Magas szaktudású marketinges, még sincs tele a naptár?

Főbb pontok:

Bár számos oka lehet, hogy miért nincs meg a megfelelő ügyfélszámod, az elmúlt években újra és újra ugyanazokkal a gyökérokokkal találkoztam. A legtöbb beszélgetés úgy indul, hogy „gyenge a piac”, „drága a hirdetés”, „eltűntek a leadek”. A valóság ennél árnyaltabb: a kereslet nem szokott egyik napról a másikra megszűnni, a hirdetések költsége pedig csak akkor „drágul elviselhetetlenül”, ha a rendszer többi eleme nem dolgozik vele szinkronban. Ügyfélszerzésben az okozatot gyakran okként kezeljük. A leadhiány nem ok, hanem jelzés. Jelzi, hogy a kommunikációd egy nyelven beszél, miközben a közönséged több nyelven hallgat; jelzi, hogy túl kevés a csatorna, amelyen jelen vagy; jelzi, hogy az „értékadás” szólam maradt, közben nincs ritmusa, nincs következetessége; jelzi, hogy túl sok a szakzsargon és kevés a tiszta mondat; jelzi, hogy az első találkozásnál „kicsontozó” energiát érzékel a másik fél – és menekül. A cikkben négy olyan területet teszek sínre – érzelmi intelligencia, értékadás, csatorna-portfólió, közös nyelv és etika –, amelyek rendre eldöntik, hogy tele lesz-e a naptárad releváns, jó minőségű megkeresésekkel. Nem bűnbak-keresés következik, hanem működésleírás: mitől indul be a bejövő érdeklődés, és mi az, ami biztosan szétszedi. Mert a tapasztalatom szerint az ügyfélszerzés nem trükk kérdése. Ha trükk kell, ott már baj van a rendszerrel. Akkor működik, ha a viselkedésed és a rendszereid ugyanazt üzenik: értelek, érted dolgozom, következetes vagyok, és kérek ugyan pénzt, de teszek is elé értéket, bizonyítékot, tiszta beszédet és emberi tartást.

EQ: az ügyfélszerzés rejtett motorja

Szerintem az üzleti életben – legyen szó marketingesről vagy ügyfélről – az első számú fejlesztési terület az EQ. Nem azért, mert szebb tőle a világ, hanem mert kézzelfoghatóan jobb tárgyalásokat, pontosabb briefeket és kevesebb félreértést eredményez. Gyakran hallom: „EQ nélkül is lehet sikeres valaki.” Igen, ha az IQ, a szakmai kapacitás és a tőke nagy. De az út rögös lesz: több lesz a konfliktus, több a felmondott szerződés, több a vissza nem térő ügyfél. Érzelmi intelligencia alatt nem „kedvességet” értek, hanem öt nagyon konkrét kompetenciát: önismeretet (tudom, hogyan reagálok nyomás alatt), önszabályozást (nem borítok asztalt egy kritika miatt), empátiát (a másik gondolkodásmódjára hangolódom, nem a saját monológomat mondom), társas készségeket (kérek, kérdezek, visszaigazolok), és motivációt (kitartok akkor is, amikor a rövid távú visszajelzés még gyenge). A piacon látott empirikus minta egyszerű: az a szolgáltató, aki képes más vállalkozókkal empatikus, tényszerű, nem támadó hangnemben beszélni – például szakmai csoportokban –, az több bizalmi jelzést ad, és több minőségi megkeresést kap. Miért? Mert a bizalom nem azzal kezdődik, hogy „tudok hirdetést kezelni”, hanem azzal, hogy „értem a döntési helyzetedet, és tisztelem is”. Aki ezt a légkört teremti meg, azt jobban és többen engedik közel a pénzhez és a márkához. Nem kell mindenkinek terapeuta alkatúnak lennie. De lesz egy pont, ahol az EQ-deficit konkrét pénzdeficitté válik: a félreértett briefek és megsértődött üzenetek árára ugyanis mindig a következő hónap mutat rá – üres naptárral. Jó hír: az EQ tanulható. Nem „tanfolyami jegy” kérdése, hanem szokásé. Tudatos heti rutinokkal (visszacsatolás kérése, érzelemcímkézés, feszültség alatti időhúzás, konfliktus utóelemzés) fél év alatt látványosan simulnak a kapcsolati élek. És ahol simulnak az élek, ott gyorsul a bizalom. A bizalom pedig mindig ügyfelet hoz.

Értékadás: ne posztot gyárts, rendszert építs – és több csatornára

„Adj értéket.” Ezt mindenki mondja. A kérdés az, hogyan néz ki ez a naptáradban és a csatornáidon. A legtöbb marketinges egy csatornára támaszkodik: szakmai Facebook-csoportokba ír, és ott ajánlja magát. Ez rövid ideig működhet, de hosszú távon sérülékeny. Ha a csoport szabálya szigorodik vagy a közeg hangulata megfordul, elvágódik a csap. Aki csak egy mankón áll, elesik, ha kiveszik alóla. Az ellenálló ügyfélszerzéshez többcsatornás jelenlét kell, de nem „mindenhol legyek” kapkodással, hanem egy logikus, egymást erősítő ritmusban. Blog: alapkérdésekre világos, zsargonmentes, kereshető válaszok; video: élő hang és arc, ami a bizalmat megemeli; vendégcikk: hitelesség importja idegen közönségből; fizetett hirdetés: skálázható elérés és kontroll; podcast vagy felolvasott cikk: szokásformáló hang, útközben fogyasztható tartalom; sajtó-ötlet: megkülönböztető történet, ami kimegy a saját köreidből. Nem kell egyszerre mind. Elég, ha három fut stabilan, és adják a stafétát: a rövid videó a közösségibe viszi a forgalmat, onnan a blogposzt mélyít, a blogposzt CTA-ja feliratkoztat, a hírlevél visszairányít egy esettanulmányra, az esettanulmányból pedig időzített, jól körülírt ajánlat nyílik. Amikor ezt a ritmust felteszed egy 90 napos naptárra, megszűnik az „ad hoc marketing”, és megszületik a szervezett értékadás. Dajka Gábor tapasztalata szerint a „rendszeres, nem harsány, de következetes” jelenlét három hónap alatt képes megfordítani a bejövő-kimenő arányt: kevesebb lesz a hideg megkeresés, több a téged kereső önkéntes érdeklődő. És még valami: az értékadás nem a csatornától lesz jó, hanem a szerkezetétől. Egy tartalom akkor működik, ha van kiinduló helyzet, kimondott probléma, konkrét megoldás, és egyetlen következő lépés. Ha ez minden megjelenésedben ott van, a csatorna „csak” felerősíti. Ha ez hiányzik, a csatorna csak gyorsabban viszi szét, ami zavaros.

Szakbarbárság: amikor a szakmai tudásból láthatatlan fal lesz

Sok vállalkozó visszajelzése ugyanarra a pontra fut ki: „nem értem, amit a marketinges mond”. Ilyenkor a szakember azt érzi, hogy „de hát ez alap”, az ügyfél pedig azt, hogy „velem beszélnek így, tehát hülyének néznek”. A probléma nem a tudás, hanem az ütem. A szakmai zsargon belső kommunikációra kiváló: gyors, pontos, takarékos. Külső kommunikációra veszélyes: kizár. Ha a beszélgetés első tíz percében három rövidítést ejtesz ki (CPC, ROAS, LTV), és nem teszed mellé a jelentést és a döntési következményt, megszüntetted a közös talajt. A „szakbarbár” nem azért veszít ügyfelet, mert keveset tud, hanem mert képtelen három nyelven beszélni: szakmain, menedzserin és laikuson. Ezt tudatosan lehet fejleszteni. Az első lépés: minden szakmai fogalomhoz társíts két mondatot, ami döntést támogat („Mit csinálunk másképp, ha ez az érték így vagy úgy alakul?”). A második: építs esettanulmány-szótárt a saját munkáidból. Nem „kampányt futtattunk”, hanem „három héten belül három kreatív-hipotézis közül kettő megbukott, a harmadik +38% konverziónyereséget hozott, ezért a landingből kivettük a regisztrációs falat, és a hívás idősávos foglalásra váltottunk”. A harmadik: olvass szépirodalmat. Nem azért, hogy „műveltebb” legyél, hanem azért, hogy mondatot írj belső rövidítések helyett. A jó szakember nem alul-kommunikál, hanem átfordít. Észre fogod venni: ugyanazt az analitikát, ugyanazt a következtetést és ugyanazt a javaslatot sokkal nyitottabban fogadják, ha érthető szavakkal, példával és egyetlen konkrét következő lépéssel érkezik. És itt jön a kereslet-oldal: az ügyfél sem „bújhat el” azzal, hogy „nem értek hozzá”. Kérdezzen vissza. Kérjen definíciót. Kérjen döntési forgatókönyvet. A közös nyelv nem a szakember felelőssége egyedül, de neki kell elkezdenie építeni. Ha ez megtörténik, az első oldali posztok, a hirdetések és a tárgyalások új ritmust kapnak: világos briefből világos munka lesz, a világos munkából világos eredmény – és a világos eredményből újabb megbízás.

Kicsontozás vs. vonzás: az etika, ami láthatóvá tesz

„Hagyd, hogy az ügyfelek téged találjanak meg, ne pedig fordítva.” Nem azt mondom, hogy sose keress aktívan ügyfelet. Azt mondom, hogy ha a kommunikációd energiája „ráugrós”, a másik fél pontosan érzi: jobban akarod a megbízást, mint ő a megoldást. Ilyenkor kimondatlan alá-fölérendeltség jön létre: te bizonyítasz, ő mérlegel; te engedsz, ő kér; te rohansz, ő halogat. Rövid távon lehet ebből számla, hosszabb távon lejtmenet lesz – kiszámíthatatlan bevétellel és alacsony önértékeléssel. Az etikus ügyfélszerzés három dologgal kezdődik. Először: keretezés. Nem „ráérsz bármikor, bármi jó”, hanem idősáv, napirend, döntési határidő. Másodszor: bizonyíték. Nem „hidd el, hogy tudom”, hanem előtte–utána adatok, módszer, korlátok, következő lépés. Harmadszor: visszautasítási jog. Nem minden megkeresést vállalsz el. Ha az értékrend, az időtáv vagy a felkészültség távol áll, tudni kell nemet mondani. A „kicsontozó” energiát az a piac vonzza, amely rövid távú csodát vár olcsón. A „vonzó” energiát az a piac keresi, amely partnerre vágyik. Ennek semmi köze a hangnem puhításához: lehet élére állított, követelőző szakmai mondatokat mondani emberi tartással. Sőt, ezt várják a jó ügyfelek. És hogy mit kezdj azzal a mondással, amit sokan ismételnek: „szakmát lehet tanulni, IQ-t és EQ-t nem”? Tapasztalatom szerint ez tévhit. Mindhárom fejleszthető. Az IQ-t a rendezettség, a logikai gondolkodás és a problémafelbontás szokásai „emelik meg” a gyakorlatban; az EQ-t az önreflexió és a helyzetkezelés gyakorlatai; a szakmát pedig a módszeres tesztelés. A fejlődés nem szégyen, hanem jelzés: fontos neked a szakmád és az ügyfeled. A kérdésed a végére így legyen: „Nekem mi a következő fejlesztési lépés?” Ha a naptárad tele van, de rossz ügyfelekkel, akkor a kereteken és az etikán kell szorítani. Ha üres, akkor a rendszeres értékadás és a csatorna-portfólió sántít. Ha sok a vita, akkor a közös nyelv hiányzik. Ha sok a sértődés, akkor az EQ jelzi a feladatot. És mindegyik ponton ugyanaz a végső elv működik:

„Az ügyfélszerzés nem trükk, hanem következmény: érték + ritmus + tiszta beszéd.”

Ha ezt napirendre teszed, a megkeresések jönni fognak – és jó minőségben.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Mi az a ChatGPT? – Nagynyelvi modellek egyszerűen

1966-ban Joseph Weizenbaum megírta az ELIZA nevű programot, amely egy terapeuta stílusában válaszolt a felhasználónak. Nem „értette” az embert, mégis úgy tűnt, mintha értené. Ez a félreértés azóta is végigkíséri a gépeket: az ember hajlamos lelket látni a mintázatok mögött. A ChatGPT ehhez képest több nagyságrenddel fejlettebb — de a félreértés ma is ugyanaz. Mi...

Generációs marketing

„A reklámozás legnagyobb tévedése az, hogy életkorra épül; a valóság az, hogy élethelyzetekre és világnézetre.” Mégis, az életkor nem üres szám. A generációk — Baby Boomerek, X, Y (Millennial), Z és az Alfa — különböző történelmi tapasztalatokból, technológiai szocializációból és társadalmi ritmusokból érkeznek a piacra. Ezek a mintázatok nem skatulyák, hanem valószínűségek: segítenek előre jelezni,...
Justice, law and legal concept. Judge gavel and law books.

Miért számít a szerzői jog a hétköznapokban?

Fél másodperc. Ennyi idő alatt készül el a fotó a vacsoráról, és nagyjából ennyi idő alatt kerül ki a csapat Slack‑csatornájára a prezentáció egyik diája. A kattintás mögött mégis években mérhető munka, egy gondolkodásmód és egy láthatatlan infrastruktúra mozog: a szerzői jog. Nem jogi elefántcsonttorony, hanem működési rendszer, amely vagy támogatja a tervünket, vagy csendben...

Itt érsz el

© Copyright 2025