Ki vagyok én? – Feltettük már ezt a kérdést önmagunknak százszor. A személyes márkánk meghatározása, önmagunk elhelyezése azért olyan nagyon fontos, mert ez az origo. Ebből tudunk kommunikációs üzenetet indítani. Erre fogunk építeni, ezzel tervezünk. Olyan mint a ceruza a kezünkben, amikor írunk.
Ki vagyok én? Mihez értek? Mi az, amiben más vagyok mint a többiek? Mi az, amiben más vagyok, mint a hasonló területen dolgozók? Mi motivál? Mit szeretek a legjobban? Milyen kudarcokkal kellett eddig szembenéznem? Mik a gyengeségeim, és hogyan alakítottak? Ezeket írjuk össze.
Legyen ez az alap, amire felépülünk. Pontosabban az üzeneteünket, azután pedig azt, hogy ezt hogyan juttassuk célba.
Pl: Major Zsuzsanna újságíró, hírmenedzser vagyok. Ahhoz értek, hogy hogyan mutassak meg másokat hírértékűen. Szeretem, amikor csillogó szemekkel mesélnek arról, ami mozgatja őket. Minden hír mögött a legfontosabb az ember, vagyis te.
Ha megfogalmaztad ezt a pár mondatot, amit csuklóból ki tudsz dobni bármikor, bárhova, tudod, hogy ki vagy. Legalábbis most nekünk ennyi éppen elég, hiszen ennél sokkal összetettebb vagy. Egy folyton változó személyiség, aki állandóan tanul, fejlődik.
Van egy nagyon jól bevált titkos trükköm, amit az újságírásból hoztam magammal. Mindent, amibe belevágok, tervezek a HÍR definiciójának meghatározásához szükséges alapkérdésekkel kezdek.
KI-MIT-MIÉRT-HOL-MIKOR – ( esetleg plusz Hogyan?)
Szóval, amikor felépíted a tökéletes blogot, vagy egyáltalán bármit, ami veled, a munkáddal kapcsolatos, ezeket a kérdéseket megválaszolva egy biztos alapot fektetsz le.
Hiszen a legelső lépésünk a TERVEZÉS.
A TERVEZÉS fázisában tehát meghatároztuk, te ki vagy. Fogalmilag, de az érzéseidről még nem beszéltünk. Pedig bizony legalább olyan fontosak lesznek, mint bármi más.
Mi van akkor, ha mondjuk félsz blogot írni? Megmutatni magad, mert azt hiszed túl béna vagy, nincs elég szókincsed? Mi van, ha nem tudsz saját fotókat csinálni? Mi van, ha nem tudod feltölteni az írásodat? Mi van ha nem érdekel senkit, amit írtál?
Van egy jó hírem, nagyon figyelj!
Nincs semmi!
A félelmeket csak úgy lehet legyőzni, csakis úgy fejlődhet a személyiségünk, háríthatunk el akadályokat, ha szembemegyünk velük.
A tökéletességre való igény most hátráltat. Nem szabad egy helyben toporognod. Minden lépés közelebb visz a célodhoz, szóval nem kell tökéletesen csinálnod! Csak csináld! Csak írj! Merd megmutatni magad!
Van egy tuti tippem arra, hogyan lendülhetsz ki a kezdeti kábaságból, hogyan küzdheted le a félelmeidet! Keresd meg a célod! Kapaszkodj bele abba, amit akkor érzel, amikor a célod lebeg a szemed előtt.
Fogadjunk, hogy tudok mondani egyetlen célt, ami minden vállalkozónak fontos, és az nem a pénz? Ez a segítség adása másoknak. Amikor ugyanis blogot írsz olyan tartalmat állítasz elő, amivel értéket adsz. A tudásodból, a lényedből megosztasz egy darabot a világgal.
A TERVEZÉSI fázisunk a MIÉRT? kérdéséhez érkezett.
Határozd meg, hogy miért szeretnél blogolni, és meglesz a célod, és ahhoz tudsz utána igazítani mindent. OK, ez egyszerűnek tűnhet, de mi lehet a célod?
Van néhány tippem! Ezek keveredhetnek is, de mindig világosan tudnod kell, mi a fő célod.
Üzleti cél. Itt több alternatíva is lehet:
- konkrétan a blogból szeretnél pénzt szerezni a minél nagyobb olvasó számmal úgy, hogy hirdetéseket helyezel el
- ugyanez, de úgy, hogy a cikkekbe teszel linket, vásárlásra ösztönző felhívást
- pénzért adod magát a tartalmat, előfizetésért olvasnak
- pénzt gyűjtesz, jótékony adakozással
- közvetve lesz pénzed, hiszen a blogodon elhelyezett cikkek növelik a személyes márkád a PR-od erejét, így új ügyfeleid lesznek
Edukációs cél:
- tanítani szeretnél, átadni valamit a tudásodból
- az olvasót arra akarod megtanítani, hogyan szemlélje a te szolgáltatásod, terméked, hogy neki értékes legyen
Szórakoztató cél:
- szeretnéd, hogy az emberek mosolyogjanak, jól érezzék magukat, amikor téged olvasnak.
Kábíthatjuk magunkat, hogy jaj, én nem üzleti céllal blogolok, de valójában minden célunk vége a pénz lesz. És ez jól is van így, hiszen te időt, energiát, tudást fektetsz bele, ennek pedig ára van.
Ne felejts el egy konkrét cél felírni, mert ez ÜZLETI szempontból nagyon fontos lesz majd.
Például 4 év múlva szeretnék évi 9 millió 600 ezer forintot keresni a blogommal. Ez havi 800.000 forintot lesz akkor. Ezt úgy érem el, hogy évente 200.000 forint plusz bevételt szerzek havonta. Ez azt jelenti, hogy az idén 200.000 forintot akarok keresni havonta csak a bloggal.
Nem akarlak tündér mesébe ringatni. Ezért sokat kell dolgozni, és az elején biztosan több kiadásod lesz. Jó hír, hogy ha van egy laptopod, stabil neted, egy jó telefonod, amivel tudsz forgatni, fotózni, akkor már meg is vagy a befektetéssel, első lépésként.
Szóval az álmodozás után jöhet a tervezés, és a MIT?
Az, hogy mit írsz, illeszkedjen mindig a célodhoz. Ehhez kampányban érdemes gondolkodni. Tegyük fel, hogy azért nem működik a blogod, mert nem vagy elég hiteles, nem ismernek, nem bíznak még benned annyira, hogy pénzt adjanak neked.
Mi a legfőbb célod ilyenkor? Az, hogy hitelessé tedd magad. Vagyis amit írsz, abban mindig legyen valami szakmai, ami alátámasztja, hogy éppen nem egy légből kapott valamiről beszélsz. Lehetnek benne példák, visszaemlékezések, egy régi sztori, ami kapcsolódik a cikkedhez. Ne felejts el ember maradni, és emberként írni. Érzésekről is.
Elmesélhetsz egy történetet is, arról, hogyan segítettél az egyik ügyfelednek megoldani valamit. Beszámolhatsz a sikerediről, arról, mi motivál. Hagyd, hogy megismerjenek, megszeressenek.
Egy másik nagyon jó tanács, hogy ne akarj MÁS lenni, és ne akarj ugyanarról írni, amiről más írt. Más az más, te pedig te vagy. Minden blogcikk legyen a te hangodon, a te szófordulataiddal megfogalmazva.
Ha már újságírás, akkor egy másik dolgot is ide tudok kapcsolni. Ez a hírérték. Legyen valami új abban, amiről írsz, vagy legyen meghökkentő, legyen olyasmi, ami sokak életében jelen van, ami sokakat érinthet. Számomra legfontosabb, hogy legyen értékes. Adjon valami pluszt, valamit mindig tudjon magával vinni az olvasó.
A legeslegfontosabb: ÜZENETEKet juttatunk célba mindig. Az adott fő célunkhoz, kampányunkhoz mérten.
Hogy mit írsz, ahhoz azt is tudnod kell, KINEK írod.
Igen, ez a célcsoportod kőkemény meghatározása. Nincs olyan, hogy mindenkinek. Tudnod kell, ki az, akihez a célodat, a legfontosabb üzeneteket el akarod juttatni.
Például: azok a magyar, 25-45 év közötti nők, akik tudatosan élnek, szeretnének többet tanulni önmagukról, de az a problémájuk, hogy nem tudják hogyan.
Oh, és tegyünk egy kis kitérőt a PROBLÉMA részhez. MEGOLDÁSOK. A két örök harcos a marketing összes gurujának ringjében. Ami nem baj, hiszen akkor tudsz eladni valamit, ha tudod, mire ad megoldást, hiszen azért fizetnek. Ha ismered a célcsoportod problémáit, adni tudsz rá megoldásokat.
Titkos tipp: képzeld mindig magad elé a célcsoportod egy tagját. A fejedben képzeld el, és beszélgess vele. Képzeld el, hogyan beszél. Ismerd meg, beszélj hasonló karakterekkel, kérdezd őket. Csinálj kutatásokat, felméréseket, kérdőíveket. ISMERD MEG.
Csak akkor tudsz hozzászólni, ha tudod milyen nyelvezettel, mit mondj neki. Ez egy nagyon izgalmas feladat. Csiszolgasd, fejleszd magadban ezt a képességedet.
Mondhatod, könnyű neked, te újságíró vagy, tudod, hogyan kell írni! Naná, de éppen ezért tudom azt is, hogyan lehet fejleszteni az íráskészséget, hogy mennyire élvezetes a beszélgetés az interjúalanyokkal, hogy milyen jó érzés felmutatni mások értékeit. Te is képes vagy rá. Nem kell újságírónak lenned, de hidd el, minden tanulható, és olyan blogger lehet belőled, aki élvezettel ír. Aki értéket ad. Mert nagyon nagy szükségük van az értékes cikkekre, amik adnak, és nem elvesznek. Nem a századik rettegést váltják ki a véres horrorsztorikkal, számokkal, brutális képekkel. Hanem adnak. Jó cél nem? Adni. Nem elvenni. Élvezni fogod.
Van itt még egy fontos dolog. Ne csak magadról beszélj. Amikor megtalálod a kapcsolódási pontodat a célközönségeddel, tudni fogod azt is, hogy Ő lesz a fontos. Érdekes, izgalmas sztorijai vannak. De az is kell, hogy TÉGED is megismerjenek. De az a jó bűvész, akinek fel is fedik a mutatványa után a titkát, vagy az, aki észrevételül varázsol és ámulatba ejt?
Ugye? Képzeld azt, hogy minden blogcikk egy beszélgetés. Mi érdekli abban a témában az olvasót? Milyen reakciói lehetnek? Mit kérdezne? Mi az ő problémája azzal a témával kapcsolatban, amire tőled várja a megoldást? Egy jó blogcikk egy beszélgetés.
KÖZÖSSÉGET kell teremtened. Minden sor mögött van egy olvasó, egy érző, gondolkodó ember. Mindig az emberre gondolj, az embert lásd meg. Próbáld meg minél jobban bevonni. Erre nagyon jó lehetőséget adhat egy felhívás, hogy csatlakozzon a Facebook oldaladhoz, csoportodba. Egy űrlap, egy megosztás kérése, egy kérdésfelvetés.
Az olvasód a barátod lesz. Ápolni kell vele a kapcsolatot, meg kell szólítani időnként, megkérdezni hogy van, miről, mit gondol. Várni a beszélgetést. Találkozókat szervezni, hírlevelet küldeni neki, ajándékot adni.
Akinek közössége lesz, nem követői, az sokkal erőssebb lesz, mert barátai lesznek, akik közös célok mentén cselekszenek is, ha kell.
A HOL kérdése.
Ebben az esetben a HOL a blogod lesz, hiszen ott fogsz írni, de ne felejtsd el, hogy önmagában egy honlap, blog semmi. Oda olvasókat kell vinni. Úgyhogy a legértékesebb tipp, amit adni tudok az az, hogy amint elkészül egy blogcikk, tudd azt is, hogyan viszed hírét.
- Facebook posztban beteszed a linket?
- Kiteszed instára?
- Készítesz egy videót?
- Kiküldöd hírlevélben?
- Elküldöd messengeren?
- Elküldöd más bloggereknek?
- Elküldöd az újságíróknak?
Hogyan tudod elérni azt, hogy a lehető legtöbben olvassanak rólad? Emlékszel a KÖZÖSSÉGre? Emberek vannak a like-ok mögött. Keress olyan csoportokat, ahol hasonló téma van, és oszd meg ott is. Jelölj meg embereket a blogbejegyzésedben, a Facebook posztban. Akár meg is szólalhatnak, mondhatnak neked pár mondatot. Így fog megtöbbszöröződni az olvasó számod.
Beállíthatsz hirdetést a cikkedre. Elküldheted szakmai oldalanak, portáloknak, akiket a TE célközönséged olvas. Kereshetsz szakújságírókat, és a figyelmükbe ajánlhatod a cikkedet.
Elérkeztünk a MIKOR kérdésrészhez.
Egy jó időzítés fél siker. Újságíróként tudom, hogy vannak olyan időszakok, amikor bizony uborkaszezon van, vagyis az újságírók témákat keresnek. Ilyen időszakok az ünnepek, a hétvégék. A karácsony és szilveszter közötti időszak.
Aktualitás. A tegnapi hír nem hír. Vagyis bármit is írsz, tudd, hogy az kapcsolódik-e valamilyen ünnephez, évfordulóhoz, aktuális eseményhez, új rendelethez, nyilatkozathoz stb.
Ha van egy jó BLOGTERVED, akkor azt is tudod, hogy melyik napon miről írsz, mikor készíted el az anyagod, és mikor publikálod.