Miért hagyják ott sokan a marketinget egy éven belül?

Főbb pontok

A marketing egy dinamikusan fejlődő, kreatív és kihívásokkal teli szakma, amely vonzó karrierlehetőséget kínál sok fiatal számára. Ugyanakkor megfigyelhetjük, hogy a pályakezdő marketingesek jelentős része már az első év során elhagyja a szakmát, és más területen folytatja pályafutását. Ebben a cikkben megvizsgáljuk azokat a főbb okokat, amelyek hozzájárulnak ehhez a jelenséghez, és javaslatokat teszünk arra, hogyan lehet megelőzni a tehetségek elvesztését.

Irreális elvárások és a valóság eltérése
Az egyik leggyakoribb ok, amiért sokan csalódnak a marketinges pályában, az a szakmával kapcsolatos irreális elvárások és a mindennapi valóság közötti különbség. Sok pályakezdő a kreatív és stratégiai feladatokra, a izgalmas kampányokra és a gyors karriernövekedésre fókuszál, miközben a valóságban a mindennapi munka jelentős része adminisztratív, repetitív és stresszekkel teli lehet.

    Javaslatok:

    • Őszinte és realisztikus képet kell festeni a szakmáról már az egyetemi oktatás során
    • A munkaadóknak világos feladatkörökkel és elvárásokkal kell toborozniuk
    • Megfelelő mentorálási és támogatási rendszert kell biztosítani a pályakezdők számára

    Túlterhelés és kiégés
    A marketing egy gyorsan változó és folyamatosan alkalmazkodást igénylő terület, ahol a határidők szorosak, a projektek komplexek és a stressz szintje magas lehet. Sok fiatal szakember nehezen birkózik meg a munka és a magánélet egyensúlyának megteremtésével, ami kiégéshez és pályaelhagyáshoz vezethet.

      Javaslatok:

      • Világos prioritások és reális határidők meghatározása a projektek során
      • Rugalmas munkaidő és távmunka lehetőségének biztosítása
      • Stresszkezelési technikák és jóléti programok bevezetése a munkahelyeken

      Korlátozott fejlődési és előrelépési lehetőségek
      A marketinges pálya gyakran lapos szervezeti struktúrában működik, ahol a hierarchia alacsony, és a hagyományos karrierutak korlátozottak lehetnek. Ez frusztrációt és stagnálást okozhat azok számára, akik gyors előrelépésre és növekvő felelősségre vágynak.

        Javaslatok:

        • Egyéni fejlődési tervek készítése és rendszeres teljesítményértékelések
        • Rotációs programok és keresztfunkcionális projektek lehetőségének megteremtése
        • Alternatív karrierutak és specializációk felkínálása a szervezeten belül

        Alacsony jövedelmek és megbecsültség
        A marketing területén, különösen pályakezdőként, gyakran alacsonyabbak a fizetések más üzleti területekhez képest. Ez, párosulva a szakma megbecsültségének vélt vagy valós hiányával, elégedetlenséghez és pályaelhagyáshoz vezethet.

          Javaslatok:

          • Versenyképes kompenzációs csomagok kialakítása, teljesítményalapú ösztönzőkkel
          • A marketingtevékenység üzleti hatásának mérése és kommunikálása a szervezeten belül
          • A szakma presztízsének növelése az oktatáson és a szakmai szervezeteken keresztül

          Az oktatás és a gyakorlat közötti szakadék
          Sok pályakezdő marketinges úgy érzi, hogy az egyetemi tanulmányaik során elsajátított elméleti tudás nem készítette fel őket megfelelően a szakma gyakorlati kihívásaira. A digitális technológiák gyors fejlődése és az új készségek iránti igény tovább mélyítheti ezt a szakadékot.

            Javaslatok:

            Csak 5775 Ft
            kozepen
            • Az egyetemi tantervek rendszeres felülvizsgálata és frissítése az iparági igények alapján
            • Erősebb együttműködés az oktatási intézmények és a vállalatok között
            • Szakmai gyakorlati és gyakornoki programok biztosítása a hallgatók számára

            A kreativitás és az innováció korlátai
            Sok fiatal marketingest vonz a szakma kreativitása és az innovatív ötletek megvalósításának lehetősége. Ugyanakkor a szervezeti korlátok, a költségvetési megszorítások és a kockázatkerülő vállalati kultúra gyakran gátat szabnak ezeknek a törekvéseknek, ami frusztrációhoz és kiábrándultsághoz vezethet.

              Javaslatok:

              • A kreativitást és az innovációt támogató vállalati kultúra kialakítása
              • Kísérleti projektek és “fail fast” módszerek alkalmazása
              • A kockázatvállalás és a tanulás ösztönzése, akár a hibákból is

              Etikai dilemmák és értékkonfliktusok
              A marketing számos etikai dilemmát vet fel, az adatvédelemtől kezdve a fogyasztók befolyásolásáig. Azok a fiatal szakemberek, akik erős értékrenddel és társadalmi felelősségtudattal rendelkeznek, konfliktusba kerülhetnek bizonyos marketinggyakorlatokkal, ami a pálya elhagyásához vezethet.

                Javaslatok:

                • Etikai kódexek és irányelvek bevezetése a szervezetekben
                • Nyílt párbeszéd és vita ösztönzése az etikai kérdésekről
                • A társadalmi felelősségvállalás és a fenntarthatóság integrálása a marketingstratégiába

                Változó fogyasztói magatartás és technológiai fejlődés
                A fogyasztói magatartás és a technológiai környezet gyors változása folyamatos alkalmazkodást és tanulást igényel a marketingesektől. Azok, akik nem tudnak lépést tartani ezekkel a változásokkal, könnyen lemaradhatnak, ami a szakma elhagyásához vezethet.

                  Javaslatok:

                  • Folyamatos képzési és fejlesztési lehetőségek biztosítása a munkavállalók számára
                  • A kísérletezés és a tanulás kultúrájának kialakítása a szervezetben
                  • Együttműködések kialakítása technológiai vállalatokkal és startupokkal

                  Konklúzió
                  A marketinges szakma elhagyásának problémája komplex, és számos tényező együttes hatásának következménye. Az irreális elvárások, a túlterhelés, a korlátozott fejlődési lehetőségek, az alacsony jövedelmek, az oktatás és a gyakorlat közötti szakadék, a kreativitás korlátai, az etikai dilemmák és a változó környezet mind hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a fiatal szakemberek más területen keressenek karrierlehetőségeket.

                  Ahhoz, hogy megelőzzük a tehetséges marketingesek elvesztését, összehangolt erőfeszítésekre van szükség az oktatás, a munkaadók és a szakmai szervezetek részéről. Reális elvárások közvetítésével, vonzó karrierutakkal, folyamatos fejlődési lehetőségekkel és támogató munkahelyi környezettel csökkenthetjük a pályaelhagyás kockázatát.

                  Ugyanakkor fontos felismerni, hogy a pályaelhagyás nem mindig negatív jelenség. Sokak számára ez egy lehetőség arra, hogy megtalálják az érdeklődésüknek és értékeiknek leginkább megfelelő területet, ahol kiteljesedhetnek. A különböző szakmák és iparágak közötti mozgás hozzájárulhat a készségek és a tapasztalatok gyarapításához, valamint az innováció terjedéséhez.

                  A marketinges szakma jövője azon múlik, hogyan tudunk reagálni ezekre a kihívásokra, és hogyan tudjuk átalakítani a szakmát egy vonzó, fenntartható és kiteljesedést kínáló pályává a fiatal tehetségek számára. Ehhez nyitottságra, kreativitásra és összefogásra van szükség az összes érintett féltől.

                  Ha tetszett a cikk, támogasd a blogomat és vedd meg a könyvem.
                  alul
                  Címkék:

                  Egész jók

                  Csak 5775 Ft

                  Népszerű

                  Hacker in hoodie working hacks code site on personal computer with green light

                  Google Ads fiókok feltörése: módszerek és védekezés

                  A vállalkozások és marketingügynökségek Google Ads fiókjaiban gyakran jelentős hirdetési költségkeretek, fizetési adatok és üzleti információk találhatók. Nem csoda, hogy a kiberbűnözők értékes célpontnak tekintik ezeket a fiókokat. Az elmúlt években (2024–2025) számos eset rávilágított arra, hogyan próbálnak illetéktelenek hozzáférni mások Google Ads fiókjaihoz – akár technikai trükkökkel, akár pszichológiai manipulációval. A Google 2024-es biztonsági...
                  Silhouette of head black paper 3d unicorn on sunset background

                  A Pegasus kémszoftver működése

                  A Pegasus kémszoftver – más néven Pegasus kémprogram – korunk egyik legfejlettebb és legveszélyesebb digitális megfigyelő eszköze. Ezt az izraeli NSO Group vállalat fejlesztette ki, és kiberfegyverként értékesíti kormányzati szervek számára világszerte. A Pegasus észrevétlenül képes behatolni okostelefonokba (iOS és Android rendszerű készülékekbe egyaránt), majd azokat 24 órás lehallgató készülékké alakítani. A telepítés után gyakorlatilag...
                  Business people working in an accountancy agency

                  Marketing ügynökség vagy külső szakértő?

                  Vajon miért válik szét ennyire élesen a marketing ügynökségek és a külső marketingszakértők közönsége? Sok vállalkozó úgy gondolja, hogy az ügynökségek nagyobb szervezeteket szolgálnak ki, azonban az elmúlt években egyre gyakrabban hallani olyan véleményeket, melyek szerint a marketing ügynökség valójában azoknak a kisvállalkozóknak való, akiknél még nincs kiforrott szervezet, és képesek elviselni, hogy csak minimális...
                  Creative startup young multiethnic business people working together at designer agency in office

                  Marketing ügynökségek előnyei és hátrányai

                  Vajon érdemes-e kiszervezni a marketinget egy külső ügynökségnek, vagy inkább érdemesebb házon belül felépíteni egy csapatot? Sok vállalkozásban egy idő után elkerülhetetlenül felmerül ez a kérdés, hiszen a piaci verseny miatt a professzionális marketing már nemcsak egy extra, hanem alapvető elvárás a fogyasztók részéről. Az alábbiakban alaposan körüljárom a marketing ügynökségek előnyeit és hátrányait, megvizsgálom...

                  Itt érsz el

                  © Copyright 2025