A személyiségbeli gyökerek szerepe a vezetési stílusban

Főbb pontok

Fiedler kontingencia-modelljének egyik kiemelkedő állítása, hogy a vezetési stílust a személyiség mélyen gyökerező tulajdonságai határozzák meg, és ezek – a modell szerint – alapvetően nehezen változtathatók. Ebben a szemléletben a vezető nem pusztán a környezet vagy a szervezeti kultúra függvénye, hanem a személyiségének, gondolkodásmódjának és érzelmi beállítódásának is jelentős szerepe van abban, hogyan viszonyul a beosztottakhoz, hogyan reagál a változásokra, miként kezeli a konfliktusokat.

Ha például valaki erősen feladatorientált személyiség, akkor akár a legkevésbé kedvelt munkatárs (LKM) tesztben is negatív jellemzést ad egy nehéz természetű kollégáról. Ez arra utal, hogy alapvetően jobban hisz a szigorúbb struktúrákban, a szabályokban és az egyértelmű munkamegosztásban. A kapcsolatorientált vezetők ezzel szemben általában empatikusabbak, és még a legkevésbé kedvelt munkatárs esetében is találnak pozitív vonásokat. Ebből következően ők hajlamosabbak barátságos, támogató légkör kialakítására, és kevésbé ragaszkodnak a merev szabályokhoz vagy folyamatokhoz.

Miért nehezen változtathatók ezek a tulajdonságok?

A vezető személyiségében gyökerező stílusjegyek a pszichológia szerint már a korai szocializáció és a génkészlet együtteséből is fakadnak [Smith és Tóth, 2022]. Ezek a vonások (például extraverzió, lelkiismeretesség, nyitottság) olyannyira belsőleg rögzültek, hogy a külső körülményeknek vagy a vezetői tréningeknek sokkal korlátozottabb hatása lehet rájuk, mint gondolnánk. Persze, a helyzethez való alkalmazkodás révén bizonyos viselkedéses eszközöket lehet fejleszteni, de a gyökérszintű tulajdonságok átalakítása rendkívül nagy önismereti munkát és időt igényelne – és még akkor sem garantált a teljes siker.

  • Öröklött tényezők: Bizonyos temperamentumbeli sajátosságokat már öröklünk, ami befolyásolja, hogyan reagálunk a stresszre, mennyire vagyunk hajlamosak gyors döntéshozatalra vagy éppen együttérzésre.
  • Kora gyermekkori tapasztalatok: A családi minták és a korai szocializáció is komoly lenyomatot hagy a személyiségünkben. Aki például mindig merev, szabálykövető környezetben nőtt fel, valószínűleg felnőttként is inkább feladatorientált lesz.
  • Szervezeti kultúra és tapasztalatok: Bár a belső vonások nehezen változtathatók, a szervezeti kultúra – hosszabb távon – képes alakítani a vezetői stílust. Egy erősen „emberközpontú” szervezetben még a feladatorientált vezető is megtanulhat bizonyos empatikus, támogató viselkedési formákat.

A változtathatóság korlátai és lehetőségei

Fiedler elmélete nem azt jelenti, hogy teljesen lehetetlen fejleszteni a vezetői készségeket vagy rugalmasabban viselkedni. Sok modern kutató (például Hersey és Blanchard) hangsúlyozza, hogy a helyzetfüggő vezetés elsajátítható, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy a vezető bizonyos viselkedésmódokat tudatosan gyakorol, még akkor is, ha nem illeszkednek tökéletesen a személyiségéhez.

„Egy erősen feladatorientált vezető is megtanulhat empatikusabb hangvételű megbeszéléseket tartani, vagy olykor nagyobb autonómiát adni a csapatnak – ugyanakkor a természetes beállítódásától ez kissé idegen marad.” – (Mészáros, 2022)

A kulcs az önismeret és a helyzetek rugalmas kezelése. Felismerni, hogy alapvetően milyen a vezetési stílusod, és megnézni, egy-egy konkrét helyzet mennyire követeli meg a feladatorientáltságot vagy inkább a kapcsolatokra koncentrálást. Ez már önmagában komoly lépés a hatékonyabb vezetés felé, hiszen aki tudatosan kezeli a saját erősségeit és gyengeségeit, az jobban képes formálni a körülményeket is (például megerősítheti a csapatban azokat a tagokat, akik kiegészítik a vezető hiányosságait).

Előremutató gondolat

Összességében Fiedler állítása – miszerint „a vezetési stílus személyiségbeli gyökerű tulajdonságokból ered, és alapvetően nehezen változtatható” – arra emlékeztet, hogy a személyiségünk és a környezetünk közötti interakció bonyolult, és a vezetés nem pusztán viselkedési technikákból áll. Ezért is fontos, hogy vezetőként tudd, mely helyzetek hoznak ki belőled kiemelkedő teljesítményt, és melyekben érdemes segítséget, kiegészítő erőforrást bevonni. Ezzel a tudatossággal építheted fel úgy a csapatot és a folyamatokat, hogy hosszú távon is megtaláld az összhangot a személyiséged és a szervezeti célok között.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Creative startup young multiethnic business people working together at designer agency in office

Marketing ügynökségek előnyei és hátrányai

Vajon érdemes-e kiszervezni a marketinget egy külső ügynökségnek, vagy inkább érdemesebb házon belül felépíteni egy csapatot? Sok vállalkozásban egy idő után elkerülhetetlenül felmerül ez a kérdés, hiszen a piaci verseny miatt a professzionális marketing már nemcsak egy extra, hanem alapvető elvárás a fogyasztók részéről. Az alábbiakban alaposan körüljárom a marketing ügynökségek előnyeit és hátrányait, megvizsgálom...
Cropped image of poor man holding coins on hand isolated on brown

A magyar lakosság elszegényedésének 10 jele – friss szegénységi mutatók 2025

Az elmúlt évek gazdasági és társadalmi folyamatai nyomán egyre több adat utal arra, hogy elszegényedés Magyarországon ismét aggasztó mértéket ölt. Bár a 2010-es évek elejéhez képest javultak a szegénységi mutatók, mégis számos jelenség figyelmeztet a lakosság életszínvonalának romlására. A koronavírus-járvány utóhatásai, a rekordmagas infláció és más válságok egyszerre nehezedtek a háztartásokra. Ennek eredményeként 2023-ban a...
marketing product manager desk

Marketing Tanácsadó: Mit Csinál, Mire Jó, és Hogyan Növelheti Vele Cége Sikerét?

A mai rohanó üzleti világban a vállalkozások számára létfontosságú, hogy ne csak lépést tartsanak a változásokkal, hanem lehetőség szerint azok elébe is menjenek. A marketing dzsungelében azonban könnyű eltévedni. Rengeteg csatorna, eszköz és stratégia közül kell választani, és ami tegnap még működött, az ma már lehet, hogy fabatkát sem ér. Éppen ezért egyre több cégvezető...
Glad millennial european family shopaholics customers with many packages enjoy walk, customer

Vásárlói bizalom építése a digitális korban

Gondoljunk csak bele: amikor egy ismeretlen webáruházba látogatunk, az első kérdés, ami felmerül bennünk: „Megbízhatok ebben az oldalban?”. Ezt követi csak minden más szempont, mint az árak, a választék vagy a szállítás. A bizalom hiánya azonnali visszalépéshez vezethet még a legjobb termék esetén is.A digitális korban a vásárlói bizalom talán minden eddiginél fontosabbá vált. Az...

Itt érsz el

© Copyright 2025