Információkerülés a vállalkozásban

Főbb pontok:

Az információ korában élünk, és mégis gyakran szembesülünk azzal a paradox helyzettel, hogy az emberek többsége szándékosan kerüli a számára fontos vagy releváns információk megszerzését. Ez a jelenség, amelyet a viselkedéstudomány információ kerülésnek (information avoidance) nevez, sokféle formában jelenik meg, és komoly hatással lehet a személyes és szakmai életünkre egyaránt.

Mi Is Az Információ Kerülés?

Az információ kerülés egy olyan jelenség, amikor az emberek szándékosan nem keresnek információt egy bizonyos témával kapcsolatban, még akkor sem, ha az a saját érdeküket szolgálná. Ennek okai különbözőek lehetnek: az önbecsülésünk védelme, a kényelmetlenségek elkerülése, vagy egyszerűen az a tény, hogy nem akarunk szembesülni olyan információval, amely megváltoztatná azt, ahogyan a világot értelmezzük.

A jelenség leggyakrabban aktív formában nyilvánul meg: kerüljük az olyan híreket, amelyek valószínűleg számunkra kedvezőtlen információkat tartalmaznak, vagy hajlamosak vagyunk inkább azokat az összefüggéseket észrevenni, amelyek megerősítik a saját meggyőződéseinket.

A Vállalkozók és Az Információ Kerülés – Egy Költséges Hiba

A vállalkozók számára különösen veszélyes lehet az információkerülés. Vegyük például a marketingtervezést. Ha egy marketinges átgondolt piackutatás nélkül, csupán a saját intuícióira és tapasztalataira alapozva hoz döntést, az számos esetben megalapozatlan végeredményt eredményezhet. Ezzel összefüggésben a „hit” egy általános hibába torkollhat: a fogyasztók vélekedéseit is csak azon emberek által megismertek alapján ítélhetjük meg, akik körülöttünk vannak.

Az információ kerülés egyik legismertebb kutatása Götz Renner és Traut-Mattausch (2008) tanulmányához kapcsolódik. Kutatásukban azt találták, hogy az emberek általában kerülik azokat az információkat, amelyek az önmagukról alkotott képükkel vagy jövőbeli terveikkel ütköznek. Ugyanez vonatkozik a vállalkozásokra is – sokszor elkerüljük azokat az adatokat, amelyek rávilágítanának a hibáinkra, és inkább a pozitív véleményeket és visszajelzéseket keresük.

A Szelektív Információkezelés Következményei

A szelektív információkeresés egyik legnagyobb veszélye az objektivitás elvesztése. Amikor a vállalkozók csak a pozitív véleményeket keresik, és nem akarják meghallani a kritikákat vagy az új adatokat, ez hosszú távon helytelen döntésekhez vezethet. Ez könnyen oda vezethet, hogy egy rossz termék bevezetése vagy egy hibás üzleti modell tovább marad a piacon, mert senki sem akarja szembesíteni magát az igazsággal.

Csak 5775 Ft
kozepen

Egy ilyen jelenség látható a befektetési piacokon is. A befektetõk gyakran kerülik, hogy a befektetéseik állapotát áttekintsék, amikor a piac rosszul teljesít. Amíg a piac emelkedik, addig sokkal gyakrabban követik figyelemmel portfóliójuk alakulását. Az információ elkerülésével kímélni próbálják saját érzelmeiket, azonban épp ezzel veszélyeztetik a hosszú távú nyereséget.

Hogyan Küzdjünk Az Információ Kerülés Ellen?

Az első és legfontosabb lépés, hogy felismerjük ezt a viselkedési mintát. Tudatosítsuk magunkban, hogy hajlamosak vagyunk elkerülni azokat az információkat, amelyek kihívást jelenthetnek számunkra vagy kényelmetlenséget okoznak.

Vállalkozóként elengedhetetlen, hogy törekedjük az objektivitásra. A kritikai visszajelzések sokszor kínosak, de ezek segítenek igazán fejlődni. Egy módszer az lehet, hogy szándékosan kérjük olyan emberek véleményét, akik nem félnek őszintén megfogalmazni az észrevételeiket. Emellett fontos, hogy nyitottak legyünk az új információkra és kihasználjuk a modern technológia által biztosított tájékozódási lehetőségeket.

Zárszó

Az információ kerülés egy komoly kihívás, amely az emberi természetből fakad. A vállalkozók és vezetők számára azonban létfontosságú, hogy szembenézzenek az igazsággal, még akkor is, ha az kényelmetlen vagy fájdalmas.

Dajka Gábor üzenete: „A kényelmes információkerülés helyett törekedjünk az igazság megismerésére. Csak akkor tudunk valóban fejl

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Táplálékkiegészítők vállalkozóknak (x)

A vállalkozói lét fizikai sport: magas kognitív terhelés, gyors döntések, állandó kontextusváltás, és közben precíz önirányítás. Ezt sokan pusztán időmenedzsmenttel és fegyelemmel próbálják kezelni, miközben a motor – az idegrendszer és az anyagcsere – rossz üzemanyagot kap. A napközbeni „éhség–cukor–kávé” hullámvasút nem csak a testtömeget növeli: a figyelem ingadozik, a végrehajtó funkciók (tervezés, prioritás-kezelés, impulzuskontroll)...

FIRE mozgalom Magyarországon: mit jelent, mik az előnyei és a buktatói?

A FIRE mozgalom – Financial Independence, Retire Early – az elmúlt évtized egyik legnagyobb hatású pénzügyi-önrendelkezési narratívája lett. Nemcsak arról szól, hogy „korán nyugdíjba vonulj”, hanem arról is, hogy visszaveszed a döntés jogát az idődről. A tét nem kicsi: a saját életed felett rendelkezel-e, vagy a pénz és a naptárad rendelkezik feletted. A felszín alatt...

A hírnév belül dől el: kezeld a vállalati szóbeszédet

„A hírnevet számtalan jó cselekedettel lehet csak felépíteni, de egyetlen rossz mozdulattal le lehet rombolni.” Franklin mondatát a 18. századból ma egyetlen gombnyomás teszi élessé. A vállalati valóság már régen nem csak a tárgyalók üvegfala mögött történik; az „online folyosók” – Slack, Teams, WhatsApp, privát Facebook-csoportok – ugyanúgy formálják egy cég hírnevét, mint a hivatalos...

Az agy fontos, de nem elég: a neurománia kritikája a marketingben

Az elmúlt évtizedben mainstream lett „mindent az aggyal” magyarázni. A közösségi médiában egyetlen színes agykép vagy egy frappáns „neuro-” állítás sokszor elég a hitelesség érzetéhez. Ez egyszerre csábító és veszélyes. Csábító, mert egyszerű választ ígér bonyolult kérdésekre: boldogság, függőség, félelem, változásképesség – mintha mindez pusztán idegi áramkörök terméke volna. Veszélyes, mert leradírozza a környezet, a...

Itt érsz el

Keress bátran

Előadások tartását és podcast beszélgetéseket szívesen vállalok, illetve a sajtónak is nyilatkozom.
Sajtóreferenciák itt.

Idézz tőlem

Szeretem ha a gondolataimat idézik kiadványokban, weboldalakon, adásokban. Szívesen visszalinkellek, írj rám.

© Copyright 2025