköre bővül, a vezetés sem maradhat ösztönös. A Harvard Business Review (2023) egyik kutatása szerint a kis cégek több mint 60%-ában a tulajdonos-vezető hajlamos minden operatív és stratégiai döntést magához ragadni. Ez eleinte működik, de egy bizonyos méret után óriási stresszhez és “döntési torlódáshoz” vezet. Ráadásul a munkatársak önállósága is elmarad, hiszen úgy érzik, úgysincs értelme kezdeményezni, a végén mindig a vezető mondja ki a végső szót.

„Nem az a lényeg, hogy te legyél a legjobb szakember, hanem hogy képes legyél vezetővé válni, és teret adj a kollégáidnak.” – Deloitte SME Vision, 2023

Figyelmeztető jelek: mikor válik a vezető a cég szűk keresztmetszetévé?

Ha a következő jelek ismerősek számodra, akkor előfordulhat, hogy pont te vagy az a „láthatatlan fal,” amely visszafogja a vállalkozásod további fejlődését:

  • Állandó döntési függés: Minden munkatárs a legkisebb kérdésben is a véleményedet kéri. Ha nem vagy elérhető, megáll az élet.
  • „Úgyis én csinálom a legjobban” hozzáállás: Hiába vannak tehetséges kollégák, még a legapróbb operatív tevékenységeket is magadnak akarod megtartani.
  • Nincs idő stratégiai gondolkodásra: Az egész napod tűzoltással, e-mailekkel, telefonhívásokkal és apró feladatokkal telik el. Este vagy hétvégén próbálnál tervezni, de már nem marad energiád.
  • Ellenállás az új megoldásokkal szemben: Úgy véled, hogy „eddig is így működött,” és kételyekkel fogadod a munkatársak új ötleteit, technológiáit.
  • Frusztrált vagy passzív csapat: Az emberek vagy beletörődtek, hogy nincs autonómiájuk, vagy egyre inkább a távozást fontolgatják.

Szakmai múlt csapdája: hogyan fordul kárunkra, ami kezdetben az erősségünk volt?

Sok KKV alapítója büszke arra, hogy „mindent tud” a szakmájáról. Ez a magabiztosság és a szakmai szeretet indított útjára sok sikeres vállalkozást. Ám a McKinsey (2023) kutatása rávilágít, hogy a növekedés egyik alapfeltétele a felelősség és a feladatok átadása. Ha minden egyes folyamatot te akarsz irányítani, akkor előbb-utóbb elfogy az időd és az energiád. Ezért mondják sokan, hogy „nem nőhet a cég, mert a főnök nem engedi.” Valójában a főnök sem tudhat mindent jobban, mint egy lelkes, specializálódott kolléga, akit fejleszthetsz és megbízhatsz a feladatokkal.

Az őszinte önvizsgálat ereje: mit kérdezz magadtól?

A változás első lépése mindig az, hogy beismered: lehet, hogy te vagy a probléma forrása. Ezt persze nehéz kimondani, hiszen sokan úgy érzik, a cég „a saját gyerekük.” Néhány kérdés, ami segíthet:

  • Mennyi időm megy el napi operatív feladatokra, és mennyi marad hosszú távú tervezésre?
  • Mikor volt utoljára, hogy képeztem magam vezetőként? (nem szakemberként, hanem kifejezetten vezetői témakörben)
  • Hallgatom, vagy csak meghallgatom a munkatársaimat? Van különbség: az előbbinél valósan megfontolod az ötleteiket, az utóbbinál csak formálisan figyelsz rájuk.
  • Hány döntést hozok meg naponta, és ebből mennyit delegálhatnék másnak?

Ha a válaszok alapján az derül ki, hogy túlságosan magadhoz kötöd a cég teljes működését, akkor érdemes elgondolkodnod a delegálás és a vezetői szemléletváltás lehetőségein.

Ötletbörze a változáshoz: gyakorlati lépések

A vállalkozói mindset formálása fokozatosan történik. Nem érdemes egyetlen nap alatt mindent átalakítani, mert abból könnyen szervezeti káosz lehet. Néhány praktikus javaslat:

  • Kicsiben kezdd a delegálást: Válassz ki egy területet (például készletkezelés, közösségi médiaoldal kezelése vagy a havi számlázás), és tedd lehetővé, hogy egy munkatárs teljesen önállóan intézze. Legyen világos, hogy mik a célok, milyen keretek között mozoghat, de a nap végén ne szólj bele minden apróságba.
  • Vezetői készségfejlesztés: Keress olyan üzleti coaching programot, vagy vegyél részt vezetői tréningen, ahol megtanulhatod a szervezetfejlesztés és a csapatvezetés alapjait. Ez különbözik a szakmai továbbképzésektől, mert a fókusz itt a vezetői gondolkodásmód átalakításán van.
  • Üzleti mentor vagy mastermind csoport: Csatlakozz vezetői networking eseményekhez, ahol hasonló cipőben járó vállalkozások vezetőivel beszélgethetsz. A közös tapasztalatmegosztás rendkívül hasznos lehet, és gyakran ezekből a beszélgetésekből jönnek a legjobb ötletek.
  • Középvezetők kinevelése: Ha elég nagy a cég, érdemes formális vezetői pozíciókat kialakítani. Jelölj ki egy-egy munkatársat a termelési, értékesítési vagy marketing terület élére, és adj neki felhatalmazást a döntéshozatalra. Így te felszabadulhatsz, ők pedig fejlődnek.

A szervezet fejlesztése: miért fontos a rendszerek kialakítása?

Amikor a cég kinövi a “minden folyamatot magam kézben tartok” modellt, akkor elengedhetetlenné válik a folyamatok standardizálása. Ez azt jelenti, hogy minden tevékenységnek legyen egy lefektetett, átlátható menete, amit a munkatársak is ismernek és követnek. Például:

  • Sablonok, checklisták létrehozása: Ha mindig ugyanazt az e-mailt kell elküldeni, vagy ugyanazok a lépések szükségesek egy ajánlatkérés feldolgozásához, akkor ezeket érdemes leírni és szabványosítani.
  • Szoftveres támogatás: Egyre több olyan vállalatirányítási (ERP) és projektmenedzsment-rendszer érhető el, amely segít követni a feladatokat, a készleteket és a pénzügyi tranzakciókat. Ezekkel csökkenthető a vezetőre nehezedő adminisztrációs teher.
  • Rendszeres folyamatfejlesztés: Évente vagy félévente érdemes átnézni, mi működik jól és mi nem. Ha valahol túl sok a keresztkérdés vagy a várakozás, ott lehet javítani.

Ha a cég valamilyen oknál fogva függ is a vezetőtől, az ne a mindenható szerep legyen, hanem inkább a stratégiai, hosszú távú irányítóé. A munkatársaknak pedig meg kell adni a lehetőséget, hogy a kijelölt kereteken belül önállóan döntsenek.

Mérd a változások sikerét: következetesség és visszajelzés

A pozitív változásokat akkor fogod igazán észrevenni, ha célzottan nyomon követed, mi történik a cégben. Íme néhány tipp:

  • Napló vezetése: Írd fel, mely feladatokat adtad át, és milyen eredménnyel zárultak. Mi ment gördülékenyen, és hol voltak nehézségek?
  • Stratégiai idő felszabadulása: Vizsgáld meg, hány órát tudsz hetente a jövő tervezésére, új partnerkapcsolatok építésére vagy épp versenytárselemzésre fordítani.
  • Szervezeti elégedettségmérés: Kérdezd meg a kollégákat, mennyire érzik magukat motiváltnak, önállónak, és milyen véleményük van a folyamatokról. A munkatársi elégedettség kulcs a céges kultúra hosszú távú sikerében.
  • Ügyfélelégedettség és pénzügyi mutatók: Ha kevesebb a vezetői tűzoltás, a folyamatok zökkenőmentesebbek, az ügyfelek is elégedettebbek lesznek, a bevételek és a profit pedig nőhetnek.

Egy táblázat a „láthatatlan fal” tüneteiről és lehetséges megoldásokról

Tünet Jellemző Példák Megoldási Javaslatok
Döntési torlódás
  • Mindenkinek várnia kell a főnökre, hogy döntsön
  • Nem készülnek időben ajánlatok
  • Delegáld a kisebb döntéseket
  • Használj belső szabályzatot a gyorsabb ügyintézéshez
Micromenedzsment
  • A vezető minden részletbe beleszól
  • Az alkalmazottak nem mernek ötletelni
  • Állíts fel világos célokat, ne csak feladatlistákat
  • Bízz a szakembereidben, adj nekik döntési jogkört
Operatív túlterheltség
  • A vezető e-maileket ír, csomagokat ad fel, számlákat rögzít
  • Nincs idő a stratégiai kérdésekre
  • Adj felhatalmazást a csapatnak
  • Használj automatizált rendszereket, szoftvereket
„Eddig is így csináltuk” hozzáállás
  • Elavult technikák és módszerek használata
  • Figyelmen kívül hagyott piaci változások
  • Rendszeres piackutatás, konkurenciaelemzés
  • Vezetői képzések, innovációs workshopok látogatása

Miért fontos a folyamatos önreflexió?

A vezetői önreflexió nem egy egyszeri tevékenység, hanem egy huzamosan fenntartott folyamat. Ahogy a piac változik, ahogy a cég növekszik, úgy neked is formálódnod kell. A European Journal of Work and Organizational Psychology (2023) tanulmánya szerint a vezetők, akik rendszeresen időt szánnak a saját működésük kritikus áttekintésére, 30%-kal nagyobb eséllyel képesek sikeres transzformációt végrehajtani a cégükben, mint azok, akik ragaszkodnak a régi módszerekhez. Ez az önreflexió lehet egy egyszerű heti napló, egy coach-csal folytatott beszélgetés, vagy épp a kollégák őszinte visszajelzéseinek meghallgatása.

Összegzés: tedd láthatóvá a falat, és bontsd le!

A magyar KKV-szektor sokszor szembesül azzal a problémával, hogy a tulajdonos-vezető a cég fejlődésének gátjává válik. Ez nem szégyen, inkább a növekedés természetes velejárója: ami 3-4 fős vállalkozásnál előny (a gyors, ösztönös döntéshozatal), 10-20 fős vagy még nagyobb szervezetnél komoly akadály. A folytonos „csúcsvezetői kontroll” torlódást, frusztrációt, innovációhiányt és hosszú távon akár bevételkiesést is okozhat.

A kiút azonban létezik. Első lépésként felismerni és beismerni kell, hogy talán magad is a probléma része vagy. Ez után jöhet a tudatos változtatás: vezetői készségek fejlesztése, delegálás, szervezeti struktúra kialakítása és a munkatársak bevonása a döntéshozatalba. Idővel olyan vállalkozás épülhet fel, ahol a vezető valóban vezet, és nem csak beáll a mókuskerékbe nap mint nap. Ez a működési modell pedig felszabadítja az energiákat a stratégiai fejlődésre, új piacok meghódítására és a céges kultúra továbbfejlesztésére. Az eredmény: erősebb, stabilabb és folyamatosan fejlődő vállalkozás, ahol mind a vezető, mind a dolgozók hosszú távon sikeresnek és motiváltnak érezhetik magukat.

Ne feledd: a cég vezetőjeként a legfontosabb feladatod nem az operatív munka tökéletes elvégzése, hanem a szervezet fejlődésének és fenntarthatóságának biztosítása. Néha pont az jelent előrelépést, ha egy lépést hátrébb lépsz, teret adsz a munkatársaknak, és újult energiával kezdesz a stratégiai célok megvalósításába. Így válhat a „láthatatlan falból” egy rombolásra ítélt akadály, amit együtt, közösen bonthattok le a vállalkozás jövője érdekében.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

close-up of a woman hands buying online with a credit card and a laptop, e-commerce concept

Webáruház indítása lépésről lépésre – Átfogó útmutató 2025-ben

Az online kereskedelem dinamikusan növekszik, így soha nem volt jobb idő webáruházat indítani. Ez az útmutató lépésről lépésre végigvezet a teljes folyamaton, a jogi teendőktől kezdve a termékkiválasztáson át a technikai megvalósításig és marketingig. Kezdők számára is érthetően, ugyanakkor a haladó e-kereskedők számára is hasznos tippekkel mutatjuk be, mire érdemes figyelni egy sikeres webshop létrehozásához...
Modern working table with laptop computer with tablet showing marketing planning

Mit csinál és mire jó egy marketing tanácsadó?

Ha vállalkozóként vagy cégvezetőként hallottál már a marketing tanácsadó fogalmáról, de nem volt világos számodra, mit is takar pontosan, akkor nem vagy egyedül. Magyarországon tényleg rengetegen hívják magukat „marketing tanácsadónak”, miközben sokan valójában csupán egy-egy platform (Google Ads, SEO, Facebook stb.) specialistái. Egy igazi marketing tanácsadó azonban ennél komplexebb gondolkodásmódot és sokrétűbb tudást hoz a...
Silhouette traveler hold lighting point to sky with night starry sky milky way is travel and nature

Mit tanulhatunk a Ferengiktől a marketingben?

Amikor a marketing és az üzleti gondolkodás témája szóba kerül, nem sokan gondolnak elsőre a „Star Trek” univerzumára. Pedig van egy olyan faj, akiktől a profit- és üzletközpontú szemlélet tökéletes iskola lehet minden vállalkozó és marketinges számára. A Ferengik, akiket leginkább a „Star Trek: Deep Space Nine” című sorozat tett igazán híressé, a galaxis talán...
Deep Learning AI: Empowering Businesses with Intelligent Technology

Mi a marketing AI?

Mint marketinges, menedzser, business coach és a pszichológiai mechanizmusok iránt érdeklődő, elképesztőnek tartom, hogy a mesterséges intelligencia (AI) milyen mértékben alakítja át a marketinget. Sokan csak a kezdeteinél tartanak ennek a technológiai forradalomnak, pedig a lehetőségek tárháza már most is szinte végtelen. Ha marketingesként, vállalatvezetőként vagy cégépítőként gondolkodsz, akkor számodra is hasznos lehet átgondolni, mit...

Itt érsz el

© Copyright 2025