A személyiségbeli gyökerek szerepe a vezetési stílusban

Főbb pontok:

Fiedler kontingencia-modelljének egyik kiemelkedő állítása, hogy a vezetési stílust a személyiség mélyen gyökerező tulajdonságai határozzák meg, és ezek – a modell szerint – alapvetően nehezen változtathatók. Ebben a szemléletben a vezető nem pusztán a környezet vagy a szervezeti kultúra függvénye, hanem a személyiségének, gondolkodásmódjának és érzelmi beállítódásának is jelentős szerepe van abban, hogyan viszonyul a beosztottakhoz, hogyan reagál a változásokra, miként kezeli a konfliktusokat.

Ha például valaki erősen feladatorientált személyiség, akkor akár a legkevésbé kedvelt munkatárs (LKM) tesztben is negatív jellemzést ad egy nehéz természetű kollégáról. Ez arra utal, hogy alapvetően jobban hisz a szigorúbb struktúrákban, a szabályokban és az egyértelmű munkamegosztásban. A kapcsolatorientált vezetők ezzel szemben általában empatikusabbak, és még a legkevésbé kedvelt munkatárs esetében is találnak pozitív vonásokat. Ebből következően ők hajlamosabbak barátságos, támogató légkör kialakítására, és kevésbé ragaszkodnak a merev szabályokhoz vagy folyamatokhoz.

Miért nehezen változtathatók ezek a tulajdonságok?

A vezető személyiségében gyökerező stílusjegyek a pszichológia szerint már a korai szocializáció és a génkészlet együtteséből is fakadnak [Smith és Tóth, 2022]. Ezek a vonások (például extraverzió, lelkiismeretesség, nyitottság) olyannyira belsőleg rögzültek, hogy a külső körülményeknek vagy a vezetői tréningeknek sokkal korlátozottabb hatása lehet rájuk, mint gondolnánk. Persze, a helyzethez való alkalmazkodás révén bizonyos viselkedéses eszközöket lehet fejleszteni, de a gyökérszintű tulajdonságok átalakítása rendkívül nagy önismereti munkát és időt igényelne – és még akkor sem garantált a teljes siker.

  • Öröklött tényezők: Bizonyos temperamentumbeli sajátosságokat már öröklünk, ami befolyásolja, hogyan reagálunk a stresszre, mennyire vagyunk hajlamosak gyors döntéshozatalra vagy éppen együttérzésre.
  • Kora gyermekkori tapasztalatok: A családi minták és a korai szocializáció is komoly lenyomatot hagy a személyiségünkben. Aki például mindig merev, szabálykövető környezetben nőtt fel, valószínűleg felnőttként is inkább feladatorientált lesz.
  • Szervezeti kultúra és tapasztalatok: Bár a belső vonások nehezen változtathatók, a szervezeti kultúra – hosszabb távon – képes alakítani a vezetői stílust. Egy erősen „emberközpontú” szervezetben még a feladatorientált vezető is megtanulhat bizonyos empatikus, támogató viselkedési formákat.

A változtathatóság korlátai és lehetőségei

Fiedler elmélete nem azt jelenti, hogy teljesen lehetetlen fejleszteni a vezetői készségeket vagy rugalmasabban viselkedni. Sok modern kutató (például Hersey és Blanchard) hangsúlyozza, hogy a helyzetfüggő vezetés elsajátítható, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy a vezető bizonyos viselkedésmódokat tudatosan gyakorol, még akkor is, ha nem illeszkednek tökéletesen a személyiségéhez.

„Egy erősen feladatorientált vezető is megtanulhat empatikusabb hangvételű megbeszéléseket tartani, vagy olykor nagyobb autonómiát adni a csapatnak – ugyanakkor a természetes beállítódásától ez kissé idegen marad.” – (Mészáros, 2022)

A kulcs az önismeret és a helyzetek rugalmas kezelése. Felismerni, hogy alapvetően milyen a vezetési stílusod, és megnézni, egy-egy konkrét helyzet mennyire követeli meg a feladatorientáltságot vagy inkább a kapcsolatokra koncentrálást. Ez már önmagában komoly lépés a hatékonyabb vezetés felé, hiszen aki tudatosan kezeli a saját erősségeit és gyengeségeit, az jobban képes formálni a körülményeket is (például megerősítheti a csapatban azokat a tagokat, akik kiegészítik a vezető hiányosságait).

Előremutató gondolat

Összességében Fiedler állítása – miszerint „a vezetési stílus személyiségbeli gyökerű tulajdonságokból ered, és alapvetően nehezen változtatható” – arra emlékeztet, hogy a személyiségünk és a környezetünk közötti interakció bonyolult, és a vezetés nem pusztán viselkedési technikákból áll. Ezért is fontos, hogy vezetőként tudd, mely helyzetek hoznak ki belőled kiemelkedő teljesítményt, és melyekben érdemes segítséget, kiegészítő erőforrást bevonni. Ezzel a tudatossággal építheted fel úgy a csapatot és a folyamatokat, hogy hosszú távon is megtaláld az összhangot a személyiséged és a szervezeti célok között.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Generációk figyelme marketing szempontból

Az üzleti verseny ma elsősorban a figyelem piacán dől el. Nem azért, mert „eltűnt” volna a fókuszunk, hanem mert a kínálat – ingerből, tartalomból, csatornából – exponenciálisan nő, miközben az emberi idő marad 24 óra. A márkák nem percenként fizetnek a sikerért, hanem a relevancia, a kontextus és az élmény által kiérdemelt figyelemért. Ez a...

Jung archetípusainak használata a marketingben

A „Jung-féle archetípusok” kifejezés sokszor hangzik el úgy, mint valami misztikus trükk a márkaépítésben. Valójában nagyon is prózai dologról beszélünk: közös mintázatokról, amelyekben az emberek értelmet keresnek. Jung megfigyelése szerint a kollektív tudattalanban vissza-visszatérő ősképek (anya, hős, bölcs, tréfamester stb.) szervezik a történeteinket. A marketing nem klinikai pszichológia, de történetmesélés és jelentésadás: a vevő értelmezi...

Big Five személyiségmodell használata a marketingben

A Big Five – más néven OCEAN (Openness, Conscientiousness, Extraversion, Agreeableness, Neuroticism) – a személyiség ötdimenziós leírása. A vállalati oldalon sokszor félreértik: nem „dobozol be” vele embereket, és nem is varázspálca, ami minden kreatív problémát megold. Amiért mégis érdemes foglalkozni vele, az az, hogy rendet tesz a fejünkben: érthető, konzisztens nyelvet ad ahhoz, hogyan különböznek...

Myers–Briggs-típuselmélet használata a marketingben

A marketingben mindig is volt egy csábítás: „ha meg tudom nevezni az embert, akinek eladok, akkor előre tudom írni, hogyan fog viselkedni”. A Myers–Briggs‑típuselmélet (MBTI) ezt a vágyat játssza ki ügyesen: négy dichotómia, tizenhat típus, egy könnyen megjegyezhető kód – és máris kész a „persona”. Itt kezdődnek a félreértések. A típusok nyelve kényelmes, de a...

Itt érsz el

© Copyright 2025