A Dunning-Kruger hatás a marketingben

Főbb pontok:

A viselkedéstudomány egyik legismertebb jelensége, a Dunning-Kruger hatás, arra mutat rá, hogy azok az emberek, akiknek hiányos a tudásuk vagy képességeik egy adott területen, gyakran túlbecsülik saját kompetenciájukat. Ennek az illúziónak az alapja, hogy minél kevesebbet tudunk valamiről, annál nagyobb az esélye annak, hogy úgy gondoljuk, jobban értünk hozzá, mint valójában.

Ez a jelenség különösen érdekes a marketing világában, ahol a fogyasztók és a vállalkozások is gyakran túlbecsülik saját ismereteiket és döntéseik helyességét. A marketingesek számára ezért nem csupán az a feladat, hogy információt adjanak át, hanem az is, hogy segítsenek áthidalni ezt az önértékelési szakadékot.

A Dunning-Kruger kísérlet és annak tanulságai

David Dunning és Justin Kruger, a Cornell Egyetem pszichológusai, 1999-ben végezték el híres kísérletüket, amely során azt vizsgálták, hogy a résztvevők hogyan értékelik saját kompetenciájukat különböző feladatok elvégzése után. Megfigyelték, hogy a legkevésbé képzettek voltak a legmagabiztosabbak, míg a szakértők gyakran alulértékelték saját tudásukat, feltételezve, hogy mások is rendelkeznek hasonló ismeretekkel.

Ezt a jelenséget nemcsak a mindennapi életben figyelhetjük meg, hanem a marketingben is. Például egy vásárló könnyen érezheti úgy, hogy kiválóan ért a technológiához, csupán néhány blog vagy reklám alapján, és ennek következtében könnyebben hoz rossz vásárlási döntéseket. A cégek számára ez lehetőség és veszély is egyben: megfelelő edukációval helyes irányba terelhetik a fogyasztókat, de kihasználhatják a fogyasztók tudáshiányát is.

A Dunning-Kruger hatás marketingbeli kihasználása

A marketingben az egyik legfontosabb cél, hogy az ügyfelek bizalmát megnyerjük. A Dunning-Kruger hatás azonban rávilágít arra, hogy a tudásbeli különbségek manipulálásával könnyen félrevezethetnénk őket, hiszen sok fogyasztó úgy érzi, hogy ismeri a piacot, miközben nincs birtokában a megfelelő információnak. Ez különösen igaz a bonyolult termékek, például technológiai eszközök vagy pénzügyi szolgáltatások esetében.

Csak 5775 Ft
kozepen

Az ilyen helyzetekben a cégek gyakran használják a „csali hatást”, azaz olyan döntési helyzeteket alakítanak ki, amelyekben a kevesebb információval rendelkező fogyasztók hajlamosak a magasabb árú, ám kevesebb értéket nyújtó termékek felé hajlani. Egy példa erre az, amikor egy alapterméket összehasonlítanak egy prémium verzióval, majd hozzáadnak egy köztes opciót, amely kevésbé vonzó, és így a fogyasztók inkább a drágább terméket választják, mert „jobban hangzik” – anélkül, hogy valóban átgondolnák, mire van szükségük.

Hogyan segíthet a Dunning-Kruger hatás elleni edukáció?

A hosszú távú bizalom megszerzéséhez a cégeknek edukációs stratégiákat kell kidolgozniuk. Egy jól felépített marketingkampány nemcsak arra törekszik, hogy eladjon, hanem arra is, hogy a fogyasztókat informálja, és tudatosabbá tegye őket a döntéshozatal során. A „nudge” technikák is bevethetők itt: olyan finom ösztönzők, amelyek a helyes döntés irányába terelik a fogyasztót anélkül, hogy megfosztanák őt a döntési szabadságtól.

Egy példa erre egy pénzügyi terméket forgalmazó cég lehet, amely részletes tájékoztató anyagokat nyújt a befektetési lehetőségekről. Ilyen esetekben a cégek nem csupán termékeik értékesítésére fókuszálnak, hanem a befektetők tudatosságát is növelik, ami hosszú távon fenntarthatja az ügyfelek bizalmát.

Összegzés

A Dunning-Kruger hatás alapvetően formálja a fogyasztói döntéshozatalt, és egyúttal lehetőséget is kínál a marketing szakemberek számára. Az emberek hajlamosak túlbecsülni saját képességeiket, különösen, ha hiányosak az ismereteik. Ez azonban egyúttal figyelmeztetés is: hosszú távon azok a márkák lesznek sikeresek, amelyek képesek kiegyensúlyozni a rövid távú nyereséget és a hosszú távú bizalmat azáltal, hogy segítenek a fogyasztóknak megérteni saját döntéseiket, és okosabb választásokat hozni.

Ezért fontos, hogy a marketingstratégiák a tudatosság növelésére is fókuszáljanak, és ne csupán kihasználják a tudáshiányból fakadó döntéshozatali hibákat. A siker kulcsa a megfelelő egyensúly megtalálása az edukáció és az ösztönzés között.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

„Nem veled van a baj.” 2025 valódi vállalati leckéi

Őszintén: az idei év nem a mosolygós szelfik és győzelmi jelentések éve. A feed tele van „minden szép és jobb lesz” posztokkal, közben a tárgyalóban leépítésekről, átalakításokról és újraépítésekről beszélünk. Ez nem cinizmus, hanem helyzetkép. A piacon most nem az nyer, aki a legoptimistább, hanem aki a legjózanabb. A „feel-good” zaj mentálisan érthető menekülés, de...

Mi az a Shadow AI, és miért most robbant be?

Valószínűleg a cégedben is zajlik már: kollégák – jó szándékkal – bemásolják a belső levelet, a szerződéstervezetet, a sales riportot vagy akár a forráskódot egy nyilvános MI‑eszközbe, hogy gyorsabban jussanak eredményre. Ezt hívjuk „Shadow AI”-nak (árnyék MI): amikor a vállalat tudta és irányítása nélkül használnak MI‑t. Nem összeesküvés, hanem tünet. A tünete annak, hogy az...

Digitális agresszió a mindennapokban: védekezési kézikönyv civileknek

Képzeld el, hogy egy átlagos hétköznap reggel a telefonodra pillantva nem kedves üzenetek, hanem sértő kommentek és fenyegetések fogadnak. Meglepő vagy sem, az online térben zajló támadások ma már mindennaposak. A digitális agresszió jelensége – vagyis az interneten keresztül megvalósuló zaklatás, lejáratás, fenyegetés – az utóbbi években olyan mértéket öltött, hogy szinte bárki válhat célponttá....

2026 tavasz: nehézpálya a beszámolóknál – így védd meg a 2025-ös eredményt jogszerűen

Ha őszinte akarok lenni, 2026 tavaszán sok vállalatnál nem a kreatív könyvelés dönt majd, hanem az, hogy a 2025-ös évet mennyire fegyelmezetten vitték végig. A gazdasági környezet nem ellenséges, csak nem bocsát meg figyelmetlenséget. Magas a pénz ára, a bérköltség tovább kúszik, és több szektorban élnek a különadók. Közben beérett az a felismerés is, hogy...

Itt érsz el

Keress bátran

Előadások tartását és podcast beszélgetéseket szívesen vállalok, illetve a sajtónak is nyilatkozom. 

Idézz tőlem

Szeretem ha a gondolataimat idézik kiadványokban, weboldalakon, adásokban. Szívesen visszalinkellek, írj rám.

© Copyright 2025