Információkerülés a vállalkozásban

Főbb pontok

Az információ korában élünk, és mégis gyakran szembesülünk azzal a paradox helyzettel, hogy az emberek többsége szándékosan kerüli a számára fontos vagy releváns információk megszerzését. Ez a jelenség, amelyet a viselkedéstudomány információ kerülésnek (information avoidance) nevez, sokféle formában jelenik meg, és komoly hatással lehet a személyes és szakmai életünkre egyaránt.

Mi Is Az Információ Kerülés?

Az információ kerülés egy olyan jelenség, amikor az emberek szándékosan nem keresnek információt egy bizonyos témával kapcsolatban, még akkor sem, ha az a saját érdeküket szolgálná. Ennek okai különbözőek lehetnek: az önbecsülésünk védelme, a kényelmetlenségek elkerülése, vagy egyszerűen az a tény, hogy nem akarunk szembesülni olyan információval, amely megváltoztatná azt, ahogyan a világot értelmezzük.

A jelenség leggyakrabban aktív formában nyilvánul meg: kerüljük az olyan híreket, amelyek valószínűleg számunkra kedvezőtlen információkat tartalmaznak, vagy hajlamosak vagyunk inkább azokat az összefüggéseket észrevenni, amelyek megerősítik a saját meggyőződéseinket.

A Vállalkozók és Az Információ Kerülés – Egy Költséges Hiba

A vállalkozók számára különösen veszélyes lehet az információkerülés. Vegyük például a marketingtervezést. Ha egy marketinges átgondolt piackutatás nélkül, csupán a saját intuícióira és tapasztalataira alapozva hoz döntést, az számos esetben megalapozatlan végeredményt eredményezhet. Ezzel összefüggésben a „hit” egy általános hibába torkollhat: a fogyasztók vélekedéseit is csak azon emberek által megismertek alapján ítélhetjük meg, akik körülöttünk vannak.

Az információ kerülés egyik legismertebb kutatása Götz Renner és Traut-Mattausch (2008) tanulmányához kapcsolódik. Kutatásukban azt találták, hogy az emberek általában kerülik azokat az információkat, amelyek az önmagukról alkotott képükkel vagy jövőbeli terveikkel ütköznek. Ugyanez vonatkozik a vállalkozásokra is – sokszor elkerüljük azokat az adatokat, amelyek rávilágítanának a hibáinkra, és inkább a pozitív véleményeket és visszajelzéseket keresük.

A Szelektív Információkezelés Következményei

A szelektív információkeresés egyik legnagyobb veszélye az objektivitás elvesztése. Amikor a vállalkozók csak a pozitív véleményeket keresik, és nem akarják meghallani a kritikákat vagy az új adatokat, ez hosszú távon helytelen döntésekhez vezethet. Ez könnyen oda vezethet, hogy egy rossz termék bevezetése vagy egy hibás üzleti modell tovább marad a piacon, mert senki sem akarja szembesíteni magát az igazsággal.

Egy ilyen jelenség látható a befektetési piacokon is. A befektetõk gyakran kerülik, hogy a befektetéseik állapotát áttekintsék, amikor a piac rosszul teljesít. Amíg a piac emelkedik, addig sokkal gyakrabban követik figyelemmel portfóliójuk alakulását. Az információ elkerülésével kímélni próbálják saját érzelmeiket, azonban épp ezzel veszélyeztetik a hosszú távú nyereséget.

Hogyan Küzdjünk Az Információ Kerülés Ellen?

Az első és legfontosabb lépés, hogy felismerjük ezt a viselkedési mintát. Tudatosítsuk magunkban, hogy hajlamosak vagyunk elkerülni azokat az információkat, amelyek kihívást jelenthetnek számunkra vagy kényelmetlenséget okoznak.

Vállalkozóként elengedhetetlen, hogy törekedjük az objektivitásra. A kritikai visszajelzések sokszor kínosak, de ezek segítenek igazán fejlődni. Egy módszer az lehet, hogy szándékosan kérjük olyan emberek véleményét, akik nem félnek őszintén megfogalmazni az észrevételeiket. Emellett fontos, hogy nyitottak legyünk az új információkra és kihasználjuk a modern technológia által biztosított tájékozódási lehetőségeket.

Zárszó

Az információ kerülés egy komoly kihívás, amely az emberi természetből fakad. A vállalkozók és vezetők számára azonban létfontosságú, hogy szembenézzenek az igazsággal, még akkor is, ha az kényelmetlen vagy fájdalmas.

Dajka Gábor üzenete: „A kényelmes információkerülés helyett törekedjünk az igazság megismerésére. Csak akkor tudunk valóban fejl

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

close-up of a woman hands buying online with a credit card and a laptop, e-commerce concept

Webáruház indítása lépésről lépésre – Átfogó útmutató 2025-ben

Az online kereskedelem dinamikusan növekszik, így soha nem volt jobb idő webáruházat indítani. Ez az útmutató lépésről lépésre végigvezet a teljes folyamaton, a jogi teendőktől kezdve a termékkiválasztáson át a technikai megvalósításig és marketingig. Kezdők számára is érthetően, ugyanakkor a haladó e-kereskedők számára is hasznos tippekkel mutatjuk be, mire érdemes figyelni egy sikeres webshop létrehozásához...
Modern working table with laptop computer with tablet showing marketing planning

Mit csinál és mire jó egy marketing tanácsadó?

Ha vállalkozóként vagy cégvezetőként hallottál már a marketing tanácsadó fogalmáról, de nem volt világos számodra, mit is takar pontosan, akkor nem vagy egyedül. Magyarországon tényleg rengetegen hívják magukat „marketing tanácsadónak”, miközben sokan valójában csupán egy-egy platform (Google Ads, SEO, Facebook stb.) specialistái. Egy igazi marketing tanácsadó azonban ennél komplexebb gondolkodásmódot és sokrétűbb tudást hoz a...
Silhouette traveler hold lighting point to sky with night starry sky milky way is travel and nature

Mit tanulhatunk a Ferengiktől a marketingben?

Amikor a marketing és az üzleti gondolkodás témája szóba kerül, nem sokan gondolnak elsőre a „Star Trek” univerzumára. Pedig van egy olyan faj, akiktől a profit- és üzletközpontú szemlélet tökéletes iskola lehet minden vállalkozó és marketinges számára. A Ferengik, akiket leginkább a „Star Trek: Deep Space Nine” című sorozat tett igazán híressé, a galaxis talán...
Deep Learning AI: Empowering Businesses with Intelligent Technology

Mi a marketing AI?

Mint marketinges, menedzser, business coach és a pszichológiai mechanizmusok iránt érdeklődő, elképesztőnek tartom, hogy a mesterséges intelligencia (AI) milyen mértékben alakítja át a marketinget. Sokan csak a kezdeteinél tartanak ennek a technológiai forradalomnak, pedig a lehetőségek tárháza már most is szinte végtelen. Ha marketingesként, vállalatvezetőként vagy cégépítőként gondolkodsz, akkor számodra is hasznos lehet átgondolni, mit...

Itt érsz el

© Copyright 2025