A mai üzleti világban nem az a kérdés, hogy hirdetsz-e, hanem az, hogy van-e mögötte gondolkodás. A vállalkozókat minden nap ugyanaz a minta támadja: hangos ígéretek, gyors meggazdagodást ígérő tréningek, „mindenre jó” marketing trükkök. A magyar KKV-k többsége tőkehiányos, időhiányos és információ-túlterhelt közegben próbál boldogulni. Ebben a környezetben az a marketinges, aki csak eszközöket kezel – Facebook hirdetés, Google Ads, hírlevél rendszer – egyszerűen kevés. Ahhoz, hogy egy vállalkozás stabilan és kiszámíthatóan növekedjen, ma már stratégiai gondolkodás, pénzügyi józanság és az emberi működés mélyebb megértése kell.
Ha olyan szakembert keresel, aki nem csak hirdetési fiókokat kattintgat, hanem érti, hogy a te vállalkozásod hol tart a saját életciklusában, mit bír a kasszád, hogyan gondolkodik a célközönséged, és közben téged is „helyretesz” gondolkodásban, akkor teljesen más típusú együttműködésre van szükséged. Én, Dajka Gábor több mint 17 éve foglalkozom marketinggel, ebből évekig dolgoztam Magyarország egyik legismertebb online és offline vadász áruházában programozóként és marketingesként, majd 2013-ban egyéni vállalkozóként, 2016-tól pedig saját Kft.-vel folytattam a munkát.
A közös pont az összes projektemben ugyanaz: a marketinget soha nem elszigetelt „kampánynak” tekintem, hanem a cég gondolkodásának, pénzáramlásának és ügyfélélményének integrált részének. Ezért foglalkozom egyszerre marketinggel, üzleti gondolkodással, pénzügyi szemlélettel és pszichológiai mechanizmusokkal. Nem vagyok pszichológus, és nem is állítom magamról. Marketinges, business coach és befektető vagyok, aki mélyen érdeklődik az üzleti döntések hátterében működő pszichológiai folyamatok iránt, és ezeket napi szinten használom a vállalkozók támogatásában.
Ebben a cikkben azt szeretném megmutatni, hogy mit jelent velem dolgozni, hogyan gondolkodom a marketingről, miért építem be a coachingot és a pszichológiai mechanizmusok megértését a tanácsadásba, és miért tartom döntő jelentőségűnek, hogy egy vállalkozó pénzügyekben is felnőjön a saját cégéhez. Ha olyan szakembert keresel, aki hosszú távon gondolkodik veled, és nem pusztán „kampányokat ad el”, akkor ez a cikk neked szól.
Széleskörű tapasztalat: vadász áruháztól a magyar KKV-kig
A pályám elején programozóként és marketingesként dolgoztam Magyarország egyik legismertebb vadász áruházánál, ahol egyszerre láttam rá az online és az offline kereskedelem működésére. Innen hoztam magammal azt a szemléletet, hogy egy webáruház vagy egy fizikai bolt nem csak reklámból áll: logisztika, készlet, ügyfélszolgálat, szezonális kereslet, árstratégia – mind összefügg, és a marketingnek ezt a teljes képet kell figyelembe vennie. Nem elég egy jó szlogen, ha közben az üzlet többi része szétesik.
2013-ban léptem egyet előre, és elkezdtem önállóan dolgozni mint marketinges vállalkozó. Három évvel később megalapítottam a saját Kft.-met, amely ma is marketing kivitelezéssel és tanácsadással foglalkozik. Az elmúlt 17+ évben rengeteg vállalkozás folyamataiba láttam bele: webáruházak, éttermek, szépségszalonok, edzőtermek, szolgáltatócégek, gyártók, helyi kisboltok és B2B szereplők egyaránt megjelentek az ügyfélkörömben. Ez nem csak „színes tapasztalat”, hanem nagyon konkrét előny: tudom, hogy a különböző iparágakban mi az, ami a gyakorlatban működik, és mi az, ami csak jól hangzik egy konferencia színpadáról, de a kasszánál már nem találkozunk vele.
Dajka Gábor tapasztalata szerint a legtöbb marketinges ott akad el, hogy az eszköz felől közelít: megtanul kezelni egy hirdetési rendszert, majd ezt próbálja ráerőltetni minden vállalkozásra. Én fordítva gondolkodom. Először meg kell érteni, hogy a te cégednek mi a realitása: mennyi pénz áll rendelkezésre, milyen a vevőkör, milyen a piaci pozíció, milyen az eddigi kommunikáció, mennyire stabil a háttér (csapat, beszállítók, rendszer). Csak ezután lehet arról beszélni, hogy milyen marketing eszközök jöhetnek szóba, milyen ütemben, és milyen kockázattal.
A széles látókör itt nem marketinges lózung, hanem nagyon is gyakorlati dolog: ha tíz különböző szektor vállalkozóival dolgozol együtt, rájössz, hogy ugyanazokat a hibákat más-más köntösben követik el. Ezt a mintafelismerést használom akkor, amikor egy új ügyféllel leülök: gyorsan látom, hol folyik el a pénz, hol hiányzik a stratégia, és hol kell először belenyúlni a rendszerbe.
Programozói háttér: amikor a marketing találkozik az adatokkal
Sokan úgy gondolnak a marketingre, mint kreatív szövegek és látványos kampányok világára. Nekem a programozói háttér miatt ennél jóval szárazabb és jóval pontosabb a viszonyom az online marketinghez. A pályám elején kódot írtam, rendszereket szereltem, hibákat vadásztam. Ehhez hozzászokik az ember agya: logikusan, lépésről lépésre gondolkodik, és nem fogad el olyan mondatokat, mint „érzésre működik a kampány”.
Ez a fajta gondolkodás nagyon jól jön, amikor Google Ads, Facebook Ads, analitika vagy konverziómérés kerül szóba. Nem elég az, hogy „sok kattintás jött”: az a lényeg, hogy a kattintásból lett-e érdeklődő, ajánlatkérés, kosár, vásárlás, hosszú távú ügyfél. A programozói múltam miatt természetes számomra, hogy rendszerszinten nézem végig: hogyan lép be a látogató, merre halad a weboldalon, hol akad el, hol lép ki, és mit kell javítani ahhoz, hogy a marketingpénz ne ablakon kidobott összeg legyen.
A technikai és a marketing világ ma már szorosan összefonódik. Ha a marketinges nem érti az alapvető technikai logikákat, akkor kiszolgáltatott lesz a fejlesztőknek, és fordítva: ha egy fejlesztő nem érti a marketinget, olyan weboldalt épít, ami ugyan „szép”, de nem ad el. Én azért tudok hatékonyan együtt dolgozni fejlesztőkkel és vállalkozókkal egyszerre, mert mindkét nyelvet beszélem. Tudom, mit lehet megcsinálni technikailag, mennyi időbe, pénzbe kerül, és azt is, hogy marketing szempontból mi az, ami kötelező, mi az, ami halasztható, és mi az, ami egyszerűen felesleges.
Ez a szemlélet a tanácsadásokon is megjelenik. Nem csak azt mondom, hogy „kéne egy szebb weboldal”, hanem azt is, hogy pontosan melyik funkcióra van szükség, hogyan mérjük a konverziót, milyen struktúrában érdemes felépíteni a menürendszert, milyen tartalomblokkok segítik a vásárlói döntést. Nem esztétikai versenyre készítünk weboldalt, hanem pénzt termelő rendszerre.
Folyamatos fejlődés: amikor a marketinges is visszaül az iskolapadba
Az egyik legnagyobb különbség marketinges és marketinges között az, hogy ki mennyire veszi komolyan a saját tanulását. Én 2007 óta vagyok a pályán, és a cégem bevételének jelentős részét ma is képzésekre, konferenciákra, könyvekre, külföldi tananyagokra költöm. Nem azért, mert „divatos” tanulni, hanem azért, mert a piac egyszerűen el fog taposni, ha megállsz.
Jelenleg a Varsói Menedzsment Egyetem hallgatója vagyok: az alapképzésen menedzsmentet tanulok, majd a mesterképzésen marketinget és üzleti pszichológiához kapcsolódó tárgyakat választottam. Az első félévet kiváló eredménnyel zártam, de ennél fontosabb, hogy az egyetemi szemlélet szisztematikusabbá teszi azt, amit a gyakorlatban már évek óta csinálok. A vállalkozók többsége ad hoc módon, saját hibáin keresztül tanul. Ez értékes, de nagyon drága módszer. Az én feladatom az, hogy az elméleti alapok és a gyakorlati tapasztalat összeérjenek, és neked már ne kelljen ugyanazokat a hibákat végigjárnod.
„A marketinges, aki nem hajlandó tanulni, valójában a te pénzeden kísérletezik.” – Dajka Gábor
A tanulás számomra nem öncélú. Nem azért gyűjtöm a papírokat, hogy mutogassam, hanem azért, hogy a vállalkozókkal érthetően, de szakmailag precízen tudjak beszélni pénzügyekről, menedzsmentről, szervezetfejlesztésről, fogyasztói döntésekről. Ha egy tanácsadáson arról beszélünk, hogy miért nem működik egy akció vagy egy árstratégia, akkor nem csak „érzésre” mondom, hogy ez nem jó út, hanem mögötte van pénzügyi, marketingelméleti és pszichológiai háttértudás is.
Sok magyar vállalkozó ott akad el, hogy ugyan megveszi a tanfolyamokat, könyveket, de nem építi be őket a mindennapi döntéseibe. Én olyan tanácsadó akarok lenni, aki átszűri ezt az információ-halmazon, és lefordítja neked: ebből mi releváns a te konkrét üzletedre, és mit lehet elengedni anélkül, hogy bármit is veszítenél.
Pszichológiai mechanizmusok és coaching a marketingben
A marketing lényege nem a hirdetési rendszerekben rejtőzik, hanem abban, ahogyan az emberek döntéseket hoznak. Amikor valaki rákattint egy hirdetésre, feliratkozik egy hírlevélre, vagy kosárba rak egy terméket, nem racionális táblázatot tölt ki a fejében. A döntéseit befolyásolja a saját élettörténete, az aktuális hangulata, az anyagi helyzete, a félelmei, a reményei, a társas környezete. Ha ezeket figyelmen kívül hagyod, akkor hiába lesz technikailag tökéletes a kampányod, nem fog igazán rezonálni a célközönségedre.
Ezért kezdtem el évekkel ezelőtt coach és pszichológiai témájú képzéseken részt venni. Fontos tisztázni: nem vagyok pszichológus, nem is dolgozom úgy, mint egy terapeuta. Marketingesként, business coachként és befektetőként az érdekel, hogyan befolyásolják a pszichológiai mechanizmusok a vállalkozói és fogyasztói döntéseket. Egy jól felépített kampány mögött mindig ott van a kérdés: kinek szól, milyen élethelyzetben van, mitől fél, mire vágyik, mit akar elkerülni, kinek akar megfelelni.
A tanácsadásokon gyakran nem ott kezdjük, hogy „milyen legyen a következő hirdetés”, hanem ott, hogy te mint vállalkozó hogyan gondolkodsz a saját cégedről, ügyfeleidről, pénzről, kudarcról. Dajka Gábor tapasztalata szerint sok magyar vállalkozó nem azért nem tud kommunikálni a célcsoportjával, mert nem ismeri a technikai eszközöket, hanem azért, mert nincs tisztában saját motivációival, korlátaival, elakadásával. A coaching szemlélet segít abban, hogy kimondjuk: hol vagy elakadva, mitől félsz, miben hárítod a felelősséget, és hogyan befolyásolja ez a marketingdöntéseidet.
Az „Online Marketing és Pszichológia” című könyvemet pontosan ezért írtam: hogy a magyar mikro- és kisvállalkozók megértsék, hogyan kapcsolódik össze a reklámpszichológia, a fogyasztáslélektan, a szociológia, a közgazdaságtan és az etika a gyakorlati marketinggel. Nem kell éveket eltöltened egyetemi padokban ahhoz, hogy tisztában legyél azzal, milyen alapvető mechanizmusok működnek a vevőid fejében – de ha ezeket teljesen figyelmen kívül hagyod, akkor kényszerpályára teszed a saját kampányaidat.
A tanácsadások során gyakran építünk buyer personákat (minta vásárlókat), elemezzük a célcsoport figyelmi kapacitását, kockázatkerülését, bizalom-szintjét, és azt, hogy milyen üzeneteket képes befogadni. A pszichológiai mechanizmusok iránti érdeklődésem abban segít, hogy ne öncélúan „kreatív” reklámokat gyártsunk, hanem olyan kommunikációt, amely illeszkedik ahhoz, ahogyan az emberek ténylegesen gondolkodnak és éreznek.
Pénzügyi szemlélet: a marketing nem költség, hanem befektetés – ha jól csinálod
A marketinget ma is sokan úgy kezelik, mint kellemetlen szükséges rosszat: „ha jól megy a cég, majd költünk rá, ha rosszul megy, akkor megspóroljuk”. Ez pénzügyi szemmel nézve tipikus hibás gondolkodás. Én vagyon alap és portfóliókezelő képesítéssel rendelkezem, tőzsdézek is, ezért számomra a marketing elsősorban befektetés. Nem olyan értelemben, hogy garantált hozamot ígér – mert ilyen nincs –, hanem olyan értelemben, hogy mindig hozam/kockázat viszonyban gondolkodom.
Amikor egy vállalkozóval kampányról beszélünk, akkor nem csak azt nézzük, hogy „mennyi a kattintási ár”, hanem azt is, hogy a teljes rendszer hogyan hat a pénzáramlásodra. Mekkora az ügyfélélettartam értéke? Egyszer vásárol nálad valaki, vagy visszatérő ügyfél lesz? Van-e lehetőség upsellre, cross-sellre? Mennyi a bruttó árrésed, ebből mennyit tudsz reálisan visszaforgatni marketingre úgy, hogy a cég ne menjen a falnak? Ezek a kérdések nem technikai marketinges kérdések, hanem nagyon is pénzügyi, üzleti kérdések.
Dajka Gábor tapasztalata szerint itt bukik el rengeteg kampány: a vállalkozó nem számol, csak „érezni” szeretné, hogy működik-e. Ha a marketinges sem segít neki abban, hogy a számokat megértse, akkor mindketten vaktában lövöldöznek. Én a tanácsadások során mindig törekszem arra, hogy a vállalkozó értse: mire megy el a pénze, milyen logika mentén építjük fel a marketingköltségvetést, mit várhat el 3, 6, 12 hónapos távon. Nem ígérek irreális növekedést, nem mondom, hogy „egy jól sikerült kampánnyal minden megoldható”, viszont őszintén jelzem, ha a számok alapján az adott piacon, az adott termékkel, az adott büdzsével nem reális az, amit elképzelt.
A pénzügyi gondolkodás abban is segít, hogy a kampánytervezés ne csak rövid távú tűzoltás legyen, hanem hosszú távú építkezés. Sokszor előbb kell rendbe tenni az árazást, a költségszintet, a termékportfóliót, és csak utána van értelme „rátolni a forgalmat” bármelyik felületre. Ha egy kampány pillanatnyilag hoz árbevételt, de nincs mögötte profit, akkor valójában csak pörgetjük a pénzt, de nem építjük a céget.
Elismert szakmai eredmények: Google vizsgák, versenyek, dicséretek
A szakmai életben a papírok önmagukban nem jelentenek garanciát, de jól jelzik, ki mennyire veszi komolyan a szakmáját. Az elmúlt években több Google vizsgát is sikeresen teljesítettem, köztük a Google Ads és digitális marketing tréningeket. Részt vettem a Ready To Rock versenyen, amely a magyarországi Google Partnerek megmérettetése volt, és az első tíz között végeztem. A Google szakemberek karácsonyi rendezvényén külön dicséretet kaptam a munkámra, szemléletemre.
Ezek a visszajelzések nyilván jól esnek, de őszintén: egy vállalkozónak nem ez a legfontosabb. A te szempontodból az a lényeg, hogy a marketingesed érti-e a piacodat, átlátja-e a céged pénzügyi realitásait, fel meri-e vállalni az őszinte véleményét, és képes-e hosszú távon gondolkodni az első kampányon túl is. A vizsgák, versenyek csak azt bizonyítják, hogy szakmailag van egy stabil alap. A valódi érték abból jön, hogy több száz kampány és sok év tanácsadói munka után mennyire tudom a saját rendszeredre lefordítani ezt a tudást.
Dajka Gábor tapasztalata szerint a magyar piacon sokszor éppen az a gond, hogy a marketingesek vagy csak technikai szinten mozognak (eszközkezelők), vagy csak „motivációs szinten” (inspiráció, nagy mondatok), de ritkán találkozik a kettő. Én abban hiszek, hogy a gyakorlati tapasztalat, a folyamatos tanulás és az elismert szakmai eredmények együtt adják azt a szintet, amire egy komolyabban gondolkodó vállalkozónak szüksége van.
Ügyfélközpontúság: őszinteség, felelősség és hosszú távú együttműködés
Sok vállalkozó ma is úgy képzeli el a marketingest, mint valakit, aki „megoldja helyette” a problémákat. Ez kényelmes elképzelés, de nem működik. A marketinges és a vállalkozó között partneri viszonyra van szükség. Én úgy dolgozom, hogy az ügyfél elégedettsége fontos, de nem minden áron. Ha valami szakmailag nem reális, akkor azt nem fogom szépíteni, akkor sem, ha pillanatnyilag népszerűbb lenne azt mondani, amit hallani szeretnél.
Dajka Gábor tapasztalata szerint az igazán sikeres együttműködések közös nevezője a felelősségvállalás. A marketinges felelős a stratégia és a taktika szakmai minőségéért, a vállalkozó pedig felelős a saját döntéseiért, a megvalósításért és a cég működtetéséért. Ha valaki úgy érkezik hozzám, hogy mindent áthárít – „eddig minden marketinges inkompetens volt, most majd te oldd meg helyettem” –, ott általában nem lesz hosszú távú együttműködés.
Az ügyfélközpontúság nálam nem azt jelenti, hogy minden igényt kritikátlanul kiszolgálok, hanem azt, hogy a vállalkozásod érdekeit képviselem – akkor is, ha ez elsőre kényelmetlen. El fogom mondani, ha túl kicsi a büdzséd a céljaidhoz képest. El fogom mondani, ha eddig rossz irányba építetted a márkád. El fogom mondani, ha maga a termék vagy szolgáltatás nem piacképes ebben a formában. Nem azért, hogy bántsalak, hanem azért, mert a hazug megnyugtatás sokkal többe kerül hosszú távon, mint egy őszinte mondat az elején.
A hosszú távú együttműködéseim azt mutatják, hogy akik képesek ezt a fajta őszinteséget elfogadni és beépíteni a gondolkodásukba, azoknál látványos változások történnek. Stabilabbá válik a forgalom, kiszámíthatóbb lesz a marketingköltség, javul az ügyfélélmény, és a vállalkozó is nyugodtabban hoz döntéseket. Az én célom nem az, hogy egyszeri kampányokhoz adjak „ötleteket”, hanem az, hogy segítsek felépíteni egy olyan marketing- és üzleti gondolkodást, amelyre éveken át tudsz építeni.
Könyvek, sajtómegjelenések és tudásmegosztás
A marketing számomra nem csak szolgáltatás, hanem felelősség a szakma és a vállalkozói közeg felé is. Az elmúlt években sokszor tapasztaltam, hogy a kezdő és haladó vállalkozók is ugyanazokba a csapdákba sétálnak bele, mert hiányzik a rendszerben való gondolkodás. Ezért kezdtem el cikkeket, blogbejegyzéseket írni, előadásokat tartani, és ezért születtek meg a könyveim is.
Az „Én megmondtam” című könyvem kifejezetten a vállalkozói hibákra, rossz döntésekre és azok következményeire fókuszál. Nem sikersztorikat gyűjtöttem össze, hanem olyan helyzeteket, ahol valami félrement – és levontam a tanulságokat menedzseri, marketinges és emberi szinten. Az volt a célom, hogy az olvasó mások kárán is tudjon tanulni, ne csak a saját drága tapasztalatain keresztül.
Az „Online Marketing és Pszichológia” című könyvben pedig azt a hiányt próbáltam betölteni, amit a magyar piacon éreztem: a legtöbb hazai vállalkozó külföldi óriáscégek taktikáit próbálja másolni, miközben teljesen más kultúrában, más méretben és teljesen más anyagi lehetőségekkel működik. A könyvet kifejezetten a tőkehiányos, sokszor pesszimista magyar piacra írtam, olyan vállalkozóknak, akik nem akarnak éveket eltölteni fogyasztáslélektani, reklámpszichológiai és szociológiai tankönyvek olvasásával, de szeretnék érteni, hogyan kell ma értékesíteni egy figyelemhiányos, énközpontú világban.
A könyv nem a trendek hajszolásáról szól, hanem arról, hogyan alakíts ki olyan stratégiai és taktikai gondolkodást, amelyre bármilyen eszközt rá tudsz építeni – legyen az Google Ads, Facebook, TikTok, hírlevél, blog vagy személyes értékesítés. Ha velem dolgozol, ezt a szemléletet kapod meg tanácsadás formájában, gyorsabban és személyre szabottabban, mintha könyvből próbálnád egyedül összerakni.
Miért érdemes velem dolgozni – és kinek nem való ez a megközelítés?
Ha marketingest keresel, biztosan találkoztál már szlogenekkel, amelyek azt ígérik, hogy „pár hét alatt felrobban a forgalmad” vagy „csak kövesd a sablont, és milliomos leszel”. Én nem ebbe a kategóriába tartozom. Az én megközelítésem sokkal józanabb, ugyanakkor eredményesebb azoknál, akik hosszú távon gondolkodnak.
Röviden összefoglalva velem ilyen együttműködésre számíthatsz:
- marketinges, aki több mint 17 éve dolgozik magyar KKV-kkal, online és offline terepen egyaránt;
- business coach, aki nem csak eszközöket ad, hanem a gondolkodásodat is fejleszti – néha kényelmetlen kérdésekkel;
- pénzügyi szemléletű tanácsadó, aki a kampányokat befektetésként kezeli, nem „szükséges rosszként”;
- olyan szakember, aki érti és használja a pszichológiai mechanizmusokat, de közben végig földhözragadt marad;
- őszinte partner, aki nem ígér irreális növekedést, viszont vállalja, ha valamire azt mondja: ebben a formában nem fog működni.
Nem való neked ez a megközelítés, ha:
- gyors, fájdalommentes megoldást keresel, ahol neked nem kell semmit változtatnod a gondolkodásodon és működéseden;
- még mindig hiszel abban, hogy létezik olyan marketinges, aki felelősséget vállal helyetted mindenért, miközben te csak a kasszát figyeled;
- csak eszközt szeretnél („valaki állítson be nekem hirdetéseket”), de nem vagy hajlandó ránézni a teljes vállalkozásodra;
- zavar, ha valaki őszintén megfogalmazza, hogy mit rontottál el eddig, és ezt nem csomagolja vattacukorba.
Ha viszont hajlandó vagy felelősséget vállalni a saját döntéseidért, megérteni a számokat, mélyebben ránézni a célcsoportodra, és elfogadni, hogy a marketing nem egy egyszeri kampány, hanem folyamatos építkezés, akkor nagyon sokat tudunk együtt elérni. A munkám lényege nem az, hogy helyetted gondolkodjak, hanem az, hogy olyan rendszert építsünk ki, amelyben te is értesz a saját marketingedhez – annyira, amennyire vállalkozóként szükséges.
Dajka Gábor marketingszakértő, business coach és befektető szerint
A végére egy olyan gondolatot szeretnék hagyni, ami az elmúlt 17 év tapasztalatának sűrítménye. A vállalkozók gyakran túlértékelik az eszközöket, és alulértékelik a gondolkodásukat. Kérdeznek a legújabb platformról, trendről, trükkről, miközben nem tiszta, kit szolgálnak, milyen értéket adnak, milyen pénzügyi keretek között gondolkodhatnak, és mit bír a saját idegrendszerük. Amíg ez nincs rendben, addig bármilyen hirdetési rendszerbe öntheted a pénzt – lesz forgalom, de nem lesz stabil, működő cég mögötte.
„A jó marketing nem csodát tesz, hanem láthatóvá teszi azt, ami már rendben van a vállalkozásodban – és könyörtelenül megmutatja azt is, amit sürgősen fejlesztened kell.” – Dajka Gábor
Ha úgy érzed, eljött az a pont, amikor nem elég „valahogy menedzselni” a marketinget, hanem rendszerszinten, pénzügyileg átgondoltan, pszichológiailag megalapozottan szeretnél építkezni, akkor érdemes leülnünk beszélgetni. Nem ígérem, hogy mindig kényelmes lesz, de azt igen, hogy őszintén és szakmailag felkészülten fogok végigmenni veled azon az úton, amely a jelenlegi helyzetedtől egy stabilabb, átláthatóbb és jobb döntéseken alapuló vállalkozás felé vezet.
Ajánlott magyar videó/podcast
Ha szeretnél belelátni abba, hogyan gondolkodom a marketing-tanácsadásról, és milyen kérdésekkel érkeznek hozzám a vállalkozók, akkor ezt a videót ajánlom elsőként:
Szakértő válaszol – gyakori kérdések
Milyen vállalkozásoknak tudsz a legtöbbet segíteni?
A legjobban azokkal a mikro- és kisvállalkozásokkal tudok dolgozni, akik már eljutottak egy bizonyos forgalmi szintre, de érzik, hogy a jelenlegi rendszerük nem fenntartható vagy nem skálázható. Tipikusan webáruházak, szolgáltatócégek, offline üzletek (szépségszalon, étterem, edzőterem, szaküzlet), illetve olyan B2B vállalkozások keresnek, ahol a döntés nem impulzív, hanem átgondoltabb folyamat eredménye. Teljesen induló, nulla tapasztalattal rendelkező vállalkozóknál gyakran először gondolkodásmódban, üzleti modellben kell rendet tenni, és csak utána érdemes komolyabb marketinget építeni – ezt mindig őszintén el is mondom.
Miben más a veled való marketing-tanácsadás, mint egy „klasszikus” ügynökségi szolgáltatás?
Egy klasszikus ügynökségnél gyakran eszközszinten zajlik a beszélgetés: beállítjuk a kampányt, futtatjuk, optimalizáljuk, jelentést készítünk. Nálam a tanácsadás jóval mélyebb. Ránézünk a teljes üzleti modellre, a pénzügyi kereteidre, az ügyfélélményre, a belső folyamatokra, a személyes működésedre is. Nem csak azt mondom meg, hogy milyen hirdetést érdemes futtatni, hanem azt is, hogy érdemes-e egyáltalán az adott célra költened, vagy előbb rendszert kell javítani. Emellett a coaching szemlélet miatt sokszor arról is beszélünk, milyen döntési mintáid tartanak vissza a fejlődéstől – mert a marketingstratégia csak annyira lesz erős, amennyire te vállalkozóként képes vagy következetesen végigvinni.
Mennyibe kerül egy marketing-tanácsadás, és hogyan érdemes erre tekinteni?
Konkrét árat itt nem írok, mert minden projekt más, és a csomagok is eltérőek (egynapos tanácsadás, 90 perces konzultáció, hosszabb távú együttműködés). A lényeg inkább az, hogyan gondolkodsz erről a kiadásról. Ha a tanácsadást „költségnek” látod, amit valahogy meg kell spórolni, akkor jó eséllyel rossz szemüvegen keresztül nézed a saját vállalkozásodat is. Én befektetésként kezelem: az a kérdés, hogy a tanácsadás eredményeként tudsz-e jobb döntéseket hozni, elkerülsz-e több százezres vagy akár milliós tévedéseket, és felépül-e egy olyan rendszer, ami éveken át hoz neked bevételt. Így érdemes mérni az értékét, nem csak óradíjban.
Mit jelent az, hogy a magyar piac sajátosságaival foglalkozol?
A magyar piac tőkehiányos, sokszor pesszimista és bizalmatlan. Másképp reagál a fogyasztó, ha az átlagjövedelem, a gazdasági kilátások és a társadalmi hangulat ilyen, mint ha egy amerikai vagy nyugat-európai környezetben dolgoznál. Az „Online Marketing és Pszichológia” könyvben és a tanácsadások során is abból indulok ki, hogy nem lehet egy az egyben átemelni a külföldi óriáscégek taktikáit. A hazai vállalkozóknak olyan stratégiákra van szükségük, amelyek figyelembe veszik a bizalomhiányt, az árérzékenységet, az időhiányt és azt, hogy sokan égettek már meg magukat „csodamarketingesekkel”. Ehhez józan, őszinte és hosszú távú gondolkodás kell – nem hangzatos, de üres ígéretek.
Muszáj a marketing mellett önismerettel is foglalkoznom?
Muszáj, ha komolyabb szintre szeretnéd emelni a vállalkozásodat. Nem terápiára gondolok, hanem arra, hogy ránézz: hogyan hozol döntéseket, hogyan kezeled a kockázatot, mennyire tolod át másokra a felelősséget, hogyan viszonyulsz a pénzhez és a kudarchoz. Ezek közvetlenül befolyásolják, milyen marketingdöntéseket hozol. Ha például pánikból váltogatsz eszközöket, ha türelmetlen vagy, ha nem vagy hajlandó tanulni, akkor bármilyen jó stratégia el fog bukni a megvalósításnál. A tanácsadásokon éppen ezért időt szánunk arra, hogy ezeket a mintákat is tudatosítsuk – mert hosszú távon ez legalább annyira meghatározza a sikeredet, mint az, hogy milyen címsor kerül a hirdetésedbe.
















