Vállalkozók, akiknek semmi sem elég

Főbb pontok:

Gyakran találkozom olyan vállalkozókkal, akik azt remélik, hogy a vállalkozásuk révén megszerzett pénz és az abból vásárolt tárgyak végre „megoldják” a boldogság kérdését. Nem vitatom: a pénz lényeges erőforrás, és a stabilitás, a biztonság, a választási szabadság egyik záloga. De sok beszélgetés, még több történet és a saját kanyarjaim alapján egyre tisztábban látom: a pénz csak nyit egy ajtót, átlépni rajta viszont nekünk kell. A tárgyak megszerzésének öröme (új autó, legfrissebb telefon, nagyobb lakás) intenzív, de rövid. Erre épül rá az a bizonyos „második szakasz”: a cserélgetés. Jó autóból még jobbat, jó telefonból még újabbat, jó lakásból még tágasabbat. A minta alattomos, mert racionálisnak tűnik – „fejlődöm” –, miközben valójában a figyelmünket kifelé köti, és észrevétlenül ráállít egy pályára, ahol a boldogságot újra és újra valamire odakint próbáljuk rátalálni. Azt látom, hogy a legtöbben ebben a második szakaszban ragadnak bent: az első szakasz céljai teljesültek, de az érzés mégsem érkezett meg, ezért jön a csere, még egy csere, és aztán még egy. Nem a tárgy kell, hanem az ígéret: „ha meglesz, boldog leszek”. Csakhogy az ígéret minden alkalommal lejár. A vásárlás pillanata felszökik, aztán süllyed a grafikon, és visszaérkezünk ugyanoda – vagy lejjebb.

A két szakasz pszichológiája

Én két részre bontom az anyagi fejlődést. Az első szakasz a megszerzés: amikor először engedheted meg magadnak azt, amit korábban nem. Ebben nincs semmi szégyellni való, sőt, felszabadító élmény. A második a cserélgetés: amikor a meglevőt már nem „rossz–jó” skálán, hanem „jó–még jobb” skálán értékeljük, és innentől a küszöb tartósan megemelkedik. A probléma nem a minőség igénye, hanem az, hogy a cserélgetés céllá válik. A gondolkodás ilyenkor így szól: „most még húzok, jövőre már X típus, és akkor végre…” – és a mondat vége mindig valami érzés: nyugalom, önbizalom, elismerés, elfogadás. Ezek azonban nem vásárolhatók, csak kiválthatók – viselkedéssel, kapcsolatokkal, hatással, megtapasztalt értékkel. Több alkalommal megfigyeltem (és magamon is), hogy a drágább autóban ülő vállalkozó tekintete üres. A mozdulat határozott, az anyag prémium, a motor erős – de a szem fáradt, a váll feszült. Telefon a kézben, idő a fejben, magány az anyósülésen. Nem az autó „hibája” ez. Az a csapda, hogy a kormány mögött ülve is kifelé keressük azt, ami belülről hiányzik. És a csere nem old meg semmit, ha a hiány nem tárgy, hanem állapot.

Az üres anyósülés üzenete

Az autóban az anyósülés gyakran metafora: szorongás és sietség ül ott, nem társ. Persze lehet, hogy épp munkába siet valaki, lehet, hogy családi logisztika zajlik, és nincs ebben semmi drámai. De rendszerszinten látok egy kapcsolódó jelenséget: a munkamánia és a kapcsolati alultápláltság kéz a kézben jár. A vállalkozás könnyen válik mindent elnyelő identitássá – és miközben az üzlet működik, a személyes élet alrendszerei (párkapcsolat, barátságok, test, játék, csend) lassan legyengülnek. A párkapcsolat nem pénzkérdés, még ha a pénz tényező is. Én öt lábra bontom: pénz, fejlett érzelmi intelligencia, közös életvitel (szokások, tempó, értékek), kölcsönös tisztelet, szexualitás. A pénz csak az egyik – és gyakran nem a legnehezebb. Férfiként nehéz kimondani, de szerintem a legfájóbb felismerés az, amikor mindent beleteszel a „biztosba” – és aztán a másik négy láb hiánya miatt mégis remeg az asztal. Ilyenkor a természetes reakció a duplázás: „még többet dolgozom, még jobban bizonyítok” – ahelyett, hogy megállnánk, és belenéznénk: mi hiányzik valójában. Mert lehet, hogy nem a telefon típusa, hanem az, hogy nem tudtunk jelen lenni egy hétköznapi vacsorán. Nem a kabát márkája, hanem az, hogy a tiszteletet cselekvésekben is láttassa a napirend. Nem a négykarikás embléma, hanem egy négyszemközti séta. Az üres anyósülés ilyenkor nem azt mondja, hogy vegyél másik autót. Azt mondja: „valakit engedj oda”. Nem egyszer végleg, lehet előbb órára, beszélgetésre, hétvégére. De engedd oda – idővel, figyelemmel, szívvel.

Érzelmek: megélni, nem fojtani

Az elmúlt évek egyik felismerése nálam az volt, hogy ahol a kultúra teret ad az érzelmek kimondásának és megélésének, ott gyakran szilárdabb a belső alaphang. Nem azért, mert ordítozni kell; azért, mert a valódi érzéseket nem engedik megkeményedni. Nem csampéznek a felszín alatt tárgyakba csomagolva. Ha fáj, kimondják. Ha örülnek, megmutatják. Ha szeretnek, ölelnek. Aki vállalkozó, annak ez különösen nehéz – a döntés magányos, a felelősség saját, és a „nem lesz baj” póza könnyen állandó maszk lesz. Én is beleestem ebbe a csapdába. Volt idő, amikor a legújabb Apple-cucc volt a „jutalom”, a drága autó a „megérdemlem”, a csúcsgép a „most már tudok alkotni”. Aztán kiderült: a gép gyorsabb, de a gondolataimat így is én tisztítom meg. Az autó fényesebb, de a csendben így is engem hallani. A telefon okosabb, de a beszélgetést akkor is nekem kell kivívnom az időmből. A fordulat ott kezdődött, amikor már nem elfojtani próbáltam, hanem megélni. És amikor a boldogság definícióját visszahoztam az egyszerű gesztusokhoz: kedves szó, ölelés, puszi, közös kávé, meleg fény, egy hétfő esti ráérő beszélgetés. Nem fellángolásból, hanem rendszerből.

Csak 5775 Ft
kozepen

Hogyan lépj ki a cserélgetés mókuskerekéből

Ha magadra ismertél, nem vagy egyedül. És a jó hír az, hogy ez nem morálkérdés, hanem rendszerkérdés. A cserélgetési kényszert nem akaraterővel győzöd le, hanem új renddel. Íme egy működő, földközeli protokoll, amelyet saját életben és ügyfeleknél is jó eredménnyel vezettünk be:

  • „Vágylista” helyett „élménylista”. Írj ki minden tárgyat, amit most „kellene”. A lista másik oszlopába pedig élményeket, amelyek tényleg töltenek (két nap offline a pároddal; közös reggeli hetente; havonta egy baráti vacsora; heti sport). Most priorizálj. Ha egymásnak mennek, az élmény nyerjen legalább 50%-ban. Három hónap múlva nézd meg az energiaszinted és a mosolyod.
  • „Ha–akkor” szabály a vásárlásra. Ha nagy tárgyat vennél, előbb teljesíts egy kapcsolati vagy személyes feltételt (pl. 8 héten át heti egy közös est, 6 hétig napi 30 perc mozgás). Nem büntetés: reminder, hogy mi maradjon fókuszban.
  • „Két döntés” elv. Minden tárgyvételhez kapcsolj két döntést, ami nem tárgy: kinek mondasz nemet az idődből, és kinek mondasz igent. Példa: új telefon? Cserébe hétköznap este 8 után nincs munkaapp. Új autó? Cserébe kéthetente páros program. Így a tárgy nem húz át mindent – beilleszkedik egy élhető rendbe.
  • Időablak az érzéseknek. Nevetségesen egyszerű, mégis működik: napi 15–20 perc, amikor nem „kell” semmit csinálnod, csak észrevenni, hogy éppen mi van benned. Lehet séta, kávé a teraszon, ülés csendben. A cserélgetési kényszer gyakran a túltömött napirend mellékhatása.
  • „Öt láb” audit a párkapcsolatban. Pénz, EQ, közös életvitel, tisztelet, szex – értékeljétek együtt 1–10-ig. Egyszerre egyet válasszatok ki fejlesztésre, és tegyetek hozzá konkrét heti szokást. A pénz itt is csak az egyik, ne engedd, hogy mindent ő fedjen le.
  • „Anyósülés-projekt”. Fogalmazd meg, ki(nek) a helye van ott a következő három hónapban – és milyen idővel töltenéd meg. Ne tárggyal, ne ígérettel, idővel. Ha nincs ember, legyen ott a saját időd. De tedd bele tudatosan.

Mit kezdj a külső elvárásokkal

„Ha neki sikerült, neked is menni fog” – valljuk be, ez a mondat sokszor inkább bánt, mint segít. Nem egyforma a rajtvonalunk, nem egyforma az eszköztárunk, nem egyforma a terhelhetőségünk. Én ma már nem a „másokhoz képest” mérőszalagját használom, hanem a „hozzám képest” elvét. Tavalyhoz képest több figyelmet adok-e a kapcsolataimnak? Tegnaphoz képest jobban alszom-e? Ezen a héten volt-e olyan pillanat, amikor tényleg jelen voltam? A vállalkozásban ugyanez: tisztább-e a stratégiám, kevesebb-e a kapkodás, mérhetőbb-e a haladás? A boldogság nem verseny, hanem szint – és azokat a szinteket belül lépjük. Nem szégyen, ha a közösségi média zajától megcsömörlötten egy időre visszaveszel; ha a „kötelező inspirációt” lecseréled csendes reggelekre; ha a tárgyak helyett emberekbe fektetsz. Ebből ritkán lesz poszt, de gyakran lesz élet.

Záró gondolat

A pénz fontos. A fejlődés fontos. A minőség fontos. De a boldogság nem a számlán történik, hanem a hétköznapokban – és elsősorban kapcsolat formájában. Nem vagyunk robotok: nem lehet a hiányt cserélgetéssel betömni. A boldogság nálam ma azt jelenti, hogy jól érzem magam a bőrömben, és egy nagyon szűk kör véleménye érdekel. Hogy megélem az érzéseimet, nem fojtom el. Hogy egy kedves szó, egy ölelés, egy puszi többet ér, mint bármelyik új modell. Megtanultam: a tárgyak jó szolgák és rossz urak. Az autó eljuttat A-ból B-be, a telefon összeköt másokkal, a lakás megnyitja az otthon terét – de a motor mindig belül van. Ha az jár, az anyósülés sem marad üresen. És ha a belső motor leállna, emlékezz: nem új karosszéria kell hozzá, hanem egy emberi kéz, amely megfogja a tiédet. Az a kéz nem a boltban van. Az a kéz itt van. És ha te vagy a vállalkozó, aki mindent ad a cégének, adjon a céged is valamit neked: időt arra, hogy ezt a kezet meg tudd találni, meg tud fogni, és ne engedd el, amikor egy újabb csere reklámja a szemébe világít. Mert a nap végén nem a cserék száma marad meg – hanem az, hogy kivel ültél elöl.

Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
alul
Címkék:

Egész jók

Csak 5775 Ft

Népszerű

Automatizált adatgyűjtés és web scraping 2025-ben

Az üzleti életben nem a szándék, hanem az információ minősége és sebessége dönt. Aki naponta, strukturáltan és automatizáltan gyűjti a piacjelzéseket, az előbb látja a kereslet változását, a versenytársak árazását, a termékkínálat alakulását és a kampányok hatását – és gyorsabban húz hasznot belőlük. A web scraping nem „hekkelés”, hanem fegyelmezett adatüzemeltetés: digitális polcfelmérés, piaci radar...

Nem az ár tette luxussá: a Grey Goose születése és pozicionálása

„A Grey Goose csak egy sima vodka, amit a marketingesek nem tudtak olcsón eladni, ezért felemelték az árát, és hirtelen mindenki luxusnak hitte.” Ezt a narratívát sokszor hallani kocsmában, Facebook-kommentekben és még szakmai beszélgetésekben is. A történet logikusnak tűnik, mert illeszkedik ahhoz az ösztönös gyanakváshoz, hogy a prémium címke mögött gyakran puszta ármanipuláció áll. Csakhogy...

Webáruházi popupok: 30+ működő kampány és beállítás

A felugró ablakokról szinte mindenkinek van élménye – és véleménye. Mégis: amikor fegyelmezetten, bizonyítékokra támaszkodva és vásárlói élményre optimalizálva használjuk, a popup az egyik leggyorsabb konverziónövelő eszköz egy webáruház kezében. A kérdés nem az, hogy „kell-e felugró?”, hanem az, hogy kinek, mikor, mit és hogyan mutatunk anélkül, hogy megtörnénk a felhasználó fókuszát. Bloggerként, marketingesként és...

Felugró ablak kampányötletek webáruházaknak

A webáruházak konverziónövelésének egyik legolcsóbb és leggyorsabban skálázható eszköze a felugró ablak (popup) – ha jól célzod, jó ütemben jeleníted meg, és tényleges értéket ad a látogatónak. A felugró nem „hangos hirdetés”: akkor működik, ha a felhasználó szándékához illeszkedő ajánlatot, rövid kérdést, bizalomerősítő üzenetet vagy azonnali döntést segítő információt ad. Vállalkozóként azt látom, hogy a...

Itt érsz el

Keress bátran

Előadások tartását és podcast beszélgetéseket szívesen vállalok, illetve a sajtónak is nyilatkozom.
Sajtóreferenciák itt.

Idézz tőlem

Szeretem ha a gondolataimat idézik kiadványokban, weboldalakon, adásokban. Szívesen visszalinkellek, írj rám.

© Copyright 2025