Mit jelent az Operational Leadership és az Executive Leadership?

Főbb pontok:

A vállalati működés két különböző szintű, de szorosan összekapcsolódó vezetői rétegét takarja az operational leadership és az executive leadership fogalma. Bár mindkettő „vezetés”, az időhorizontjuk, döntéshozatali dimenziójuk és fókuszpontjuk alapvetően eltér. A versenyképes vállalatok ma már nem engedhetik meg maguknak, hogy csak az egyik típusú vezetést fejlesszék – a siker feltétele a kettő egymásra hangolása.

Mi az az Operational Leadership?

Az operational leadership, azaz operatív vezetés a mindennapi működésért felelős. Az ilyen vezetők azok, akik „a motort működtetik” – legyen szó gyártásról, logisztikáról, ügyfélszolgálatról vagy értékesítési műveletekről. Ők tartják mozgásban a szervezetet, és biztosítják, hogy a napi folyamatok hatékonyan, a tervek szerint haladjanak.

Főbb jellemzői:

  • Időhorizont: rövid távú (napi, heti, havi)
  • Döntések: taktikai, gyors beavatkozások
  • Fókusz: végrehajtás, működés, termelés, szolgáltatás
  • Tipikus szereplők: középvezetők, üzletágvezetők, műszakvezetők

„Az operatív vezető az, aki képes 1000 részletet menedzselni, miközben egyetlen nap alatt 100 döntést hoz – és másnap mindezt újra megismétli.”

Az ő kompetenciáik között szerepel a precíz szervezőkészség, az emberek motiválása, a problémamegoldás, valamint az, hogy képesek gyors és hatékony reakciókat adni a változó helyzetekre. Ezek a vezetők a vállalat „frontvonalában” dolgoznak.

Mi az az Executive Leadership?

Az executive leadership, vagyis a stratégiai, felsővezetői vezetés a szervezet jövőjét formálja. Ez a réteg nemcsak célokat tűz ki, hanem víziót is teremt – és ehhez igazítja az egész vállalat működését. Ők azok, akik döntéseikkel akár iparági trendeket is képesek alakítani, nemcsak követni.

Főbb jellemzői:

  • Időhorizont: közép- és hosszú távú (években mérhető)
  • Döntések: stratégiai, irányadó, jövőorientált
  • Fókusz: növekedés, vízió, innováció, piaci pozíció
  • Tipikus szereplők: CEO, ügyvezető, igazgatósági tagok

Egy felsővezetőnek képesnek kell lennie átlátni a piac mozgásait, inspirálni a csapatokat, és olyan döntéseket hozni, amelyek hosszú távon biztosítják a cég versenyképességét. Rendszerszinten gondolkodik, képes összekapcsolni a szervezet belső erőforrásait a külső lehetőségekkel.

Executive és Operational Leadership közötti különbségek

Az alábbi táblázatban áttekinthető formában mutatjuk be az eltéréseket:

Tulajdonság Operational Leadership Executive Leadership
Időhorizont Rövid táv (napok, hetek) Hosszú táv (évek)
Fókusz Működés, napi feladatok Vízió, stratégiai irány
Döntések jellege Gyors, taktikai Előrelátó, irányadó
Vezetői szint Középvezető Felsővezető
Felelősségi kör Folyamatok, beosztottak, KPI-ok Szervezeti irány, célrendszer, kultúra

A két szerep összjátéka: nem választás kérdése, hanem integráció

Az egyik legnagyobb hiba, amit egy vállalat elkövethet, az a két vezetői szint szétválasztása – nemcsak strukturálisan, hanem gondolkodásban is. A sikeres cégek ott húznak előnyt, ahol az operatív vezetők stratégiai szemléletet tanulnak, a felsővezetők pedig nyitottak maradnak a működési realitásokra.

A McKinsey 2023-as kutatása szerint azok a vezetők, akik képesek dinamikusan váltani a stratégiai és operatív gondolkodás között, akár 37%-kal nagyobb vállalati teljesítményt érnek el. (Forrás: McKinsey & Company – The Five Lenses of Leadership, 2023)

Ugyanakkor a Harvard Business Review 2024. januári kiadása arra hívta fel a figyelmet, hogy a legtöbb cégvezető még mindig túl sokat időz az operatív kérdéseknél. A legjobban teljesítő vállalatoknál a felsővezetés a munkaidejük 65%-át stratégiai tervezéssel és vízióépítéssel töltötte, míg az átlagos cégeknél ez csupán 28% volt.

Összegzés: stratégia nélkül sodródás, működés nélkül káosz

Az operational leadership és az executive leadership nem versenytársak, hanem egymás építőkövei. Az egyik a szervezet szíve, a másik az agya. Egyik sem működik a másik nélkül. A vállalkozások jövője azon múlik, hogy képesek-e kialakítani egy olyan vezetői ökoszisztémát, amely mindkét szintet integrálja és fejleszti.

Ha valóban eredményes és fenntartható vállalatot szeretnél építeni, ne csak vezetőket képezz – nevelj gondolkodó, érző, rendszerszintű látással bíró stratégákat és operatív mestereket egyaránt.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

A karácsonyi marketing sötét oldala 2025-ben

A karácsonyi időszak nemcsak az öröm és összetartozás ünnepe, hanem a marketingesek számára is csúcsszezon. Ilyenkor a vállalkozások minden eddiginél intenzívebben igyekeznek vásárlásra ösztönözni minket – sokszor kifinomult pszichológiai trükkökkel, melyek a „sötét oldalt” súrolják. Ezek a módszerek az emberi érzelmekre, félelmekre és beidegződésekre hatnak, gyakran a tudatosságunkat megkerülve. Az alábbiakban összegyűjtöttük a 2025-ös karácsonyi...

Felkészülés a 2025-ös karácsonyi szezonra – változások és trendek 2024-hez képest

A magyar vásárlók ünnepi költései 2024-ben a magas infláció ellenére nőttek: a háztartások átlagosan 102 ezer forintot terveztek karácsonyra költeni (ebből ~46 ezer forint ajándékokra), ami 9%-os növekedés az előző évhez viszonyítva. Ezt azonban sokan csak hitellel tudták finanszírozni – a karácsonyi kiadásokhoz hitelt igénybe vevők aránya elérte a 12%-ot, nyolcéves csúcsot döntve. A magas...

Árképzés és promóció karácsonykor: marginvédelem a „minden akciós” világban

A december nem a „kreatív ötlet” hónapja, hanem a fegyelmezett árképzésé. Karácsonykor mindenki akciózik, ezért az akció elveszíti a megkülönböztető erejét; a különbséget az dönti el, hogy a promócióid mennyire védik a marzsot és mennyire illeszkednek a készlet- és cash-flow valóságához. Érdemes kimondani a tételt: az akció nem stratégia, csak eszköz. Ha ezt komolyan veszed,...

Karácsony: ajándékcsomagok, bundling, upsell – így nő a kosárérték fájdalom nélkül

Karácsonykor a vásárló nem még egy terméket keres, hanem megoldást egy rövid, stresszes döntési helyzetre. Az ajándék valójában döntés-könnyítés: pontosítani kell, kinek, mennyiért, milyen kockázattal és milyen „kibontási élménnyel” adsz választ. Ha ezt elfogadod, a bundling (ajándékcsomagok), az upsell és a cross-sell nem „ráerőltetett trükk” lesz, hanem szolgáltatás. A jó csomagolás nem a doboz: az...

Itt érsz el

Keress bátran

Előadások tartását és podcast beszélgetéseket szívesen vállalok, illetve a sajtónak is nyilatkozom. 

Idézz tőlem

Szeretem ha a gondolataimat idézik kiadványokban, weboldalakon, adásokban. Szívesen visszalinkellek, írj rám.

© Copyright 2025