Lehet fájdalmas a marketing-tanácsadás?

Főbb pontok

 

A marketing-tanácsadás lehet terápiásan lassú, finom vezetésű folyamat, de akár villámgyors és intenzív beavatkozás is. A lényeg, hogy neked és a vállalkozásodnak melyik forma adja a legnagyobb segítséget, és hol van az a pont, ahol a fejlődésedet nem a tempó akadályozza, hanem éppen támogatja. Az alábbiakban bemutatom mindkét megközelítés lényegét, előnyeit és nehézségeit, hogy te is mérlegelhess, mielőtt döntenél.

1. Lassabb, terápiás jellegű marketing-tanácsadás

Ebben a folyamatban a tanácsadás sokkal inkább beszélgetéssorozatra emlékeztet, ami segíti a vállalkozó belső fejlődését is. A módszer lényege, hogy:

  • Heti rendszerességű találkozók vagy online meetingek (kb. 60 perc), ahol fokozatosan, kellemes ütemben haladunk a vállalkozás kihívásainak feltárásával.
  • Sok kérdést teszek fel, hogy te is felismerd, mi volt eddig a rossz irány, és merre vannak a lehetőségek. A fő hangsúly a vezetett önálló felismeréseken van, nem a kész válaszokon.
  • Az együttműködés emberközpontú és empatikus, mint egy jó beszélgetés, ahol fokozatosan építjük fel a megoldásokat, és közben fejlődik a szemléleted is.
  • Előny: kevesebb stressz, van időd belátni a hibákat, így a változások stabilabban épülnek be.
    Hátrány: több hét vagy hónap is kellhet, amíg komoly eredmény látható, és ha sürgős a helyzet, időhiányos vállalkozásnál kellemetlen lehet a lassabb ütem.

2. Gyors, intenzív „rángassuk helyre” stratégia

A másik véglet, amikor villámtempóban kell javítani a marketinget, mert nagy a tét, kevés az idő, és szinte azonnali beavatkozásra van szükség. Ilyenkor:

  • Egy vagy két napos intenzív helyszíni elemzés a megszokott, ahol együtt végignézzük a korábbi reklámkampányokat (Google Ads, Facebook), a weblapodat, a kampányszövegeket, az analitikát.
  • Sokszor rádöbbentő pillanatokkal jár, mert kiderül, hol folyt el a pénzed, milyen arányban dobtad ki feleslegesen a reklámköltést, és hol vesznek el a látogatóid a weboldalon.
  • Nem kímélő folyamat, hiszen egyszerre tárul fel a hibák tömkelege, és azonnal próbáljuk javítani őket, kiiktatni a technikai elakadásokat, új szövegeket létrehozni.
  • Előny: gyors eredmény, azonnali költségcsökkentés (legalábbis megtaláljuk a legdrágább hibákat).
    Hátrány: erős érzelmi terhelés, mert szembesülsz az elmúlt időszak rossz döntéseivel, és a javítást helyben kell lelkileg feldolgoznod.

Mi történik, amikor jön a felismerés?

Amikor kiderül, hogy a reklámköltés 70-80%-a elúszott rossz beállításokon, vagy a weboldal alapjaiban nem támogatja a konverziót, sok vállalkozóban eltörik valami. Természetes reakció ilyenkor a düh, a csalódás, néha a szomorúság. Az intenzív konzultáció fájdalmas tud lenni, hiszen szembesülésre kényszerít egy rakás hibával, amelyeket eddig valamilyen okból nem vettél észre, vagy nem akartál látni.

Ilyenkor döntened kell: hogy felülkerekedsz az egón és a saját hibáidon, vagy tovább halogatsz. Ráadásul sokszor a weboldal, a márka vagy a szöveg a „szívem csücske” projekt, ezért veszteségként éled meg, ha ki kell cserélned a dizájnt, át kell fogalmaznod a copy-t, vagy újra kell építened a hirdetési struktúrát. Viszont ha ezt nem léped meg, akkor a vállalkozásodat is és az egódat is veszélybe sodorhatod.

Egyáltalán: melyik módszer való neked?

Ez függ:

  • A személyiségedtől: Vannak, akik szeretik a gyors, erőteljes „tépjük le a sebtapaszt” típusú megoldásokat, és bírják az ezzel járó érzelmi hullámvasutat. Mások inkább fokozatos fejlődéssel tanulnak, és lassabban dolgozzák fel a változásokat.
  • A vállalkozás állapotától: Ha nem sürget a pénzügyi nyomás, és jól jön egy szemléletformáló folyamat, akkor a terápiás megközelítés hosszú távon stabilabb alapokat adhat. Ha viszont kiesik egy nagy megrendelő, fogytán a tartalékod, és menteni kell, akkor a gyors beavatkozás elengedhetetlen.
  • A szakmai preferenciádtól: Megeshet, hogy a fokozatos tanulást kedveled, mert közben mélyebben megérted a saját ügyfeleidet, a marketing alapjait és a piac működését. Más esetben lehet, hogy nincs erre időd, és rábízod a sürgős diagnosztikát a tanácsadóra, aki néhány napon belül átalakítja a kampányaidat, a weboldalad felépítését.

Mi lesz az „egóval”?

A tanácsadás fájdalmas pillanatai általában akkor erősödnek fel, ha ragaszkodsz a kialakult megoldásaidhoz, dizájnodhoz, szövegedhez, vagy ahhoz a hiedelemhez, hogy „márpedig én mindent jól csináltam”. Ez egy védőmechanizmus: nehezen engedjük el azt, amibe pénzt, időt, és lelkesedést öltünk.

Azt szoktuk mondani: döntsd el, melyik a fontosabb, a vállalkozásod hosszú távú sikere vagy a „lelki vigasz”, hogy minden rendben volt. Ha tényleg komolyan gondolod a fejlődést, hajlandó leszel átállítani a hirdetéseidet, új webszövegeket írni, a dizájnt letisztítani vagy akár újraépíteni. Elsőre fájdalmas, később viszont megéri, mert ezek a javítások általában szinte azonnal megtérülnek.

Összegzés – Melyik tempót válaszd?

  • Terápiásan lassú megközelítés: jó, ha szeretsz elmélyülni, fejleszteni a marketinges tudásodat, és nincs sürgető problémád. A kisebb lépések stabil önismeretet és fokozatos sikert adnak, és közben kevesebb a sokkhatás.
  • Gyors, erős beavatkozás: ha ég a ház, és már látod a pénzfolyást, amit be kell tömni, akkor nincs idő több hónapra. Itt felkell készülnöd arra, hogy lézerpontosan kiderülnek a hibák, és egy helyszíni, akár egynapos audit során sebészkés-precizitással vágunk bele a megoldásokba.

Bárhogy is legyen, a lényeg, hogy kérj segítséget időben, és válaszd ki a számodra komfortosabb tanácsadási formát. Az nem gond, ha elsőre úgy érzed, „inkább lassan tanulnék”, aztán menet közben rájössz, hogy gyorsabb tempót szeretnél. Fordítva is igaz: elkezdhetjük lendületesen, majd finomhangolhatjuk a folyamatot. A cél mindig ugyanaz: valódi eredmények a vállalkozásodnak, és kevesebb kidobott pénz a felesleges hirdetésekre vagy rosszul működő weboldalakra.

„Mérlegeld, hogy melyiket helyezed előtérbe: az egódat vagy a vállalkozásodat.”
Ha tovább halogatsz, vagy éppen makacsul ragaszkodsz a rosszul működő dolgokhoz, a végén mindent elveszíthetsz – a vállalkozásodat is, és az egót sem mented vele.

Válaszd a neked megfelelő ritmust, de ne maradj segítség nélkül

Legyen lassú vagy gyors: a lényeg, hogy tudd, van kiút. Ha már érzed, hogy túl sok a kapkodás, vagy épp ellenkezőleg, hónapok óta toporogsz, ne félj tanácsot kérni. Egy profi marketing-tanácsadó pontosan abban segít, hogy tisztán láss, és gyors(abb) vagy lass(abb) módon, de stabilan előre mozdulj. Kérdés: te melyik módszer mellett érzed azt, hogy be tudod fogadni a változást és végig tudod vinni a szükséges lépéseket?

Amikor készen állsz, kezdünk. Veled, a tempóddal, a vállalkozásoddal – azzal a céllal, hogy ne csak tudj a hibákról, hanem helyre is hozd őket, és végre látható javulást érjünk el a piaci jelenlétedben.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

close-up of a woman hands buying online with a credit card and a laptop, e-commerce concept

Webáruház indítása lépésről lépésre – Átfogó útmutató 2025-ben

Az online kereskedelem dinamikusan növekszik, így soha nem volt jobb idő webáruházat indítani. Ez az útmutató lépésről lépésre végigvezet a teljes folyamaton, a jogi teendőktől kezdve a termékkiválasztáson át a technikai megvalósításig és marketingig. Kezdők számára is érthetően, ugyanakkor a haladó e-kereskedők számára is hasznos tippekkel mutatjuk be, mire érdemes figyelni egy sikeres webshop létrehozásához...
Modern working table with laptop computer with tablet showing marketing planning

Mit csinál és mire jó egy marketing tanácsadó?

Ha vállalkozóként vagy cégvezetőként hallottál már a marketing tanácsadó fogalmáról, de nem volt világos számodra, mit is takar pontosan, akkor nem vagy egyedül. Magyarországon tényleg rengetegen hívják magukat „marketing tanácsadónak”, miközben sokan valójában csupán egy-egy platform (Google Ads, SEO, Facebook stb.) specialistái. Egy igazi marketing tanácsadó azonban ennél komplexebb gondolkodásmódot és sokrétűbb tudást hoz a...
Silhouette traveler hold lighting point to sky with night starry sky milky way is travel and nature

Mit tanulhatunk a Ferengiktől a marketingben?

Amikor a marketing és az üzleti gondolkodás témája szóba kerül, nem sokan gondolnak elsőre a „Star Trek” univerzumára. Pedig van egy olyan faj, akiktől a profit- és üzletközpontú szemlélet tökéletes iskola lehet minden vállalkozó és marketinges számára. A Ferengik, akiket leginkább a „Star Trek: Deep Space Nine” című sorozat tett igazán híressé, a galaxis talán...
Deep Learning AI: Empowering Businesses with Intelligent Technology

Mi a marketing AI?

Mint marketinges, menedzser, business coach és a pszichológiai mechanizmusok iránt érdeklődő, elképesztőnek tartom, hogy a mesterséges intelligencia (AI) milyen mértékben alakítja át a marketinget. Sokan csak a kezdeteinél tartanak ennek a technológiai forradalomnak, pedig a lehetőségek tárháza már most is szinte végtelen. Ha marketingesként, vállalatvezetőként vagy cégépítőként gondolkodsz, akkor számodra is hasznos lehet átgondolni, mit...

Itt érsz el

© Copyright 2025