Ma már nem elég jó szakembernek lenni. Az is számít, hogy látszódik-e rajtad. A kiválasztási folyamatok egyre kevésbé a legalkalmasabb jelölteket keresik – inkább a leggyorsabban kizárhatókat szűrik ki. Ez azt jelenti, hogy nem elég jól dolgozni. Tudnod kell pozícionálni magad. Ha szeretnéd, hogy észrevegyenek, előléptessenek, vagy behívjanak egy olyan állásra, amit valóban megérdemelsz, akkor előbb neked kell világosan látni, ki vagy, mit képviselsz, és mit keresel valójában.
Az álomállás nem feltétlenül a legjobb önéletrajzé lesz. És még csak nem is a legfelkészültebbé. Hanem azoké, akik képesek úgy kommunikálni, hogy a döntéshozó megérezze: ez az ember tudja, mit akar. Az erős énmárka nem önreklám – hanem hitelesség. A sikeres bértárgyalás nem trükk – hanem világos önértékelés. A szakmai fejlődés pedig nem történik meg magától – de igenis elérhető, ha el tudod dönteni, milyen irányba érdemes menned.
Ha régóta gondolkodsz váltáson, vagy egyszerűen csak jobb helyen szeretnél dolgozni – olyanban, ahol értelmes munkát végzel, fejlődsz és anyagilag is megbecsülnek – akkor itt az idő, hogy tudatosan kezeld a karrieredet. És ehhez nem újabb tanfolyamokra van szükség. Hanem egy új szemléletre.
Erről szól a cikk, amit most olvasni fogsz. Ha szeretnéd, hogy ne csak dolgozz, hanem helyed is legyen a munkaerőpiacon, akkor kezd itt:
Az álláspiac átrendeződött – de kevesen alkalmazkodtak hozzá
Ma már egyre kevesebb a klasszikus „önéletrajz – interjú – állás” forgatókönyv. A cégek egyre több jelentkezőt kapnak, egyre rövidebb idő alatt kell dönteniük, és gyakran nem az kerül be a következő körbe, aki a legalkalmasabb – hanem aki első ránézésre nem tűnik alkalmatlannak. Ez fájóan igaz, de éppen ezért fontos kimondani: a kiválasztás már nem elsősorban arról szól, hogy ki a legjobb, hanem arról, hogy ki nem esik ki idő előtt a rostán. És ez egy egészen más játék.
A mai álláspiacon az számít, hogyan pozicionálod magad. Hogy az első benyomásból mi olvasható ki rólad. Hogy tudsz-e világos üzenetet adni arról, ki vagy, mit képviselsz, és mit keresel. És ez nem önfényezés – ez énmárka. Nem elég jó szakembernek lenni. Látszania is kell rajtad. És ez nem felszínesség. Ez tudatosság. A mai munkáltatók nem a tökéletes jelölteket keresik – hanem azokat, akikkel tudnak kezdeni valamit. Akik világosan kommunikálnak. Akiknek az önazonossága egybeesik a pozícióval. Akik nem csak dolgozni akarnak – hanem működni is tudnak egy csapatban, egy kultúrában, egy céllal.
Nem a legjobb nyer – hanem akire a legjobban figyelnek
Sokan még mindig azt hiszik, hogy az állásinterjú egy vizsga. Ahol majd elmondják, mit várnak, és ha ügyesen válaszolunk, megkapjuk a lehetőséget. De ez a hozzáállás ma már nem működik. Az interjú nem vizsga, hanem tárgyalás. És előtte már lezajlik egy csendes kiválasztás – az alapján, hogy mit mutat meg rólad a LinkedIn-profilod, hogyan építetted fel az önéletrajzodat, milyen ajánlásaid vannak, vagy egyszerűen: milyen benyomást keltesz. Ha ezek nem önazonosak, ha nem derül ki belőlük, hogy ki vagy és mit keresel, akkor lehet, hogy soha nem jutsz el a személyes találkozásig.
A jó hír viszont az, hogy a legtöbb esetben nem a „legjobb” jelöltet keresik – hanem azt, aki egyértelmű. Aki tudja, mit akar, és ezt világosan kommunikálja. Aki nem túl sokat mond, de nem is keveset. Aki nem próbál megfelelni, hanem önazonosan képviseli azt, amit tud. A pozicionálás tehát nem manipuláció. Ez a legfontosabb. Az nem hazugság, ha világosan és okosan megmutatod, mi az, amiben értékes vagy. Sőt: ez a felelősséged.
Miért az énmárka a legnagyobb különbségtétel?
Az énmárka nem arról szól, hogy „eladod magad”. Inkább arról, hogy hitelesen megmutatod, miért vagy releváns egy adott helyzetben. Nem kell mindenkinek tetszened. Nem kell minden pozícióra „passzolnod”. De ha egy lehetőség valóban neked szól, akkor felelősség világosan és profin képviselni magad benne. Ez az énmárka ereje: segít, hogy azok találjanak meg, akikkel valóban érdemes dolgozni. És távol tart azoktól, akikhez nem illesz. Ez nem marketing – hanem tisztázás. Nem harsány kommunikáció – hanem koherens önkép.
Ma már szinte minden karrierstratégiai tanácsadás ezzel kezdődik: tedd rendbe az online jelenléted. Tisztázd, mit szeretnél, milyen irányba mész, milyen értékek mentén dolgozol. Mert ha te nem mondod el, ki vagy – mások fogják eldönteni helyetted. Az énmárka építése nem esztétikai kérdés, hanem stratégiai. A jó pozicionálás pedig nem kockázat – hanem esély. És hosszú távon ez a különbség: hogy csak dolgozol valahol, vagy valóban ott van a helyed.
Nem kell tökéletesnek lenned – csak láthatónak
Túl sokan várnak az „ideális pillanatra”. Amikor már megvan a plusz egy nyelvvizsga. Amikor leteszik a következő tanfolyamot. Amikor már több tapasztalat van mögöttük. És közben elmennek mellettük a lehetőségek. A valóságban senki sem tökéletes. De sokan hitelesek, tiszták és vállalhatóak – és őket választják. Az álláspiacon nem az nyer, aki már mindent tud, hanem aki készen áll a következő lépésre. És ezt nem a CV fogja eldönteni – hanem az, ahogy képviseled magad.
Ezért fontos az önismeret, a tudatos karriermenedzsment, és a profi kommunikáció. Ezek együtt alkotják azt, amit a legjobb fejvadászok keresnek: egy olyan személyiség, akivel lehet dolgozni, akiben van potenciál, és aki látja, merre tart. És ennek semmi köze a maximalizmushoz. Inkább a tisztánlátáshoz van. Ahhoz, hogy értsd magad – és ezt képes legyél másoknak is átadni.
Zárás – Nem egy új önéletrajz kell. Egy új szemlélet.
Ha bármikor is úgy érezted, hogy többre vagy képes, mint amit a munkád megmutat rólad – igazad van. Ha úgy érezted, hogy többet tudsz adni, mint amit ma kérnek tőled – valószínűleg így van. És ha úgy érzed, hogy itt az idő váltani, akkor ne újabb bizonyítványokkal kezd. Hanem azzal, hogy tisztázod: ki vagy és merre tartasz. Mert ezt ma már nem a főnököd dönti el. És nem is a HR-es. Hanem te. Aki vállalja magát – és úgy is kommunikálja.
Nem kell, hogy tökéletes legyél. Nem kell, hogy első legyen a CV-d a pakliban. De ha azt akarod, hogy rád gondoljanak előléptetésnél, állásváltásnál vagy bértárgyalásnál, akkor az első lépés nem egy új sablon – hanem egy új hozzáállás. Aki ezt felismeri, az ma nemcsak elhelyezkedik – hanem pályát épít. És ez ma a legnagyobb versenyelőny, amit magadnak adhatsz.