GVH: MI és versenyképesség, állami beavatkozás

Főbb pontok

Budapest, 2024. október 21. – A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) friss piacelemzése szerint a mesterséges intelligencia (MI) technológiák gyors terjedése versenyhátrányt okozhat a kis- és középvállalkozások (kkv-k) számára, ha nem kezdik el alkalmazni ezeket. Az elemzés rávilágít arra, hogy az öntanuló rendszerek fejlesztésének többsége nagy világnyelveken alapul, ami hátrányos lehet a kisebb nyelvek, például a magyar nyelv számára. A GVH ezért konkrét ajánlásokat tett a fogyasztói védelem és a piaci verseny fenntartása érdekében, amelyek megtalálhatók a hivatal honlapján.

Az év elején a GVH az uniós versenyhatóságok között elsőként indított piacelemzést, amelyben a mesterséges intelligencia hatásait vizsgálták a különböző iparágakra és a fogyasztói helyzetre. A cél az volt, hogy feltárják, hogyan torzíthatják az MI technológiák a piaci versenyt, és hogy ezek mennyire teszik kiszolgáltatottabbá a fogyasztókat.

Az elemzés részletezi a mesterséges intelligencia történetét, nemzetközi szabályozását, és részletes adatkérő kérdőívekkel vettek fel adatokat a nagy technológiai vállalatoktól és a generatív MI-modellek fejlesztőitől. Ezen túlmenően a GVH konzultált hazai fejlesztőkkel, MI-megoldásokat használó vállalkozásokkal, kutatóintézetekkel, egyetemekkel, valamint állami és non-profit szervezetekkel. Az elemzés kiterjedt két kiemelt szektorra is: a banki szolgáltatásokra és a telekommunikációra.

A GVH piacelemzése szerint a mesterséges intelligencia alapú fejlesztésekhez számos kulcsfontosságú erőforrás szükséges: nagy mennyiségű adat, megfelelő számítási kapacitás (hardveres vagy felhőalapú), specifikusan képzett munkaerő, valamint jelentős pénzügyi források. Az előre betanított modellek elérhetősége is kulcsfontosságú mind a fejlesztők, mind a technológiákat alkalmazó vállalkozások számára. Az MI-piac azonban továbbra is dinamikusan fejlődik, ezért a versenyhatóságoknak folyamatosan figyelniük kell a technológia fejlődését és annak piaci hatásait.

A GVH elemzése rámutat, hogy az MI alkalmazása hosszú távon jelentősen növelheti a vállalatok hatékonyságát, amely akár a GDP növekedéséhez is hozzájárulhat. A mesterséges intelligencia elterjedése így a versenyképesség egyik kulcsfontosságú tényezőjévé válhat, ugyanakkor a hatások mértéke még nem teljesen egyértelmű.

A hazai vállalkozások körében az MI alkalmazása jelenleg még alacsony szinten áll, különösen a kkv-k esetében. A cégek gyakran nincsenek tisztában a technológia alkalmazási lehetőségeivel, amit a tőke- és szakemberhiány tovább súlyosbít. Bár egyes vállalkozások már bevezettek MI-alapú megoldásokat, ezek többnyire kisebb, nem kritikus feladatokat látnak el, például chatbotok vagy csalásmegelőzés formájában. A banki és telekommunikációs szektor vizsgálata során kiderült, hogy az MI alkalmazása még gyerekcipőben jár, de a vállalkozások figyelemmel kísérik a technológia fejlődését és belső képzésekkel fejlesztik MI-képességeiket.

A vizsgálat szerint a globális technológiai cégek nem fejlesztenek specifikusan a magyar piacra szánt termékeket, így a magyar nyelvű öntanuló rendszerek fejlesztése kulcsfontosságú a nyelvi és kulturális identitás megőrzéséhez. A GVH felhívja a figyelmet az állami szerepvállalás szükségességére a magyar nyelvű MI-modellek támogatása érdekében, ami az adatbiztonság és adatszuverenitás szempontjából is kiemelt jelentőségű.

Csak 5775 Ft
kozepen

A GVH javaslatai a hazai MI-alkalmazás előmozdítására:

  • A kkv-k technológiai ismereteinek fejlesztése, technológiai infrastruktúrájuk biztosítása, valamint a szükséges tőke és munkaerő rendelkezésre állásának támogatása.
  • A fogyasztók számára világos és átlátható tájékoztatás biztosítása az MI-alapú megoldások alkalmazásáról, még azok használata előtt.
  • Az országos MI-stratégia felülvizsgálata, amely a szakirányú képzések fejlesztésére, az MI-kutatási irányok összehangolására, valamint a szuperszámítástechnikai kapacitások kiaknázására fókuszál.
  • A magyar nyelvi modellek fejlesztésének támogatása, hogy a magyar nyelvű MI-megoldások elérhetők és versenyképesek legyenek.

Az elemzés részletei és a teljes tanulmány elérhetők a GVH honlapján. Ebből egy összefoglaló:

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) piacelemzése a mesterséges intelligencia (MI) technológiák piaci hatásait és a magyar vállalkozásokra gyakorolt következményeit vizsgálja. A tanulmány célja, hogy feltárja, milyen módon befolyásolja az MI technológia a piaci versenyt, illetve hogyan érinti a fogyasztói magatartást és adatbiztonságot. Az elemzés szerint a MI technológiák rohamos fejlődése különösen a kis- és középvállalkozások (kkv-k) számára jelent kihívást, mivel a nagyobb cégek könnyebben képesek kihasználni az új technológia nyújtotta előnyöket.

A GVH piacelemzésében különösen a generatív MI-technológiákra és azok lehetséges gazdasági hatásaira fókuszált. A tanulmány megállapítja, hogy az MI fejlesztése magas erőforrásigénnyel jár, ami versenyelőnyt biztosít a nagyobb, jobban tőkésített vállalatoknak. Az MI technológiák használatának elterjedése hozzájárulhat a piaci koncentráció növekedéséhez, mivel a kisebb vállalatok számára nehézséget jelent a szükséges erőforrások, mint például a számítási kapacitás és a magasan képzett munkaerő elérése. Ez a koncentráció piaci torzulásokhoz és a verseny csökkenéséhez vezethet, ami hosszú távon növekvő árakat és csökkentett választékot eredményezhet a fogyasztók számára.

A piacelemzés több ajánlást is megfogalmaz a magyar MI-piac fejlesztése érdekében, például az állami beavatkozások és támogatások növelését, a hazai vállalkozások technológiai ismereteinek bővítését és a hozzáértő munkaerő biztosítását. Ezen felül a GVH hangsúlyozza a magyar nyelvű MI-modellek fejlesztésének fontosságát, mivel az öntanuló rendszerek többsége jelenleg nagy világnyelveken alapul. A tanulmány szerint az MI technológiák elterjedése hosszú távon hozzájárulhat a magyar gazdaság versenyképességének növekedéséhez, de ehhez elengedhetetlen a szabályozási környezet folyamatos fejlesztése és a piaci verseny élénkítése.

A piacelemzés végkövetkeztetése, hogy az MI technológia szélesebb körű bevezetése segíthet a termelékenység növelésében, és ezáltal hozzájárulhat a gazdasági növekedéshez, de az ehhez szükséges technológiai és szabályozási feltételek megteremtése kulcsfontosságú a sikeres adaptációhoz.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Hacker in hoodie working hacks code site on personal computer with green light

Google Ads fiókok feltörése: módszerek és védekezés

A vállalkozások és marketingügynökségek Google Ads fiókjaiban gyakran jelentős hirdetési költségkeretek, fizetési adatok és üzleti információk találhatók. Nem csoda, hogy a kiberbűnözők értékes célpontnak tekintik ezeket a fiókokat. Az elmúlt években (2024–2025) számos eset rávilágított arra, hogyan próbálnak illetéktelenek hozzáférni mások Google Ads fiókjaihoz – akár technikai trükkökkel, akár pszichológiai manipulációval. A Google 2024-es biztonsági...
Silhouette of head black paper 3d unicorn on sunset background

A Pegasus kémszoftver működése

A Pegasus kémszoftver – más néven Pegasus kémprogram – korunk egyik legfejlettebb és legveszélyesebb digitális megfigyelő eszköze. Ezt az izraeli NSO Group vállalat fejlesztette ki, és kiberfegyverként értékesíti kormányzati szervek számára világszerte. A Pegasus észrevétlenül képes behatolni okostelefonokba (iOS és Android rendszerű készülékekbe egyaránt), majd azokat 24 órás lehallgató készülékké alakítani. A telepítés után gyakorlatilag...
Business people working in an accountancy agency

Marketing ügynökség vagy külső szakértő?

Vajon miért válik szét ennyire élesen a marketing ügynökségek és a külső marketingszakértők közönsége? Sok vállalkozó úgy gondolja, hogy az ügynökségek nagyobb szervezeteket szolgálnak ki, azonban az elmúlt években egyre gyakrabban hallani olyan véleményeket, melyek szerint a marketing ügynökség valójában azoknak a kisvállalkozóknak való, akiknél még nincs kiforrott szervezet, és képesek elviselni, hogy csak minimális...
Creative startup young multiethnic business people working together at designer agency in office

Marketing ügynökségek előnyei és hátrányai

Vajon érdemes-e kiszervezni a marketinget egy külső ügynökségnek, vagy inkább érdemesebb házon belül felépíteni egy csapatot? Sok vállalkozásban egy idő után elkerülhetetlenül felmerül ez a kérdés, hiszen a piaci verseny miatt a professzionális marketing már nemcsak egy extra, hanem alapvető elvárás a fogyasztók részéről. Az alábbiakban alaposan körüljárom a marketing ügynökségek előnyeit és hátrányait, megvizsgálom...

Itt érsz el

© Copyright 2025