Bővebben a marketing-tanácsadásról

Egy egynapos marketing tanácsadás ára sokszor nagyobb összeg annál, mint amennyit egy átlagos magyar vállalkozó havonta hajlandó reklámra költeni. Mégis újra és újra megtelik a naptáram. Miért? Azért, mert egy ponton túl mindenki rájön: a szétszórt tippek, Facebook-csoportos „okosságok” és egy-egy jól sikerült kampány nem helyettesíti a rendszerszintű gondolkodást. A legtöbb hazai cég nem azért nem növekszik, mert nem tudja használni a hirdetési eszközöket, hanem azért, mert nincs mögötte tudatosan felépített stratégia, nincsenek rendben a számok, és a vállalkozó fejében sincs tisztán, hogy valójában mit és kinek akar eladni.

Magyarországon ráadásul tőkehiányos, árérzékeny, gyakran pesszimista piacon dolgozunk. Nem Silicon Valley-ben vagyunk, ahol egy rossz kampány is „belefér”, mert úgyis van még pénz holnapra. Itt minden rossz döntésnek következménye van: feleslegesen elköltött hirdetési keret, rossz irányba fejlesztett weboldal, félrepozicionált termék, rossz célcsoport, kiégett vállalkozó. A marketing tanácsadás nálam ezért nem arról szól, hogy „ránézek” a kampányaidra, és adok három gyors tippet, hanem arról, hogy egy nap alatt olyan mélyre megyünk le a vállalkozásodban, ameddig te magad valószínűleg még soha nem mentél le.

Egy egynapos tanácsadásban az a lényeg, hogy összekössük azt, ami most különálló darabokban létezik: pénzügyi adatok, ügyfélvisszajelzések, versenytársi mozgások, hirdetési statisztikák, saját elképzeléseid a vállalkozásodról. A cél nem az, hogy „szép” legyen a marketinged, hanem az, hogy működjön. Hogy értsd, miért jön (vagy miért nem jön) a forgalom, miért viselkednek úgy a vásárlók, ahogy, és melyik ponton érdemes belenyúlni a rendszerbe.

Dajka Gábor tapasztalata szerint a legtöbb vállalkozó akkor kér segítséget, amikor már fáj: csökken a forgalom, drága a hirdetés, a konkurencia látványosan elhúzott, vagy egyszerűen úgy érzi, hogy hiába „nyomja a marketinget”, az eredmény elmarad a várttól. Ilyenkor különösen nagy hiba lenne újabb trükköket keresni. Ilyenkor diagnózis kell. Az egynapos marketing tanácsadás ennek a diagnózisnak és az azonnali beavatkozásnak a kombinációja: egy nap alatt átnézzük a cégedet úgy, mintha egy befektető vagy egy nagyon szigorú, de segíteni akaró tanácsadó ülne veled szemben.

Mit értek egynapos marketing tanácsadás alatt?

Az egynapos marketing tanácsadásom célja egyszerűen megfogalmazható: olyan mélyreható segítséget adni, amellyel optimalizálni tudod a vállalkozásod marketingjét – akkor is, ha már jól megalapozott céged van, és akkor is, ha éppen most indítod el. Ez nem „szépítés”, nem motivációs előadás és nem rendszertelen ötletelés. Ez egy 12 órás, fókuszált munka, ahol végig a vállalkozásodon, a marketingeden és a döntéseiden dolgozunk.

A tanácsadást két nagy eredmény mentén mérem: egyrészt mennyit tudunk spórolni neked rossz döntések elkerülésével, másrészt mennyivel tudjuk hatékonyabbá tenni a meglévő rendszereidet. Ez sokszor azt jelenti, hogy bizonyos hirdetéseket leállítunk, bizonyos eszközöket elengedünk, és a felszabaduló pénzt, energiát olyan irányokba tesszük át, ahol nagyobb eséllyel térül meg. Több nemzetközi kutatás is alátámasztja, hogy azok a cégek teljesítenek jobban, amelyek tudatosan mérik és menedzselik a marketingjük teljesítményét – nem csak „érzésre” döntenek, hanem rendszerszinten.

Az egynapos tanácsadás nálam mindig személyre szabott. Másképp néz ki egy webáruház, egy szolgáltató cég, egy offline bolt vagy egy B2B vállalkozás esetében. Abban viszont közös, hogy nem csak hirdetési fiókokról beszélünk. Képbe kerül az ajánlatod, az árstratégiád, az ügyfélélményed, a weboldalad, a tartalmaid, a vevőkezelésed, a panaszkezelésed, a belső folyamataid. A marketing nem „Facebook + Google Ads”, hanem az egész vállalkozásod kommunikációja és vevőszerző rendszere.

A pszichológiai mechanizmusok iránt érdeklődő marketingszakértőként azt látom, hogy a marketing eredményességét legalább annyira befolyásolja a vállalkozó fejében lévő kép a saját cégéről, mint a technikai beállítások. Ha valaki azt gondolja, hogy „az én piacomon csak az ár számít”, akkor a kommunikációja is ennek megfelelően szűk lesz. Ha valaki nem meri megemelni az árait, mert fél, hogy elveszíti a vevőket, akkor állandó nyomás alatt tartja a cégét. Ezekre a gondolkodási mintákra is ránézünk a nap folyamán, mert a marketingstratégia soha nem csak táblázat és eszközlista – hanem döntéssorozat.

A nap felépítése: diagnózis és megvalósítás

Az egynapos tanácsadás két nagy szakaszra oszlik. A nap első felében a diagnózisé a főszerep: mélyen megértem, hogyan működik a vállalkozásod, milyen piacon vagy jelen, kik a versenytársaid, kik a vásárlóid, miért ott tartasz, ahol. A nap második felében a megvalósításé a terep: optimalizáljuk a futó kampányaidat, újakat építünk, beállítjuk a technikai rendszereket, kialakítunk egy olyan akciótervet, amivel a tanácsadás után is egyértelműen látod, mi a következő lépés.

A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy reggel 10-kor elkezdjük a közös munkát, és addig megyünk, amíg érdemben tudunk gondolkodni és dönteni. Online formában ez jellemzően két részletben, kétszer hat órában történik (például két egymást követő napon), képernyőmegosztással. Személyes tanácsadás esetén pedig reggel 10-től akár este 10 óráig veled vagyok a vállalkozásodnál, irodádban vagy saját környezetünkben. A 12 óra nem szentírás percre pontosan, de tapasztalatom szerint ennyi idő kell ahhoz, hogy érdemben feltárjuk a céged működését, és ne csak „megvakarjuk a felszínt”.

A két szakasz súlya persze függ a vállalkozásod érettségi szintjétől. Egy teljesen induló vállalkozásnál a nap nagyobb része stratégiaalkotásról, piackutatási irányokról, buyer persona meghatározásról szól, és kevesebb az azonnali technikai beavatkozás. Egy érettebb, már hirdető cég esetén viszont hamarabb át tudunk menni a konkrét kampányok, weboldalak, hirdetési fiókok optimalizálására. A keret tehát ugyanaz, de a tartalom a te helyzetedhez igazodik.

Fontos: ez nem színház, ahol „jól érezzük magunkat” és a nap végén mindenki megveregeti a vállát. Itt kemény kérdések jönnek: reális-e az árbevételed a piacodhoz képest, mennyire életképes a termékportfóliód, tényleg van-e igény arra, amit el akarsz adni, vagy csak reméled. És jönnek nagyon gyakorlati kérdések is: hogyan jelöljük ki a célközönséget, mely csatornákba érdemes pénzt tenni, mit mérünk, milyen időtávon várunk eredményt.

A nap első fele: vállalkozásod mélyreható feltérképezése

A közös munka elején nem a hirdetési fiókodba lépek be, hanem a fejedbe és a számaidba. Átnézzük a vállalkozásod alapjait: mi a terméked vagy szolgáltatásod, mennyi rajta az árrés, milyen fix költségeid vannak, mekkora volt az elmúlt 12 hónap árbevétele, hogyan alakult a profit, milyen marketingeszközöket használtál eddig, és ezekre mennyit költöttél. Nem könyvelőt játszom, hanem azt nézem, hogy a számok alapján milyen mozgástered van marketingben, mennyi veszítenivalód és mennyi növekedési potenciálod van.

Ezután ránézünk a piacodra. Kik a versenytársaid, miben jobbak nálad, miben gyengébbek, milyen árazással dolgoznak, hogyan kommunikálnak. Sokszor már itt kiderül, hogy a „mindenki olcsóbb nálam” csak érzés, nem tény. Máskor kiderül, hogy te vagy a piac legolcsóbb szereplője, miközben a kommunikációd prémiumnak akar látszani – ez hosszú távon fenntarthatatlan. A versenytárs-elemzésnél nem csak a felszínt nézzük, hanem azt is, hogyan szerzik a vevőket, hogyan tartják meg őket, milyen csatornákon vannak jelen, milyen típusú tartalmakat gyártanak.

A következő lépés a célközönség és a minta vásárló (buyer persona) feltérképezése. Melyik generációhoz tartoznak tipikusan a vevőid, milyen problémára keresnek megoldást, milyen kifogásokkal érkeznek, milyen félelmeik vannak. Egy átlagos magyar KKV-nál ez gyakran teljesen hiányzik: „mindenkinek szólunk”, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy senkihez nem szólunk igazán. Itt használom azt a gondolkodást, amiről a generációs marketingről szóló előadásaimban is beszélek: másképp kell kommunikálni egy huszonéves online vásárlóval, mint egy ötvenes, offline világhoz szokott döntéshozóval.

A nap első felének része egy marketing audit is: végignézzük a weboldalad logikáját, a tartalmaid minőségét, a hírleveleidet, a social média jelenlétedet, az ügyfélkezelésedet. Megnézzük, mennyire konzisztens a kommunikációd, mennyire érthető az üzeneted, mennyire tudja egy hideg érdeklődő egyértelműen megfogni, mit kap tőled és miért pont tőled. Sokszor már az első 3–4 óra után összeáll egy kép arról, hogy hol folyik el a pénz, hol akadozik a vevőszerzés, hol gyenge a pozicionálásod.

A nap első felének a végére általában kijelölünk 3–5 olyan stratégiai területet, ahol be kell avatkozni: lehet ez a célcsoport pontosítása, az ajánlati struktúra újragondolása, a csatornaválasztás átrendezése, a weboldal átalakítása vagy a teljes kampányrendszer újratervezése. Ekkor még nem oldottuk meg a problémát, de van egy tiszta diagnózisunk – és ez a kiindulópont ahhoz, hogy a nap második felében nekiálljunk a konkrét lépéseknek.

A nap második fele: kampányoptimalizálás, rendszerépítés, technikai támogatás

A diagnózis után jön az, amire a legtöbb vállalkozó „éhes”: konkrét beavatkozás a marketingrendszerbe. Itt közösen belépünk a hirdetési fiókokba (Google Ads, Facebook/Meta, esetleg más csatornák), megnézzük a kampányok, hirdetéscsoportok, célzások, kulcsszavak, kreatívok teljesítményét. Szétválasztjuk egymástól azt, ami tényleg működik, és azt, ami csak viszi a pénzt. Beállítjuk vagy javítjuk a konverziómérést, összekötjük a weboldalt az analitikával, megnézzük, hogy amit eddig sikernek hittél, az valóban siker-e, vagy csak látszólagos aktivitás.

Sok vállalkozásnál itt derül ki, hogy a marketingteljesítményt valójában nem mérik rendesen. Nincsenek következetes célok, nincs ügyfelenkénti érték, nincs ügyfélélettartam-számítás. Pedig a vásárlók hosszú távú értéke (customer lifetime value) az egyik legfontosabb mutató, ami megmutatja, mennyire érdemes egyáltalán ügyfelet szerezni egy adott költségszinten. Nemzetközi kutatások szerint azok a cégek, amelyek ügyfeleiket „eszközként”, hosszú távú értékként kezelik, tudatosabban építik a marketingjüket és stabilabb növekedést érnek el. A nap második felében ezért mindig törekszünk arra, hogy legalább egy egyszerű, a te cégedre szabott ügyfélérték-szemlélet kialakuljon.

Ha webáruházad van, akkor külön ránézünk az átlagos kosárértékre, az upsell–cross-sell lehetőségekre, az elhagyott kosarak arányára, a remarketingre, az árösszehasonlító oldalak szerepére. Megnézzük, milyen az ügyfél útja a hirdetéstől a vásárlásig, és hol esnek ki a látogatóid. Ha szolgáltató vagy, akkor a leadgenerálás, az ajánlatkérés, az ajánlatadás, az utánkövetés, a szerződéskötés és az ügyfélmegtartás lépéseit térképezzük fel, és építünk ezekhez egyszerű, de következetes folyamatokat.

Nem hagyjuk ki a kreatívot sem. Átírunk hirdetési szövegeket, címsorokat, ajánlatokat, ha szükséges. Ha a weboldal tartalmával van gond (és nagyon sok esetben van), akkor konkrét javaslatokat kapsz arra, mit hogyan fogalmazz át, mely szekciókat húzd ki, mit emelj előre. Nem az a cél, hogy „szép” legyen a szöveg, hanem az, hogy világos, következetes és meggyőző legyen – a te célközönséged számára.

Technikai oldalról közösen beállítjuk vagy javítjuk a hirdetési fiókokat, a konverziókövetést, a mérési rendszereket. Ha eddig bizonytalan voltál abban, hogy mit hova kell kattintani, hogyan kell új kampányt indítani, milyen ajánlattételi stratégiát válassz, a nap végére sokkal magabiztosabb leszel. Nem az a cél, hogy mindent te csinálj, hanem az, hogy értsd, mit csinál a marketingesed vagy az ügynökséged, és tudj velük egyenrangú félként beszélni.

A nap végén összeállítunk egy 30–90 napos cselekvési tervet. Nem egy 40 oldalas, fiókban porosodó dokumentumot kapsz, hanem egy konkrét, priorizált listát: mit kell abbahagyni, mit kell átalakítani, mit kell bevezetni, milyen sorrendben, milyen erőforrással. Itt jön elő az a tapasztalat, amit 2007 óta marketingesként, tanácsadóként és befektetőként szereztem: tudom, mekkora falat fér bele egyszerre egy magyar KKV-nak, és mi az, ami csak szépen hangzó, de a valóságban végrehajthatatlan terv lenne.

Online egynapos konzultáció: két hatórás blokk képernyőmegosztással

Az online egynapos tanácsadás kifejezetten azoknak kedvez, akik rugalmasabban, utazás nélkül szeretnének dolgozni velem, vagy akiknél a csapat több tagja is be tud csatlakozni különböző időpontokban. A formátum tipikusan kétszer hat órás blokk: például két egymást követő napon, 10–16 óráig. Képernyőmegosztással dolgozunk, így mindketten ugyanazt látjuk: a hirdetési fiókokat, az analitikát, a weboldaladat, a táblázataidat.

Ennek a formának az egyik legnagyobb előnye, hogy a tanulási folyamat szinte észrevétlenül épül be a napba. Ahogy lépésről lépésre átnézzük a beállításokat, statisztikákat, célzásokat, te is látod, hogy mit miért csinálunk. Nem „fekete doboz” marad a marketingrendszer, hanem átláthatóvá válik. A nap végére nem csak egy optimalizáltabb fiókod lesz, hanem olyan tudásod is, amivel a későbbiekben sokkal tudatosabban tudsz kérdezni, dönteni, delegálni.

Online tanácsadásnál könnyebb bevonni a kollégákat is: bejöhet a marketingesed, a cégvezető társad, az értékesítési vezetőd, akár a fejlesztőd is. Meg tudjuk beszélni közösen, hogyan illeszkedjenek egymáshoz a marketing, értékesítési és technikai folyamatok. Sok konfliktus és félreértés abból adódik, hogy mindenki csak a saját részét látja a rendszernek. Az online térben egyszerre tudunk mindannyiuknak mutatni valamit, és együtt kialakítani a közös képet.

A két hatórás blokk közötti időszakot is ki lehet használni: ha az első napon kijelölünk bizonyos feladatokat (például adatok összegyűjtése, hozzáférések rendezése, bizonyos oldalak átnézése), a második napon ezekre már rá tudunk építeni. Így nem egyetlen hosszú, kimerítő maratonról van szó, hanem két egymáshoz kapcsolódó, de mégis jobban emészthető szakaszról. A tapasztalatom az, hogy így a vállalkozók jobban tudnak koncentrálni, és kevesebb információ veszik el.

Online formában is ugyanaz az elv: nem órákat árulok, hanem eredményt. Nem az a cél, hogy leteljen a 12 óra, hanem az, hogy a végére tisztábban láss, jobb döntéseket tudj hozni, és legyen egy olyan konkrét terved, amit már másnaptól végre tudsz hajtani. Ha kell, lassabban haladunk, ha kell, gyorsítunk – a tempót a te tudásszintedhez és a vállalkozásod állapotához igazítom.

Személyes egynapos tanácsadás: amikor a vállalkozó és a cég egyszerre fejlődik

A személyes egynapos tanácsadás intenzívebb élmény. Reggel 10-től akár este 10 óráig együtt vagyunk, ugyanabban a térben: az irodádban, az üzlethelyiségedben vagy a saját környezetünkben. Ilyenkor nem csak a számokat, a fiókokat és a táblázatokat látom, hanem a fizikai környezetet, a munkatársaidat, a vevőidet, a cég hangulatát is. Ez rengeteget elárul arról, hogyan működik valójában a vállalkozásod.

Személyes jelenlétben sokkal hamarabb megjelennek azok a finom jelzések, amelyek papíron soha nem jönnének elő: hogyan beszélsz a csapatoddal, hogyan beszélnek ők rólad, mennyire rendezettek a folyamatok, mennyire „lóg a levegőben” egy-egy feladat. Gyakran már az első egy-két óra után látom, hogy a probléma nem a marketing eszközválasztásnál, hanem a cégműködésben, a felelősségvállalásban, az időgazdálkodásban vagy a döntéshozatalban van. Ilyenkor ezekről is beszélünk, mert a marketinged csak annyira lesz erős, amennyire a vállalkozásod egésze az.

Fontos kimondani: nem vagyok pszichológus, és nem is pszichoterápiát csinálok. Ugyanakkor a pszichológiai mechanizmusok iránt kifejezetten érdeklődök, és 17+ éve figyelem, hogyan gondolkodnak a sikeres és a sikertelen vállalkozók. A személyes tanácsadáson óhatatlanul szóba kerülnek olyan témák is, mint az önbizalom, a halogatás, a felelősséghárítás, a konfliktuskerülés vagy éppen az, hogy mennyire tudod elengedni a kontrollt és delegálni. Ezek nem „lelki körök”, hanem nagyon is üzleti kérdések, mert közvetlenül befolyásolják, hogy mennyire tudsz következetes marketinget építeni.

Gyakran előfordul, hogy a nap végén nem csak kampányokat állítunk át, hanem komoly döntéseket is meghozol: például marketingest vagy ügynökséget váltasz, árazási stratégiát módosítasz, egy veszteséges termékvonalat leállítasz, vagy épp ellenkezőleg, egy rejtett erősségre építve elindítasz valami újat. A személyes jelenlét segít abban, hogy ne csak intellektuálisan fogadd be a javaslatokat, hanem tényleg el is köteleződj mellettük.

„A marketingtanácsadó dolga nem az, hogy kedveljenek, hanem az, hogy pénzt spóroljon neked – akár azzal is, hogy lebeszél egy rossz ötletedről.” – Dajka Gábor

Mit viszel magaddal a 12 óra végén?

Az egynapos marketing tanácsadás végén nem egy szép prezentációt kapsz, amit majd valamikor „jó lesz elővenni”, hanem konkrét, azonnal használható eredményeket. Az egyik ilyen eredmény egy tömör, de átfogó marketingstratégiai vázlat: milyen piacon vagy, kiket akarsz elérni, milyen pozíciót veszel fel, milyen üzenetekkel kommunikálsz, milyen csatornákon, milyen költségkerettel, milyen időtávon. Ez nem akadémiai dokumentum, hanem olyan anyag, amit a saját magad és a csapatod számára is érthetően lehet használni a mindennapokban.

A másik eredmény egy priorizált, 30–90 napos akcióterv. Pontosan látni fogod, mely kampányokat kell átalakítani vagy leállítani, milyen új kampányokat kell indítani, milyen módosításokat kell végrehajtani a weboldaladon, milyen mérési rendszereket kell bevezetni vagy rendbe tenni. Ha van marketingesed vagy ügynökséged, ezt a tervet odat tudod tenni eléjük úgy, hogy pontosan lásd, mit vársz tőlük. Ha nincs, akkor ez lesz a saját munkaterved.

Harmadik eredményként sokan azt emelik ki, hogy a nap végére teljesen másképp kezdenek el gondolkodni a marketingről. Nem „költségként”, hanem befektetésként, amelynek hozamát mérni kell. Nem „kampányként”, hanem rendszerként, amelyben minden elemnek megvan a szerepe. Nem „csak hirdetésként”, hanem a vállalkozás teljes értékesítési folyamatának részeként. A nemzetközi szakirodalom is azt mutatja, hogy azok a cégek teljesítenek tartósan jobban, amelyek nem ad hoc kampányokban, hanem mérhető, folyamatosan fejlesztett marketingrendszerekben gondolkodnak.

Végül, de nem utolsósorban: időt spórolsz. Sok olyan hibát, amit egyedül évek alatt tapasztalsz meg, egy nap alatt el tudunk kerülni azzal, hogy átnézzük a terveidet, a kampányaidat, a piaci helyzetedet. Nem ígérem, hogy 12 óra alatt „megszűnik minden probléma”, mert ez nem lenne igaz. Azt viszont igen, hogy sok év tapogatózását ki tudjuk váltani egyetlen intenzív nappal – ha hajlandó vagy őszintén szembenézni a helyzeteddel és végigcsinálni azokat a lépéseket, amikben megállapodunk.

Kinek való, és kinek nem való az egynapos konzultáció?

Az egynapos marketing tanácsadás nem való mindenkinek, és ezt fontos tisztán látni. Való azoknak a mikro- és kisvállalkozóknak, akik már rájöttek, hogy a „gyors meggazdagodás” ígérete mese, és hajlandók valódi munkát, pénzt és időt tenni a vállalkozásukba. Való azoknak, akiknek már van forgalmuk, vannak vevőik, és azt érzik, hogy a jelenlegi szinten megrekedtek: a marketing költ, de nem hoz elég eredményt, a csapat túlterhelt, a vállalkozó pedig nem látja, merre tovább.

Való azoknak az induló vállalkozóknak is, akik komolyan gondolják, hogy stabil céget építenek, és nem akarnak felesleges köröket futni. Nekik a nap inkább arról szól, hogy reálisan felmérjük az ötlet életképességét, a piaci igényt, a versenytársi környezetet, a lehetséges pozicionálást. Itt sokszor az a legnagyobb érték, ha időben mondjuk ki közösen: vagy módosítani kell az ötletet, vagy adott formában nem érdemes elindulni vele. Egy ilyen felismerés sokkal több pénzt spórolhat, mint amennyibe maga a tanácsadás kerül.

Nem való az egynapos konzultáció annak, aki még mindig abban hisz, hogy létezik az a „titkos beállítás” vagy „csodatrükk”, amitől holnaptól ömleni fog a pénz. Nem való annak, aki nem akar felelősséget vállalni, és minden kudarcért kizárólag a piacot, a vevőket vagy a marketingeseket hibáztatja. Nem való annak sem, akinek semmilyen marketingköltségvetése nincs, és abban reménykedik, hogy tanácsadással „ingyen lehet ügyfelet szerezni”. Ez a játék pénzzel megy, és ha nulla a keret, akkor először a pénzügyi oldalt kell rendezni, nem a hirdetési stratégiát.

A magyar piac sajátosságai miatt a tanácsadás hangolása különösen fontos. A legtöbb hazai vállalkozó nem multinacionális költségvetéssel dolgozik, hanem szűk keretek között, magas kockázat mellett. Éppen ezért az Online Marketing és Pszichológia című könyvemben is, és az egynapos tanácsadásokon is mindig a tőkehiányos, mégis fejlődni akaró vállalkozók szemszögéből gondolkodom. A nap során azt keressük, hogyan lehet a rendelkezésre álló erőforrásokat a leghatékonyabban elosztani – marketingben, időben, energiában egyaránt.

Hogyan készülj fel az egynapos marketing tanácsadásra?

Ahhoz, hogy a közös napunk valóban a lehető legtöbbet hozza ki a vállalkozásodból, érdemes tudatosan felkészülni. Először is: gyűjtsd össze a legfontosabb számaidat az elmúlt 12 hónapból. Árbevétel, profit, marketingre költött összeg csatornánként (ha tudod), átlagos kosárérték, visszatérő vásárlók aránya, legfontosabb termékek vagy szolgáltatások forgalma. Nem baj, ha nem tökéletes a kép, de minél több adat áll rendelkezésre, annál jobb döntéseket tudunk közösen hozni.

Második lépésként rendezd a hozzáféréseket: Google Ads, Facebook/Meta hirdetési fiók, analitika (GA4 vagy más rendszer), weboldal admin, hírlevélszoftver, esetleges CRM. Ha ezekhez nincs hozzáférésed, vagy csak részben, akkor már a tanácsadás előtt érdemes ezeket tisztázni a fejlesztőddel, ügynökségeddel, marketingeseddel. A napunk nem attól lesz értékes, hogy hozzáférésvadászattal telik, hanem attól, hogy a már meglévő rendszereken tudunk fejleszteni.

Harmadik lépésként gondold át, mi az a 3–5 kérdés, amire mindenképpen választ szeretnél kapni. Nem az a cél, hogy listát írj 40 apró technikai kérdésről, hanem hogy kijelöljünk néhány stratégiai témát: például „hogyan pozicionáljam magam a piacon?”, „melyik csatornára kellene tennem a hangsúlyt?”, „reális-e az árképzésem?”, „mit csináljak a gyenge teljesítményű termékekkel?”, „hogyan tudnám növelni az ügyfelek élettartamértékét?”. Ezeket a kérdéseket a nap során végig szem előtt tartjuk.

Végül készülj fel egy dologra lélekben: őszinteségre. Itt nem az a cél, hogy „bebizonyítsd”, mennyire jól csináltál eddig mindent. Ha így lenne, nem lenne szükség tanácsadásra. A marketing tanácsadás akkor működik, ha hajlandó vagy beismerni, ha valami nem működik, ha bizonyos döntések nem hozták a várt eredményt, ha valahol hibáztál. Ez nem szégyen, hanem a fejlődés elindulása. Én sem vagyok tévedhetetlen, de az a dolgom, hogy a tapasztalatommal, a kérdéseimmel, a nézőpontommal segítsek neked jobb utat találni.

Dajka Gábor marketingszakértő, business coach és befektető szerint

Őszintén hiszem, hogy a legtöbb magyar vállalkozás nem azért marad középszerű szinten, mert „rossz a piaca”, hanem azért, mert nincs bátorsága szembenézni a saját vakfoltjaival. A marketing tanácsadás nálam nem arról szól, hogy simogassam az egót és megerősítsem a már meglévő hiedelmeket. Arról szól, hogy egy napra beengedj a vállalkozásod mélyére, és hajlandó legyél végighallgatni és végiggondolni azt is, ami kényelmetlen.

Nem fogok gyors meggazdagodást ígérni, nem fogom azt mondani, hogy „minden piacon mindent el lehet adni, csak akarni kell”. Azt viszont meg fogom mondani, ha rossz irányba indultál, ha túl sok pénzt égetsz el értelmetlen kampányokra, ha gyenge a pozicionálásod, ha nem ismered eléggé a vevőidet, ha a kommunikációd zavaros. És meg fogom mutatni azt is, merre érdemes elindulni helyette.

Számomra a jó tanácsadás mércéje egyszerű: ha egy év múlva visszanézel erre a napra, azt tudd mondani, hogy megérte. Hogy kevesebb pénzt égettél el, mint tanácsadás nélkül égettél volna. Hogy jobban érted a saját marketingedet. Hogy magabiztosabban hozol döntéseket. Hogy közelebb kerültél ahhoz a vállalkozáshoz, amit valójában építeni szeretnél – nem ahhoz, amit a „motivációs posztok” sugallnak.

Ha ezt keresed – őszinte, néha kemény, de érdemben segítő visszajelzést és együtt gondolkodást – akkor az egynapos marketing tanácsadás jó befektetés lesz neked. Ha viszont csak megerősítést akarsz a már meglévő döntéseidre, akkor erre a napra nincs szükséged. A marketing nem attól lesz erős, hogy mindenki bólogat, hanem attól, hogy merünk gondolkodni, számolni, vitatkozni és dönteni.

Szakértő válaszol – gyakori kérdések

Elég egy nap ahhoz, hogy rendbe tegyük a marketingemet?

Egy nap alatt nem lehet „teljesen készre” csiszolni egy vállalkozás marketingjét, és nem is ezt ígérem. Egy nap arra elég, hogy tiszta diagnózist kapj, kijelöljük a legfontosabb beavatkozási pontokat, optimalizáljuk a legkritikusabb kampányokat, rendbe tegyük a mérési rendszereket, és készítsünk egy 30–90 napos cselekvési tervet. A valódi változást az hozza, hogy ezt a tervet következetesen végre is hajtod. A tanácsadás tehát irányt, keretet és eszközt ad – a megvalósítás a te kezedben marad.

Mekkora marketingköltségvetés mellett érdemes egynapos tanácsadást kérni?

Általános irányként azt mondom: akkor érdemes egy egynapos tanácsadásba belevágni, ha legalább havi szinten rendszeresen tudsz marketingre költeni, és a tanácsadás ára nem az utolsó tartalékod. Ha nincs semmilyen kereted, akkor először a pénzügyi alapokat kell rendbe tenni, és csak utána van értelme intenzívebb marketingmunkába kezdeni. Ugyanakkor az is igaz, hogy egy rosszul beállított kampány egy hónap alatt több pénzt tud elvinni, mint amennyibe egy korrekt tanácsadás kerül – ezért, ha már költesz hirdetésre, akkor kifejezetten megtérülhet, ha még időben beleállunk a rendszer rendbetételébe.

Miben más ez, mint egy „klasszikus” online marketing audit?

Egy klasszikus online marketing audit általában arról szól, hogy valaki átnézi a hirdetési fiókodat, a weboldaladat, az analitikádat, és kapsz róla egy többoldalas dokumentumot. Ez hasznos lehet, de önmagában kevés. Az egynapos tanácsadásnál nem csak leírjuk a problémákat, hanem együtt dolgozunk rajtuk: közösen módosítjuk a kampányokat, átírjuk a szövegeket, beállítjuk a méréseket, új ajánlatokat dolgozunk ki, akciótervet készítünk. Ráadásul a stratégiai, pénzügyi és pszichológiai szempontokat is bevonjuk – nem csak technikai hibákat keresünk, hanem az egész vállalkozás működését vizsgáljuk.

Hogyan alkalmazkodik a tanácsadás a magyar piac sajátosságaihoz?

Magyarországon másképp működnek a vevők, más a vásárlóerő, más a bizalomszint és más a vállalkozói gondolkodás is, mint a nyugati piacokon. Ezért a tanácsadás során nem külföldi, óriáscéges mintákat próbálok rád erőltetni, hanem a tőkehiányos, árérzékeny, sokszor bizalmatlan, de tanulni képes magyar vevőre és vállalkozóra hangolt megoldásokat keresünk. Az Online Marketing és Pszichológia című könyvemben is ezekre a sajátosságokra építek: hogyan gondolkodik a magyar fogyasztó, milyen pszichológiai és szociológiai tényezők befolyásolják a döntéseit, és hogyan lehet ezekhez úgy igazítani a marketinget, hogy ne legyen sem manipulatív, sem naiv.

Mi történik, ha a tanácsadás után rájövök, hogy nem jó az üzleti ötletem?

Ez a legnehezebb, de sokszor a leghasznosabb felismerés. Ha a nap végére közösen arra jutunk, hogy az adott formában nem érdemes tovább tolni az ötletet, akkor felszabadítunk időt, pénzt és energiát valami másra, aminek több értelme van. Ez nem kudarc, hanem korrekció. Inkább derüljön ki most, mint évekkel később, amikor már jóval több pénzt és energiát tettél bele valamibe, ami soha nem tudott volna igazán működni.

Források

 

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Generatív AI a munkahelyen: az 5 vezetői feszültség és a bevezetés gyakorlata

A generatív mesterséges intelligencia (generative AI) körül most minden egyszerre történik: lelkesedés, félelem, kapkodás, és a „nekünk is kell valami AI” típusú vezetői reflex. A gond ott kezdődik, hogy a munkahelyi AI nem egy új szoftver bevezetése, hanem a munkavégzés logikájának átírása. Amikor egy rendszer leveszi rólad a monoton, fárasztó feladatokat, rövid távon hálás leszel....

Mit érdekel engem? Van pénz vagy nincs?

„Nekem mi közöm van hozzá? Csak a végeredmény érdekel.” – ezt a mondatot rengeteg vállalkozó kimondja, és közben őszintén azt hiszi, hogy ez egy racionális, felnőtt hozzáállás. Én meg azt látom, hogy ez a mondat sokszor nem racionalitás, hanem üzleti önbecsapás. A végeredmény persze érdekeljen. A gond ott kezdődik, amikor a vállalkozó úgy akar végeredményt,...

Vállalkozóként muszáj beszélned az üzleti nyelvet

Rengeteg tárgyalás azért megy félre, mert a vállalkozó fejben még „szeretné, ha jobban menne”, de a partner oldalon már „kockázatot akar csökkenteni”. Ez két teljesen eltérő gondolkodásmód. Dajka Gábor tapasztalata szerint ilyenkor nem a terméked, nem a szolgáltatásod, és nem is a szaktudásod a gyenge láncszem, hanem az, hogy nem tudod üzleti nyelven elmondani, hogyan...

Miért befektetés egy menedzserdiploma?

Magyarországon a „befektetés” szóról sokaknak azonnal ingatlan, részvény vagy vállalkozás jut eszébe. A saját döntéshozatali képesség, a vezetői gondolkodásmód és a szervezeti szemlélet viszont gyakran csak akkor kerül napirendre, amikor már fáj: amikor szétesik a csapat, csúszik a projekt, elfogy a készpénz, vagy a cég egyszerűen „nem nő tovább”. Pedig a menedzserdiploma lényege nem a...

Itt érsz el

Keress bátran

Előadások tartását és podcast beszélgetéseket szívesen vállalok, illetve a sajtónak is nyilatkozom.
Sajtóreferenciák itt.

Idézz tőlem

Szeretem ha a gondolataimat idézik kiadványokban, weboldalakon, adásokban. Szívesen visszalinkellek, írj rám.

© Copyright 2025