Keretezés a marketingben

A marketing világában a viselkedéstudomány által feltárt kognitív torzítások fontos szerepet játszanak a vásárlói döntések befolyásolásában. Az egyik leggyakrabban alkalmazott technika a keretezés (framing), amely során az információk tálalásának módja befolyásolja, hogyan értelmezzük azokat. A keretezés hatása különösen erős a reklámokban, marketingüzenetekben és árazási stratégiákban, ahol az érzelmekre és percepciókra építve irányítja a fogyasztók választásait.

Mi is az a keretezés?

A keretezési hatás lényege, hogy az emberek döntéseit nem csak a rendelkezésükre álló információk, hanem azok tálalása is jelentősen befolyásolja. Például egy adott tényt két különböző módon is bemutathatunk: pozitív vagy negatív keretben. Bár a közölt információ lényegileg ugyanaz, a tálalás megváltoztathatja a befogadó érzelmi reakcióját és döntését.

Vegyük példának a következő két állítást:

  1. „Az emberek 90%-át meg tudjuk menteni a betegségtől.”
  2. „Az emberek 10%-a biztosan meg fog betegedni.”

Mindkét állítás ugyanazt az információt közli, de az első pozitív, a második negatív keretben van tálalva. A kutatások szerint az emberek hajlamosak a pozitív keretben megfogalmazott információkat előnyben részesíteni, és az erre alapozott döntések is inkább ennek megfelelően alakulnak.

A keretezés és a marketing: Hogyan manipulálja a vásárlói döntéseket?

A marketingben a keretezés hatékony eszköz a termékek vagy szolgáltatások vonzóbbá tételére, anélkül, hogy az alapvető információk változnának. A keretezés segítségével a marketingesek a vásárlók érzelmeit célozzák meg, hogy azok inkább a kívánt irányba döntsenek. Például, egy termék reklámja így hangozhat:

  1. Pozitív keret: „Most 20% kedvezménnyel megvásárolhatja!”
  2. Negatív keret: „Ne maradjon le – az ajánlat hamarosan véget ér, és a termék 20%-kal drágább lesz.”

Mindkét reklám ugyanarra az akcióra utal, de a pozitív keretezés a megtakarításra, míg a negatív a veszteségtől való félelemre épít. A fogyasztói viselkedést befolyásoló kutatások szerint az emberek jobban reagálnak a veszteség elkerülésére, mint a potenciális nyereségre, amit a keretezés is kihasznál.

Egy 2018-as tanulmány szerint a vásárlók nagyobb eséllyel döntenek egy termék megvásárlása mellett, ha az ajánlat úgy van tálalva, hogy „kieshetnek” valamiből (pl. egy akció elvesztése), mint ha csak egy egyszerű kedvezmény lenne kiemelve. Ez a viselkedéstudományban veszteségkerülési (loss aversion) torzításként ismert jelenség, amely az emberi döntéshozatali folyamatok fontos eleme.

A keretezési hatás kísérleti bizonyítéka

Az egyik legismertebb kísérlet, amely bemutatja a keretezés erejét, Amos Tversky és Daniel Kahneman, a viselkedési közgazdaságtan két úttörőjének nevéhez fűződik. Egy kísérletben két különböző forgatókönyvet mutattak be az alanyoknak egy hipotetikus betegség kezelésére vonatkozóan:

  1. Az első csoportnak azt mondták, hogy egy adott kezelés 90%-os valószínűséggel megmenti a pácienseket.
  2. A második csoportnak azt mondták, hogy a kezelés 10%-os eséllyel nem sikerül, és a betegek elhaláloznak.

A válaszadók sokkal pozitívabban reagáltak az első forgatókönyvre, bár a két helyzet valójában ugyanaz volt. Ez a kísérlet rámutatott, hogy a keretezés jelentősen befolyásolja az emberek preferenciáit és döntéseit, még akkor is, ha az alapvető információk azonosak.

Csak 5775 Ft
kozepen

A keretezés alkalmazása a reklámokban

A modern reklámkampányokban a keretezés a termékek vonzóbb bemutatására szolgál, akár egy akció, akár egy árkedvezmény révén. A pozitív keretezés gyakori a „nyerjen most” vagy „takítson meg” üzenetek formájában, míg a negatív keretezés a veszteség félelmét erősíti, például „ne maradjon le” vagy „az ajánlat hamarosan lejár” szlogenekkel.

Az egészségügyi reklámokban a keretezés különösen hatékony. Vegyük például a következő két üzenetet egy vitamin-kiegészítőről:

  1. Pozitív keret: „A napi vitamint szedők 85%-a egészséges marad az influenzaszezonban.”
  2. Negatív keret: „Ha nem szedi ezt a vitamint, 15%-kal nagyobb eséllyel kapja el az influenzát.”

Noha mindkét üzenet ugyanarra a statisztikára utal, az emberek nagyobb valószínűséggel vásárolják meg a terméket, ha azt az egészségük megőrzésével kapcsolják össze, szemben a betegség elkerülésével.

A keretezés hatása az árazásban és promóciókban

Az árazási döntések esetén a keretezés szintén kulcsfontosságú. Egy termék árának megjelenítése úgy, hogy „csak 10.000 Ft”, más érzést vált ki a fogyasztóból, mint az, ha azt mondják: „akár 10.000 Ft-ért is elérhető.” Az egyik esetben a vásárló a „csak” szó miatt kisebbnek érzi az összeget, míg a másikban a „akár” szó egy szélesebb árfekvést sugall, ami kevésbé érthetővé és vonzóvá teszi az ajánlatot.

Dajka Gábor, marketing szakértő, úgy fogalmaz: „A keretezés az egyik leghatékonyabb eszköz, amellyel a fogyasztók választásait befolyásolhatjuk. Nem az információk változtatása a cél, hanem az, hogy miként mutatjuk be azokat. Az érzelmi vonatkozások és a választások kontextusa kulcsfontosságú.”

A keretezés és a vásárlói lojalitás

A keretezési hatás nem csak a rövid távú döntéshozatalt befolyásolja, hanem a hosszú távú márkahűség kialakításában is szerepet játszik. A lojalitásprogramok gyakran építenek arra, hogy a fogyasztók pozitívan értékelik az előnyöket és jutalmakat, ha azok megfelelően vannak keretezve. Például a „minden vásárlás után pontokat kap” sokkal vonzóbb, mint az, hogy „pontokat veszít, ha nem használja fel őket.”

Következtetés

A keretezés ereje a marketingben abban rejlik, hogy az információ tálalása – legyen az pozitív vagy negatív – hogyan formálja a vásárlók döntéseit. A keretezési technikák tudatos alkalmazása lehetővé teszi, hogy a marketingesek érzelmi reakciókat váltsanak ki a fogyasztókból, így irányítva őket a kívánt döntés felé. Fontos azonban, hogy tudatos vásárlóként figyeljünk a mögöttes szándékokra, és próbáljuk meg átlátni az üzenetek valódi tartalmát.

A keretezés pszichológiai hatása egyértelmű, és a modern marketingben nélkülözhetetlen eszközként szolgál, amely nemcsak a döntéshozatalt befolyásolja, de hosszú távon is alakítja a fogyasztói magatartást.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

A vállalkozó mint hős és mint bűnbak

Magyarországon a vállalkozó egyszerre két szerepet kap a közbeszédben, és ez a kettő gyakran ugyanazon a napon vált át egymásba. Ha növekszik a cég, munkahelyet teremt, „sikeres”, akkor hős: „na, ő legalább csinál valamit”. Ha árat emel, szigorít, elküld valakit, vagy egyszerűen csak látszik rajta, hogy jobban él az átlagnál, akkor bűnbak: „biztos átver”, „biztos...

A vállalkozó az, akivel bármikor, bármit meg lehet tenni

„A vállalkozó az, akivel bármikor, bármit meg lehet tenni.” – Dajka Gábor Ez a mondat azért üt, mert nem elmélet. A vállalkozói létben nagyon könnyen kialakul egy olyan helyzet, ahol a napod nem a terveidről szól, hanem arról, hogy ki és milyen erővel rántja meg a kabátod ujját. Ügyfél ír este tízkor, beszállító késik, valaki...

Marketinges anyagok: miért nem változik semmi a sok tanulástól?

Ha egy marketinges anyag után nem változik meg legalább egy döntésed, akkor azt te nem tanultad, csak fogyasztottad. Ez provokatív mondat, de sajnos pontos. A vállalkozók jelentős része ma úgy „fejleszti magát”, hogy könyveket vesz, hanganyagokat hallgat, előadásokra ül be, majd kipipálja magában: kész, haladok. A gond csak az, hogy ettől nem lesz több vevő,...

A tudás illúziója üzleti kockázat

Biztos láttál már tehetségkutató válogatót, ahol valaki teljes meggyőződéssel áll a mikrofon elé, és még akkor is biztos benne, hogy zseniális, amikor a szakmai zsűri egyértelműen jelzi: ez most nem az. A legérdekesebb rész nem is a hamis éneklés, hanem az utólagos magyarázkodás: „a zsűri nem ért hozzá”, „rossz napjuk volt”, „úgyis irigyek”. Ez nem...

Itt érsz el

Keress bátran

Előadások tartását és podcast beszélgetéseket szívesen vállalok, illetve a sajtónak is nyilatkozom.
Sajtóreferenciák itt.

Idézz tőlem

Szeretem ha a gondolataimat idézik kiadványokban, weboldalakon, adásokban. Szívesen visszalinkellek, írj rám.

© Copyright 2025