Kilátáselmélet: szubjektív döntések

Főbb pontok:

Sokáig az a feltételezés uralkodott, hogy az emberi döntéshozatal a számítógép működéséhez hasonlóan logikus és rendszerezett. Eszerint az emberek minden információt rendezetten, logikusan feldolgoznak és számításokkal ellenőriznek. A viselkedéstudomány képviselői, Daniel Kahneman és Amos Tversky azonban meglepő felfedezéseket tettek, amelyek új megvilágításba helyezték az emberi döntéshozatal folyamatát.

Az alapvető heurisztikák és mentális rövidítések

Kahneman és Tversky kutatásai kimutatták, hogy az emberek rendszerint nem követik a racionális döntéshozatal szabályait. Ehelyett néhány alapvető heurisztikus eljárást alkalmaznak, amelyeket nagyvonalúan mentális műveleteknek vagy „rövid utaknak” nevezhetünk. Ezek a heurisztikák leegyszerűsítik a döntéshozatali folyamatot, lehetővé téve az emberek számára, hogy gyorsan és hatékonyan hozzanak döntéseket, még akkor is, ha ezek nem mindig racionálisak.

A Kilátáselmélet Alapjai

A 2002-ben Nobel-díjjal elismert kilátáselmélet (prospect theory) szerint az emberek gyakran leegyszerűsítik a problémákat, és a helyzet racionális elemzése helyett szubjektív érzéseikre, előítéleteikre és hüvelykujjszabályokra hagyatkoznak. Ez az elmélet különösen hasznos a gazdasági döntéshozatal és a szerencsejátékok elemzésében.

A Szerencsejátékos Tévedése

Az egyik tipikus példa a kilátáselméletre „a szerencsejátékos tévedése” (gambler’s fallacy). Ez a jelenség akkor lép fel, amikor az emberek azt hiszik, hogy egy véletlenszerű esemény bekövetkezése valószínűbbé válik azáltal, hogy az előző kimenetelek meghatározott mintázatot mutatnak. Például a ruletten egy hosszú piros széria után a játékosok biztosra veszik, hogy a következő körben fekete lesz a nyerő, mert egyszerűen nem tudják elképzelni, hogy 19 piros után a 20. alkalommal is piros lesz a nyerő.

Pedig a valóságban a 20. körben is éppen ugyanakkora esélye van a pirosnak, mint a feketének. A véletlenen alapuló rendszereknek ugyanis nincs memóriájuk, nem „emlékeznek” az előző kimenetelre, ezért a következő kimenetel teljesen független az előzőtől.

A Kilátáselmélet és a Marketing

A kilátáselmélet megértése rendkívül hasznos lehet a marketing szempontjából, mivel rávilágít arra, hogyan hoznak döntéseket a fogyasztók. Az alábbiakban néhány példa arra, hogyan alkalmazhatjuk a kilátáselméletet a marketingben:

Csak 5775 Ft
kozepen

1. Kockázat és Nyereség Kommunikálása

A kilátáselmélet szerint az emberek hajlamosak elkerülni a veszteséget, még akkor is, ha az nyereséggel járna. Ezért a marketing üzenetekben érdemes hangsúlyozni a lehetséges veszteségek elkerülését, például „ne hagyja ki ezt a lehetőséget, mert elveszítheti a kedvezményt”.

2. Limitált Ajánlatok és Szűkösség

A kilátáselmélet alapján az emberek nagyobb értéket tulajdonítanak azoknak a dolgoknak, amelyek szűkösek vagy limitáltak. Ezért a „limitált ideig tartó akciók” vagy „csak néhány darab maradt” típusú kampányok rendkívül hatékonyak lehetnek.

3. Biztonságérzet Keltése

Mivel az emberek a veszteségtől való félelmük miatt gyakran inkább a biztos dolgokat választják, a marketing kampányokban érdemes hangsúlyozni a termék vagy szolgáltatás megbízhatóságát és biztonságát.

Az Emberek Döntéshozatalának Szubjektív Természete

A kilátáselmélet rávilágít arra, hogy az emberi döntéshozatal sokkal szubjektívebb és kevésbé racionális, mint azt korábban feltételezték. Az emberek hajlamosak érzelmi és pszichológiai tényezőkre hagyatkozni, amikor döntéseket hoznak. Ez a tudás lehetőséget ad a marketing szakemberek számára, hogy jobban megértsék és befolyásolják a fogyasztói magatartást.

A kilátáselmélet, amelyet Daniel Kahneman és Amos Tversky fejlesztett ki, alapjaiban változtatta meg a döntéshozatalról alkotott képünket. Az emberek gyakran heurisztikus eljárásokat alkalmaznak, és szubjektív érzéseikre hagyatkoznak a racionális elemzés helyett. A marketing világában ennek megértése és alkalmazása jelentős előnyöket kínálhat, hiszen segít jobban megérteni a fogyasztók döntéshozatali folyamatát és hatékonyabban kommunikálni velük.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Human like robot and artificial intelligence

Adatvezérelt marketing és mesterséges intelligencia

Ha a XX. század a tömegmédia kora volt, akkor a XXI. század második negyede az adatvezérelt marketingé: a vállalatok már nem becslésekre, hanem valós idejű viselkedési jelekre építik döntéseiket. A Gartner 2025-ös technológiai előrejelzése szerint a világ IT-költése 7,9 %-kal nő, amelynek oroszlánrészét az AI-fejlesztések és az ezekhez kapcsolódó infrastruktúra viszik el. Ugyanakkor a generatív...
Buyer choosing eyewear in a boutique.

A fogyasztói döntések új világa

Amikor a globális gazdaságot ma vizsgáljuk, nem kerülhetjük meg a kérdést: mi hajtja a növekvő magánfogyasztást egy olyan időszakban, amikor a világgazdaság általános növekedési üteme lassul? A Világbank 2025. júniusi előrejelzése szerint a globális GDP-bővülés mindössze 2,3 %-ra mérséklődik, miközben a háztartási kiadások reálértéken tovább emelkednek1. Ez a látszólagos ellentmondás rávilágít arra, hogy a modern...
Lightshow in Dubai showing how the world is evolving. Alif - Mobility Pavilion. Dubai Expo 2020

A fogyasztói magatartás mint stratégiai erővonal

Van valami rendkívül beszédes abban, hogy a világ bruttó hazai termékének közel kétharmadát ma már a háztartások közvetlen kiadásai adják. Ha összeadjuk az OECD országok 2024-es statisztikáit, a reál­háztartási jövedelem átlagosan 1,8 %-kal nőtt, miközben a magánfogyasztás volumene ennél is gyorsabb ütemben bővült. Ez a látszólag szerény szám mögött globális méretű igényszint-emelkedés húzódik meg, amely...
Good company is a phone call away

Miért nem jut egyről a kettőre a legtöbb hazai kisvállalkozás – és hogyan lehet ezt megfordítani?

„A vállalkozás nem sprint, hanem maraton” – szokták mondani, mégis, a legtöbb hazai kisvállalkozás úgy próbál célt érni, mintha egy akadálypályán kellene végigszáguldania bekötött szemmel. Gyakran hiányzik az irány, a stratégia, a rendszerszemlélet. Ehelyett a mindennapi túlélés diktálja a tempót, miközben egyre több energiát emészt fel az, hogy nem haladnak semerre. A kudarc gyakori oka...

Itt érsz el

© Copyright 2025