A személyiségbeli gyökerek szerepe a vezetési stílusban

Főbb pontok

Fiedler kontingencia-modelljének egyik kiemelkedő állítása, hogy a vezetési stílust a személyiség mélyen gyökerező tulajdonságai határozzák meg, és ezek – a modell szerint – alapvetően nehezen változtathatók. Ebben a szemléletben a vezető nem pusztán a környezet vagy a szervezeti kultúra függvénye, hanem a személyiségének, gondolkodásmódjának és érzelmi beállítódásának is jelentős szerepe van abban, hogyan viszonyul a beosztottakhoz, hogyan reagál a változásokra, miként kezeli a konfliktusokat.

Ha például valaki erősen feladatorientált személyiség, akkor akár a legkevésbé kedvelt munkatárs (LKM) tesztben is negatív jellemzést ad egy nehéz természetű kollégáról. Ez arra utal, hogy alapvetően jobban hisz a szigorúbb struktúrákban, a szabályokban és az egyértelmű munkamegosztásban. A kapcsolatorientált vezetők ezzel szemben általában empatikusabbak, és még a legkevésbé kedvelt munkatárs esetében is találnak pozitív vonásokat. Ebből következően ők hajlamosabbak barátságos, támogató légkör kialakítására, és kevésbé ragaszkodnak a merev szabályokhoz vagy folyamatokhoz.

Miért nehezen változtathatók ezek a tulajdonságok?

A vezető személyiségében gyökerező stílusjegyek a pszichológia szerint már a korai szocializáció és a génkészlet együtteséből is fakadnak [Smith és Tóth, 2022]. Ezek a vonások (például extraverzió, lelkiismeretesség, nyitottság) olyannyira belsőleg rögzültek, hogy a külső körülményeknek vagy a vezetői tréningeknek sokkal korlátozottabb hatása lehet rájuk, mint gondolnánk. Persze, a helyzethez való alkalmazkodás révén bizonyos viselkedéses eszközöket lehet fejleszteni, de a gyökérszintű tulajdonságok átalakítása rendkívül nagy önismereti munkát és időt igényelne – és még akkor sem garantált a teljes siker.

  • Öröklött tényezők: Bizonyos temperamentumbeli sajátosságokat már öröklünk, ami befolyásolja, hogyan reagálunk a stresszre, mennyire vagyunk hajlamosak gyors döntéshozatalra vagy éppen együttérzésre.
  • Kora gyermekkori tapasztalatok: A családi minták és a korai szocializáció is komoly lenyomatot hagy a személyiségünkben. Aki például mindig merev, szabálykövető környezetben nőtt fel, valószínűleg felnőttként is inkább feladatorientált lesz.
  • Szervezeti kultúra és tapasztalatok: Bár a belső vonások nehezen változtathatók, a szervezeti kultúra – hosszabb távon – képes alakítani a vezetői stílust. Egy erősen „emberközpontú” szervezetben még a feladatorientált vezető is megtanulhat bizonyos empatikus, támogató viselkedési formákat.

A változtathatóság korlátai és lehetőségei

Fiedler elmélete nem azt jelenti, hogy teljesen lehetetlen fejleszteni a vezetői készségeket vagy rugalmasabban viselkedni. Sok modern kutató (például Hersey és Blanchard) hangsúlyozza, hogy a helyzetfüggő vezetés elsajátítható, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy a vezető bizonyos viselkedésmódokat tudatosan gyakorol, még akkor is, ha nem illeszkednek tökéletesen a személyiségéhez.

„Egy erősen feladatorientált vezető is megtanulhat empatikusabb hangvételű megbeszéléseket tartani, vagy olykor nagyobb autonómiát adni a csapatnak – ugyanakkor a természetes beállítódásától ez kissé idegen marad.” – (Mészáros, 2022)

A kulcs az önismeret és a helyzetek rugalmas kezelése. Felismerni, hogy alapvetően milyen a vezetési stílusod, és megnézni, egy-egy konkrét helyzet mennyire követeli meg a feladatorientáltságot vagy inkább a kapcsolatokra koncentrálást. Ez már önmagában komoly lépés a hatékonyabb vezetés felé, hiszen aki tudatosan kezeli a saját erősségeit és gyengeségeit, az jobban képes formálni a körülményeket is (például megerősítheti a csapatban azokat a tagokat, akik kiegészítik a vezető hiányosságait).

Előremutató gondolat

Összességében Fiedler állítása – miszerint „a vezetési stílus személyiségbeli gyökerű tulajdonságokból ered, és alapvetően nehezen változtatható” – arra emlékeztet, hogy a személyiségünk és a környezetünk közötti interakció bonyolult, és a vezetés nem pusztán viselkedési technikákból áll. Ezért is fontos, hogy vezetőként tudd, mely helyzetek hoznak ki belőled kiemelkedő teljesítményt, és melyekben érdemes segítséget, kiegészítő erőforrást bevonni. Ezzel a tudatossággal építheted fel úgy a csapatot és a folyamatokat, hogy hosszú távon is megtaláld az összhangot a személyiséged és a szervezeti célok között.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

close-up of a woman hands buying online with a credit card and a laptop, e-commerce concept

Webáruház indítása lépésről lépésre – Átfogó útmutató 2025-ben

Az online kereskedelem dinamikusan növekszik, így soha nem volt jobb idő webáruházat indítani. Ez az útmutató lépésről lépésre végigvezet a teljes folyamaton, a jogi teendőktől kezdve a termékkiválasztáson át a technikai megvalósításig és marketingig. Kezdők számára is érthetően, ugyanakkor a haladó e-kereskedők számára is hasznos tippekkel mutatjuk be, mire érdemes figyelni egy sikeres webshop létrehozásához...
Modern working table with laptop computer with tablet showing marketing planning

Mit csinál és mire jó egy marketing tanácsadó?

Ha vállalkozóként vagy cégvezetőként hallottál már a marketing tanácsadó fogalmáról, de nem volt világos számodra, mit is takar pontosan, akkor nem vagy egyedül. Magyarországon tényleg rengetegen hívják magukat „marketing tanácsadónak”, miközben sokan valójában csupán egy-egy platform (Google Ads, SEO, Facebook stb.) specialistái. Egy igazi marketing tanácsadó azonban ennél komplexebb gondolkodásmódot és sokrétűbb tudást hoz a...
Silhouette traveler hold lighting point to sky with night starry sky milky way is travel and nature

Mit tanulhatunk a Ferengiktől a marketingben?

Amikor a marketing és az üzleti gondolkodás témája szóba kerül, nem sokan gondolnak elsőre a „Star Trek” univerzumára. Pedig van egy olyan faj, akiktől a profit- és üzletközpontú szemlélet tökéletes iskola lehet minden vállalkozó és marketinges számára. A Ferengik, akiket leginkább a „Star Trek: Deep Space Nine” című sorozat tett igazán híressé, a galaxis talán...
Deep Learning AI: Empowering Businesses with Intelligent Technology

Mi a marketing AI?

Mint marketinges, menedzser, business coach és a pszichológiai mechanizmusok iránt érdeklődő, elképesztőnek tartom, hogy a mesterséges intelligencia (AI) milyen mértékben alakítja át a marketinget. Sokan csak a kezdeteinél tartanak ennek a technológiai forradalomnak, pedig a lehetőségek tárháza már most is szinte végtelen. Ha marketingesként, vállalatvezetőként vagy cégépítőként gondolkodsz, akkor számodra is hasznos lehet átgondolni, mit...

Itt érsz el

© Copyright 2025