Így kérj fizetésemelést a főnöktől

Főbb pontok

Fizetésemelést kérni a főnöktől sokak számára az egyik legstresszesebb beszélgetés a munkahelyen. Egy brit felmérés szerint a dolgozók 55%-a nem meri szóba hozni a fizetésemelést – gyakori okok, hogy nem tudják, hogyan fogalmazzanak, attól tartanak, hogy mohónak tűnnek, vagy egyszerűen félnek a visszautasítástól. Pedig a magabiztos és jól előkészített kérés meghozhatja a gyümölcsét: egy friss felmérés szerint a fizetésemelést kérő alkalmazottak 82%-a kapott is béremelést az elmúlt évben. Ez a cikk abban segít, hogy te is felkészülten, professzionálisan, de barátságos hangnemben és hatékonyan kérhess fizetésemelést – legyen szó akár egy kis- és középvállalkozásról (KKV), egy multinacionális cégről vagy egy állami intézményről.

A kérés pszichológiája: felkészülés és hozzáállás

Teljesen érthető, ha görcsbe rándul a gyomrod a gondolattól, hogy fizetésemelést kérj. A pénzről beszélni mindig érzékeny téma, és könnyen kiválthatja a „mi van, ha nemet mondanak?” félelmet. Ezt a pszichés gátat azonban le lehet küzdeni alapos felkészüléssel és a megfelelő gondolkodásmóddal. Először is tudd: nem vagy egyedül ezzel az érzéssel, sok munkavállaló szorong a bértárgyalás miatt. Fontos felismerned, hogy a fizetésemelés kérése nem szemtelenség vagy könyörgés, hanem a saját értéked érvényesítése a cégben.

Növeld az önbizalmadat tudatosan. Gondold végig az eddigi eredményeidet, erősségeidet, és azt, mennyivel járultál hozzá a csapat és a cég sikeréhez. Ha látod magad előtt a konkrét teljesítményedet, jogosnak fogod érezni, hogy ezért cserébe magasabb fizetés jár. Emlékeztesd magad: a főnököd talán nincs is teljesen tisztában az összes eredményeddel, amíg te magad rá nem világítasz. Sok vezető elfoglalt, és lehet, hogy magától nem ajánl fizetésemelést, viszont nyitott rá, ha ésszerű indokokkal állsz elő.

Készülj fel lelkileg a beszélgetésre. Akár próbáld el előre otthon a mondandódat – mondd el hangosan, vagy kérj meg egy közeli ismerőst, hogy „játssza el” a főnököt és hallgassa meg a kérésed. A gyakorlás növeli a magabiztosságot. Ha van rá lehetőséged, egy mentor vagy karrier-tanácsadó is segíthet felkészülni, hogy minél meggyőzőbben adj elő. Minél felkészültebb vagy, annál kevésbé ér váratlanul egy-egy kérdés vagy reakció, és annál magabiztosabban fogsz reagálni.

Végül állítsd át a hozzáállásodat pozitívra: ne úgy tekints erre, mint konfrontációra, hanem mint közös problémamegoldásra. A cél, hogy te is elégedettebb legyél, és a cégnek is megérje megtartani téged. Ez egy win-win helyzet lehet. Ha így fogsz fel, kevésbé érzed majd kellemetlennek a kérést. Ne feledd, a statisztikák is azt mutatják, hogy ha okosan kérsz, jó eséllyel kaphatsz is – a legtöbb kérés sikerrel jár. Így hát bátran, de felkészülten vágj bele!

Üzleti szempontok: értsd meg a főnököd nézőpontját

Ahhoz, hogy hatékonyan győzd meg a főnöködet, fontos beleélni magad az ő helyzetébe is. Milyen szempontok alapján döntenek a vezetők a fizetésemelésekről? Egy 2022-ben készült brit felmérés szerint az ilyen döntéseket leginkább az alábbi tényezők befolyásolják: a munkavállaló teljesítménye (az esetek 45%-ában számít döntően), a megélhetési költségek emelkedése, infláció (37%), a dolgozóban rejlő jövőbeli potenciál (36%), a piaci bérszínvonal a hasonló pozíciókban (36%), valamint az a kockázat, hogy az illető felmond és máshol vállal munkát (21%). Magyarul a főnök szemében az a fontos, hogy jól teljesítesz-e, mennyire nőtt az élet drágasága, látnak-e benned további fejlődési lehetőséget, nem keresel-e kevesebbet a piaci átlagnál, és mennyire akarnak megtartani téged.

Ezeket ismerve már úgy tudod tálalni a kérésedet, hogy a vezetői nézőpontnak is megfeleljen. Elsődleges szempont a teljesítmény: mindenképp hangsúlyozd ki az eredményeidet és sikereidet (erről a következő pontban bővebben is lesz szó). Ezzel azonnal a legfontosabb tényezőt pipálod ki. Második a külső környezet: nyugodtan megemlítheted, hogy az infláció miatt a jelenlegi fizetésed reálértéke csökkent, **de** ügyelj rá, hogy ne ez legyen az egyetlen vagy fő érved. Inkább csak kontextusként utalj rá, pl. „az utóbbi évben jelentősen nőttek a megélhetési költségek, ezért is szeretném átbeszélni a fizetésemet, *elsősorban* azonban az elért eredményeim miatt érzem indokoltnak az emelést”. Így jelzed, hogy tisztában vagy a gazdasági környezettel, de nem csak panaszkodsz miatta, hanem teljesítményalapon közelíted meg a témát.

Ugyancsak fontos üzenet a főnök felé, hogy van benned potenciál a jövőre nézve. Ezt alátámaszthatod azzal, ha kiemeled: új készségeket tanultál, képzéseken vettél részt, egyre összetettebb feladatokat is szívesen vállalsz. Így a vezetőd látja, hogy befektetés vagy a cégnek, ami a jövőben is megtérül. A piaci bérek ismerete szintén aduász: ha bizonyíthatóan alacsonyabb a fizetésed a piaci átlagnál, az erős érv lehet. Utánanézhetsz nyilvános bérfelmérésekben vagy fizetési benchmarkokban. Ha például egy toborzó cég kimutatása szerint a te pozíciód országos átlagbére 20%-kal magasabb, azt érdemes megemlíteni. Vigyázz azonban, hogy ne tűnjön úgy, mintha „alulfizetettségre” panaszkodnál (erről még lesz szó a hibák között). Inkább csak tényként említsd meg, hogy „a szakmában jellemző bér X, és ezzel összevetve szeretném elhelyezni a saját fizetésemet is”.

Végül a vezető számára mindig ott a mérleg másik serpenyőjében a megtartás kérdése. Egy jó munkaerőt olcsóbb megtartani emeléssel, mint elveszíteni és újat felvenni. Ezt neked nem kell kimondanod – sőt, kerülendő is, hogy azzal fenyegess, elmész máshova – de a kommunikációd legyen olyan, ami jelzi a lojalitásodat *és* az igényeidet is. Például hangsúlyozd, hogy szeretsz a cégnél dolgozni, hosszú távon tervezel ott, de szeretnéd, ha a fizetésed összhangban lenne a teljesítményeddel és a piaci értékeddel. Így a főnök azt érzi, hogy nem akarsz elmenni (tehát megnyugszik), viszont azt is látja, hogy nem vehet biztosra – hiszen ambiciózus vagy és tisztában vagy a saját értékeddel. Ez finoman tudatja vele, hogy bizony a „felmondási kockázat” is valós, ha nem kezelik megfelelően a helyzetet. Az eredmény: nagyobb eséllyel fog támogatni a fizetésemelésben.

Az időzítés fontossága

Amilyen fontos az hogyan kéred, majdnem olyan fontos mikor kéred. A megfelelő időzítés stratégiai előnyt jelenthet. Ideális esetben olyan pillanatot választasz, amikor a főnököd nyugodt, ráér, és lehetőleg jó hangulatban van. Ha év közben szeretnél fizetésemelést kérni, érdemes egy előre megbeszélt időpontot egyeztetni ahelyett, hogy spontán odamész. Mondd például: „Szeretnék beszélni Önnel a jövőmről a cégnél, mikor volna alkalmas egy rövid megbeszélés?” – így jelzed a témát anélkül, hogy hirtelen érné.

Fontold meg, milyen eseményekhez időzítheted a kérést. Az egyik legjobb alkalom közvetlenül egy nagy siker vagy eredmény után van. Ha például nemrég zártál le sikeresen egy projektet, vagy nyilvánvalóan túlteljesítettél egy fontos célt, frissen bizonyítottad a értékedet – ilyenkor a főnök is látja, mit tettél le az asztalra, és könnyebben mond igent. Szintén jó időpont, ha a cég jól teljesít: például a negyedéves eredmények kiválóak, vagy a részleged túlteljesítette a tervet. Ilyenkor a vezetés is örül, nyitottabb az anyagi jutalmazásra.

Sokan a formális éves értékelésekhez kötik a fizetésemelés kérését. Ha a te munkahelyeden is van éves teljesítményértékelő beszélgetés, mindenképp jelezd előre, hogy szeretnél majd beszélni a fizetésedről is. Így a főnököd is fel tud készülni rá (pl. informálódik a lehetőségekről), és nem ad hoc éri a kérés. Ha viszont nincs ilyen hivatalos alkalom, neked kell megtalálnod a megfelelő pillanatot év közben.

Amit kerülj el: a rossz időpontokat. Ne kérj fizetésemelést olyankor, amikor a cég épp leépítéseket jelentett be, vagy nyilvánvalóan anyagi gondokkal küzd. Ilyenkor sajnos hiába érdemelnéd meg, kicsi az esély a pozitív válaszra, sőt érzéketlennek tűnhet a kérésed. Ugyancsak ne a legstresszesebb időszakban hozd fel – például egy fontos határidő előtti napokban vagy amikor a főnököd láthatóan ideges, túlterhelt. Várj inkább addig, amíg lenyugszanak a kedélyek.

Szempont lehet az is, hogy mióta dolgozol a cégnél és mikor volt utoljára béremelésed. Ha már nagyon régóta (mondjuk több mint két éve) nem volt fizetésemelés, és közben nőtt a tapasztalatod, a felelősséged, esetleg az infláció miatt csökkent a reálbéred, az mind indokolttá teszi, hogy rákérdezz. Magyarországon 2022-2023-ban például sokak bérét elvitte az infláció: egy 2023-as felmérés szerint a dolgozók mindössze 18%-a kapott legalább az infláció mértékével megegyező emelést, 33%-uk pedig egyáltalán nem kapott semmilyen fizetésemelést. Ha te is ez utóbbi csoportba tartozol, nyugodtan hivatkozhatsz rá, hogy már hosszú ideje változatlan a bérezésed. Ügyelj azonban, hogy ezt is inkább tényként kezeld, és térj át rögtön arra, hogy időközben mennyivel több értéket adsz a cégnek – így a hangsúly továbbra is a teljesítményeden lesz, amit **meg kell fizetni**.

Hogyan építsd fel az érveidet

A fizetésemelés melletti érveid a legfontosabb fegyvereid. Alapos előkészítést igényel, hogy pontosan mit fogsz mondani. Az első lépés az, hogy összegyűjtsd a saját eredményeidet és hozzájárulásodat. Készíts egy listát az elmúlt időszak (pl. 1-2 év) legfontosabb sikereiről a munkádban. Milyen projekteket vittél sikerre? Milyen konkrét számok mutatják a teljesítményed? Növelted a bevételeket, csökkentetted a költségeket, fejlesztettél egy folyamaton? Írd össze ezeket, és ha lehet, számszerűsítsd. Például: „Bevezettem egy új nyilvántartási rendszert, ami 10%-kal csökkentette az adminisztrációs időt”, vagy „Az általam menedzselt ügyfélportfólió bevétele 15%-kal nőtt az elmúlt évben”. Az ilyen konkrét adatok nagyon erősek, mert megmutatják, miért érsz többet a cégnek.

Második lépés: gondold át, miben fejlődtél és hogyan nőtt a szereped. Lehet, hogy időközben több feladatot kapsz, nagyobb csapatot irányítasz, vagy bonyolultabb projekteket viszel, mint korábban. Ezeket is hozd fel érvként: „Amióta beléptem, kibővült a feladatköröm: most már az X területért is én felelek a kezdeti Y mellett”. Ezzel rámutatsz, hogy az eredeti munkaköri leírásodhoz képest sokkal több mindent csinálsz – ami indokolhat magasabb fizetést.

Harmadik lépés: támaszd alá az érveidet külső összehasonlítással, ha lehetséges. Ahogy az előző részben írtuk, a piaci bérszint is fontos. Ha találsz adatot arról, hogy a te munkakörödben máshol mennyit fizetnek, ezt udvariasan megemlítheted. Például: „Utánanéztem a piaci adatoknak, és a pozíciómban általában X-Y forint között keresnek. Jelenleg én ennél alacsonyabb szinten vagyok, ezért szeretném, ha ezt közelíteni tudnánk a cégünknél is.” Ezzel azt mutatod, hogy reálisan felmérted az értékedet.

Ha megvannak az érveid, akkor érdemes ezeket logikusan felépíteni a beszélgetés során. Kezdhetsz a legutóbbi nagy sikereddel, majd sorold a további eredményeket, utána említsd a megnövekedett felelősségi körödet, végül hozd be a piaci összehasonlítást, ha van. Ezt követően mondd ki nyíltan a kérésed: pontosan mekkora emelést szeretnél. Lehet százalékosan (pl. „10% körüli emelést szeretnék”) vagy összegszerűen (pl. „havi nettó X forinttal szeretnék többet keresni”). A lényeg, hogy konkrét legyél. Kutatások szerint sokan ott rontják el, hogy bár elmondják az eredményeiket, de nem merik egyértelműen kimondani, hogy fizetésemelést szeretnének, így a főnök nem is veszi észre, hogy ez a beszélgetés célja.

Az érvelésed során ügyelj a megfelelő hangnemre (erről a következő pontban részletesen írunk). Ne vádaskodj, ne legyél követelőző, inkább partnerként kommunikálj. Például ahelyett, hogy azt mondanád: „Már 5 éve itt vagyok, és sosem emeltek, ez elfogadhatatlan”, mondd inkább: „5 éve erősítem a csapatot, és ezalatt számos területen sikerült értéket teremtenem. Úgy érzem, mostanra megérett a helyzet egy fizetésemelésre.” Látod a különbséget? Az utóbbi konstruktív és szakmai. Ahogy egy HR-szakember is tanácsolja, önmagában az eltöltött évek nem elegendő érvek – mindig konkrét eredményekkel támasszuk alá a kérésünket. Fogalmazhatsz például így: „Az X projekten végzett munkám révén 80%-kal növeltük az eladásokat és 30%-kal csökkentettük a költségeket. Ezek alapján szeretném kérni a fizetésem emelését, tekintettel a közvetlen hatásomra a cég eredményére.” Ez sokkal meggyőzőbb, mint azt mondani, hogy „már X éve itt dolgozom, ezért megérdemlem”. Mindig az értékteremtésed legyen a középpontban.

Csak 5775 Ft
kozepen

Retorikai technikák és kommunikációs stílus

Nem csak az számít, mit mondasz, hanem az is, hogyan mondod. A retorikai fogások és a stílusod kulcsfontosságúak abban, hogy a főnököd hogyan fogadja a kérést. Az asszertív, határozott, de tiszteletteljes kommunikáció a leghatékonyabb. Beszélj világosan, érthetően. Ügyelj arra, hogy se túl halk, bizonytalan ne legyél, se pedig követelőző vagy agresszív. Találd meg a középutat: mutass magabiztosságot, de maradj udvarias.

A testbeszéded is sokat számít. Amikor leülsz a főnököddel, legyen nyílt a testtartásod: ne fond karba a kezed (mert az zárkózottságot jelez), tarts szemkontaktust, bólints időnként, jelezve hogy figyelsz. Mosolyogj enyhén, hogy oldd a feszültséget, de természetesen maradj komoly és professzionális. Ha ideges vagy, végezz pár mély légzést a találkozó előtt, az segít megnyugodni. Az első pár mondatod legyen barátságos és pozitív (pl. „Köszönöm, hogy időt szakít rám…”), ez neked is segít bemelegíteni és oldani a saját feszültségedet.

Retorikai technikák közül hasznos lehet a „pozitív keretezés”: először a közös sikerekre utalsz, utána vezeted át a mondandót a saját fizetésedre. Például: „Nagyon örülök, hogy az utóbbi időben ilyen jó eredményeket ért el a csapatunk, és szívesen hozzájárultam ehhez. Szeretnék beszélni arról, hogyan tudnánk előrelépni a javadalmazásomban is…”. Ezzel azt sugallod, hogy a fizetésemelés is a közös siker része.

Használj **„én-üzeneteket”** és kerüld a vádló megfogalmazást. Mondhatod például: „Úgy érzem, az elért eredményeim alapján indokolt lenne a fizetésem korrekciója”, ahelyett, hogy „Önök alulfizetnek engem”. Az előbbi saját magadra fókuszál és nem támadó, míg az utóbbi vádaskodó. Ügyelj a személyes névmásokra és a hangnemre is: még ha tegező viszonyban vagytok is a főnököddel, kerüld a bratyizós vagy túl laza stílust ebben a helyzetben. Maradj udvarias, pl. „szeretném megkérni”, „úgy vélem, hogy”. Ha pedig magázod a főnököt, akkor természetesen végig tartsd a magázódó formát.

Fontos a hallgatás képessége is. Miután elmondtad az érveidet, hagyj teret a főnököd reakcióinak. Figyelmesen hallgasd meg, amit válaszol vagy kérdez. Ne vágj a szavába, és még akkor se reagálj indulatosan, ha esetleg elsőre nem teljesen pozitív a válasza. Lehet, hogy előhozakodik néhány ellenérvvel (pl. szűk a keret, vagy mások is várnak emelésre). Készülj fel ezekre is, és nyugodtan, tényszerűen válaszolj. Például, ha azt mondja „most nincs a budgetben keret”, mondhatod: „Értem, hogy most szorosabb a keret. Esetleg megoldás lehet egy késleltetett emelés, mondjuk két hónap múlva, vagy egy egyszeri bónusz? Szívesen meghallgatom, Ön mit javasol.” Ezzel jelzed, hogy rugalmas vagy és együtt keresitek a megoldást.

Összefoglalva, a kommunikációd legyen professzionális, de emberi. Mutass szenvedélyt a munkád iránt (hiszen ezért szeretnél jobb javadalmazást), de közben megőrizheted a nyugodt, tárgyilagos előadásmódot. Ha ezt a kettőt sikerül egyensúlyba hozni, a főnököd azt fogja látni, hogy komoly, felnőtt partnerként tárgyalsz vele a fizetésedről – ez pedig tiszteletet vált ki.

Gyakori hibák, amiket el kell kerülnöd

  • Ultimátumok, fenyegetőzés: Semmiképp ne helyezd kilátásba, hogy felmondasz vagy elmész máshová, ha nem kapsz emelést. Az „Ha nem emelsz fizetést, kilépek!” típusú kijelentés szinte mindig rosszul sül el. A főnök egyrészt zsarolásnak veheti, másrészt ha mégsem tud (vagy akar) azonnal eleget tenni a kérésednek, akkor utána nehéz lesz együtt dolgoznotok. Ha valóban van más állásajánlatod vagy érdeklődnek irántad a piacon, azt is csak nagyon óvatosan és diplomatikusan említsd meg, nem fenyegetésként (például: „Megkerestek máshonnan is, de az a célom, hogy itt találjuk meg a módját a továbblépésnek”).
  • Mások fizetésének felhozása: Nagy hiba a saját béredet összehasonlítani valamelyik kollégádéval a főnököd előtt. Például: „Tudom, hogy X kolléga mennyit keres, és én miért nem…” – ezt semmiképp se mondd ki. Egyrészt lehet, hogy téves információid vannak, másrészt a főnököd kellemetlen helyzetbe kerül, ha egymáshoz hasonlítjátok a fizetéseteket. A fizetésemelésnek rólad és a te teljesítményedről kell szólnia, nem másokról. Ahelyett, hogy máshoz méred magad, mérd magad a céged elvárásaihoz és a piaci értékedhez.
  • Személyes anyagi problémák hangoztatása: Kerüld el azt a csapdát, hogy a saját megélhetési gondjaiddal indokold a fizetésemelés igényét. Például: „Született egy gyerekem, több pénzre van szükségem” vagy „Felmentek a hitelkamatok, nem jövök ki a fizetésemből”. Ezek a dolgok lehetnek igazak és együtt is érezhet veled a főnök emberileg, de üzleti szempontból nem relevánsak. A cég azt fizeti meg, ami értéket te adsz, nem azt, hogy neked mennyi a kiadásod. Sőt, az ilyen személyes jellegű indokok akár visszatetszést is kelthetnek a vezetőben. Inkább maradj a szakmai érveknél.
  • „Megérdemlem” hozzáállás konkrétumok nélkül: Ne ess abba a hibába, hogy felsorolod a panaszaidat vagy csak általánosságban hangoztatod, hogy többet érsz. A „szerintem kevés a fizetésem, emeljétek meg” nem elfogadható indoklás önmagában. Minden állításodat támogasd meg példákkal és tényekkel (ahogy fent részleteztük). Az érzelmi kitöréseket is kerüld – ha dühösen vagy könnyekkel küzdve próbálod kierőszakolni az emelést, azzal sajnos épp az ellenkező hatást éred el. Maradj higgadt, még ha nehéz is.
  • Rossz időzítés: A hibák között is szerepeljen itt is, hogy nehogy rosszkor kérj. Hiába jók az érveid, ha épp alkalmatlan a pillanat, szinte biztosan visszautasítást kapsz. Ne a főnököd legstresszesebb napján állíts be, és ne is akkor, amikor a cégnél válság van. Ezt a témát érdemes nyugodt időszakra tartogatni.
  • Felkészületlenség: Az egyik leggyakoribb hiba, ha valaki hirtelen felindulásból, előkészületek nélkül rohan oda a főnökhöz fizetésemelést kérni. Ilyenkor az ember hajlamos összeszedetlenül kommunikálni, kihagyni fontos érveket, vagy épp utólag jön rá, hogy elfelejtett szólni valami lényegesről. Mindig szánj időt a felkészülésre: írd össze a gondolataidat, gyakorold el (akár fejben) a főbb pontokat. Így nem ér meglepetés, és magabiztosan tudsz majd érvelni.

Mintabeszélgetés: hogyan kérj fizetésemelést (példa)

Dolgozó: Köszönöm, hogy tudtunk időpontot találni erre a beszélgetésre. Szeretek a csapatban dolgozni, és nagyon örülök az elmúlt időszak sikereinek, amikhez hozzájárulhattam.

Dolgozó: Azért szerettem volna ma beszélni veled, mert a fizetésemről szeretnék egyeztetni. Úgy érzem, az elmúlt egy évben több területen is sikerült kiemelkedőt nyújtanom. Például az X projektben, amit rám bíztatok, a csapatommal 20%-kal növeltük az értékesítést. Emellett átvettem az Y feladatkört is, ami plusz felelősséget jelentett, és ezt is sikerrel vittem.

Dolgozó: Ezekkel az eredményekkel jelentősen hozzájárultam a cég teljesítményéhez. Szeretném, ha a fizetésem ezt tükrözné. Konkrétan azt szeretném kérni, hogy emeljük a fizetésemet, kb. **10%**-kal. Természetesen nyitott vagyok megbeszélni a részleteket, de ezt a nagyságrendet érzem reálisnak.

Főnök: Valóban nagyon szép eredményeket értél el, és értékeljük a munkádat. Ugyanakkor tudod, hogy most elég szűkös a költségvetés… Nem lesz könnyű kigazdálkodni egy ekkora emelést. Miért gondolod, hogy most időszerű ez?

Dolgozó: Értem, hogy a cégnek figyelnie kell a költségekre. Ugyanakkor úgy látom, hogy az általam elért eredmények (a 20% plusz bevétel például) alapján bőven megtérülne ez a befektetés. A fizetésem jelenleg elmarad a piaci átlagtól, és már két éve nem volt emelés, miközben – ahogy említettem – sokat fejlődtem és többet is vállalok. Úgy érzem, mostanra ez indokolttá vált.

Dolgozó: Természetesen megértem, hogy ezt át kell gondolni a vezetőségnek. Szeretném hangsúlyozni, hogy elkötelezett vagyok a cég iránt, hosszú távon is itt képzelem el magam. Úgy gondolom, egy méltányos emelés tovább növelné a motivációmat, és még többet tudnék nyújtani. Ha esetleg a 10% most túl magas, nyitott vagyok kompromisszumra is – például egy kisebb azonnali emelésre és később újratárgyalnánk ismét.

Főnök: Értékelem, hogy így állsz hozzá. Azt javaslom, nézzük meg, mit tehetünk. Meg kell beszélnem a pénzüggyel is, hogy belefér-e, illetve lehet-e esetleg valami más formában (például bónusz vagy címemelés). Nem ígérek most rögtön semmit, de mindenképp napirendre vesszük a dolgot, rendben?

Dolgozó: Rendben, köszönöm szépen. Örülök, hogy átbeszélhettük, és nagyon bízom benne, hogy találunk majd mindkettőnk számára megfelelő megoldást. Számomra már az is fontos, hogy tudjam, milyen irányba haladhatok tovább a cégnél.

Összegzés: magabiztosan, professzionálisan bármilyen munkahelyen

Összefoglalva, a fizetésemelés kéréséhez **önbizalomra, alapos felkészülésre, stratégiai időzítésre, erős érvekre és megfelelő kommunikációra** van szükség. Ha a fent leírt pszichológiai és üzleti szempontokat figyelembe veszed, és elkerülöd a gyakori hibákat, jó eséllyel sikerrel jársz. Ne feledd, ezzel a lépéssel nem csak több pénzt szeretnél – azt is megmutatod, hogy tisztában vagy a saját értékeddel és van bátorságod kiállni mellette.

Akár egy kis családi vállalkozásban dolgozol, akár egy globális nagyvállalatnál vagy egy állami intézménynél, ezek a tippek alkalmazhatók. Természetesen a különböző szervezeti kultúrákban lehetnek eltérések: például egy állami szférában a bértáblák miatt korlátozottabb a mozgástér, egy multinál pedig lehet, hogy formálisabb folyamaton kell végigmenni. De a lényeg mindenhol ugyanaz: mutasd be, mit értél el, tudasd, mit szeretnél, és tedd mindezt professzionális módon.

Végül, ha mégsem kapnád meg rögtön, amit kérsz, az sem kudarc. Már maga a tény, hogy fel merted hozni, jó pont a jövőre nézve. Lehet, hogy a főnöködnek idő kell a költségvetés átcsoportosítására, vagy több egyeztetésre van szükség a felső vezetéssel. Ha most nemet is mondanak, kérdezz rá, mit tehetnél a közeljövőben azért, hogy később újra napirendre kerülhessen a béred. Ezzel jelzed, hogy fejlődni akarsz és komolyan veszed magad. Legrosszabb esetben pedig tudni fogod, hogy mindent megtettél, és esetleg elgondolkodhatsz más lehetőségeken is.

A lényeg: egy jól felépített, magabiztos fizetésemelés-kérés az esetek többségében pozitív eredményre vezet. Bízz magadban, készülj fel, és ne félj kiállni a saját értékedért. Sok sikert kívánunk ahhoz, hogy magabiztosan és professzionálisan kérhess fizetésemelést – megérdemled a sikert a kemény munkádért!

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

close-up of a woman hands buying online with a credit card and a laptop, e-commerce concept

Webáruház indítása lépésről lépésre – Átfogó útmutató 2025-ben

Az online kereskedelem dinamikusan növekszik, így soha nem volt jobb idő webáruházat indítani. Ez az útmutató lépésről lépésre végigvezet a teljes folyamaton, a jogi teendőktől kezdve a termékkiválasztáson át a technikai megvalósításig és marketingig. Kezdők számára is érthetően, ugyanakkor a haladó e-kereskedők számára is hasznos tippekkel mutatjuk be, mire érdemes figyelni egy sikeres webshop létrehozásához...
Modern working table with laptop computer with tablet showing marketing planning

Mit csinál és mire jó egy marketing tanácsadó?

Ha vállalkozóként vagy cégvezetőként hallottál már a marketing tanácsadó fogalmáról, de nem volt világos számodra, mit is takar pontosan, akkor nem vagy egyedül. Magyarországon tényleg rengetegen hívják magukat „marketing tanácsadónak”, miközben sokan valójában csupán egy-egy platform (Google Ads, SEO, Facebook stb.) specialistái. Egy igazi marketing tanácsadó azonban ennél komplexebb gondolkodásmódot és sokrétűbb tudást hoz a...
Silhouette traveler hold lighting point to sky with night starry sky milky way is travel and nature

Mit tanulhatunk a Ferengiktől a marketingben?

Amikor a marketing és az üzleti gondolkodás témája szóba kerül, nem sokan gondolnak elsőre a „Star Trek” univerzumára. Pedig van egy olyan faj, akiktől a profit- és üzletközpontú szemlélet tökéletes iskola lehet minden vállalkozó és marketinges számára. A Ferengik, akiket leginkább a „Star Trek: Deep Space Nine” című sorozat tett igazán híressé, a galaxis talán...
Deep Learning AI: Empowering Businesses with Intelligent Technology

Mi a marketing AI?

Mint marketinges, menedzser, business coach és a pszichológiai mechanizmusok iránt érdeklődő, elképesztőnek tartom, hogy a mesterséges intelligencia (AI) milyen mértékben alakítja át a marketinget. Sokan csak a kezdeteinél tartanak ennek a technológiai forradalomnak, pedig a lehetőségek tárháza már most is szinte végtelen. Ha marketingesként, vállalatvezetőként vagy cégépítőként gondolkodsz, akkor számodra is hasznos lehet átgondolni, mit...

Itt érsz el

© Copyright 2025